3D akcelerátor? Na hry? A ne od 3DFX?...

Hardware | 01.01.99

Teprve během poslední doby se ukazuje, jak je pro hry důležitá akceleracevykreslování prostorových scén. Teprve s pořádným hardwarovým urychlením se dá zobrazit pěkně realistický s...





Teprve během poslední doby se ukazuje, jak je pro hry důležitá akcelerace
vykreslování prostorových scén. Teprve s pořádným hardwarovým urychlením se dá
zobrazit pěkně realistický svět i ve slušném rozlišení. Když zcela pomineme
svět profesionální graficky a OpenGL, lze říci, že první běžné grafické čipsety
urychlující 3D jako S3 ViRGE nebo MGA-1164 v Matrox Mystique nestály (z
dnešního pohledu) za moc a spoustu funkcí neměly implementovaných. První
akcelerátory, jejichž efektem byl kromě urychlení i lepší vizuální dojem,
používaly čipset Voodoo Graphics od firmy 3Dfx. Dnes už je na světě druhá
generace těchto čipů a též další grafické procesory nabízející obdobnou
funkčnost. V tomto testu se podíváme na zoubek třem kartám od různých výrobců s
různými čipovými sadami, které spojuje kvalitní akcelerace 3D a přijatelná cena.
Asus AGP-V3000/TV
Firma Asustek je u nás známá především svými základními deskami, v poslední
době se k nám však začínají dostávat jejich rozšiřující karty nebo dokonce
notebooky. Mezi dnes testovanými grafickými kartami je Asus V3000 vybavený
nejmenším množstvím paměti. Přesto 4 MB stačí na běžná rozlišení pro 15" i 17"
monitory. V pravých barvách zvládne ještě 1 152 x x 864 bodů, maximální
rozlišení 1 920 x 1 200 sice zobrazí s ergonomickou opakovací frekvencí 75 Hz,
ale jen v 256 barvách. Paměť je typu SGRAM a pracuje na frekvenci 100 MHz.
Grafický čip komunikuje s pamětí po 128bitové sběrnici.
Tato karta je postavena na oblíbené čipové sadě NVIDIA RIVA 128, naštěstí
nenastaly žádné problémy s instalací, jaké byly u prvních karet s tímto čipem.
Čipset RIVA 128 má začleněnu 2D i 3D akceleraci ovladače podporují Direct3D,
DirectDraw, OpenGL i video ve formátu MPEG-I, II a Intel Indeo.
Testovaná verze karty se instaluje do slotu AGP a pracuje pouze v režimu 1X.
Existuje však také PCI varianta.
Nejneobvyklejší vlastností této karty je, že kromě celkem obvyklého výstupu
videosignálu je vybavena i jeho vstupem. Asus V3000 je tedy možno díky dodanému
programu LIVE300 použít přímo pro nahrávání videa z různých zdrojů do počítače.
Možnosti jsou ovšem omezené rozlišením 352 x 240 bodů a absencí současného
nahrávání zvukové stopy. Dále už nahrávání závisí hlavně na volném místu na
disku. Součástí dodávky karty jsou též příslušné kabely pro cinchovo i S-video
variantu konektoru.
Sympatické také je, že k Asusu je dodán dosti podrobný manuál, což u dnešních
grafických karet není příliš obvyklé. Navíc je v krabici přiloženo i CD s plnou
verzí hry Incoming.
DTEC 740M
DTEC je vlastní značka britské firmy Datrontech pro komponenty a počítače.
Komponenty patří do nižší cenové kategorie, do níž se obecně řadí i grafické
karty s čipovou sadou Intel 740. Testovaný DTEC je postaven právě na tomto
čipsetu.
Lze říci, že všechny karty s Intel 740 jsou nenápadné a vzájemně velmi podobné.
Jednoduše se instalují a bez problémů fungují. Nebýt 3D akcelerace, zcela by
zapadly mezi jinými běžnými adaptéry. Prakticky vše, co se týká testovaného
DTECu, lze vztáhnout i na ostatní i740 adaptéry.
Přes svou nízkou cenu poskytuje DTEC 740M vynikající 3D akceleraci pro hry pod
Direct3D nebo OpenGL ve Windows NT. Vizuální kvalita akcelerovaného obrazu
odpovídá kartám s čipsety 3dfx Voodoo. V tomto parametru prakticky nezaostává
za srovnávanými Rivami. Intel akceleruje také 2D i přehrávání videa MPEG-I.
Testovaný kus byl osazen 8 MB RAM, což je hodnota typická pro karty s i740.
