Zrcadlovkyv létě 2008

Archiv | 01.07.08

Kde jsou ty časy, kdy si digitální zrcadlovky pořizovali jen profesionální fotografové a nadšení amatéři, ochotn...







Kde jsou ty časy, kdy si digitální zrcadlovky pořizovali jen profesionální fotografové a nadšení amatéři, ochotní investovat do své záliby horentní sumy. Dnes pořídíme nejlevnější modely za cenu, za kterou se ještě před dvěma lety prodávaly lepší kompakty. Zrcadlovky (alespoň v nižší třídě) se tak staly bezmála spotřebním zbožím.



Pokud vám běžné fotografování z dovolené nestačí a chcete svou zálibu rozvíjet, je zrcadlovka ideálním řešením. Oproti kompaktům jsou mnohem rychlejší a produkují podstatně kvalitnější snímky, navíc obstojí v jakékoli situaci – přirozeně se správným objektivem. V tom ovšem spočívá i jejich velké úskalí. Zakoupením těla a základního skla investice do fotosystému spíše začínají než končí, fotografičtí nadšenci následně přikoupí teleobjektiv, ultraširoký objektiv, makroobjektiv, blesk… a náklady jdou přinejmenším do desetitisíců. I na to je dobré myslet, než se vydáte do obchodu. V testu totiž uvádíme cenu kitu (fotoaparát + objektiv), cenu samotného těla pak naleznete v tabulce. 8 0409/TJi o

Canon EOS 450D (+ EF-S 18-55 IS)

Tradiční modelová řada v tradiční kvalitě.

18 690?Kč

www.canon.cz
Nový zástupce nejlevnější řady Canonu je stejně jako většina ostatních přístrojů v této třídě určen zejména dosavadním uživatelům kompaktních fotoaparátů, kteří touží po lepších fotografiích a širších možnostech zrcadlovky, přitom se ale nehodlají vzdát uživatelského pohodlí kompaktů. Těm 450D nabízí na rozdíl od předchozích levných Canonů živý náhled scény na displeji, který už dnes k levným zrcadlovkám jednoznačně patří. První generace zrcadlovek s náhledem na displeji ještě neumožňovala přes displej automaticky ostřit, Canon 450D už to ale zvládá. Trochu paradoxně tak předčí i dražší model 40D patřící do střední třídy – ten přes displej ostřit neumí.
Rozměry a designem připomíná 450D svého předchůdce s označením 400D. Podobně jako on je malý a lehký, což opět potěší spíše dosavadní majitele kompaktů než uživatele zvyklé na klasické zrcadlovky. Totéž platí i pro ovládání. Stavový displej chybí, všechny fotografické parametry je nutné sledovat na hlavním displeji na zadní straně. Jinak je ale ovládání vyřešeno vcelku šikovně – většinu funkcí a parametrů lze nastavit pomocí stisku tlačítka a otočení jednoho ze dvou příkazových koleček.
Oproti předchozímu modelu nabízí 450D i bodové měření expozice, jehož absence dosud představovala handicap levných Canonů oproti vybavenější konkurenci. Zkušenější uživatelé jistě ocení i zobrazení citlivosti v hledáčku.
Fotoaparát se prodává většinou v sadě s objektivem 18–55?mm, který patří spíše k horšímu průměru. Kresba při okrajích snímků poněkud ztrácí na ostrosti a náročnější uživatelé si asi brzy pořídí lepší sklo. Jinak jsou fotografie velmi dobré, potěší tradičně nízká úroveň šumu při nízkých i vyšších citlivostech a velmi dobré barevné podání.

Nikon D60 (+ AF-S 18-55 DX VR)

Povedený model pro zrcadlovkové začátečníky.

