Recenze: nVidia GeForce GTX 480 - Uspěje Fermi v souboji s ATI?

Hardware | 08.04.10

Společnost nVidia konečně přichází na trh se svou první grafickou kartou podporující DirectX 11. A věřte tomu nebo ne, GeForce GTX 480 je po čertech rychlá.





Recenze: nVidia GeForce GTX 480 - Uspěje v souboji s ATI?

 

Jádro grafické karty GeForce GTX 480 je založeno na nové architektuře s označením Fermi. Co se týká specifikací, může se novinka od nVidie pochlubit více než třemi miliardami tranzistorů, dvojnásobkem výpočetních jednotek oproti svým předchůdcům (ačkoliv ATI a nVidia se v určování těchto parametrů liší) a silným zaměřením na geometrický realismus. Na oficiálních webových stránkách nVidie věnovaných architektuře Fermi se můžete probrat množstvím informací a ukázkových videí a prohlédnout si seznam pokroků, kterých nVidia dosáhla.

S cenou od dvanácti tisíc korun byla GeForce GTX 480 zamýšlena jako neporazitelný produkt s jasným cílem sesadit doposud panujícího rivala od konkurenční společnosti ATI, kartu Radeon HD 5870. Ta se ovšem pohybuje v cenově nižších sférách. Naopak výkonnější dvoujádrová ATI Radeon HD 5970 je podstatně dražší.

Jelikož byla grafická karta GeForce GTX 480 vypuštěna s puncem nejvýkonnějšího jednojádrového zástupce nVidie, rozhodli jsme se ji porovnat s nejrychlejším jednojádrem společnosti ATI, a sice Radeonem HD 5870. Do testu jsme zahrnuli i mnohými overclockery prověřenou MSI R5870 Lightning.

High-endové komponenty si zaslouží jen to nejlepší. Naše testovací sestava je vybavena procesorem Intel Core i7 975 Extreme Edition, základní deskou DX58SO, 6 GB paměti RAM, a 1300wattovým zdrojem. Není-li v úvodu napsáno jinak, byly všechny testy prováděny v nejvyšším nastavení na 30palcovém monitoru v rozlišeních 1920 x 1200 a 2560 x 1600.

Syntetické benchmarky


Přestože nejsou oficiálně syntetické benchmarky považovány za indikátory reálného výkonu, hardwarový průmysl je pojal jako standard. Tyto testy nám navíc mohou utvořit ucelenou představu o tom, jak se bude daná komponenta chovat v akci.

Začali jsme s grafickým testem v prostředí benchmarku 3DMark Vantage společnosti Futuremark. Zátěžový test nabízí dvě herní dema využívající rozhraní DirectX 10, která simulují reálný nárok počítačových her na výpočetní výkon karty.

První test je koncipován především jako akce ve vnitřním prostředí a zaměřuje se na simulaci šatů, pohybující se objekty a také na rendering světelných odrazů a vodní hladiny. U druhého testu odehrávajícího se ve vesmíru je kladen důraz na shadow-mapping a na rozsáhlé scény s množstvím pohybujících se objektů. Výsledky byly těsné. Kůň ze stáje nVidia získal na HD 5870 náskok pouhé desetiny procenty, zatímco přetaktovaná R5870 předstihla obě karty o celá 4 procenta.

Pro náš druhý syntetický test jsme zvolili poslední vydání Heaven Benchmarku. Jedná se o engine s názvem Unigine založený na DirectX 11, jenž prověřuje potenciál technologií nových generací. Za prostředím tohoto testu ve skutečnosti nestojí žádná počítačová hra, nicméně scény, jimiž nás benchmark provází, dávají dobrou představu o tom, jak by mohl pohyb v podobném prostředí při různých nastaveních vypadat a jak moc renderování naše systémy zatíží.

V oblasti geometrického realismu už nějaký čas vede právě nVidia a Heaven Benchmark, jenž na grafických kartách vyžaduje proces teselace, představuje ideální testovací podmínky. Princip hardwarové teselace je založen na převodu obecných polygonů na nepravidelnou trojúhelníkovou síť, díky čemuž je možné dosáhnout mnohem vyšší detailnosti a plastičnosti vykreslovaných herních objektů. Přestože se o této technologii ví už delší dobu, zatím se uplatňovala jen při tvorbě filmových 3D modelů, neboť grafické karty limitované svými výpočetními výkony doposud nebyly schopny s teselací uspokojivě pracovat.

