Souboj pixelů - Co vám nabídnou nejnovější grafické karty

Hardware | 01.09.99

Upgrade. Pro někoho líbezné slovo, které znamená vylepšení počítače na vyššíúroveň. Další uživatelé PC z něj mají doslova strach, protože nevědí, jaká je nejvýhodnější c...





Upgrade. Pro někoho líbezné slovo, které znamená vylepšení počítače na vyšší
úroveň. Další uživatelé PC z něj mají doslova strach, protože nevědí, jaká je
nejvýhodnější cesta, která jim přinese co největší užitek.

Při upgradu vašeho počítače máte mnoho možností může to být procesor, zvuková
karta, nový hard disk apod. Rozhodnutí v těchto oblastech je poměrně
jednoduché. Čím větší počet gigabytů či megahertzů, tím lépe. Ale jestliže vám
dělá problémy vaše grafická karta, tak se najednou otevře obrovská náruč
možností. Každých šest měsíců přijde na trh pět či šest nových grafických
karet, a proto není divu, že uživatel netuší, která karta je ta NEJ. A právě ve
výběru nové video karty se vám budeme snažit pomoci následující recenzí.
Tentokrát jsme se zaměřili na dvě úplně nové karty: 3D Blaster Savage4 PRO od
Creative Labs a Diamond Viper V770. Na trhu se vyskytují tři verze Viperu jedna
s 125MHz jádrem a 16 MB paměti, druhá se 125MHz jádrem a 32 MB paměti a třetí s
150MHz čipsetem a 32 MB paměti. My jsme si na mušku vzali verzi nejrychlejší a
nejvíce vybavenou, pojmenovanou Ultra. Ale dost už řečí, podívejme se jak si
proti sobě stojí jednotlivé specifikace a výkony těchto karet.

INSTALACE
Jak už je v dnešní době zvykem, tak ani jedna karta nedělala při instalaci
žádné problémy. Za rychlou a jednoduchou instalaci si obě karty zaslouží
pochvalu. Skóre 1 : 1.

SOFTWAROVÝ BALÍK
Když už se pro jednu z těchto karet rozhodnete, tak vás také určitě bude
zajímat, co kromě karty dostanete. Možná demo, nějakou utilitu, či dokonce hru?
Nejprve se podívejme na Savage4 PRO. Creative Labs 3D Blaster nabízí kromě
ovladačů pouze jejich utility 3Deep na seřízení hodnoty gamma a Colorific,
utilitu na optimalizaci vašeho monitoru. A co Diamond Viper V770? Tak tady je
to mnohem lepší s Viperem V770 dostanete celkem dvě kompletní hry (Superbike
Racing od EA a Wild Metal Country od Gremlin Interactive), jedno demo na
skvělou závodní hru Need For Speed III a 3D Sensations, program k MS
PowerPoint, který vám převede vaše prezentace do 3D. Dále nám jako lahůdku
Diamond přichystal Zoran DVD Software. Jak už název napovídá, tak vám tento
program umožní sledovat vaše oblíbené DVD filmy na monitoru.
Z výčtu všech softwarových programů je zřejmé, že v této oblasti jednoznačně
vyhrál produkt od Diamondu, Viper V770. Skóre se tedy mění na 2 : 1 v prospěch
Diamondu.

OVLADAČE
Jakmile si koupíte grafickou kartu, tak v podstatě jediný způsob, jak ji můžete
zrychlit, je skrz novější ovladače. Kvalitní ovladače vám pomůžou optimalizovat
jak výkon vaší karty, tak kvalitu obrazu na monitoru, zobrazit informace o
grafické kartě atd. Nejprve se podívejme na 3D Blaster Savage4 PRO. Ovladače
pro tuto kartu nabízejí standardní výběr pomocí nich si můžete upravit velikost
desktopu, jasnost, kontrast, změnit monitor, zobrazit informaci o verzi
ovladačů, no a to je tak všechno. Teď se podívejme na druhou stranu ringu, kde
čeká Diamond Viper V770 Ultra. Ten nám nabízí stejné možnosti jako ovladače u
3D Blasteru, ale také ještě něco navíc. Jak už je obvyklé, přibalil Diamond své
Incontrol Tools 99, které vám umožní optimalizovat ještě další stránky vaší
karty můžete si nastavit různé funkce pro různé hry, tzn. že pro Quake II
budete mít zapnuté všechny, ale pro Quake III Arena, který je pomalejší než
Quake II, jen některé z nich.
Ale hlavní silou Viperu V770 je tzv. Boost Level, kde si kartu můžete
přetaktovat z levelu 1 až na level 5, jenž místo původní rychlosti 150 MHz
umožní provozovat kartu na 175 MHz. Toto zjištění je jistě potěšitelné, zvláště
když při přetaktování nemusíte používat žádné programy z Internetu, ale přímo
utilitu od Diamondu v ovladačích. Aby se karta nepřehřála, tak Diamond přidal
na pasivní chladič také větrák, takže můžete začít experimentovat. Skóre 3 : 1
Diamond.

