Život bez map

Archiv | 01.07.08

Vzpomínáte ještě na dobu, kdy jsme se museli spoléhat výhradně na papírové mapy? Navigace je sice zcela nevytlačil...







Vzpomínáte ještě na dobu, kdy jsme se museli spoléhat výhradně na papírové mapy? Navigace je sice zcela nevytlačily (při plánování cesty je stále dobré mít atlas po ruce, alespoň pro získání „nadhledu“), ale hledání adresy v cizím městě bez GPS je pro většinu z nás jen stěží představitelné. Od legendárního „přepnutí“ v květnu 2000, které z civilního GPS odstranilo záměrnou chybu a bylo jednou z příčin jeho rychlejšího rozšíření, nás přitom dělí pouze osm let.


Uplynulých pět let představovalo pro hlavní hráče na trhu GPS (Garmin, TomTom a Mio) zlatý věk. Prodeje rostly řádově ve stovkách procent a ziskovost dosahovala v segmentu spotřební elektroniky nevídané úrovně (Garmin vykázal za rok 2007 obrat 3,18 miliardy dolarů a čistý zisk 855 milionů). Zejména v posledních dvou letech se ale objevilo velké množství konkurentů a západní trh se výrazně nasytil – nadcházející roky tak budou pro výrobce mnohem náročnější, zatímco zákazníky čeká možná až příliš velká záplava novinek. GPS přístroje s lokálními mapami se již běžně prodávají za méně než pět tisíc korun a některé modely dokonce prorazily hranici tří tisíc a blíží se magické stovce eur. Na druhou stranu vyšší modely PNA (personal navigation assistant – analogie PDA) nabízejí stále větší množství funkcí, kvalitnější displeje, přesnější mapy s pokrytím většího území a propracovanější ovládání.
Obecně lze přístroje PNA zařadit do tří kategorií. V cenové relaci do 5 000?Kč jsou přístroje nabízející především či pouze navigaci s přibalenými regionálními mapami (jedna či více zemí) a průjezdní mapou celé Evropy. V rozpětí 5-10 tisíc jsou přístroje nabízející obvykle větší displej, mapové pokrytí celé Evropy (západní, střední a v nižší kvalitě i východní) a další funkce jako je Bluetooth pro stahování dat o dopravě a aktualizací map či FM přenos zvuku do autorádia. Nad hranicí deseti tisíc jsou pak navigace s velkým displejem nebo bohatou výbavou (mapy Evropy, USA a dalších regionů) a doplňky jako je dálkové ovládání.
Problémem, na který kupující často při koupi nemyslí, je otázka aktuálnosti a možnosti aktualizace map. Pokud si pořídíte přístroj některého z předních výrobců (TomTom, Garmin, Mio, Navigon a někteří další), nemusíte se o budoucí aktualizace bát – některé značky dokonce zaručují nárok na nejaktuálnější verzi map dostupnou v době prodeje (či nějakou dobu poté). Pamatujte, že každá navigace je jen tak dobrá, jak dobrý a aktuální je použitý software a mapové podklady. Další důležitou oblastí, o kterou byste se měli zajímat, je dostupnost databází stacionárních radarů – ta je u renomovaných značek opět víceméně zaručena.

GPS vždy po ruce

Ještě než se objevily první levné kompaktní osobní navigace Tom Tomu, dominovaly (tehdy ještě malému) trhu kapesní počítače s externími GPS moduly. Jednoúčelové navigace je nízkou cenou v uplynulých dvou letech sice částečně vytlačily z trhu, PDA s integrovaným GPS přijímačem přesto ale stále zůstávají zajímavou alternativou zejména pro náročnější uživatele, kteří chtějí používat více různých mapových aplikací či vyžadují další funkce kapesního počítače. Samostatnou skupinu pak představují chytré telefony a PDA s integrovaným GPS, které jsou zajímavé zejména proto, že nabízejí navigaci takříkajíc „vždy po ruce“, což ocení zejména mobilní profesionálové.
Navigovat lze především na platformách Symbian, Palm a Windows Mobile, z hlediska množství dostupných programů, aplikací a utilit je nejzajímavější ta posledně jmenovaná. Do přístrojů s Windows Mobile (buď navigačních PDA nebo PDA telefonů a smartphonů s GPS) lze nainstalovat jak známé navigační aplikace TomTom, Garmin, iGo, tak i méně rozšířené Pocket Navigator, TourNavigator či lokální mapy typu turistických a cyklistických balíčků Smart Maps (ČR) či MapKing (metropole jihovýchodní Asie). Některé mapy navíc nabízejí i možnost využití na notebooku. Chytré telefony a PDA s podporou GPS jsou díky dostupným utilitám zajímavé i pro příležitostné experimentování s geocachingem a do budoucna nabízí velký potenciál pro využití služeb a aplikací s ohledem na polohu uživatele (location awareness) – mezi prvními, kdo tak činí, není nikdo jiný než Google.