13 990?Kč

www.nikon.cz
Nikon byl mezi výrobci zrcadlovek poměrně dlouho bílou vránou – i v jeho nejlevnější řadě se objevovaly zpravidla poměrně robustní fotoaparáty s propracovaným systémem ovládání, které přinejmenším navenek připomínaly dražší modely. Jenže diktát trhu velí jasně a nový model D60 je podobně malý a lehký jako konkurenční zrcadlovky nejnižší třídy. Dosavadní majitele kompaktů to nebude tolik táhnout k Canonu 450D nebo Olympusu E-520, zájemci o lepší ergonomické provedení si ale budou muset připlatit za dražší model.
I další vlastnosti svědčí o tom, že Nikon přestal v nejlevnější třídě vyčnívat z řady a přejal mnohé zvyky konkurence. Stavový displej zobrazující základní fotografické parametry bychom hledali marně, jeho funkci převzal hlavní LCD displej na zadní straně. S úhlopříčkou 6,4?cm není nijak velký, zato ale nabízí hned tři režimy grafického zobrazení menu. Šikovný polohový senzor displej automaticky vypne v okamžiku, když přiblížíme hledáček k oku, aby světlo displeje uživatele neoslňovalo. Pokud fotoaparát otočíme do polohy na výšku, automaticky se překlopí i zobrazení displeje.
Živý náhled scény na displeji je v této třídě už samozřejmostí, lze při něm využít i automatické ostření. I další charakteristické funkce jsou určeny spíše méně zkušeným uživatelům – D60 nabízí nejen spoustu motivových programů s vysvětlivkami jako běžné kompaktní přístroje, ale navíc v něm lze fotografie i různě upravovat nebo spojovat do panoramat.
Podobně jako Canon 450D se i Nikon zpravidla prodává v sadě s objektivem 18–55?mm, ten je ale o něco lepší. Je vybaven optickým stabilizátorem, díky němuž lze udržet delší časy z ruky bez blesku, kresba je uprostřed i při krajích o něco ostřejší a objektiv navíc umí rychleji zaostřit. Snímkům lze vytknout snad jen mírný sklon k přepalům, barvy jsou nadmíru povedené a množství šumu nepřekračuje běžně přijatelné normy.

Olympus E-520 (+ Zuiko Digital ED 14–42)

Když zrcadlovka vypadá jako kompakt.

18 990?Kč

www.olympus.cz
Trojici novinek v nejlevnější třídě zrcadlovek doplňuje Olympus E-520. Olympus byl mezi zrcadlovkami vždy průkopníkem malých rozměrů a nový model není výjimkou, velikostí ho překonávají snad i některé dražší kompaktní ultrazoomy. Na druhou stranu ale díky vcelku masivnímu úchopu padne docela dobře do ruky a konstrukce působí pevněji než u Canonu nebo Nikonu.
Zadní straně fotoaparátu dominuje velký a jasný displej, na němž lze stejně jako u konkurence sledovat scénu při fotografování a také automaticky ostřit. Oproti 450D i D60 je ale ostření citelně pomalejší a často velmi nespolehlivé, což znamená, že jeho použití doporučujeme jen v nouzi. K běžnému fotografování se mnohem lépe hodí hledáček, byť ani ten není bez chyb – je menší než u konkurenčních typů a jsou v něm jen tři zaostřovací body, což sice většinou stačí při fotografování z ruky, na stativu je to ale dost málo.
Ovládání se v podstatě neliší od starších Olympusů, k nastavení většiny základních parametrů slouží samostatná tlačítka v kombinaci s příkazovým kolečkem, místo stavového displeje se používá hlavní displej na zadní straně. Při fotografování přes hledáček displej při namáčknutí spouště zhasne. Potěší některé zajímavé funkce (speciální způsoby měření expozice s důrazem na jasy a stíny, bohaté možnosti vyvážení bílé).
E-520 se prodává v různých sadách, základní variantou je sada s objektivem 14–42?mm. Jako všechny Olympusy je fotoaparát vybaven menším snímačem než konkurenční značky (tzv. systém 4/3) a ohniskovou vzdálenost je tak nutné zdvojnásobit, abychom se dostali na ekvivalent 35mm filmu (u většiny zrcadlovek se násobí faktorem 1,5 nebo 1,6). Fotografie jsou vcelku povedené, byť zvýšená hladina šumu nezapře menší snímač. K nevýhodám systému 4/3 patří i stále nepříliš široký výběr objektivů, byť se situace postupně lepší.

Sony Alfa A700 (+ DT 18-70)

Důstojný nástupce slavné značky.