2D VÝKON
Tato stránka grafických karet už zdaleka není tak důležitá, jak tomu bylo ještě
třeba loni. Všechny karty, které byly uvedeny na trh v tomto roce, mají v 2D
oblasti velmi podobný, vysoký výkon proto jsme se rozhodli toto netestovat.
Přesto vám můžeme s klidným svědomím říci, že ať si koupíte jakoukoliv kartu, v
2D určitě počítač zpomalovat nebude. Za zmínku ale určitě stojí kvalita obrazu,
který obě karty produkují. Tento test jsme provedli na velmi kvalitním 21"
monitoru firmy ViewSonic v nižších rozlišeních (1 024 x 768 a níže) je kvalita
obrazu na 3D Blasteru a Viperu V770 naprosto shodná, text je ostrý, jasný a
lehce čitelný.
Jakmile ale zvedneme rozlišení desktopu Windows na 1 280 x 1 024, tak se scénář
lehce změní. Viper V770 stále bez problémů zobrazuje text, ale 3D Blaster i
přes stejnou rychlost RAMDACu už vykazuje známky méně kvalitního zobrazení a
lze vidět, že už lehce nestíhá. Přesto je text pořád jasný a lze jej číst bez
problémů, ovšem ostrost se mírně vytratila. Vážnou obavu však tato nedokonalost
nezpůsobuje a normální uživatel změnu snad ani nepozná.
Opravdovou kvalitu výkonu totiž poznáme až na těch úplně nejvyšších
rozlišeních, v našem případě to je rozlišení 1 600 x 1 200. Tady už jednoduše
dokážeme určit vítěze a poražené. V našem srovnání 3D Blasteru a Viper V770 je
jednoznačným vítězem výrobek firmy Diamond, který si i při tomto extrémním
rozlišení uchovává jasnost, ostrost a kvalitu obrazu, stejně jako na nižších
rozlišeních. 3D Blaster v 1 600 x 1 200 byl propadák, takže jestli máte 21"
monitor, který provozujete v tomto vysokém rozlišení, tak se karty od Creative
Labs vyvarujte. Skóre 4 : 1 Diamond.