Google Maps v kapse

Samostatnou kapitolu mezi mapovými programy představují ty, které jsou dostupné pouze on-line – tedy s využitím mobilního datového připojení. Mnozí mobilní operátoři nabízejí navigační balíčky formou měsíčního předplatného, mate-li ale datový paušál, budete asi s mnohem větším elánem využívat mobilní verze Google Maps, dostupné pro Windows Mobile, Symbian či iPhone (v posledně jmenovaném nelze využít GPS, méně přesné určení pozice je ale možné triangulací v GPS síti). Výhodou Google Maps je vysoká aktuálnost a zejména v zahraničí fantastické množství informací o bodech zájmu, obchodech, restauracích a dalších místech na mapě, na druhou stranu cena roamingových dat vám asi zabrání v zahraničí Google Maps využívat jinde než v dosahu otevřených Wi-Fi sítí. Přesto jsou Google maps dobrým příkladem toho, jak lze GPS využít v případech, kdy nejde tak docela o navigaci, ale spíše o trávení volného času či hledání zajímavých míst v okolí. Hledání zajímavých míst není ale jen výsadou on-line giganta – GPS se stále častěji stává výbavou pro aktivní trávení volného času a nikoliv jen nástrojem pro nalezení nejkratší cesty na obchodní schůzku.

Geocaching a scénické trasy

Velmi svérázným a pro nezainteresované možná jen stěží pochopitelným fenoménem je geocaching, tedy hledání skrytých schránek pomocí GPS. Tato forma GPS zábavy se objevila již dva dny po vypnutí záměrné odchylky v signálu GPS: 3. května 2000 ukryl Dave Ulmer z Beavercreek v Oregonu malý plastový kbelík obsahující software, filmy, knihy, jídlo, peníze a prak a oznámil jeho pozici na diskuzním fóru Usenetu. Původní název gpsstash byl změněn ještě v průběhu kvetna 2000 na geocaching a nový „sport“ byl na světě. Podstata geocachingu spočívá ve výzvě najít skrytou schránku umístěnou v přírodě či městské zástavbě – předměty, které schránka obsahuje, jsou spíše symbolickou odměnou, přičemž platí zásada, že nálezce musí ve schránce nechat něco s vyšší hodnotou než si sám vzal, aby tak zachoval její atraktivitu. Kromě předmětů pro nálezce jsou ve schránce také cestovní předměty – obvykle speciální mince GeoCoins či Cestovní brouci, které si nálezce nenechává, ale předá je (ideálně během několika dní) do jiné schránky. Existují i miniaturní schránky, obsahující pouze log – tedy seznam nálezců. Nejcennějším úlovkem je zapsat se do seznamu jako vůbec první nálezce schránky. Veškeré informace o ukrytých schránkách, cestujících předmětech a další podrobnosti jsou vedeny na webu www.geocaching.com. Jedná se o tak populární fenomén, že výrobci turistických GPS (které jsou pro tento „sport“ nejvhodnější) nabízejí speciální funkce pro ukládání pozic schránek, majitelé PDA a chytrých telefonů si pak mohou stáhnout speciální aplikace a utility.
Další zálibou související s GPS je tvorba a sdílení scénických či jinak zajímavých tras. Tento fenomén přinesly navigace TomTom, které umožňují export a nahrávání tras a prostřednictvím aplikace TomTom home a některých webů možnost sdílení s ostatními uživateli. Navigace tak neslouží jen jako prostředek, jak se snadno (a víceméně slepě) dostat do cíle, ale jako prostředek k poznávání zajímavých a krásných míst (v případě geocachingu pěšky, u scénických tras pak za volantem auta či řidítky motocyklu). 8 0375/ZAJ o