Tomu odpovídají i naše výsledky dosažené v Heaven Benchmarku. Jednoznačně nejlépe si vedla GeForce GTX 480, obzvláště pak při povoleném anti-aliasingu (dále jen AA). Pro testování jsme míru teselace nastavili na mód Moderate, jenž odpovídá teselaci využité v nejnovějších hrách. Heaven Benchmark nabízí ještě módy Normal a Extreme, ovšem oba testovaní zástupci od ATI se takto potýkaly s příliš nízkými hodnotami FPS (Frames Per Second = počet zobrazených snímků za sekundu), které se pohybovaly mezi 1 až 3 snímky za sekundu.

Problém je totiž ve videopaměti. Zatímco GeForce GTX 480 je vybavena kapacitou 1,5 GB, obě grafické karty 5870 mají k dispozici "pouhý" 1 GB. GeForce GTX 480 sice nedosahovala hratelných hodnot FPS, nicméně alespoň dokončila test. Při rozlišení 1920 x 1200, v módu Extreme a s povoleným 16x AA jsme se dočkali průměrné hodnoty 25 FPS. Ve stejném testu s rozlišením nastaveným na 2560 x 1600 klesla hodnota FPS na 17,3. Ani jeden z výsledků nezaručí kvalitní herní zážitek, ovšem GTX 480 nám alespoň představila slušný potenciál teselace pro budoucí vývoj.

Jako poslední syntetický test jsme zvolili benchmark FurMark. Jedná se o open-source  testovací nástroj pracující v rozhraní OpenGL. Benchmark je založen na algoritmu renderování otáčejícího se "chlupatého koblížku", jehož vykreslování dokáže GPU zatížit na maximum, především co se teploty týče. Test jsme provedli v rozlišení 1920 x 1200 s povoleným 0x, 4x a 8x multi-sample AA. GeForce GTX 480 se svým výsledkem opět dostává do vedení, v závěsu za ní potom přetaktovaná 5870.

Přesto musíme brát v úvahu, že syntetické benchmarky ve skutečnosti nejsou nejpřesnějším měřítkem reálného výkonu, což pro FurMark platí dvojnásob. Jen stěží najdete aplikaci, která grafickou kartu zatíží tak vyčerpávajícím způsobem, jako FurMark. Navíc při testování nastaly situace, jež svým charakterem porušovaly záruční podmínky. V čem FurMark naopak vyniká nejvíce, je poskytnutí ucelené představy o tom, jak by se daná grafická karta choval při limitním zatížení. V průběhu minutového testu se teplota grafického jádra GeForce GTX 480 vyšplhala až na 95 °C, HD 5870 žhnula na 75 °C a přetaktovaná R5870 Lightning dosáhla teploty 78 °C.

Herní testy:

Konečně opouštíme "laboratorní prostředí" a podíváme se, jak se Geforce GTX 480 popere s konkrétními herními tituly. Všechny testy jsme prováděli v rozlišeních 1920 x 1200 a 2560 x 1600 při nejvyšším možném nastavení v kombinaci s povoleným i zakázaným AA.

Tom Clancy's HAWX

Po pravdě řečeno, tento bojový letecký simulátor běžící na DirectX 10.1 nepřinesl nijak překvapivé výsledky. V průběhu testu se setkáváme především s vykreslováním měst demolovaných bojovými letouny a helikoptérami. Rozsáhlé venkovní prostředí s množstvím sluncem osvícených budov klade důraz především na shadow-mapping a práci se zdroji světla. GeForce GTX 480 uspěla nejlépe, ovšem s malým rozdílem FPS oproti zástupcům od ATI. Až při rozlišení 2560 x 1600 s povoleným AA občas klesly aktuální hodnoty každé z grafických karet pod průměr 60 FPS.

World in Conflict


Ani výsledky testování této hry využívající rozhraní DirectX 10 nijak zvlášť nepřekvapily. Jedná se o real-time strategii vyznačující se detailními modely a neutichajícími výbuchy, jejichž počítání dá GPU pořádně zabrat. GTX 480 dosáhla o 16 – 20 % lepších výsledků, než levnější Radeon HD 5870. To neplatí pro nastavení s nižším rozlišením a zakázaným AA. Grafické karty se mírně zapotily až po nastavení rozlišení na 2560 x 1600 a povolení AA.

Colin McRae Dirt 2


Dirt 2 je naším prvním zástupcem podporujícím DirectX 11, což s sebou po grafické stránce přináší určitá obohacení v podobě teselace, technologie ambient occlusion (metoda stínování dodávající předmětům realističtější vzhled) a HDR textury (zkratka pro High Dynamic Range - metoda definující optické vlastnosti textur). GeForce GTX 480 má oproti svým konkurentům opět navrch, přičemž výkonnostní rozdíl byl tím větší, čím nižší hodnotu AA a rozlišení jsme zvolili.