3D VÝKON
Mnoho lidí nedbá na to, jaký výkon má daná karta v 2D či jestli má přibalen
nějaký skvělý software. Pro ně se kvalitní karta = karta s vynikajícím výkonem
v 3D. Proto se této stránce budeme věnovat podrobně.
Testy proběhly na následující konfiguraci: Celeron 300a/Celeron 450 MHz, Abit
BH6 motherboard, 128 MB paměti PC100 SDRAM , pevný disk IBM 10,1 GB se 7 200
ot./min., Creative Labs 2x DVD-ROM, Diamond Monster Sound MX300, monitor
ViewSonic P810, vše se zapnutým zvukem. Karty jsme v jednotlivých rozlišeních
testovali vždy třikrát a jako výsledek jsme vypočítali průměr všech testů.
Nejprve se podívejme na výsledky z Quake II v Demo1:
Jak je z výsledků vidět, z tohoto souboje vychází jako suverénní vítěz Viper
V770. Ostatně není se čemu divit. Když se zadíváme na specifikace jednotlivých
karet, tak okamžitě zjistíme, že 3D Blaster je taktován o 40 MHz pomaleji v
jádru čipu a o neskutečných 50 MHz pomaleji, co se týče paměti. Pokud se vážně
zajímáte zejména o OpenGL hry a hrajete je v rozlišení 800 x 600 a výš, tak na
Savage4 rychle zapomeňte. V 800 x 600 je Savage4 v 16bit barvách pomalejší o 38
% než Riva TNT2 Ultra, a v 1 024 x 768 je to dokonce 50 %! Výsledek z 1 600 x x
1 200 je pouze pro smích a slouží jen k ilustraci pomalosti této karty. Žádné
překvapení se nekoná ani v 32bitovém zobrazení Viper V770 nedal Savage4 žádnou
šanci. Navíc v 1 600 x 1 200 x 32bit se nám na 3D Blasteru nepodařilo Quake II
rozjet, což mají zřejmě na svědomí ovladače, protože Riva TNT2 Ultra nám
fungovala bez nejmenších problémů. Doufejme, že nové ovladače tuto vadu na
kráse odstraní.
Jsme si vědomi, že ne každý má v domácnosti 450MHz počítač, a proto jsme se
rozhodli provést stejný test také na konfiguraci bližší peněžence, na Celeronu
300a. Změní se něco oproti 450 MHz systému? To hned zjistíme:
Hned na první pohled lze vidět, že na 300MHz procesoru v 640 x x 480 Savage4
Pro dokonce Viper V770 překoná (!), a na ostatních rozlišeních je svému
rivalovi mnohem blíž než na 450 MHz CPU. Jak je to možné? Vysvětlení je
jednoduché. Savage4 Pro se k dosažení maximálního výkonu spokojí i s 300MHz
procesorem. Když porovnáme výsledky z 450MHz a 300MHz benchmarků, okamžitě
zjistíme, že výsledky na Savage4 Pro jsou v podstatě identické a menší rozdíl
nacházíme pouze v rozlišení 640 x 480, kdy víc záleží na síle procesoru než
rychlosti karty. Pravý opak je Viper V770 čím rychlejší procesor mu nabídnete,
tím rychlejší bude její výkon například při 800 x 600 je o 25 fps rychlejší na
450MHz než na 300MHz procesoru.

Komplikovanější 3D scény
Výše zmíněné výsledky byly brány z Demo1.dm2, jež zobrazuje podmínky, na které
hráč narazí během hry proti počítači. Ale s rozmachem Internetu víc a víc hráčů
tráví čas hraním proti kamarádům přes Internet nebo na LAN party. Během těchto
bitev je akce mnohem svižnější a na monitoru se může objevit šestnáct i víc
hráčů najednou. A jak si naše karty vedly v těchto krutých podmínkách? Na to
máme vynikající demo Crusher, kde se v akci objeví dokonce 32 hráčů po dobu
téměř dvou minut. Výsledky?
Viper V770 určitě nezklamal s konstantní rychlostí 37 obrázků za sekundu na
nižších rozlišeních, ale překvapivě Savage4 PRO byl v 640 x 480 a 800 x 600
ještě rychlejší! Jak jsem už předeslal, tento benchmark je mnohem náročnější na
CPU než Demo1, protože CPU musí počítat mnohem více polygonů než během hry
proti počítači. Savage4 potřebuje méně CPU cyklů na dosažení dobrého výsledku
než Viper V770, a proto na nižších rozlišeních vychází jako vítěz i přesto, že
se jedná o 450MHz systém. Naneštěstí jakmile dosáhneme 1 024 x 768, výkon
Savage4 rapidně upadá.
Teď se podívejme, jak se Savage4 bude dařit na 300 MHz. Pokud bude pokračovat
dle dosavadního trendu, tak by výsledky měly být ještě lepší než na Celeronu
450 MHz.
A předpoklady se splnily 3D Blaster Savage4 PRO je v 16bitových barvách
rychlejší než Viper V770 na všech rozlišeních, kromě nejvyššího. Díky tomuto
benchmarku jsme zároveň našli ideálního uživatele Savage4 je to majitel
pomalejšího systému (300 MHz a méně), který rád hraje multiplayer hry. Z
uvedené tabulky vyplývá, že výsledky na této kartě budou lepší než na Viperu
V770, který na 450MHz procesoru kartu Savage4 nemilosrdně rozdrtil.
Zajímavostí jsou tři stejné výsledky Viperu při různých rozlišeních tento
fenomén je důsledkem toho, že na takto pomalém systému zobrazení brzdí CPU, ne
grafická karta. Ve všech třech rozlišeních totiž videokarta čeká na CPU, až
zpracuje polygony a předá je grafické kartě. Jakmile dosáhneme 1 600 x 1 200,
CPU zpracovává stále stejný počet polygonů jako na 800 x 600 či 640 x 480,
kdežto Viper V770 musí zpracovat dat čtyřikrát tolik než na 800 x 600. Výsledné
skóre 20.2 fps je dáno právě tímto nepoměrem "práce" CPU a videokarty.
Jak tedy rozdělíme body? V tomto 3D souboji získal Viper V770 dva body, díky
špičkovému výkonu na 450 MHz a v Demu1 na 300MHz systému, a Savage4 Pro bod
jeden za vynikající skóre v multiplayer na 300MHz procesoru. Průběžný stav 6 :
2 Diamond.

