Recenze: TomTom GO 930 Traffic

Hardware | 14.10.09

Aktuální vlajkovou lodí mezi navigacemi společnosti TomTom je jednoznačně GO 930 Traffic. Jeho vlastnosti jsme otestovali v USA na trase delší než 13 000 km.





TomTom GO 930 Traffic

 

Ačkoliv se předchozí produkty TomTomu zaměřovaly především na samotnou navigaci a služby těsně s ní spojené, GO 930 T tyto hranice boří a nabízí celou paletu dalších, nejen multimediálních funkcí. Mezi nové funkce tohoto navigačního zařízení patří především zlepšená navigace v jízdních pruzích, hlasové povely při zadávání adresy a důmyslné plánování tras s využitím historických údajů o provozu IQ Routes. Integrovaná technologie Bluetooth zároveň umožňuje nejen dálkové ovládání, ale i propojení s mobilním telefonem a využití navigace jako handsfree. Přes FM vysílač lze GO 930 spárovat s autorádiem a využít ji jako mp3 přehrávač.


Vzhled a zpracování

TomTom GO 930 má stejné rozměry jako jeho předchůdci GO 720, 730 a 920. Pro tento model však bylo zvolena jiná povrchová úprava. Přední panel a základní linie jsou vyvedeny v černém lesklém plastu, který je zasazen do matné, pogumované zadní části krytu. Úchytka k držáku je kovová. Celkově působí zpracování robustně a přitom velmi elegantně.

Nasouvání navigace do držáku však dle našeho názoru mohlo být řešeno o něco pohodlněji, často budete tuto činnost provádět několikrát, než se vám kýžený úkon podaří. Přísavka sloužící k upevnění držáku na čelní sklo automobilu nedisponuje manuálním podtlakovým mechanismem, je nutné ji tedy přitisknout opravdu důkladně (a na řádně odmaštěné sklo), v opačném případě totiž hrozí, že bude navigace neustále padat.

WQVGA display s úhlopříčkou 4,3 palce, rozlišením 480x272 pixelů a 65 000 barvami skutečně dokáže zřetelně zobrazovat mapy za všech světelných podmínek, což se o některých konkurenčních produktech dá říci jen stěží. Veškeré ovládání zprostředkovává dotykový display, který navíc dokáže měnit své podsvícení podle intenzity venkovního světla. Rozložení obrazovky s mapou a menu lze částečně nastavit dle vlastních preferencí a od předchozích verzí se v podstatě neliší. Na horním hřbetu navigace je umístěno tlačítko pro vypnutí, ve spodní části nalezneme line-out, jack pro RDS-TMC, mini USB konektor, slot pro SD karty a resetovací tlačítko. Vstup pro externí anténu a stejně tak reproduktor krytý kovovou mřížkou jsou umístěny na zadní straně.

Hlavní funkce

Integrovaná paměť o velikosti 4GB obsahuje mapy střední a východní Evropy, severní Ameriky dohromady s 5 miliony bodů zájmu (POI). Funkce Map Share umožňuje měnit a updatovat mapy vč. dalších parametrů. V balení dodávaný software TomTom Home Desktop pak dokáže vámi zadané aktualizace sdílet s ostatními uživateli TomTomu přes internet.

Pro plánování trasy lze vybrat z řady parametrů (nejrychlejší, nejkratší, bez poplatků, na čas apod.), podle nichž navigace navrhne trasu. Na výběr je i mód pro chodce či kola - baterie by bez připojení ke zdroji energie měla vydržet až 5 hodin provozu, v reálném testu jsme se však dostali asi na polovinu této hodnoty. Novinkou v GO 930 je TomTom funkce IQ Routes, která vypočítává trasu cesty podle historicky nasbíraných dat o průměrných rychlostech v daných lokacích v různých dnech i hodinách. Na základě výsledku se pak můžete rozhodnout pro alternativní trasu. Námi testovaná verze Traffic zároveň obsahovala RDS-TMS přijímač sbírající přes rádio dopravní informace, na jejichž základě TomTom upraví trasu tak, aby se vyhnula dopravním zácpám či uzavírkám. V USA se nám však tuto funkci nepodařilo zprovoznit. Praktickou funkcí je i navigování na nejbližší body zájmu, známé zaké pod zkratkou POI (nemocnice, restaurace, motel, servis, apod.).

V průběhu navigování zobrazuje spodní lišta informace o čase a vzdálenosti do konce trasy, čas a odhadovaný čas příjezdu, aktuální rychlost vč. rychlostního omezení, vzdálenost do další změny směru a úroveň signálu. Rozložení lze změnit dle aktuálních preferencí. V horních rozích obrazovky jsou umístěna „tlačítka“ pro přiblížení/oddálení mapy. Vlastní mapu lze zobrazit jak ve 2D, tak ve 3D režimu. Zásadním vylepšení představuje funkce Advanced Lane Guidance – tzv. dokonalé navádění jízdními pruhy. Na víceproudých silnicích ukazuje indikátor změny směru počet pruhů, jejich směr a zvýrazní ten, který by měl řidič použít. Ve složitějších případech je automaticky dočasně přes celou obrazovku zobrazen 3D náhled dané křižovatky/odbočky s blikajícími zelenými šipkami ve správných jízdních pruzích. Bohužel se nám při testování nepodařilo zjistit, jaký parametr křižovatky je konkrétně impulzem pro vyvolání detailního náhledu. V každém případě tuto funkci považujeme za velmi praktickou, na četných šesti- a osmiproudých dálnicích v USA bychom se bez ní mnohdy orientovali jen opravdu obtížně.

