Vybíráme nejlepší 3D monitor pro vaše potřeby - 1. díl

Hardware | 10.11.10

Pokud chcete přejít na trojrozměrné zobrazení, pak si můžete vybírat z několika povedených panelů z tekutých krystalů pracujících s obnovovací frekvenci 120 Hz.





Hráči počítačových her, kteří se zajímají o 3D zobrazení, mají v současnosti svým způsobem k dispozici pouze řešení, které nabízí pouze firma Nvidia. Pouze řešení od této firmy je totiž propracováno alespoň na nějaké úrovni. Konkrétně se jedná o tzv. 3D Vision Kit v ceně okolo 3250 Kč, který obsahuje shutter brýle a příslušný infračervený vysílač, přičemž dále budete potřebovat monitor (či beamer), který dokáže zobrazit 120 snímků za sekundu. Tím je zajištěno, že se do každého oka dostane 60 snímků za sekundu. Vzniklý 3D obraz je následně stabilní a vůbec se nechvěje. Základní předpoklad však spočívá používání grafické karty Geforce 8800 GT či lepší.

TIP: Všimněte si, že je výkon grafických karet ve 3D režimu asi o polovinu nižší. Je to dáno tím, že grafická karta musí každou scénu počítat ze dvou mírně odlišných zorných úhlů. Při případné koupi je tedy nutno počítat pro používání 3D scén s dostatečnou výkonovou rezervou.

Při používání 3D režimu je nutno připojit panel z tekutých krystalů a s obnovovací frekvencí 120 Hz přes rozhraní DVI. V současnosti disponuje šířkou pásma potřebnou pro zobrazování 120 snímků za sekundu pouze kabel Dual Link DVI (který je mimochodem součástí všech testovaných panelů z tekutých krystalů). Některé z testovaných přístrojů sice mají i vstup HDMI, ovšem bohužel nepodporují standard HDMI 1.4, který je právě třeba pro přenos rychlostí 120 snímků za sekundu. Tento vstup HDMI se tak hodí pouze pro přehrávání signálu o frekvenci 60 Hz, který vychází například z přehrávače DVD nebo herní konzole. Pro panely z tekutých krystalů s obnovovací frekvencí 120 Hz jsou důležité především bleskové odezvy, aby v režimu 3D při 120 přepnutích za sekundu nedocházelo k narušení 3D efektu. Navíc by měly monitory vykazovat vysokou svítivost a co možná nejvyšší úroveň jasu. Jde o to, že průchodem přes shutter brýle se ztrácí spoustu světla, a tak se 3D snímky mohou zdát příliš tmavými.

Nicméně panely z tekutých krystalů se zobrazovací frekvencí 120 Hz byste měli vzít v úvahu i tehdy, pokud uvažujete v nejbližší době o koupi nového monitoru, a to i když se právě nezajímáte o hraní her ve 3D zobrazení. Technologie 120 Hz totiž má řadu výhod i při hraní počítačových her bez 3D brýlí – rychlostí 120 snímků za sekundu můžete hrát prakticky všechny hry, jedinou podmínkou je dostatečně výkonná grafická karta. Oproti ostatním monitorům využívajícím technologii zobrazování rychlostí 60 snímků za sekundu vypadá vykreslování zejména rychlejších scén při použití technologie 120 Hz monitorů znatelně lépe. Při rychlých střílečkách působí rychlé pohyby a nečekané otočky okolo vlastní osy subjektivně daleko plynuleji a stabilněji.

 

 

Navíc posuny řádků (tzv. tearing) nastávají díky vypnuté vertikální synchronizaci daleko později a působí tak méně rušivě. Dokonce i na pracovní ploše Windows se dvojnásobná zobrazovací frekvence významně projeví při přesunování oken a při běhu programů plynulejšími animacemi a znatelně klidnějším zobrazováním. Trojrozměrný obraz by měl přinést u zobrazovacích panelů z tekutých krystalů pracujících na 120 Hz samé výhody i majitelům grafických karet Radeon, neboť ve výrobě již jsou již shutter brýle i pro grafické karty vyráběné firmou AMD.  Když nebudeme uvažovat vlastnosti typické pro 3D zobrazení, pak pro monitory pracující se zobrazovací frekvencí 120 Hz platí pro posuzování kvality a celkového hodnocení stejná kritéria jako pro všechny ostatní monitory z tekutých krystalů: jedná se o kvalitu obrazu, výkon v počítačových hrách, výbavu a ergonomii.

V další části tohoto článku se již podíváme na konkrétní modely monitorů nabízené na trhu a zhodnotíme jejich silné i slabé stránky.














Komentáře