EXTRA
Doposud jsme se dívali na to, co mají 3D Blaster a Viper V770 společného, takže
teď se pro změnu podívejme, co je od sebe odlišuje. Savage4 Pro v sobě skrývá
jednu z nejnadějnějších technologií, které se na poli grafických karet zatím
objevily. Tou není nic jiného než S3 Texture Compression neboli S3 komprese
textur.
Co tento komplikovaný termín znamená? Nic jiného než to, že čipset Savage4 má
schopnost textury ve hře zkompresovat natolik, že místo například 100 MB
zaberou jen 10 MB paměti. Tím pádem se vejdou do lokální paměti karty, která
nesnižuje výkon. Jestliže bychom zkusili hrát hru se 100 MB textur na Viperu
V770, tak by tato karta musela použít systémovou paměť a AGP texturování k
tomu, aby dosáhla slušný výkon, který se i přesto nikdy nevyrovná výkonu
Savage4 Pro. Významným přínosem této technologie je fakt, že i při velké
kompresi 10:1 kvalita textury nijak netrpí, takže před i po kompresi vypadají
naprosto identicky.
Navíc detail, jehož mohou hry s touto kompresí textur dosáhnout (S3TC bez
problémů používá textury s velikostí 2 048 x 2 048), je opravdu neuvěřitelný.
S3TC je tak kvalitní, že se Microsoft rozhodl tuto technologii integrovat jako
součást DirectX 6.0 a výš. Problém? Hry, které jsou nyní na trhu, nemají ani
zdaleka 100MB velikost a vždycky se vejdou do lokální paměti videokarty, takže
S3TC není potřeba. Navíc dnešní hry používají klasickou velikost textur 256 x
256, které zvládne i obyčejné Voodoo. Technologie S3TC je velmi nadějná, ale
pokud nebude více podporována herními firmami, tak to pro S3 nedopadne dobře.
Ale možná se blýská na lepší časy. První firmou, která vydala prohlášení o
podpoře S3TC v jejich produktech, je Rage Software (Incoming, Expendable).
Pokud se připojí i ostatní firmy, pak v brzké době budou mít hráči na
monitorech grafiku, jež se přiblíží realitě natolik, že nebudou mít ponětí,
jestli se dívají na monitor nebo ven z okna. Držme S3 palce.
3D Blaster se může chlubit ještě jednou vlastností, kterou Viper V770 nemá. Tou
není nic jiného než podpora pro přehrávání DVD v samotném hardwaru. Mnoho firem
prohlašovalo podporu DVD (3dfx Voodoo3, nVidia Riva TNT/TNT2), ale jenom dvě
tuto funkci do čipsetu opravdu implementovaly. Jednou je ATI a tou druhou právě
S3. Díky této funkci nepotřebujete PII/400 a lepší k decentnímu přehrávání DVD
na vašem monitoru. Naopak, stačí pomalejší PII nebo Celeron, a z vašeho
počítače se rychle stane menší kino. Tato funkce vám také ušetří peníze za
samostatný přehrávač, který byste si museli k vašemu počítači přikoupit (pokud
nemáte alespoň zmiňované PII nebo Celeron na 400 MHz a výš). Z neznámého důvodu
Creative Labs bohužel nepřibalili k 3D Blasteru přehrávač DVD, takže si jej
budete muset obstarat sami z Internetu nebo z některé z našich CD příloh. Naším
favoritem na přehrávání DVD je Cyberlink PowerDVD nebo druhá možnost,
Cinemaster od QI. Oba dva programy vám nabídnou bezproblémové přehrávání DVD,
nespočet nastavení, možnost "típání" screenshotů atd.
S DVD ale souvisí jeden problém, který má jak 3D Blaster, tak Viper V770. Ani
jedna z karet nemá TV-výstup. Pokud jste tedy uvažovali o sledování DVD na vaší
televizi, tak na to můžete zapomenout nebo si najít kartu, která tuto funkci má
(ATi Rage Fury či jakákoliv jiná TNT2). Mnoho uživatelů TV-výstup nepoužívá,
ale pro ty z nás, kdo si tuto funkci oblíbili, je to určitě zklamání. U 3D
Blasteru to z hlediska ceny moc nepřekvapuje, ale u daleko dražší karty Viper
V770 jsem tuto funkci rozhodně očekával.
Skóre za Extra 3D Blaster v této kategorii knock-outoval Viper V770, za což bez
váhání dostane jeden bod, a tak snižuje skóre na 6 : 3.