32 790?Kč

www.sony.cz
Zrcadlovky střední třídy se zpravidla vyznačují robustnějším provedením, kvalitnější konstrukcí a poněkud jinak koncipovanou funkční výbavou než přístroje z nižší cenové kategorie. Levné zrcadlovky mají spoustu motivových programů a další funkce určené spíše pro začátečníky, ve střední třídě se klade důraz spíše na rychlost, intuitivní ovládání nebo třeba rychlé sekvenční snímání.
Sony A700 je faktickým nástupcem jednoho z nejoblíbenějších a nejlepších modelů střední třídy – Minolty Dynax 7D. Minolta už fotoaparáty nevyrábí a firma Sony po ní převzala štafetu včetně bajonetu, celá řada Alfa je proto kompatibilní s objektivy od Minolty. To je důležité vědět, samotných objektivů Sony je totiž stále vcelku málo.
Podobně jako další fotoaparáty střední třídy je Alfa A700 vybavena stabilizovaným snímačem typu CMOS, který si dokáže lépe poradit se šumem než CCD snímače používané v levnějších zrcadlovkách a kompaktech. I robustní provedení na první pohled prozradí, s jakou kategorií máme tu čest. Jen trochu překvapí absence stavového displeje, ovšem ten neměla ani zmíněná Minolta 7D. K nastavení proto slouží hlavní displej na zadní straně, případně hledáček.
Výčet funkcí se nám podobně jako u jiných fotoaparátů této třídy do textu nevejde, proto musí stačit konstatování, že přístroj umí prakticky vše, co si běžný uživatel dokáže představit. K ovládání slouží spousta samostatných tlačítek a dvě ovládací kolečka. Fotografie jsou na velkém displeji vidět výborně, je v tom ale malý háček – displej je zobrazí v poněkud teplejších barvách, než jaké nakonec na výsledné fotografii v počítači vidíme. Samotným fotografiím v podstatě není co vytknout – s kvalitním objektivem A700 bez problémů splňuje i mnohé profesionální nároky.

Pentax K20D (+ DA 16-45/4 AL)

Zrcadlovka pro náročné milovníky filmových barev.

32 690?Kč

www.pentax.cz
I Pentax má ve střední třídě své želízko v ohni. Nástupce velezajímavého modelu K10D je podobně jako jeho současní konkurenti vybaven snímačem typu CMOS a jeho majitelé se tedy mohou těšit na velmi dobré barevné podání a především nízkou úroveň šumu. Při citlivosti ISO 1 600 vypadají fotografie podobně jako snímky produkované CCD snímačem při ISO 640, což je vynikající výsledek. Přístroje s CMOS snímačem, Pentax K20D nevyjímaje, se tak výborně hodí například na fotografování halových sportů, kde potřebujeme rychlé expoziční časy (stativ či stabilizátor je k ničemu, rychlý čas je zapotřebí kvůli rychlému pohybu hráčů) a blesk nejde použít vzhledem k velké vzdálenosti fotografovaných objektů.
Na rozdíl od mnoha zrcadlovek této třídy (Sony A700, Nikon D300) je Pentax – podobně jako jeho dvojče Samsung GX-20 – překvapivě malý, velikostí téměř odpovídá nižší kategorii. Na druhou stranu je jeho dokonale pevné tělo odolné proti vodě i prachu, což v poloprofesionální kategorii zaslouží pochvalu. S prachem souvisí i vylepšený protiprachový systém Dust Alert, chránící snímač lépe než obdobné systémy v jiných zrcadlovkách.
Do ruky padne Pentax dobře, zkušenější uživatelé ale patrně trochu protáhnou obličej nad systémem ovládání. Fotoaparát je vybaven stavovým displejem na horní straně, na něm se ale zobrazí podstatně méně informací, než bývá zvykem, a také ovládací kolečka zůstávají často poněkud nevyužitá. Celkově ovládání uvízlo trochu na půli cesty mezi levnější a střední třídou.
Jednoznačnou pochvalu ovšem zaslouží kvalita fotografií. Digitální Pentaxy byly vždy charakteristické pozoruhodným barevným podáním připomínajícím staré filmy a K20D není výjimkou. O nízké hladině šumu už řeč byla.

Samsung GX-20 (+ 18-55/3,5-5,6)

Malá a lehká zrcadlovka střední třídy.