www.poi.cz: zlatý důl na radary

Mnohé z navigací, přesněji TomTom, Garmin a mnohé přístroje iGo či Mio Moov, umožnují importování uživatelských bodů zájmu, mezi nimiž jsou nejoblíbenější radary. Databáze radarů pro různé země nabízí někteří výrobci a prodejci již přímo v přístroji (Garmin, Tomtom), do jiných zařízení si je můžete stáhnout a nahrát z největšího zdroje u nás – poi.cz. Databáze radarů pochopitelně obsahují jen údaje o stacionárních radarech a měřených úsecích – nikdy vás neochrání před policejní hlídkou, zejména MP vybavenou laserovými měřidly, která předem obvykle neodhalí ani radarový detektor. Mezi další zajímavé databáze POI patří čerpací stanice LPG, ale i akvaparky či otevřené Wi-Fi sítě.

Asus R300

Dravý nováček s výborným ovládáním.

5 712?Kč

www.asus.cz
Výhodou Asusu, který je ve světě navigací spíše nováčkem, je pochopitelně silná výrobní základna a designový tým schopný navrhnout povedená zařízení. R300 je toho dobrým důkazem. Tam, kde konkurence nabízí bachraté tvary, je R300 štíhlý, elegantní a kvalitně zpracovaný. Výměnná baterie také není zcela běžný úkaz, jen škoda toho pasivního držáku – ale v této cenové kategorii nemůžeme chtít zázraky. Kompaktní navigace s displejem o úhlopříčce 3,5 palce a rozlišením 320 × 240 se snadno vejde do kapsy. Není divu, že vzhledem k rozměrům jsou data uložena na 2GB kartě MicroSD. Z výbavy si zaslouží kritiku snad jen krátký napájecí kabel autonabíječky, přísavka na sklo je naopak velmi robustní. Asus zvolil nové iGo 8 a na trhu tak trochu nahrazuje pozici Mia. Bohužel mu ještě zbývá notný kus cesty, neboť způsob, jakým iGo do přístroje integroval, není úplně šťastný – po každém přepnutí do standby režimu se totiž navigační software ukončí a po zapnutí pak půl minuty startuje. Nepříjemné také je, že integrovaný hudební přehrávač podporující FM přenos zvuku do autorádia nelze použít během navigace. Totéž platí o funkci telefonního handsfree – ani to při zapnuté navigaci nefunguje. Vzhledem k ceně je příjemné zjištění, že R300 obsahuje mapové podklady západní i východní Evropy, včetně průjezdní mapy se silniční sítí nejvýznamnějších měst Ukrajiny, Běloruska, Ruska či Turecka! Nepovedená integrace iGo s dalšími aplikacemi je sice nepříjemná a občas se najde i chybička v překladech menu, suma sumárum je ale R300 výtečný přístroj s rychlou odezvou a rozsáhlými mapovými podklady. Konkurence by Asus rozhodně neměla podceňovat.

Garmin Nüvi 250/250W

Navigace i s topografickými mapami ČR.

