Tak tohle chci pod stromeček

Archiv | 01.12.06

Dvacetičtyřpalcové LCD monitory pro práci a zábavu Dvacetičtyřpalcové modely představují v současnosti jaké...







Dvacetičtyřpalcové LCD monitory pro práci a zábavu


Dvacetičtyřpalcové modely představují v současnosti jakési výkladní skříně jednotlivých značek. Na trhu jsou samozřejmě přítomny i modely s rozměry úhlopříček 22 a 23", ale po našich dlouhodobých zkušenostech jednoznačně dáváme přednost až těm větším modelům. Zvláště 22" velikost přináší pouze lepší dojem při sledování filmů, nicméně při práci, kdy text přece jen zpracováváme shora dolů a nikoli na stranu, se výška zobrazovací plochy nejen subjektivně dostává na úroveň klasických 21" (4 : 3), dokonce i přínos oproti 19" modelům je diskutabilní. Jedinou výjimkou jsou práce s rozsáhlými tabulkovými soubory. Velké displeje navíc umožňují pracovat přirozeně s více okny u 19" displejů to samozřejmě je také možné, ale vyžaduje to řadu kompromisů, o pohodlí nemluvě.
Proto jsme si v této předvánoční době, kdy se řada z nás chystá udělat radost nejen svým bližním, ale i sami sobě nákupem nového vybavení (a někteří si samozřejmě hodlají snížit daňový základ), podívali na obraz zástupcům čtyř značek Aceru, Dellu, HP a Samsungu. A musíme říci, že nás nezklamali jakýkoliv z těchto displejů svého majitele prostě musí potěšit, protože se výrobcům podařilo vyhnout závažnějším chybám a pro segment, který mají v úmyslu zasáhnout, zvolili i vhodné LCD matice.

AL2416Ws

Širokoúhlá čtyřiadvacítka Aceru vás osloví především svojí nízkou cenou. Byť jde o širokoúhlý model s poměrem stran 16 : 10, který by byl vhodný pro sledování filmových scén, 2416W je displej, který byste si měli pořídit především pro pracovní nasazení. Oproti zbývající trojici má totiž jedno nepříjemné postižení mezi vstupy nalezneme pouze D-Sub, DVI pro kvalitnější digitální vstup obrazu chybí, což je škoda. I když si Acer vedl v testech poměrně dobře, degradace obrazu způsobená analogovým vstupem jej nechává mezi zúčastněnými na chvostu. Ne že by byl tak špatný, vzhledem k omezením daným analogovou technologií podával velmi dobré výsledky i v podání barev, ale v případě filmů a audiovizuálních prezentací je zde přece jen znatelná propast mezi kvalitou analogového a digitálního signálu. Jeho využitelnost vidíme především v kancelářích nebo jako prezentační displej, a to díky jeho velikosti a vcelku slušným úhlům pohledu. Pro domácího uživatele však důrazně doporučujeme zvolit raději model AL2423, který je již vybaven DVI vstupem (byť bez DHCP) a i z hlediska obrazového výkonu je navýšení jeho ceny směšné. V namátkově vybraném e-shopu činil cenový rozdíl 1 000 Kč. Proto doporučujeme zaměřit se při nákupu raději na model AL2423, který hodnotíme jako univerzálnější.