28 490?Kč

www.samsung.cz
Samsung už dlouho na zrcadlovkách spolupracuje právě s Pentaxem a model GX-20 je víceméně klonem Pentaxu K20D, takže většina informací platí pro oba fotoaparáty. Oba mají také stejné bajonety, GX-20 je tedy kompatibilní se stovkami objektivů pro Pentax. Na první pohled i on vypadá spíše jako menší zrcadlovka nižší třídy, výrazně se od nich ale liší odolným tělem.
Stejně jako Pentax nebo levnější zrcadlovky (ovšem nikoli Sony A700) umožňuje Samsung náhled scény na displeji. Velkou výhodou je i stabilizovaný snímač. Funkční výbava jednoznačně odpovídá střední třídě – motivové programy tu na rozdíl od levných zrcadlovek nenajdeme, místo toho se nároční uživatelé mohou těšit třeba na režim priority citlivosti (funguje obdobně jako ostatní prioritní režimy, uživatel si tedy ovládacím kolečkem nastaví požadovanou hodnotu ISO a fotoaparát sám dopočítá další parametry), bohaté možnosti vyvážení bílé nebo velmi spolehlivé kontinuální ostření. Pochvalu zaslouží i velký a jasný hledáček.
Pro ovládání platí totéž, co pro Pentax, čili trochu zklamání. Fotografie jsou stejně kvalitní jako u K20D, tady je ale jeden háček – GX-20 se prodává v sadě s objektivem Samsung 18–55?mm a ten patří spíše i na poměry setových objektivů k těm podprůměrným, což znamená, že se majitelé musí připravit na poměrně značné množství chromatické aberace a postupné ubývání ostrosti směrem ke krajům snímku. Ani rychlost ostření není nijak ohromující. Ve střední třídě bychom čekali podstatně více a kdo chce z jinak velmi dobrého fotoaparátu získat maximum, měl by si rozhodně pořídit kvalitnější základní sklo, třeba Pentax 16–45?mm. Ten ale výrazně zvýší jinak velmi rozumnou cenu.

Olympus E-3

Na pomezí mezi střední a profesionální třídou.

43 890?Kč

www.olympus.cz
A jsme v nejvyšší kategorii. Profesionální zrcadlovky charakterizuje především odolné tělo, vyčerpávající funkční výbava, skvělé fotografie a také vysoké nároky na kvalitu optiky – s levnými objektivy základních sad si tyto modely většinou příliš nerozumí. Profesionální zrcadlovky se také zpravidla prodávají jen jako těla bez objektivů.
Olympus E-3 se nachází někde na pomezí mezi střední a profesionální třídou. Na rozdíl od levnějších Olympusů je pořádně velký a těžký, zároveň ale padne výborně do ruky, nekloužou z něj prsty a tělo působí velmi odolným dojmem. I ovládání odpovídá nejvyšší kategorii – všechny fotografické hodnoty lze nastavit pomocí samostatných tlačítek a ovládacích koleček, menu v podstatě není třeba otvírat. Parametry se zobrazí na stavovém displeji, velký displej na zadní straně slouží k prohlížení fotografií a také k náhledu scény. Na rozdíl od levnějších zrcadlovek je ovšem výklopný, což je při fotografování z nezvyklých úhlů veliká výhoda.
Absolutní měřítka snese i funkční výbava – kdybychom tu měli do detailu popsat třeba všechny možnosti vyvážení bílé, potřebovali bychom dvojnásobný prostor. Výborné je i automatické ostření. Na rozdíl od levnějších Olympusů je k dispozici 11 zaostřovacích bodů a fotoaparát je rychlý jako blesk. Jen výběr ostřícího bodu je zbytečně zdlouhavý a nepohodlný.
E-3 je jako ostatní Olympusy vybaven menším snímačem 4/3, a to je v profikategorii trochu handicap – mezi levnými zrcadlovkami limitovaná kvalita fotografií nevynikne, v porovnání s Nikonem D3 nebo Canonem 1D ale ano. Šumu je i při ISO 1 600 poměrně málo, ale zobrazení detailů a práce s hloubkou ostrosti je proti plnoformátovým snímačům horší. Na druhou stranu je ale Olympus zase levnější.

Canon 1D Mark III

Špičkový sportovec tělem i duší.