4 890/5 899?Kč

www.garmin.cz
Americký Garmin se u nás proslavil sloganem „víc než navigace“. Paradoxem je, že se lokálnímu zastoupení, tedy společnosti Picodas, podařilo změnit jednu z hlavních slabin Garminu – méně kvalitní mapové pokrytí Česka – ve výhodu. K mapám, které jsou v přístrojích standardně – tedy Evropské City Navigator NT (dříve verze 8, nyní 9) – totiž přidává topografickou mapu Česka. Ta je sice určena spíše pro turistiku a využití v trekingových GPS zařízeních, její česká verze ale podporuje i silniční navigaci a je zároveň jednou z nejpodrobnějších map Česka vůbec. Automobilové navigace Garminu tak lze využívat s jistými výhradami i pro pěší turistiku, cykloturistiku či geocaching (a to nejen v Česku, ale po nahrání příslušných map prakticky kdekoliv). Zajímavé je, že dokonce i nejlevnější Nüvi 250/250W dokáže vedle silničních a turistických map zobrazit i mapy námořní a letecké – i tady ale platí, že se jedná o vyloženě nouzové řešení, které nevyhovuje skutečným potřebám navigace na moři či ve vzduchu. Nüvi je prostě doma v autě – na cestě i mimo ni (ano, máme na mysli využití pro offroad, myslivce či majitele odlehlých chat). Model 250 (budeme zde svorně hovořit o obou verzích, které se liší pouze velikostí a rozlišením displeje) je hlavně navigace. Nečekejte přehrávač hudby s FM přenosem či špatně fungující handsfree (zatím jsme neviděli navigaci, kde by fungovalo skutečně perfektně), nedostanete ani aktivní držák, pro který jsme si oblíbili vyšší modely Garminu. Pokud ale chcete jen najít cestu či necestu, jedná se o výtečný přístroj – s jedinou zásadní výhradou: hledání adres ve východní Evropě je bez dokoupení dalších podrobných map na kartě SD (a ty bývají drahé) doslova peklem. Na východě je totiž mapou Navigator NT kvalitně pokryto jen Polsko a část Česka, u ostatních zemí je k dispozici buď částečné pokrytí měst, nebo jen průjezdní silniční síť (respektive hic sunt leones v případě Ukrajiny, Běloruska, Srbska či Bosny). Problém občas představuje i ne zcela ideální volba trasy, kdy přístroj vybere příliš lokální či nezpevněné silnice a existence funkcí a nastavení, které jsou skryty tak hluboko v (jinak přehledném a srozumitelném) menu, že je často i zkušený uživatel objeví až po několika měsících. Ideální není vzhledem ke zobrazovaným informacím ani 3D pohled na mapu – sami obvykle používáme spíše ptačí perspektivu. Přes veškerou kritiku, kterou si na adresu Garminu dokážeme vymyslet, se ale jedná o báječný stabilní a spolehlivý přístroj, který ocení (bez ohledu na cenu) zejména náročnější uživatelé, jež zvažují zakoupení dalších Topo map pro země východu. Plánujete-li „offroad“ výlet do Rumunska či na Ukrajinu, je Garmin asi jediná rozumná volba – zvážili bychom možná jen některý z dražších trekových přístrojů Colorado.

TomTom One 31/Traffic 31

Nové TomTomy s mapami celé Evropy.

4 990?/5 649 Kč

www.tomtom.com
Na místě, kde jsme vám původně chtěli představit třetí generaci drobného TomTom One a jeho většího sourozence XL, se nakonec objevuje nová, v pořadí již čtvrtá řada. Je ale možné, že se v obchodech setkáte i se staršími modely (za velmi atraktivní výprodejovou cenu) – pro ně platí víceméně totéž z hlediska kvality navigačního softwaru, disponují ale obvykle odlišnými (menšími, regionálními) sadami map. Nové modely One a XL Traffic dostaly zcela nový typ držáku na sklo – zda je lepší nebo horší než staré typy ukáže až čas, pravdou ale je, že je poměrně skladný i v případě, že jej chcete odnést spolu s navigací, a z hlediska místa uchycení je mnohem všestrannější. Při prvním zkoumání se může zdát, že je držák nedílnou součástí navigace, ale není tomu tak – One lze současným tahem a pootočením poměrně snadno od držáku odpojit. Ani jeden z modelů One již bohužel nedisponuje slotem na paměťovou kartu, což poněkud omezuje možnosti nahrání dalších map pouze do vnitřní paměti, na druhou stranu jsou modely Traffic dodávány včetně RDS-TMC příjimače, který je v Česku díky vysílání dopravních informací TMC stále užitečnější – jejich cena je ale pochopitelně vyšší. Zásadní změny se týkají rozsahu mapových podkladů. One 31 a One 31 Traffic jsou oba vybaveny podrobnými mapami jedenatřiceti evropských zemí a průjezdními mapami dalších východoevropských států (Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina, Bosna a Hercegovina atd.). Ani regionální verze přístrojů One (Regional, 3 990 Kč) na tom ale nejsou špatně. Získáte u nich mapový balík, který pokryje potřeby drtivé většiny řidičů – zahrnují totiž jak tradiční Česko, Polsko, Maďarsko a Slovensko, tak i Německo, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko a země Pobaltí. Silným argumentem pro levné přístroje TomTom je fakt, že máte k dispozici stejně propracovaný navigační software jako v případě nejvyšších modelů Go (až na novinky jako IQ route). Můžete se tedy spolehnout, že vás navigace nenechá na holičkách a obvykle najde skutečně optimální (nejrychlejší či nejkratší, podle volby) trasu. Možnost nejúspornější trasy zatím v nabídce chybí, zato ale máte možnost stahovat si uživatelské opravy map z internetu či sdílet s ostatními uživateli naplánované trasy. Za zmínku také stojí jedny z nejlepších hlasových povelů na trhu (kdo by neměl rád pana Miloslava) s možností dohrát si bezpočet dalších hlasů. TomTom si tradičně zaslouží pochvalu za přehledné a jednoduché menu, výrobce bohužel trochu zaspal ohledně rychlého přístupu k některým často používaným funkcím (prohlížení mapy, objížďka, přepnutí pohledu), které jsou často ukryty několik úrovní hluboko v menu. Jedná se pochopitelně o čistě automobilovou navigaci – právě to je ostatně silná stránka této značky.