Maximální rozlišení 1 600 x 1 200 bodů zobrazuje s obnovovací frekvencí 75 Hz,
ale v 16bitové barevné hloubce lze používat nejvýše rozlišení 1 280 x 1 024.
Grafické karty s čipsetem Intel 740 existují převážně v AGP provedení, zato
používají rychlejší režim AGP 2X.
Na CD s ovladači je sice možno také najít hru Havoc, ale ta funguje jen s
grafickými kartami s čipem S3. Jedno CD je totiž v tomto případě určeno pro
více karet.
STB Velocity 4400
Tato karta je ze všech tří nejnovější a nejvýkonnější. Její čipset NVIDIA RIVA
TNT je skutečnou novinkou a slibuje mnoho pěkného. Následují řádky ale ukáží,
že soužití s ní není zcela jednoduché.
Je zajímavé a pro uživatele nepříjemné, že se TNT drží v tradicích svého
předchůdce RIVA 128 z hlediska komplikovanosti instalace. Několik popisů, jak
rozchodit třeba Diamond Viper V330 s Rivou 128, už bylo uveřejněno i v PC
WORLDu. S touto kartou od STB jsme měli podobnou zkušenost, po bezproblémové
instalaci počítač nenabíhal v jiném rozlišení než základním VGA. První
neoficiální zmínka o problémech s Rivou TNT nalezená na Internetu popisovala
nekompatibilitu s některými základními deskami s čipsetem Intel 440 LX, včetně
právě námi použitého Asusu P2L97. Důvodem měla být příliš velká spotřeba
proudu. Naštěstí se tato zpráva ukázala jako nepravdivá. Skutečně správný
postup instalace spočívá v nastavení anglického prostředí ve Windows před
instalací. Tento postup opravdu funguje. Jen nás trochu překvapilo, že na
rozdíl od Viperu 330, u kterého se jeden čas musela instalace řešit stejně, se
zde nepoužívá instalační program chyba je tedy pouze v instalačním INF souboru.
Bohužel Velocity 4400 má ještě jeden závažnější problém a tím je přehřívání.
Vlastní grafický procesor produkuje tolik odpadního tepla, že je obtížné jej
uchladit. Naprosto pravidelně počítač s touto kartou "zatuhával", pokud byl v
provozu odkrytovaný (jak je u testů obvyklé). Situaci jsme pro jednoduchost
vyřešili upevněním dalšího procesorového větráčku tak, aby chladil grafickou
kartu. Podobně by tedy měla fungovat skříň s dobrým prouděním vzduchu či
dodatečným větrákem.
Třetím, částečně nevyřešeným, problémem je špatné zobrazování v některých
případech. Konkrétně se objevovaly chyby v programu Corel Draw verze 6.0 i 8.0.
Také v Direct3D benchmarku německého GameStaru není korektně zobrazeno
klíčování a výsledná snímková frekvence je podezřele nízká. Ostatní programy i
3D testy však proběhly bezchybně. Problém v Corel Draw vyřešila instalace
generických ovladačů přímo od Nvidie. Na benchmark GameStaru neplatila žádná
verze ovladačů dostupná na Internetu ani různé nastavení možností 3D akcelerace
v panelu ovladače ve Windows. Podle komplexnosti problému lze usuzovat právě na
chybu ovladače, která v době, kdy tento článek vychází, už může být vyřešena.
Když jsem popsal možné problémy i jejich řešení, můžeme se v klidu věnovat
kladným vlastnostem Velocity 4400.
Testovaná verze karty je určena pro AGP port a umí pracovat v režimu 2X. Dodává
se s 16 MB paměti typu SDRAM, která není přímo rozdělená na stránkovou a
texturovou. Navíc je vybavena rychlým 250MHz DA převodníkem. Tato kombinace
dovoluje používat i nejvyšší rozlišení 1 920 x 1 200 bodů v pravých barvách a s
obnovovací frekvencí 76 Hz k těmto parametrům už se spíš těžko hledá vhodný
monitor. I z toho je vidět, že STB Velocity 4400 je vhodná i pro velmi náročnou
2D grafiku.
Jak už bylo zmíněno, je jádrem Velocity čip RIVA TNT, který s interní pamětí
karty komunikuje po 128bitové sběrnici. RIVA TNT samozřejmě obstarává 2D i 3D
akceleraci, pro 3D je vybavena zdvojenou texturovací jednotkou. Obdobnou
