Rychlé obrázkové destičky Nejlepší AGP a PCI karty

Archiv | 01.09.98

Jestliže provádíte upgrade vašeho staršího počítače nebo kupujete nový s Pentiem II, existuje celá hromada graf...







Jestliže provádíte upgrade vašeho staršího počítače nebo
kupujete nový s Pentiem II, existuje celá hromada grafických
karet, které dokáží doslova napružit chod obchodních aplikací na
vašem stroji nebo nasytit vaší tajnou vášeň pro počítačové hry.

Otázka ze soutěže: Který z následujících důvodů není dobrým
důvodem pro výměnu vaší grafické karty? 1) Nejste si jisti, co
se vlastně chvěje - buď vy sami, nebo obraz na novém velkém
monitoru. 2) Videoklipy, které jste si právě odněkud stáhli,
vypadají jako něco, co bývávalo vidět na obrazovkách v
padesátých letech. 3) Někdo vám řekl, že nemůžete dosáhnout
opravdu kvalitního grafické zobrazení bez karty AGP (Accelerated
Graphic Port). 4) 3D scény z her, které hrajete vypadají, jako
by byly sestaveny ze stavebnice Lego.
Pokud jste zvolili číslo 3, gratulujeme! Můžete ušetřit patrně
spoustu peněz za nový systém s Pentiem II, který podporuje AGP
-- protože pokud si tak jako tak nechcete rovnou koupit zbrusu
nový počítač, nemá příliš velkou cenu si jej pořizovat jenom
kvůli grafice. PCI videokarty jsou totiž stejně rychlé jako
jejich AGP protějšky a čipy, které používají, jsou skoro stejně
chytré.

Úvodem

Pro účely tohoto přehledu grafických karet jsme otestovali deset
PCI a deset karet AGP, a určili jsme pořadí prvních pěti v obou
kategoriích. Nejlepší v kategorii PCI je Star Fighter PCI firmy
Real3D (v Čechách se oficiálně neprodává), která má výtečnou 3D
grafiku, spoustu paměti umožňující bezvadný běh a vzhled her a
je doplněna pěkným softwarovým balíčkem. Karta je založena na
novém čipu Intel740.
Proč kupovat AGP kartu? Konec konců, jste-li majiteli systému s
Pentiem II, pravděpodobně ji již máte. Ale pokud váš P-II
počítač má jednu ze starších a pomalejších AGP karet, můžete
nakonec dojít k závěru, že je výhodné koupit si novou. Případně,
plánujete-li koupi Pentia II, mějte jistotu, že si koupíte
sestavu s dobrou AGP kartou. Ze všech deseti AGP karet, které
jsme testovali, byla nejlepší Diamond Stealth II G460. Podobně
jako nejlepší PCI karta (a čtyři další nejlepší AGP karty)
používá čip Intel740.
A vůbec, proč byste měli upgradovat grafickou kartu? Nejčastěji
jsou to hráči, kteří vyžadují stále větší výkon, ale celá ta
grafická síla může být využita rovněž v produktivnějších typech
činností, jako jsou například retušování fotografií a DTP, což
často vyžaduje vyšší rozlišení. A ať již pracujete s AGP nebo s
PCI, novější videotechnologie jako například DVD jednoduše vyšší
grafický výkon potřebují. Například DVD schopnosti karty Xpert
98 firmy ATI mají přinejmenším ten praktický význam, že nebudete
potřebovat separátní dekódovací kartu k tomu, abyste si mohli
přehrávat DVD filmy.
Konečně lze rovněž uznat subjektivní důvody, jako například, že
byste rádi měli nějakou tu grafickou kapacitu v zásobě, až
konečně přijdou na trh 3D obchodních aplikace (upřímně řečeno,
tyto aplikace přicházejí poněkud pomalu). Několik prvních
vlaštovek, které byly k vidění, jsou mimo jiné LiveArt98 od
firmy ViewPoint Data Labs, program umožňující uživateli přidat
3D plug-in do aplikací kompatibilních s OLE a program Freemont
od firmy Portola, což je program pro vizualizaci dat. Začlenili
jsme LiveArt98 do našich testů, ale pokud se týče programu
Freemont, nebyl v době, kdy šel tento článek do tisku, ještě
úplně dokončen.
Pokud u vás kraluje posedlost hrami, kdykoli je na to čas, potom
je nejlépe zvolit kartu, která má pouze 3D. V našich testech
výkonnosti ve hrách se ukázalo, že karty, jež mají pouze 3D
funkčnost, byly vesměs až o 50 % rychlejší než jejich 2D/3D
protějšky a obecně řečeno, jejich kvalita obrazu byla mnohem
lepší. Otestovali jsme celkem 5 čistě 3D karet (viz "Hráčovo
potěšení") a zjistili, že karty s čipem Voodoo2 byly nejlepší.

