PhysX pro karty nVidia GeForce

Hardware | 16.02.08

Minulý týden odkoupila nVidia společnost Ageia, jediného výrobce plnohodnotných grafických akcelerátorů zvaných PhysX. Nyní jsou k dispozici první plány, které vypadají více než slibně.





Možná znáte softwarové rozhraní nVidia CUDA (Cumpute Unified Device Architecture). To využívá výhod unifikované architektury a původně jej nVidia vyvinula z důvodu nutnosti spouštění běžných aplikací přes grafický procesor (tedy GPU se chová stejně jako běžný procesor). Přes toto rozhraní je také možné podle nVidie softwarově simulovat fyziku a akcelerátory PhysX.

V praxi to znamená, že je nVidia schopná ze svých grafických karet s unifikovanou architekturou (GeForce a novější, včetně lowendových modelů) udělat plnohodnotné akcelerátory fyziky a přesně to má nVidia v plánu.

To znamená, že v budoucnu by měla drtivá většina GPU procesoru počítat grafiku a zbylá část fyziku. Budoucnost v tomto případě znamená pouze několik měsíců, než nVidia naprogramuje ovladače, na kterých se teprve začalo pracovat (půl roku by mělo stačit).

Akceleraci sice budou podporovat všechny GeForce 8X00, ale samozřejmě ne na všech bude vhodné ji provozovat. Samotné akcelerátory PhysX sice nebyly nějak výkonově na výši, ale přece jen ztráta výkonu bude jistě patrná a například GeForce 8600, které mají s výkonem v náročnějších aplikacích, to příliš neprospěje. Naopak u GeForce řady 8800 by to mohlo být skvělé zpestření a možnost zahrát si hry i s fyzikálními efekty, na které jste dosud potřebovali kartu PhysX.

Celkově vypadá nová myšlenka nVidie velmi slibně a konečně by mohlo dojít i k významnějšímu rozšíření fyziky do her. Přece jen nVidia kryje největší část trhu s grafickými kartami a GeForce 8X00 se prodalo několik desítek (možná i stovek) milionů kusů.

- - Tomáš Šulc














Komentáře