disponuje zatím pouze 3dfx Voodoo2. Tuto vlastnost jistě nevyužijí všechny hry,
ale k výraznému urychlení dojde ve chvíli, kdy se na jeden povrch mapuje
zároveň normální textura a navíc ještě druhá průhledná, třeba s odrazem okolí.
Vizuální efekt je velmi dobrý, ba téměř dokonalý, žádný z použitých testů
nenašel v užitých 3D funkcích chyby. Ve vizuálním testu 3DMark 99 se výsledné
obrázky jen nepatrně lišily od softwarově renderovaných. Při zběžném pohledu
pak není rozdílu mezi Voodoo2 a Rivou TNT.
Kromě standardního VGA výstupu umožňuje Velocity i zobrazení na televizi nebo
záznam signálu na video. Pro televizní výstup jsou k dispozici konektory cinch
i S-Video (ke kartě jsou dodány i příslušné kabely).
V krabici najdete ještě dvě CD s doplňkovými programy. Firma Sonnetech přidala
3Deep pro kalibraci monitoru a gama korekce, a dále 3D Sensations for
Presentations, což jsou moduly do PowerPointu 97 pro 3D funkce. Bohužel s
českým PowerPointem si moc nerozumí. Druhé CD obsahuje dvě zajímavé aplikace
firmy Asymetrix Web 3D 2.0 pro tvorbu 3D grafiky a animací pro Internet, a
Digital Video Producer 5.0 pro jednoduchý střih animací a videa. Zajímavou
nabídkou firmy STB je desetiletá záruka.
Výkonnostní srovnání
Všechny testy probíhaly pod českými Windows 95 OSR2.1 s nainstalovaným USB
doplňkem, což je minimální softwarová konfigurace pro Intel 740 i Rivu TNT.
Dále byly nainstalovány ovladače DirectX 6.0. Karty jsme testovali v počítači
DTEC Ultra se základní deskou Asus P2L97 s čipsetem Intel 440 LX, osazenou
333MHz Pentiem II a 128 MB RAM. Další důležité komponenty jsou SCSI řadič
Diamond FirePort 40 se dvěma 2GB disky Fujitsu M2952S a zvuková karta Sound
Blaster AWE64.
2D výkon čili akceleraci grafického uživatelského rozhranní lze nejlépe vyčíst
z Benchmarků TestCentra IDG na popsané konfiguraci. Podrobně rozepsané hodnoty
platí pro 32bitovou (u DTECu 24bitovou) barevnou hloubku, pro jiné počty barev
jsou uvedeny jen výsledné skóre a vážený přepočet zaměřený na grafické
aplikace. V tomto testu se na prvním místě umístila STB Velocity 4400, druhý je
DTEC a poslední Asus V3000.
Pro ověření rychlosti 3D zobrazení jsme použili několik různých testů. Nejdříve
byl spuštěn 3D benchmark GameStaru v rozlišení 800 x 600. Zde byl nejlepší
Asus, zato STB tento test nějak nesedl, zobrazování bylo chybné a výsledek
proto nemá velkou vypovídací hodnotu. Dalším komplexním grafickým testem, který
zatíží 3D akcelerátor, byl Final Reality. V tomto testu je celkově nelepší
DTEC, ve 3D části však vede STB. Zajímavě skončil test přenosu textur přes AGP:
jedinečný výsledek získal DTEC, a u Asusu je poznat, že neovládá režim AGP 2X.
Posledním testem byla vybraná scéna z OpenGL benchmarku Viewperf. Tento test
spíš ukázal, že Windows 95 nejsou ideální platformou pro profesionální grafiku;
výsledky jasně naznačují, že pod Windows 95 urychluje OpenGL grafiku pouze STB
Velocity.
Tak vidíte každá karta má své silné i slabší stránky. Volte tedy podle svých
potřeb, peněženky a sympatií.
8 0714/DĚD

Asus AGP-V3000/TV DTEC 740M STB Velocity 4400
čip: NVIDIA RIVA 128
paměť: 4 MB
vstup i výstup TV signálu
obsáhlá dokumentace
pomalejší režim AGP 1X
Cena: 2 130 Kč (bez DPH) čip: Intel 740
paměť: 8 MB
nízká cena
rychlý přesun dat
přes AGP
Cena: 1 360 Kč (bez DPH) čip: NVIDIA RIVA TNT
paměť: 16 MB
vysoký výkon ve 2D i 3D
vysoké obnovovací frekvence i v nejvyšších rozlišeních
zajímavý doplňkový software
komplikovaná instalace
hodně se hřeje
někdy nevykresluje korektně
Cena: 5 100 Kč (bez DPH)
K testu poskytla firma:
Datrontech ČR, Budějovická 5, Praha 4



















Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.