Mio Moov 20Ou

Navigace se zajímavým poměrem cena/výkon.

5 390?Kč

www.mio.cz
Mio bylo tradičním OEM partnerem maďarské společnosti Nav n Go, která stojí za populárními mapami iGo – přístroje Mio představovaly špičku jejich integrace do PNA přístrojů a spolupráce s dalšími utilitami jako byly MP3 přehrávače. Vzhledem k rychlému růstu ale Mio před časem koupilo mapové řešení Navman a bylo tak jen otázkou času, kdy mapy iGo nahradí vlastními, založenými právě na Navmanu. Tuto kombinaci představuje nová řada přístrojů Mio Moov. Mio Moov 200 je nejlevnějším z trojice přístrojů – nabízí klasický 3,5palcový displej s rozlišením 320 × 240 bodů a jednoduchý, ale pevný pasivní držák. Navigační software nás hned po spuštění zaujal rychlým startem, svižným během zejména při překreslování mapy a pro Mio tradičně dobrým (ale v současné době již nikoliv vynikajícím) pokrytím východní Evropy. Je ale příjemné, že s přístrojem za necelých pět tisíc můžete nejen dojet z Osla do Istanbulu, ale zároveň v obou městech hledat v uliční síti. Rozhraní navigace sice na první pohled připomíná iGo, má ale o něco méně funkcí a je snad i o trochu přehlednější, příjemné je skrolování v seznamech po vzoru HTC Touch či Apple iPhone, lokalizace i hlasová navigace fungují správně. První přístroje Moov jsou určeny spíše pro masu trhu, a tak nečekejte zvláštní vychytávky – přístroj má slot na SD kartu a USB konektor, tím veškerá konektivita končí. Mio Moov si na nic nehraje, ale za málo peněz nabízí svižný běh, přehledné ovládání a rozsáhlé mapy včetně jedné bezplatné aktualizace během půl roku od aktivace (přístroj se aktivuje sám při první jízdě rychlostí 40 km/h). TomTom One má vážného konkurenta.

Holux GPSmile 53CLife

Levná navigace s mapami celé Evropy.

