Jak přicházejí IT produkty ke svým názvům?

Hardware | 24.11.08

Když v dnešní době člověk přijde s výborným produktem či službou, vyhrál zatím pouze polovinu bitvy. Vytvoření jména pro takový produkt je velmi těžké.





Když v dnešní době člověk přijde s výborným produktem či službou, vyhrál zatím pouze polovinu bitvy. Vytvoření jména pro takový produkt, který je sice „cool“, ale ne natolik „cool“, aby nepotřeboval originální název, je velmi těžké. Zvlášť v situaci, kdy musíte brát ohled na ochranné známky a copyrighty jiných produktů.


Tvůrci následujících 10 úspěšných produktů - iPod, BlackBerry, Firefox, Twitter, Windows 7, ThinkPad, Android, Wikipedia, Mac OS X a „Big Cats“ a Red Hat Linux – ti všichni museli projevit určité množství marketingového důvtipu a prokázat svého humorného ducha, když vymýšleli jména pro svá díla. Nyní máte možnost se v našem článku obeznámit s někdy naprosto překvapivými, jindy zase poměrně předvídatelnými příběhy vzniku jejich názvů.

iPod: "Open the pod bay door, Hal"



iPod dostal své jméno podle výše uvedené hlášky z filmu 2001: Vesmírná odyssea, jelikož dveře vesmírné lodi měly podobný vzhled jako přední strana přehrávače. Vinni Chieco, reklamní textař na volné voze, byl najat, aby pomohl pojmenovat toto zařízení, než v roce 2001 vstoupí na trh. Prováděl mnoho soukromých brainstormingů, kdy se snažil vymyslet všemožné koncepty. Nakonec přišel s konceptem vesmírné lodi. Na chvíli sice od této myšlenky upustil, ale nakonec se k ní stejně vrátil. Přední strana vesmírné lodi jej ve spojení s rokem 2001 v názvu filmu inspirovala natolik, že to vedlo k finálnímu rozhodnutí: přístroj se bude jmenovat prostě „Pod“. Ve finále už se přidalo jen trendové písmenko „i“… a propojení s iMac bylo kompletní!

BlackBerry: Sladká závislost




Kanadská společnost Research in Motion si najala firmu Lexicon Branding, aby jim pomohla s tvorbou jména pro jejich nové bezdrátové e-mailové zařízení, jež mělo vstoupit na trh v roce 2001. Konzultace odradily RIM od slova „e-mail“, které prý podle výzkumu může u některých osob dokonce zvyšovat krevní tlak :-) Místo toho hledali jméno, které by evokovalo zábavu a nějakým způsobem navodilo pocit míru. Poté, co někdo nadhodil, že malá tlačítka na zařízení připomínají haldu zrnek, tým Lexiconu si začal pohrával s pojmy, jako jsou jahoda, meloun či různé druhy zeleniny. Nakonec přišli k jménu Blackberry, což je v českém překladu ostružina. Blackberry připadlo jeho tvůrcům vhodné, jelikož zní příjemně a zároveň jde ruku v ruce s tmavou barvou onoho zařízení.

Firefox: Šarm druhého pokusu



Výběr jména, jež vyjádří esenci produktu a zároveň ještě není použito někým jiným, může být docela komplikované, což zjistili i lidé ze společnosti Mozilla. První verze prohlížeče Mozilla byla nazvána Firebird, čili ohnivý pták, ale kvůli dalšímu open-source projektu se stejným jménem byl tento prohlížeč přejmenován na Firefox, což je alternativní jméno pro Pandu červenou. Nemějte tedy iluze, že se jedná o jakousi ohnivou lišku. A proč takové jméno? „Je lehce zapamatovatelné. Zní dobře. Je výjimečné. Máme ho rádi,“ říkají lidé z týmu Mozilly. Nejlepší název ze všech? To se neví, avšak nikdo jej do té doby zaručeně nepoužíval.

Twitter: Spojení digitálního stáda 140 postav ve stejnou dobu



Když měl spoluzakladatel Twitteru, Biz Stone, možnost seznámit se s aplikací, kterou v roce 2006 vytvořil Jack Dorsey, jako by slyšel zvuky, jakými spolu komunikují ptáci. „Krátké shluky informací… každý štěbetá a má se dobře.“ V reakci na to přišel Stone s citoslovem „twttr“ a jeho skupina nakonec do finálního názvu dodala ještě samohlásky. Je těžké představit si ještě více evokující jméno v technologickém světě, než je twitter, jelikož tento výraz znamená v češtině cvrlikání. Avšak to, co začalo jako triviální zvuky ptačí komunikace, jak popisuje Stone, se později vyvinulo v mocný prostředek networkingu, aktuálních zpráv a fóra pro prezidentskou kampaň 44. amerického prezidenta.

Windows 7: Spoléhání na sílu sedmičky



Zatímco jméno příštího operačního systému Microsoftu je poměrně nudné, bylo by bezesporu zajímavé podívat se na to, co se stalo s posledním vydáním Windows, abychom pochopili, proč se Microsoft vrací ke své původní filozofii. Windows Vista? Ouvej, velké zklamání. Windows 95 a XP? To bylo mnohem lepší. Mike Nash z Microsoftu oznámil jméno nového systému tímto způsobem: „Jednoduše řečeno, toto je sedmé vydání Windows, takže z toho důvodu dává právě „Windows 7“ smysl.“ Vypadá to tedy, že představitelé Microsoftu doufají, že číslo 7 dostojí své pověsti o štěstí a v Redmondu zaznamenají úspěch.

- - Michal Brzobohatý, Thomas Wailgum














Komentáře