Dell 2407WFP

Předcházející model 2405FPW patřil na trhu mezi to nejlepší a nejnovější čtyřiadvacítka 2407WFP rozhodně hanbu Dellu nedělá. Tedy v revizi A02, kterou jsme měli na testování my. Našim kolegům v americkém PC WORLDu totiž pod ruce přišla i revize A00/A01 a německý PC WELT kromě revize A02 rovněž disponoval i revizí A01, u nichž se objevily velice zřetelné obrazové artefakty, špatně zobrazované písmo a další ošklivosti, nehodné tak drahého displeje nelze se pak divit, že sklidil zaslouženou kritiku. Je štěstí, že se u revize A02 můžeme shodnout vše špatné odvál čas. Při našich testech i americkém re-testu s A02 podal Dell 2407FPW velice stabilní výkon. Ještě před zapnutím nás Dell zaujal možnostmi polohování včetně pivotu. Přitom se sice dvojice USB portů a čtečky karet SM/SD/MS/MMC a CF ocitnou na horní straně, ale k dispozici je i další dvojice USB na zadní stěně u videovstupů. Těch nabízí nulasedmička skutečně dostatek DVI-I (podporuje HDCP), D-Sub, video, S-video a komponentní video. Při obrazových testech nás tento displej nenechal na pochybách, že to Dell s revizí A02 vzal skutečně od podlahy. Zobrazovaný text byl ostrý a čitelný i při malé velikosti fontu. Displej je použitelný téměř ihned po vybalení, ovšem Dell v tomto případě při barevném podání ujíždí lehce do zelené, výsledný obraz je "žlutější" než u Samsungu 244T, který je Dellu více než zdatným soupeřem. Stále ovšem mějte na paměti, že jde o výsledky testů vztažené ke kalibračním profilům. Po kalibraci můžeme oba displeje označit za naprosto vyhovující podmínkám jejich nasazení a vzhledem k tomu, že se s nimi nepočítá jako s profesionálním řešení pro grafiky, můžeme je označit slovem perfektní.
Odezva monitorů uspokojí většinu hráčů, s výjimkou snad jen těch skutečně profesionálních. Na obou se nám během hraní Battlefield 2142 podařilo vytvořit ghosting (což se nám ovšem podařilo i v případě 8ms displejů), ale při sledování televizního signálu a videa jsme byli tohoto artefaktu ušetřeni. Při přehrávání filmů ve Windows Media Playeru nás zaujalo, že při použití grafické karty ATI Radeon X1950 obraz odpovídal tomu, co u základního nastavení očekáváme, zatímco v případě nVidie GeForce 7950 začal film ve značně tmavém režimu pro vyrovnání jsme museli jít do nVidia Control panelu a využít vyrovnání obrazu. U dalších přehrávačů jsme na tento problém nenarazili. Nepovažujte to samozřejmě za chybu displeje či karty, jenom chceme upozornit, že na chování displeje či na obrazovou kvalitu, kterou uživatel získá, má vliv řada faktorů. Počítat s tím, že displej prostě zapnete a necháte být, není úplně na místě. V úvahu také berte fakt, že u karet ATI jsou k dispozici v případě MPEG-2 filmů i automatické funkce pro úpravu obrazu jako je potlačení šumu apod., které jsou ve standardním režimu zapnuty a mohou ovlivnit výsledný efekt někdy i negativně.
Dell 2407WFP je vynikající displej, jehož koupí rozhodně chybu neuděláte. Jedinou skutečností, proč jej nekoupit, by byl displej s technologiemi BFI nebo MPA (ty byly představeny na CeBITu 2006), ale ty nejsou prozatím na trhu.

Samsung Syncmaster 244T

Ačkoliv počínání Samsungu se nedá vždy označit jako křišťálově čisté označování zpracování barev 6bit + 2bit FRC jako osmibitové nám bude ještě dlouho ležet v žaludku (uživatelé 970P vědí své), za model 244T si naše uznání rozhodně zaslouží. Společně s Dellem jde o jasné vítěze tohoto minisrovnání displejů, ovšem oba dva jsou k dostání přece jen za vyšší cenu než jejich konkurence. Syncmaster 244T má podobné obrazové vlastnosti jako Dell, pouze dominantní barvou je v tomto případě červená. Samsung oproti Dellu nemá ani čtečku paměťových karet. Námi testovaný kus však vykazoval oproti Dellu lepší výkony z hlediska odezvy v případě herních titulů, i při subjektivním hodnocení redakce měl Samsung při hraní příjemnější ("měkčí") obraz. Samozřejmě nezaváhal u textových souborů, kdy poskytl ostrý a jasný font. Samsung je na tom o něco hůře z hlediska předkalibračního podání barev. Působí sice jasnějším dojmem a barvy na první pohled vypadají vyhraněné, nicméně ve skutečnosti jde o ostré přechody mezi jednotlivými tóny, u šedé škály s jasně patrným proužkováním. I zde jde však z hlediska domácího uživatele o "malé" zlo, kterému značná řada uživatelů nepřikládá váhu a ponechává barevnou kalibraci na hodnotách "vytaženo z krabice". Po kalibraci jsou hodnoty Dellu a Samsungu velmi blízké. Lepších výsledků by bylo dosaženo samozřejmě s S-IPS panely, to by se ale výrazně promítlo přímo v ceně samotných displejů. U matic S-PVA můžeme dosažený výsledek považovat v případě Dellu i Samsungu za pěknou ukázku dobře odvedené práce. Samsung nabízí rovněž podobné množství videovstupů, včetně DVI podporujícího HDCP, vynikající jsou i jeho možnosti polohování. Oba dva displeje se hodí pro rozsáhlou škálu činností, kancelářskými aplikace počínaje, přes hraní a sledování DVD filmu až po 3D aplikace a základní modelování GIS/CAD/CAM. Nehodí se samozřejmě pro profesionální grafické nasazení.
Z hlediska koupě hovoří pro Dell paměťové čtečky, pro Samsung mírně lepší celkový obrazový výkon. V konečném účtování bude jistě hrát roli oblíbenost značky, cena a dostupnost. Nicméně tyto dva displeje můžeme pomyslně hodit do jednoho pytle.