3 990?Kč

www.eu3c.com
Holux nepatří na trhu GPS k žádným nováčkům. Vždyť drátové či bezdrátové Bluetooth GPS přijímače tohoto výrobce byly často první příležitostí, jak tehdy ještě s notebookem, PDA či telefony vyzkoušet, co to vlastně ta satelitní navigace je (já sám tak učinil v létě roku 2001). PNA této značky zcela jasně útočí na spodní segment trhu – jedná se o jeden z nejlevnějších přístrojů. Ptáte-li se, kde je to znát, odpověď zní: na vzhledu a hlasové navigaci. Holux opravdu není krasavec a i když si na první pohled můžete myslet, že dodávaný držák je aktivní, výrobce si to na poslední chvíli rozmyslel a udělal jej pasivní. Zažili jsme i pád aplikace, ale bylo to spíše výjimkou. Přístroj je bohužel dodáván s mapami na kartě o kapacitě 512 MB, zbytek map je uložen na DVD a musíte je na (nejspíše jinou) kartu nahrát. Navigační aplikace je upravenou verzí Smart2Go s mapami TeleAtlast. Ty pokrývají celou Evropu, což je v této kategorii věc spíše neobvyklá, bohužel v případě Evropy východní a jihovýchodní je dispozici pouze TeleAtlas (větší výrobci často kombinují pro lepší pokrytí Česka, Slovenska, Polska či Maďarska více dodavatelů). V Rumunsku či Bulharsku naleznete pouze hlavní silniční tahy, na jihu pak podrobné plány největších měst (Atény, Istanbul). Ovládání je přehledné, ale reakce nejsou zrovna nejrychlejší, množství bodů zájmu v české mapě je sice obstojné, není ale možné nahrát žádné další (takže radary se tentokrát nekonají). Vlastní navigace funguje vcelku dobře, výřez mapy by ale mohl být větší. Celkově v nás vyvolala navigace Holux rozporuplné pocity. Cena je vzhledem k rozsahu map velmi dobrá, skutečnost, že si do přístroje nemůžete nahrát databázi radarů a že není jasné, jak to bude s dostupností a cenou aktualizací map, nám ale napovídá, abychom si raději připlatili za „značkovější“ řešení. Nejlevnější kategorie je vždy o kompromisech.

Co je k mání v Hi-Endu

Asus R700

7 686 Kč vč. DPH

Velký bratr R300 nabízí víceméně totožné kvalitní zpracování, nevídaný rozsah mapových podkladů a bohužel též neduhy (vypínání iGo v režimu standby, nemožnost použít hudební přehrávač spolu s navigací, krátký kabel autonabíječky). Navíc u kusu, který nám byl zapůjčen, bohužel také poměrně nedodělaný překlad menu. V balení naleznete také stolní nabíječku, držák je bohužel stejně jako u modelu R300 pasivní.

Garmin Nüvi 760

10 495 Kč vč. DPH

Nüvi 760 představuje jeden z nevyšších modelů nabízejících vedle širokoúhlého displeje především luxusní aktivní držák s modulem RDS-TMC, FM vysílač pro přenos hudby či Bluetooth. U verze, kterou jsme testovali, stála za pozornost mapa Atlas Czech 7 NT využívající data společnosti CEDA z konce minulého roku, která nabízí možnost navigace pro nákladní vozidla (omezující parametry: hmotnost nad 25 tun, výška nad 4,1 metru, šířka nad 2,5 metru), konkrétní výšky podjezdů a nosnosti mostů bohužel v mapě zaneseny nejsou.

TomTom Go 930

11 599 Kč vč. DPH

King of the road, tak by asi bylo možné označit nejvyšší model holandské značky TomTom – a to doslova. Pokud totiž chcete něco více než navigování po silnici (případně pěší chůzi ve městě), musíte se poohlédnout jinde. To co ale TomTom umí, umí skvěle. Výtečné plánování trasy by měla vylepšit funkce IQ routes, která bere v potaz denní dobu a vytíženost ulic ve špičce, naopak statické obrázky dálničních sjezdů považujeme za nesmysl. V balení je sice dálkové ovládání, chybí ale ochranné pouzdro. Mapy zahrnují západní, střední a východní Evropu, západ Ruské federace a USA s Kanadou.

PDA a chytré telefony s GPS

Do našeho výčtu univerzálních přístrojů s PDA jsme záměrně zařadili pouze zařízení na platformě Windows Mobile – nabídka navigačních aplikací a utilit je zde totiž nejširší. Přístroje s vestavěným GPS existují pochopitelně i na platformě Nokia S60 (Symbian) či Blackberry.

Asus P750

13 299?Kč s DPH

Tělo většího telefonu, ale duše plnohodnotného PDA, to je Asus P750. Kladem je rychlý procesor, podpora 3G sítí, držák a nabíječka do auta či přijatelné rozměry a hmotnost, záporem pak velmi malá RAM a poměrně vysoká cena.

