Rozhovor s Billem Delacym z HP: „Možnosti tiskáren nejsou zdaleka u konce“

Hardware | 30.09.10

Nedávno jsme měli možnost hovořit s Billem Delacym (USA), který ve společnosti HP pracuje na pozici senior VP divize IPG pro EMEA (Evropu, Blízký Východ a Afriku), na témata spojená se současným trhem tiskáren.





Nedávno jsme měli možnost hovořit s Billem Delacym (USA), který ve společnosti HP pracuje na pozici senior VP divize IPG pro EMEA (Evropu, Blízký Východ a Afriku), na témata spojená se současným trhem tiskáren. A jelikož se jednalo o rozhovor skutečně zajímavý, rozhodli jsme se část z něj publikovat také pro naše čtenáře.

PC World: HP v současnosti uvádí na trh novou řadu tiskáren a doprovodných funkcí. Které z čerstvě představených technologií považujete za klíčové?

Bill Delacy: V současnosti stále více čelíme požadavkům na zvýšení mobility tisku a jeho užší provázání s webovým obsahem, jehož množství stále exponenciálně narůstá. Chtěli jsme docílit toho, aby měl uživatel možnost tisknout kdykoliv na jakoukoliv ze svých tiskáren, bez ohledu na to, kde se právě nachází. V aktuální produktové řadě proto uvádíme na trh technologii HP ePrint, která přiděluje každé tiskárně vlastní e-mailovou adresu. Takové řešení umožňuje například tisk dokumentů v kanceláři, pokud je uživatel v terénu. Zároveň usnadňuje tisk dokumentů zákazníkům a kolegům, kteří jsou v kanceláři na návštěvě, to vše bez nutnosti instalace ovladačů a softwaru. To však není zdaleka všechno - díky tomu, že pro ePrint nabízíme vývojářům volně dostupné rozhraní, přičemž vzniknuvší aplikace důsledně certifikujeme, můžete s celou myšlenkou pracovat mnohem hlouběji.

Představte si například, že pořídíte mobilním telefonem pěknou fotografii dítěte své sestry a říkáte si, že by bylo příjemné  ji nechat vytisknout na hrneček a ten dát následně své sestře jako dárek. Díky ePrintu například můžete fotografii e-mailem poslat na adresu společnosti, která se potiskem hrnečků zaobírá, a dále již nemusíte nic řešit, brzy vám totiž hotový produkt přinese poštovní doručovatelka. Cílem je uživatelům vše maximálně usnadnit.

V zájmu zajištění potřebné bezpečnosti a ochrany osobních údajů zákazníků má každá tiskárna ePrint unikátní e-mailovou adresu, která nebude nikdy distribuována, pokud ji ostatním neposkytne sám zákazník. Pro zvýšení bezpečnosti a ochrany soukromí zákazníků využívá HP také standardní filtry proti nevyžádané poště, které zabraňují zneužití tiskáren. E-mailovou adresu tiskárny lze kdykoliv přenastavit. Kromě toho lze vytvořit i seznam povolených e-mailových adres, z nichž tiskárna smí přijímat podklady pro tisk.

Další věcí, jakou v této souvislosti potřebujeme, je obsah, který zákazníky zajímá a je jim nějakým způsobem blízký. Proto jsme podepsali smlouvy s mnoha různými poskytovateli obsahu, kteří se tímto způsobem budou moci dostat blíže ke svým zákazníkům. Například lokální noviny... stisknete jedno tlačítko, a máte je vytištěny na své tiskárně. Nudíte se? Vytiskněte si během okamžiku sudoku. Trápí vás otázka, co budete dnes vařit? Není nic snazšího, než si vybrat jeden z receptů od svého oblíbeného kuchaře. Potřebujete mapu? Tímto způsobem bych mohl pokračovat velmi dlouho. Velmi oblíbený je v USA v současnosti například obsah od Disney – rodiče totiž oceňují, že mohou svým potomkům tímto způsobem v nejrůznějších podobách nabídnout jejich oblíbené kreslené postavičky.

PC World: Jaké vlastnosti nebo parametry jsou podle vás důležité při výběru tiskárny pro domácí uživatele? Je to poměr cena/výkon? Rychlost tisku nebo jeho kvalita? Případně snad spolehlivost nebo jméno výrobce?

Bill Delacy: Samozřejmě do značné míry záleží na tom, jakého domácího uživatele máme na mysli – někdo si doma může tisknout výhradně úkoly do školy, další zájemce bude preferovat tisk fotografií a konečně třetí může požadovat kombinaci obou výše uvedených. Zákazníci by se při výběru tiskárny vždy měli rozhodovat podle pravidla, kterému říkáme 5P. Jedná se v prvé řadě o kvalitu tisku (Print quality), která do značné míry rozhoduje o pořizovací ceně zařízení. Druhou kategorií je manipulace s papírem (Paper handling) – zde potřebujete vědět, zda bude vaše tiskárna schopna pracovat s papírem dané velikosti a gramáže v potřebném množství. Cena (Price) – tuto veličinu asi není třeba příliš komentovat, protože nikdo nechce za tisk utrácet více, než nezbytně musí. Lidé obvykle přijdou do obchodu a vidí různé modely tiskáren, které jsou vzhledově na první pohled k nerozeznání.