89 990?Kč

www.canon.cz
Když se podíváte na libovolnou velkou sportovní událost, například na právě skončené fotbalové Euro, nelze si nevšimnout řady fotografů namačkaných okolo hřiště. Velká většina z nich při zápasech mačká spoušť Canonu 1D. Legendární profesionální model se momentálně prodává ve třetí inkarnaci a do příchodu Nikonu D3 neměl mezi sportovními a akčními zrcadlovkami konkurenci. Rozměry, hmotnost, funkční výbava, výkon i cena – to vše vyráží dech, rozhodně se nejedná o model pro nenáročné příležitostné fotografy. Díky robustnímu provedení ale výborně padne do ruky.
Podobně jako u Nikonu D3 je pevnou součástí těla bateriový grip s druhou spouští pro fotografování na výšku. Ovládání je řešeno skvěle – zkušenější uživatelé si na něj zvyknou během pár minut a při práci v terénu je pak nastavení čehokoli otázkou několika vteřin. Se všemi parametry se pracuje pomocí samostatných tlačítek a dvou ovládacích koleček. Fotoaparáty řady 1D jsou tradičně vybaveny snímačem CMOS s atypickými rozměry – snímač je menší než filmové políčko, ale větší než běžný zrcadlovkový formát APS-C. To znamená, že lze používat jen objektivy pro plnoformátové fotoaparáty, jejich ohnisko se ale násobí faktorem 1,3. Milovníkům širokoúhlých objektivů to nemusí zrovna vyhovovat, akční a sportovní fotografové jsou ovšem za každé prodloužení ohniskové vzdálenosti většinou rádi.
Nejsilnější zbraní D1 je ale neuvěřitelné sekvenční snímání – přístroj zvládne vyfotografovat, zpracovat a uložit až 110 fotografií v jedné sérii, to vše ohromující rychlostí 10 snímků za vteřinu. V režimu kontinuálního ostření navíc fotoaparát dokáže i při této rychlosti průběžně ostřit na pohybující se objekt. Fotografie jsou prakticky dokonalé, velký snímač odvádí skvělou práci podobně jako obrazový procesor, jen platí zmíněné pravidlo o nutnosti kvalitních objektivů (nejlépe třídy Canon L).

Nikon D3

Událost sezóny a jeden z nejlepších fotoaparátů na světě.

116 990?Kč

www.nikon.cz
Až do začátku letošního roku měl Canon v profesionální kategorii v podstatě monopolní postavení. Pak ale Nikon přišel s modelem D3 a všechno bylo jinak. Fotoaparát se snímačem velikosti filmového políčka, superrychlým sekvenčním snímáním a fantastickým výkonem ve slabém světle se stal událostí přinejmenším této sezóny.
V porovnání s Canonem 1D Mark III je předností Nikonu především zmíněný snímač. Plnoformátový typ CMOS se u Nikonu objevuje vůbec poprvé a na rozdíl od zmíněného Canonu není nutné přepočítávat ohniskovou vzdálenost objektivů, což ocení zejména krajináři (nepřijdou o širokoúhlá ohniska). U Canonu také najdeme plnoformátový snímač (modely 1Ds Mark III a 5D), Nikon se od nich ale liší svými schopnostmi na poli akční fotografie a v prvním případě i podstatně nižší cenou.
Zmíněné akční schopnosti jsou vskutku úctyhodné, D3 totiž fotografuje v plném rozlišení stejně rychle jako 1D Mk III (s přeostřováním 9 obr./s, bez něj dokonce 11 obr./s). A aby těch předností nebylo málo, umožňuje dokonce i použití objektivů pro zrcadlovky s menším snímačem – pravda, rozlišení v takovém případě klesne na pouhých 5 MPix a kvalita snímků je limitovaná kvalitou použitého skla, ale v nouzových případech se to může hodit.
Na rozepisování o dalších funkcích tu není dost místa, takže stručně – fotoaparát umí v podstatě vše, od živého náhledu na displeji až po v podstatě neomezené možnosti nastavení fotografických parametrů. I systém ovládání je skvělý, byť amatéry může tolik tlačítek a voličů až vyděsit.
Snad největší předností je ale kvalita fotografií. Velký snímač má překvapivě skromné rozlišení, to je ale z hlediska kvality výhodou – pixely jsou velké, což brání vzniku šumu, výborně vypadají i snímky s citlivostí ISO 6 400. To je i na profesionální poměry opravdu ojedinělé.













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.