Jedna velikost téměř na všechno

Hledáte jednu kartu, která bude dobrá pro všechno? Takovou, co
lehce a svižně prolétne prezentaci v PowerPointu a zároveň
poskytne vzrušení z iluze reality, když budete prohánět
mimozemšťany po neznámých končinách? Upřímně řečeno, žádná z
karet, jež jsme zkoušeli, neměla výtečné výsledky současně na 2D
a na 3D grafice, ale karty s i740 byly k tomuto cíli již docela
blízko. Jejich výkon na 3D byl vskutku hvězdné kvality, snad s
jediným nedostatkem: všechny karty s i740 předváděly grafiku her
poněkud příliš tmavou. Jinak tyto čipy pracovaly nadprůměrně
dobře i v oblasti obchodních aplikací.
Ačkoli byl čip Intel740 zkonstruován specificky pro sběrnici
AGP, jedna z PCI karet, StarFighter tento čip rovněž využívá.
Karta StarFighter využívá 3D výhody čipu a nechává jej v
domnění, že pracuje na sběrnici AGP.
I některé další čipy mají premiéru. Riva 128zx, pokračovatel
čipu Riva 128 od firmy Nvidia, je zkonstruován tak, aby mohl
přímo soutěžit s i740. Ačkoli není tak výrazný, je nutno uznat,
že si vede docela dobře. Karta STB Velocity128 s týmž čipem
ukořistila třetí místo v kategorii AGP karet. Byla velmi rychlá
při hraní her a při vytváření AGP textur, leč kvalita obrazu
byla slabší u dvou ze čtyř testovacích her.
Po delším období nečinnosti firma Matrox uvedla AGP kartu
Productiva G100, která je založena na novém čipu nazvaném
MGA-G100. Productiva se nedostala do žebříčku (protože kvalita
3D grafiky prostě nebyla dost dobrá), ale v oblasti obchodních
aplikací se dostala blízko.
Je jistým překvapením, že v tomto testu z žebříčku úplně vypadly
karty ATI. Ačkoli obsadily několik míst v minulém TOP10
(amerického PC WORLDu), nové konkurenční karty tentokrát prostě
odsunuly ATI někam dozadu. PCI verze Xpert@Play 98, stejně jako
AGP verze Xpert 98, se trochu zpožďovaly při práci s obchodních
aplikacemi. (Právě když šel článek do tisku, ATI zaslala
zlepšené ovladače, které, jak to tak vypadá, opravdu zlepšují
výkonnost obou těchto karet; oficiální výsledky budou zveřejněny
v¦příštím testu).

Hledá se software pro AGP

Jestliže AGP není o nic rychlejší než PCI, k čemu je pak vlastně
dobré? Hlavním posláním tohoto přístupu je učinit grafiku her co
možná nejrealističtější. Většina 3D her a dalších aplikací,
které vytvářejí 3D obrazy, využívají texturové mapy k tomu, aby
mohly "kostry" 3D objektů potáhnout pokud možno realistickou
"kůží". Čím větší nebo detailnější je mapa textury, tím méně
"hrbolatý" se zdá být 3D objekt pokrytý takovou texturou.
Například ve virtuálním muzeu velké texturové mapy zvýrazní
detaily vystavovaných obrazů. Avšak za tuto čistotu a detaily se
musí tvrdě platit. Stejně jako většina ostatních
digitalizovaných obrazů, také textury zabírají velký prostor v
RAM. Při tvorbě obrazu jsou karty PCI závislé výhradně na
vlastních pamětech (umístěných přímo na kartě), což omezuje
objem operací s texturami, které si mohou dovolit. Naproti tomu
AGP karty dokáží pracovat s obrovskými texturovými mapami tak,
že si vypůjčí potřebnou paměť z hlavní paměti vašeho počítače.
To zní krásně a logicky, leč teoreticky: softwaru, využívajícího
výhod AGP je zatím jako šafránu. Kdy se dočkáme dalších
softwarových výrobků, které to budou umět? Podle poslední
předpovědi firmy Intel budou intenzivněji takové hry přicházet
na trh až koncem roku.
Jestli se chcete připravit na příchod AGP aplikací, ale nechcete
draze platit za intelovský stroj, potom zvažte možnost počkat si
na příchod klonů. Konkurenti Intelu, AMD a Cyrix, rovněž užívají
čipsety, postavené tak, aby odpovídaly specifikacím AGP. Některé
stroje, které mají tyto neintelovské AGP čipy by mohly nakonec
stát méně než 1 000 dolarů.