Při rozlišení 1920 x 1200 a zakázaném AA byla GTX 480 až o 30 % rychlejší. Pokud jsme vybrali nejvyšší možné nastavení a rozlišení, náskok klesl na 10 %. Nicméně všechny testované karty se při povoleném 8x AA a rozlišení 1920 x 1200 dostaly nad 60 FPS, což většině uživatelů bohatě stačí.

S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat


Pro náš poslední herní test jsme vybrali taktéž v rozhraní DirectX 11 běžící herní titul, a sice S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat. Výsledky byly zajímavé. Dokud jsme nezvolili nejvyšší nastavení, byla GeForce GTX 480 výkonnostně definitivně poslední. Nejde však o žádnou anomálii, což dotvrzují technické specifikace grafické karty. GTX 480 je totiž vybavena 60 texturovacími jednotkami, což je o 20 méně oproti zástupcům od ATI.

Ve výsledku je právě počet texturovacích jednotek limitujícím faktorem, neboť prostředí hry se vyznačuje rozsáhlými prostory s velkým množstvím použitých textur. High-endová karta od nVidie se do sedla vrátila teprve při nastavení nejvyšších detailů a předběhla své soupeře o 1 FPS. Skvělý AA při současném tápání v texturách, taková je GTX 480, jež zřejmě zvládnutí základních prvků vyměňuje za výkon v limitních nastaveních.

Poměr cena / výkon

Pokud zvažujete koupi novinky od nVidie, budete muset sáhnout o něco hlouběji do kapsy, ačkoliv navzdory vyšší pořizovací ceně není výsledek srovnání metodou "koruna za snímek za sekundu" zdaleka špatný. Při rozlišení 2560 x 1600 s povoleným AA se GeForce GTX 480 dostala výslednou průměrnou hodnotou na 222 Kč, Radeon HD 5870 na 219 Kč a přetaktovaná 5870 na 253 Kč za snímek za sekundu. Teoreticky je tedy HD 5870 o 3 Kč za snímek za sekundu výhodnější.

Cenový rozdíl se prohloubí, započteme-li do nákladů také spotřebu elektrické energie. Při osazení kartou GTX 480 si náš systém v nečinnosti vzal 140 W, s kartou 5870 spotřeba klesla na 109 W a přetaktovaná 5870 si vyžádala 119 W. V zátěži se GTX 480 vyšvihla až na 365 W oproti 265 W u 5870 a 176 W u přetaktované 5870. V přepočtu na watty za snímek za sekundu je Radeon 5870 o 21 % a její přetaktovaná sestra o 16 % účinnější, než GTX 480.

Nakonec ještě zmíníme jednu zajímavost. Při testování ve FurMarku jsme u GTX 480 zaznamenali odběr 460 W, 5870 si potom vzala 336 W. Nicméně jak už bylo řečeno, FurMark nepředstavuje objektivní měřítko, avšak poskytne přinejmenším docela zajímavé výsledky.

Verdikt:


Celkově vzato se nám novinka od nVidie zamlouvala. Architektura Fermi má rozhodně co nabídnout, obzvláště pokud jde o AA, či teselaci. Nicméně v určitých případech se zdá být Radeon HD 5870 výhodnější grafickou kartou. Spotřebuje méně energie a většinou je srovnatelně výkonná. Navíc některé nadstandardní funkce, jako možnost připojení třech monitorů současně, u nVidie nenajdete. Dokud se na trh nedostane více her, jež by mohly naplno využít technologií architektury Fermi, vyplatí se dle našeho názoru zvážit výhody dostačujícího výkonu, nižší energetické spotřeby a pořizovací ceny, jakou nabízí grafická karta Radeon oproti dražšímu konkurentovi ze stáje nVidia.

Hodnocení:
80 %

Cena: od 12 000 Kč


Parametry:


Takt GPU: 700 MHz
Takt RAM: 3696 MHz
Takt CUDA: 1401 MHz
Kapacita RAM: 1356 MB GDDR5
Šířka paměťové sběrnice: 384 bit
Texturovací jednotky: 60
Propustnost pamětí: 177,4 GB/s
Maximální rozlišení: 2560 x 1600 (DVI), 2048 x 1536 (DSub)
Rozhraní: PCIe
Porty: 2x DVI, HDMI
Rozměry karty: 280 x 140 mm














Komentáře