CENA
Ve světě počítačů platí pravidlo, že kolik zaplatíte, takový dostanete
výkon. V grafických kartách to platí dvojnásob. Diamond Viper V770
Ultra stojí v českých obchodech dvakrát víc než Creative Labs Savage4 PRO. Je
to pro něj mínus? Pro ortodoxní hráče určitě ne, vždyť za téměř dvojnásobnou
cenu dostanete téměř dvojnásobný výkon to však platí jen na rychlejších
strojích. A jestliže si koupíte levný Savage4, tak musíte počítat s tím, že
nedostanete z této karty výkon, který vás přenese do příštího tisíciletí. V
této kategorii samozřejmě nelze určit "vítěznou" kartu, proto skóre zůstává
nezměněno 6 : 3 pro Diamond.

ROZSUDEK
Pokud jste pozorně sledovali duel 3D Blasteru a Viperu V770, nemohli jste
přehlédnout konečný výsledek 6 : 3, který určil jako vítěze Diamond Viper V770
Ultra. Tato karta jednoznačně vyhrála, takže si ji máte koupit, že? To není tak
jednoduché. Jak už jsme naznačili v kategorii 3D výkon, pro majitele
pomalejších počítačů může být Savage4 Pro vlastně lepší volba než Riva TNT2
Ultra. Zjednodušeně řečeno máte-li PII-333 či pomalejší, pak bychom pro vás
doporučovali 3D Blaster Savage4 Pro. Ale nezapomeňte na to, že v budoucnosti
budete pravděpodobně upgradovat procesor, takže potom s výkonem 3D Blasteru asi
spokojeni nebudete jak dalece, to je vidět v tabulkách.
Pokud vlastníte PII-350 a lepší, tak vám doporučujeme Viper V770
Ultra. I když upgradujete procesor na PIII-500, výkon této karty s výkonem CPU
jenom poroste, takže vám výkon Viper V770 vydrží na delší dobu než Savage4. A
pokud už PIII/500 máte? Tak na tento procesor je nejlepší karta Matrox G400,
ale o tom až zas někdy příště.

9 0549/DĚD


Parametry karet
Creative Labs 3D Blaster Savage4 Diamond Viper V770 Ultra
Čipset S3 Savage4 PRO NVidia Riva TNT2 Ultra
Rychlost procesoru 110 MHz 150 MHz
Rychlost paměti 125 MHz 175 MHz
RAMDAC 300 MHz 300 MHz
Velikost paměti 32 MB 32 MB
Z-Buffer 24-bit 32-bit
Renderování 32-bit 32-bit
Verze 2x AGP 2x AGP
AGP Texturování Ano Ano
Počet trojúhelníků/s 8 mil. 8 mil.
Maximální rozlišení v 3D 1 600 x 1 200 x 32bit 1 600 x 1 200 x 32bit
Maximální velikost textur 2 048 x 2 048 2 048 x 2 048
Podpora DVD hardwaru Ano Ne
Typ grafické karty 2D/3D 2D/3D
S3 Texture Compression Ano Ne
TV-out Ne Ne












Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.