Advanced Lane Guidance se bohužel netýká hlasového navádění. To zůstalo beze změny a hlas vás při odbočce naviguje pouze vlevo/vpravo a konkrétní zařazení do pruhu neřeší. Pokud by někomu nevyhovovaly nabízené hlasy navigátorů, lze si pomocí jednoduchého průvodce namluvit vlastní.

Při spárování mobilního telefonu s GO 930 přes bluetooth lze do navigace načíst kontakty z telefonu a ovládat vytáčení a přijímání hovorů přímo přes dotykový display. Pokud POI ve vaší blízkosti obsahují také kontaktní telefonní číslo, navigace na něj dokáže zavolat. Příznivci multimediálních funkcí zřejmě ocení možnost prohlížení obrázků ve formátech jpeg a bmp a přehrávání hudebních souborů mp3. Ty lze v navigaci snadno spouštět z SD karty (není součástí balení).

S navigací jsme si užili také mnoho legrace, a to například ve chvílích, kdy jsme se proplétali v ulicích amerických velkoměst mezi několikasetmetrovými výškovými budovami. Podstata technologie GPS, tkvící v pasivním zachytávání signálu z družic obíhajících kolem naší planety, je zde bohužel prakticky nepoužitelná, neboť potřebný signál je stíněn doslova ze všech stran, a to ne pouze na vybraných krátkých úsecích, ale v podstatě v celém centru města. To však samozřejmě  nesouvisí s tímto konkrétním produktem, ale jde o obecnou vlastnost pasivních navigačních zařízení.

Největší nesnáz jsme zaznamenali kdesi uprostřed nevadských pouští, kdy jsme zadali navigování směrem k nejbližšímu hotelu z nabízeného seznamu. Navigace nám ukázala, že se hotel nachází ve vzdálenosti asi 20 km, v průběhu skutečné trasy o délce asi 70 km však cestu několikrát přepočítala a ve finále nás navedla na křižovatku dvou silnic, vzdálených od jakékoli civilizace minimálně 200 km, kde slavnostně konstatovala "Dorazili jste do cíle", načež trasu opět přepočítala a ukázala, že cíl se nachází ve vzdálenosti dalších 40 km a nabídla nám vyhlídkové kolečko vedoucí na totéž místo na mapě. Vzhledem k rozsáhlosti USA a počtu integrovaných bodů zájmu jsme situaci přešli s humorem, neboť v globále se úspěšnost navigování na body zájmu pohybovala nad 95%.

 

Verdikt:

Okružní cesta po USA, při níž jsme s navigací TomTom GO 930 Traffic v průběhu měsíčního testu urazili více než 13 000 km, jasně ukázala, že se jedná o produkt, který patří ve svém odvětví jednoznačně k naprosté špičce. Drobné nesnáze se nám v průběhu testů podařilo postupně eliminovat a ve finále jsme se s vlastnostmi produktu velmi dobře sžili.

Hodnocení: 85%

Zapůjčil: TomTom

Technické údaje:

•    4.3” širokoúhlá obrazovka LCD 16:9
•    Slot na kartu kompatibilní s formáty SD a MMC
•    Přijímač GPS
•    Bluetooth
•    Baterie (až 5 hodin provozu bez nabíjení dle výrobce)
•    Vestavěný mikrofon a reproduktor

Obsah balení:

•    TomTom GO 930 Traffic
•    Bluetooth dálkový ovladač
•    Nabíjecí adaptér do auta
•    Stolní dokovací stanice
•    Držák přichytitelný na přední sklo
•    Průvodce rychlým uvedením do provozu
•    Software TomTom HOME
•    Přijímač informací o dopravní situaci RDS-TMC

Jazyky navigace:

Americká angličtina, australská angličtina, britská angličtina, bulharština, čeština, kantonská čínština, mandarínská čínština, dánština, estonština, inština, francouzština, holandština, chorvatština, italština, japonština, katalánština, litevština, lotyšština, maďarština, malajština, němčina, norština, polština, portugalština, brazilská portugalština, rumunština, ruština, řečtina, slovenština, srbština, španělština, americká španělština, švédština, thajština, turečtina a vlámština.

Jazyky nabídek (menu):

Americká angličtina, britská angličtina, afrikánština, čeština, dánština, estonština, indština, francouzština, holandština, italština, katalánština, litevština, lotyština, maďarština, němčina, norština, polština, portugalština, brazilská, portugalština, slovenština, španělština, švédština, turečtina, vlámština.

Mapové pokrytí silničních sítí:

Andorra, Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Monako, Nizozemsko, Německo, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Ruská federace, San Marino, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Vatikán a Velká Británie. Mapa také pokrývá spojovací komunikace Albánie, Běloruska, Bosny a Hercegoviny, Makedonie, Moldávie, Černé Hory, Rumunska, Srbska, Ukrajiny. Mapy severní Ameriky: USA, Kanada, obsahuje rovněž samostatnou mapu Guamu.














Komentáře