HTC P3470

8 159 Kč s DPH

Jedez nejmenších, nejlevnějších a nejelegantnějších PDA telefonů s GPS. P3470 dokazuje, že v jednoduchosti je krása, musíte se ale smířit s čistě PDA ovládáním (není tu číselná ani alfanumerická klávesnice) a vzhledem k ceně též s absencí podpory 3G a pomalejším procesorem.

HTC Touch Diamond

13 990 Kč s DPH

Novinka, která se objeví v prodeji teprve v průběhu června, okamžitě okouzlila snad všechny příznivce mobilních Windows. Fantastický design, speciální animované rozhraní, VGA displej, 192 MB RAM, 4 GB interní paměti, 3G a hmotnost pouhých 110?g jsou parametry, pro které odpustíme i nehoráznou cenu. Brzy by se měla objevit verze s qwerty klávesnicí pod označením Touch Pro.

E-Ten Glofiish X800/M800

11 399/11 999?Kč s DPH

PDA telefony pro znalce – tak lze označit dvojici X800 a M800 (model M je vybaven qwerty klávesnicí). Z řady vystupují zejména díky ostrým a jemným displejům s rozlišením VGA (640 × 480 bodů), podpoře 3G a rychlému procesoru. Cena by byla více než přijatelná, nebýt pouhých 64 MB RAM.

HP iPAQ 614c Business Navigator

10 375 Kč s DPH

Spíše pracovní nástroj než hypermoderní hračka – iPaq 614c je téměř dokonalým kompromisem mezi výkonem, cenou a možnostmi. Dostatečně rychlý procesor, dostatek RAM, 3G a o něco větší hmotnost, kompenzovaná přijatelnou cenou. Prostě HP.

Samsung SGH-i780

Cca 400 eur s DPH

Přestože PDA telefony jsou u Samsungu spíše experimentální oblastí, vypouští tato společnost na trh skutečné poklady (kterým bohužel chybí následná podpora a marketing). SGH-i780 představuje přístroj snů – ostrý dotykový displej, qwerty klávesnice, 3G, touchpad, rychlý procesor, velká RAM – to vše za fantastickou cenu. Bohužel české zastoupení Samsungu už tradičně ignoruje vše, co není módní cetka, a tak si pro i780 budete muset zajet do Německa (neoficiální importy jsou u nás předraženy). Pozor na čtvercový displej s rozlišením 320 × 320 (některé hry a aplikace mohou stávkovat) a na GPS čip Qualcomm, který si bez speciálních utilit rozumí pouze s aplikacemi Garminu a Navigonu.

Mio P360/560

5 590/7 490?Kč s DPH

Pokud chcete z GPS, PDA a telefonu kombinovat pouze první dvě jmenované funkce, jsou Mio P360 a 560 (to má navíc Bluetooth a Wi-Fi) ideálními kandidáty. Plusem je rychlý procesor, 1 GB interní paměti a držák i nabíječka do auta, mínusem především pouhých 64 MB RAM.

Mapové balíčky pro PDA a telefony TomTom

Téměř vše, co nabízí přístroje TomTom Go, naleznete i v aplikaci TomTom pro PDA a chytré telefony. Mezi hlavní omezení patří obvykle absence RDS-TMC (na druhou stranu ale lze v domácí síti využít datové přenosy) a chybějící vychytávky typu FM přenos či dálkové ovládání.
SmartMaps

Pokud vám spíše než o rychlé cestování za volantem jde o pěší turistiku, cykloturistiku či jinou formu pohybu mimo silnice, představují SmartMaps (tedy digitalizované klasické turistické mapy) ideální řešení. Některé verze mají i navigační vrstvu umožňující omezené využití v autě. Mapy lze zakoupit buď jednotlivě, nebo jako celý balík ČR (uváděná cena).
Garmin Mobile XT
Společnost s nejbohatší nabídkou turistických, topografických i klasických navigačních map konečně nabídla řešení i pro majitele PDA a chytrých telefonů. Garmin Mobile XT má ale jedno omezení – mapy lze spouštět pouze z dodané paměťové karty. To možná dost zájemců odradí, případně donutí, aby si Mobile XT pořídili jinou než oficiální cestou.













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.