Je však velkou chybou, když se zákazníci rozhodnou ve stylu „všechny vypadají stejně, tak je jedno, kterou koupíme, vezměme tedy tu nejlevnější“. Následuje kategorie výkonnosti (Performance), kde bude mít zřejmě jiné preference školák, kterému je do značné míry jedno, zda se jeho domácí úkol vytiskne za 5 nebo 7 vteřin, a manažer, jenž pracuje na uzávěrce a každá vteřina k dobru má pro něj cenu zlata. A konečně posledním důležitým prvkem rozhodování jsou možnosti (Possibilities) – tady mám na mysli další požadované funkce, například kvalita integrovaného skeneru, síťové funkce a mnohé další.

PC World: Kolik se dnes vůbec prodává barevných laserových tiskáren v poměru k černobílým? A jak si stojí samostatné tiskárny proti multifunkcím?

Bill Delacy: (Bill se obrací na kolegyni) O tom jsme se spolu shodou okolností bavili právě včera, tento poměr je dnes asi 80:20 ve prospěch černobílých laserových tiskáren. Zdaleka nejrychleji ovšem rostou právě barevné tiskárny, které tak náskok svých černobílých protějšků postupně stahují. Co se týče poměru v počtu prodaných tiskáren a multifunkcí, tak v oblasti inkoustových tiskáren již nějakou dobu jednoznačně dominují multifunkce, a to zhruba v poměru 85:15. Je to proto, že se podařilo snížit náklady na výrobu těchto zařízení kombinujících více funkcí do jednoho celku, takže se zákazníkům již obvykle nevyplatí nakupovat každé z těchto zařízení zvlášť.

PC World: Jak bude vypadat vývoj v oblasti tiskáren v příštích 5 letech?

Bill Delacy: Nechtěl bych raději spekulovat o tom, jak budou vypadat tiskárny za pět nebo dvacet let. Co bych ale chtěl zdůraznit je fakt, že dnes prodáváme kolem 50% všech tiskáren na světě, což konkrétně znamená, že máme co do činění s desítkami milionů zákazníků. Naší snahou je, a investujeme do toho opravdu hodně prostředků, aby se tiskárny staly snáze ovladatelnými, snížily se náklady na jejich provoz a dbáme také na jejich dopady na životní prostředí.

Pokud se podíváte na statistiky, kolik se toho na světě celkově vytiskne, mám na mysli veškeré letáky, knihy, noviny, časopisy - zjistíte, že pouhých 10% z tohoto objemu je vytištěno digitálně. Zbylých 90% se tiskne analogově na přístrojích, které jsou často technologicky zaostalejší, produkují více odpadu a mohou také obsahovat různé závadné chemikálie. Věděli jste například, že více než 50% časopisů se v trafice neprodá, a tak jsou vlastně vytištěny zcela zbytečně? Kdybyste namísto toho vytisknuli digitálně jen to, co opravdu chcete, ušetřilo by se obrovské množství zdrojů a energie. Zatím se nám daří, aby každým rokem narůstal podíl digitálně vytištěných stran o 1% z celkového objemu, ale chtěli bychom v této věci postupovat co nejrychleji. A právě to je jedna z výzev blízké budoucnosti, kterou jsem chtěl v této souvislosti zmínit.

PC World: Jakým způsobem bojujete proti padělatelům, kteří vyrábějí náplně do tiskáren a prodávají je pod jménem HP? Je tento problém stále aktuální nebo již spíše upadá?

Bill Delacy: Pro tyto účely máme k dispozici vlastní tým odborníků, kteří pracují v terénu a kontrolují kvalitu prodávaného příslušenství a jeho autentičnost. Za poslední rok jsme prošetřovali v regionu EMEA (Evropa, Afrika a Blízký východ) asi 1000 případů, z nichž se 650 ukázalo jako padělky. Snažíme se v této věci vzdělávat také celníky, aby případně padělky odhalili již na hranicích a nepustili je na volný trh. Musím říct, že všechny tyto aktivity jsou velice úspěšné a padělky náplní do tiskáren se u legitimních prodejců vyskytují naprosto minimálně. Víte, když těm „padělatelům“ párkrát šlápnete na kuří oka, raději se sbalí a půjdou hledat zase jiný business, kde by mohli parazitovat.

PC World: Jakým způsobem se mění produkty pro tisk fotografií v domácnosti? Mohl byste porovnat situaci na trhu před pěti lety a dnes? Jaký očekáváte budoucí vývoj?

Bill Delacy: Stále více uživatelů přechází od pouhého tisknutí fotografií v základní velikosti k různým sofistikovanějším a kreativnějším způsobům, jak s nimi nakládat. Mám na mysli například náš server snapfish.com nebo tvorbu fotoknih, kterou nabízí celá řada našich partnerů. Na snapfish.com si můžete vytvořit trička nebo hrnečky, o kterých jsme se už bavili, případně se můžete nechat vytisknout velké plakáty s vlastními motivy.














Komentáře