nForce počtvrté v praxi

Hardware | 01.02.05

Pokrok v počítačové branži nelze zastavit. Důkazem je až přespříliš rychlýpřechod platformy Intel na sběrnici PCI Express, což vadí zvláště majitelům nedávno zakoupených grafic...





Pokrok v počítačové branži nelze zastavit. Důkazem je až přespříliš rychlý
přechod platformy Intel na sběrnici PCI Express, což vadí zvláště majitelům
nedávno zakoupených grafických karet určených pro port AGP. Čipové sady pro
procesory konkurenční firmy AMD čekaly na podporu nové sběrnice poněkud déle,
ale i toto čekání se naplnilo. Firma nVidia představila koncem listopadu
funkční systémy s novou čipovou sadou nForce 4. Ta je na trh dodávána ve třech
provedeních - standardní verze nForce 4, verze Ultra a verze SLI. Rozdíly mezi
jednotlivými sadami jsou následující: verze nForce 4 je zcela shodná s verzí
Ultra, ovšem bez podpory nové generace řadiče SATA II. Ta řeší některé chyby
předchozí verze a již plně podporuje zapojování disků SATA za chodu počítače.
Všechny čipsety dále podporují novou sběrnici PCI Express, deset portů USB 2.0
a operační paměti typu DDR. Verze SLI k tomuto všemu přidává ještě podporu
druhého slotu pro grafickou kartu PCI Express a podporu práce v tzv. SLI
režimu. A právě tuto sestavu jsme měli možnost otestovat a zjistit, jaký
výkonnostní nárůst přinese zapojení druhé grafické karty v režimu SLI.
Finální řešení k nám přišlo v podobě základ-ní desky MSI K8N Diamond a sady
dvou identických grafických karet MSI NX6600GT-VTD128E, určených pro rozhraní
PCI Express x16. Uvnitř karet se nacházel grafický čip nVidia GeForce 6600GT,
spolupracující s 128 MB rychlé paměti GDDR3. Tyto karty se funkčně neliší od
karet jiných výrobců, recenzi a podrobnější popis najdete v předchozích číslech
časopisu PC WORLD. Vraťme se ale zpět k základní desce. Vzhledem i rozložením
součástek je velmi podobná motherboardu MSI NEO4 Platinum, který jsme měli
možnost testovat v minulém čísle v rámci testu základních desek určených pro
procesory AMD Athlon 64. Layout motherboardu je naprosto shodný, kromě umístění
druhého PCI Express x16 slotu místo dvou PCI Express x1. Novinkou je speciální
zařízení, umístěné mezi dvěma sloty PCI-E x16, jehož pomocí lze zvolit, zda
bude obsazen pouze jeden slot pro grafickou kartu, nebo oba dva a zapnut režim
SLI. Naše testy probíhaly tak, že jsme nejprve provedli výkonnostní testy na
systému s jednou grafickou kartou a poté jsme zapojili i druhou do režimu SLI a
znovu otestovali výkon. Použili jsme procesor AMD Athlon 64 3800+, RAM ve dvou
512MB modulech v režimu DualDDR a s časováním 2-3-3-5 od firmy Mushkin a dva
disky Seagate SATA II. Testy probíhaly na anglické verzi Microsoft Windows XP
Professional SP2. V tabulce najdete podrobnější porovnání výkonu v jednotlivých
testech, včetně procentuálního vyjádření nárůstu grafického výkonu. Začněme s
testem 3DMark03: konfigurace s jednou kartou 6600GT dosáhla skóre 8 597 bodů,
zatímco v SLI modu měla sestava 14 054 bodů. Zde je patrný velmi znatelný
nárůst výkonu grafického subsystému. V 3DMark05 je rozdíl ještě markantnější:
přesněji řečeno 72,3procentní rozdíl ve prospěch verze SLI. Toto jsou ovšem
čísla, která mnoho neříkají, proto jsme provedli další testy v hrách, a to v
Doom3, Half Life2 a Far Cry. Nejprve jsme měřili výkon systému v zapojení s
jednou grafickou kartou. Testy probíhaly ve dvou rozlišeních - 1 024 x 748 a
dále pak v 1 600 x 1 200. Abychom zatížili grafický subsystém opravdu
maximálně, v dalším kole měření jsme v totožných rozlišeních nastavili ještě
funkci na celoobrazovkové vyhlazování obrazu - FSAA, která zvyšuje kvalitu
grafického výstupu, ovšem zatěžuje grafický subsystém daleko více. Největší
praktický nárůst rychlosti zobrazení jednotlivých snímků za sekundu je patrný u
hry Doom3 a její testovací sekvence Demo001. Rozdíly se pohybovaly od necelých
17 procent u základního rozlišení až po hranici 56 procent při vysokém
rozlišení 1 600 x 1 200 a zapnutém vyhlazování obrazu. U hry Half Life již
tento výsledek nebyl tak markantní, v nižším rozlišení se v žádném případě
nákup dvou karet spojených do SLI modu nevyplatí, protože výkonový nárůst činí
mizivé 1 %, respektive 5 %. S rostoucím rozlišením se rozdíl zvyšuje až na
celkových 27 %, a to i při zapnutí vyhlazování obrazu. Poslední testovanou hrou
byl Far Cry. Zde byly hodnoty v nižších rozlišeních dokonce záporné, tedy
uživatel při použití dvou grafických kartě v SLI modu dostane méně snímků za
sekundu, než kdyby použil jednu. Ve vyšším rozlišení je už rozdíl skutečně
znatelný. V rozlišení 1 600 x 1 200 a zapnutém vyhlazování obrazu se vyšplhal
na 38 %.
Vysoký výkon se projevuje u her, optimalizovaných pro grafické karty nVidia -
důkazem jsou výsledky ve hře Doom3. V ostatních hrách, v nichž vynikají spíše
grafické karty konkurenční firmy ATI, dosahuje duo karet v zapojení SLI vyššího
výkonu ve vysokých rozlišeních a při zapnuté funkci celoobrazovkového
vyhlazování. Takto by se dal charakterizovat celý přínos módu SLI při použití
grafických karet s procesorem nVidia GeForce 6600GT. Pro porovnání jsme ještě
do tabulky zařadili hodnoty výsledků grafické karty Gigabyte GeForce 6800
Ultra. Za zvážení pak stojí porovnat náklady, které uživatel investuje do
základní desky s čipovou sadou nForce 4 Ultra a dvou grafických karet 6600GT,
nebo aby do jedné grafické karty 6800GT nebo Ultra.

MSInVidia nForce 4SLI
Cena vč. DPH: 6 000 Kč
K testu zapůjčila firma: Levi International, http://www.levi.cz












Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.