HP L2456

LP2465 se HP skutečně povedl, když za zajímavou cenu nabízí dostatečné vybavení a velmi dobrý obrazový výkon. Dobře si poradil i se zobrazením černé a odstínů šedi, kde se sice objevil mezi několika tóny znatelný přechod, ovšem při běžném provozu to má pro 90 % uživatelů pramalý význam. Důležitější je příjemné chování tohoto displeje při přehrávání videa. Dobrý kontrast a barevná stálost po celé ploše je dalším z plusů této "mainstreamové" čtyřiadvacítky. Tento model lze označit za jakýsi střed z hlediska kvality obrazu, dílenského zpracování, designu a vybavenosti. Lze jej použít i pro poloprofesionální grafiku přesněji řečeno pro 3D aplikace a grafiku ve smyslu GIS/ CAD/CAM aplikací. Tam rovněž využijete jeho zobrazovací parametry při práci s drátěným modelem a tenkými čarami, kde LP2465 podal velice dobrý výkon. Je vhodný i pro příležitostné hráče, neboť jeho odezva postačuje i pro akční záležitosti. Zde dochází ovšem k občasnému ghostingu ovšem jak jsme vyzkoušeli u řady našich spolupracovníků v "zázemí" (účetní, právní, IT), málokdo si v zápalu hry uvědomí, že k něčemu takovému došlo. V žádném případě nejde o několikanásobné poskočení obrazu či podobné katastrofy, které si mnohdy pod tímto označením čtenář představí. Daleko závažnější vadou bývá neschopnost zobrazit v čitelné formě pohyblivý pruh titulků, jako je tomu třeba v případě zpráv v televizi. S tím si však tento displej poradil velice pěkně, odezva byla z tohoto hlediska dobrá a nedošlo k poskakování písma. V poslední době jde totiž o vzrůstající, byť ne častý problém. Řídící elektronika sice dokáže eliminovat ghosting u her, ale není schopna si poradit s touto běžnou situací. Dostáváme se tak na rozhraní dvou světů, herního a televizního oba využívají LCD jednotky, avšak každý trochu jiným způsobem. Nalézt rovnováhu mezi parametry LCD displeje a LCD TV není při dodržení cenové hladiny zajišťující masový prodej stále nijak jednoduché. Vzhledem k ceně, vybavení i dobrému a stabilnímu obrazu je tento displej jistě dobrou volbou pro domácnosti, ale i pro studenty, kteří jsou nuceni pracovat s výkresovou dokumentací a 3D modely. Pro přesnou úpravu barev se ovšem ani tento displej nehodí jeho hranicí je skutečně domácí úprava barev u fotografií či náhledové zobrazení tiskového PDF.

Nativní rozlišeníTyp paneluOdezvaSvítivost (jas)KontrastÚhly pohleduVstupyRozměryHmotnost ZárukaCena vč. DPHK testu poskytl
Acer AL2416Ws1 920 x 1 200PVA6 ms500 cd/m21 000 : 1178 ?/178 ?D-Sub577 x 457 x 221 mm9,1 kg3 roky23 780 Kčwww.acer.cz
Dell Ultrasharp 2407WFP1 920 x 1 200S-PVA6 ms450 cd/m21 000 : 1178 ?/178 ?DVI-I (HDCP), D-Sub, S-Video, Kompozitní585 x 388-560 x 195 mm8,3 kg3 roky29 390 Kčwww.dell.cz
HP LP24651 920 x 1 200S-PVA6 ms500 cd/m21 000 : 1178 ?/178 ?2x DVI-I554 x 371-501 x 232 mm10,7 kg3 roky24 690 Kčwww.hp.cz
Samsung Syncmaster 244T1 920 x 1 200S-PVA6 ms500 cd/m21 000 : 1178 ?/178 ?DVI-I (HDCP), D-Sub, S-Video, Kompozitní560 x 434 x 247 mm9,4 kg3 roky32 600 Kčwww.samsung.cz

HDCP: pro mnohé nepříjemné překvapení

Pokud si kupujete LCD, pravděpodobně ho nemáte v úmyslu po roce vyměnit za jiný displej. S nástupem nových formátů HD-DVD a Blue-Ray se ovšem objevil jeden strašák HDCP, tedy High-bandwidth Digital Content Protection. Tato ochrana vyžaduje, aby jak konektor/y výstupního zařízení (v našem případě nejčastěji grafické karty), tak zobrazovací jednotka (LCD displej, TV, projektor) tuto ochranu podporovaly. Mezi oběma zařízeními proběhne systém ověření, zda jsou konektory chráněné, a teprve poté je "puštěn" signál v plném rozlišení (1 920 x 1 080 pixelů). V případě, že displej nepodporuje HDCP, je obraz k dispozici pouze v nízkém rozlišení (960 x 540 pixelů). Pokud tedy plánujete nákup displeje, ujistěte se, že budete moci s touto ochranou pracovat. Samozřejmě to neplatí pro filmy, které ochranu nemají "záložní" DivX ve vysokém rozlišení zřejmě nic takového obsahovat nebude.













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.