Zkušební lety

Vzhledem k brzkému příchodu 3D obchodních aplikací musí dnešní
grafické karty umět víc, než se proletět Wordem. Abychom se
přesvědčili, jak dobře si počínají na poli současných obchodních
aplikací grafické karty PCI i AGP, prohnali jsme je sadou
smíšených testů. Testy zahrnovaly standardní zkušební balík
(Testcentra amerického PC WORLDu) pro obchodních aplikace PC
WORLDBench 98, což je multitaskový test užívající Macromedia
Director a Active Movie, dále pak prezentaci v PowerPointu s
LiveArt98 3D plug-inem. Abychom test udělali ještě obtížnější,
přibalili jsme do prezentace videoklip a excelovskou tabulku.
Protože 3D hry jsou stále populárnější, testovali jsme každou
kartu na čtyřech oblíbených titulech: Turok Dinosaur Hunter
(Acclaim), Redline Racer (Criterion), Flight Unlimited II
(Eidos) a Quake II (Id). Hodnotili jsme výkonnost jak z hlediska
rychlosti, tak i z hlediska kvality obrazu. Pro AGP karty jsme
přidali TrueSpace3 (Caligari), což je modelovací program, který
používá AGP techniku textur. Není bez zajímavosti, že jsme
zjistili, že 2X AGP, o němž se tvrdí, že stěhuje data dvakrát
rychleji než původní 1X AGP, je na tomto testu pouze o 29 %
rychlejší.
Protože AGP a PCI karty se vyskytují ve strojích různých tříd,
testovali jsme karty AGP na systémech s Pentiem II a PCI karty
na systémech s Pentiem MMX. P-II systém byl 333MHz počítač firmy
NEC, model Direction 333, vybavený 64 MB RAM a 512 KB sekundární
pamětí cache. P-MMX systém byl 233MHz počítač firmy Micron,
model Millennia Mme, vybavený 32 MB RAM a 512 KB pamětí cache.
(Více podrobností můžete najít na "How We Test", www.PC
WORLD.com/aug98/graphics .)
A nyní k tomu, co jsme zjistili. Pokud děláte jen standardní
obchodních agendu, pak vám bude kterákoli z těchto karet sloužit
naprosto stejně (s jedinou výjimkou: ATI karty byly opravdu
nápadně pomalejší při našich testech PC WORLDBench 98).
Nejlepšími pracanty v našem testu obchodních aplikací byly karty
Revolution 3D firmy Number Nine. PCI verze karty Revolution 3D
běžela v těchto testech asi o 22 % rychleji než ostatní PCI
karty, a verze AGP byla asi o 12% rychlejší než byl průměr v
této třídě. Karty Revolution 3D a Hercules Dynamite 3D/GL mají
čipy, které podporují 3D akceleraci při práci se 16 miliony
barev (true-color režim). Tyto karty byly na našem testu s
PowerPointem opravdu rychlé, ale bohužel, výtečný výkon v
obchodních aplikacích vykoupily slabší schopnosti při hrách.
Pouze Hercules Dynamite 3D/GL byl dostatečně dobrý, aby se
dostal mezi vedoucí pětku, ale nedoporučujeme jej tomu, komu
záleží na výkonu a jakosti obrazu při hrách.
Jako skupina se v oblasti her nejlépe projevily karty založené
na čipu Intel740. Obrázky byly čisté a karty zacházely se 3D
grafikou velmi svižně. Jiná možnost pro oblast her je karta
Intense 3D Voodoo od firmy Intergraph, která obsahuje separátní
3D čip. Celkově měla karta Intense 3D slušné výsledky, a pokud
hrajete hry s ovladači napsanými přímo pro čip Voodoo Rush,
budete mít v této oblasti k dispozici vůbec nejlepší výkon. Co
se týče AGP, pak vám doporučujeme naši "Nejlepší koupi", to jest
kartu Diamond Stealth II G460. Karta doslova prolétla naším
testem s programem Caligari, takže až se konečně objeví
oznamované hry a obchodní aplikace s texturovým pojetím 3D
grafiky, karta Stealth II se s nimi se ctí vypořádá. Celková
kvalita obrazu je u této karty rovněž nejlepší.
Žádná z testovaných karet nezvládla všechny aplikace a hry
našeho testu plynule, což je důkazem, že i nadále přetrvává
nedbalost při tvorbě ovladačů pro grafické karty. Například jak
Diamond Viper V330 tak STB Velocity 128zx nedokázaly dokončit
náš PowerPoint test: obě karty se zakously v okamžiku, kdy se
dostaly do 3D grafiky v¦plug-in programu LiveArt98. Firma
Diamond Multimedia slibuje, že chybu v ovladači opraví. V době
když šel tento článek do tisku, poslali nám z STB ovladač, jenž
tímto problémem již netrpí. Jiný příklad: Hercules Dynamite
3D/GL nedokázal běžet na hře Turok, což je nedostatek, který
firma hodlá odstranit u příští verze ovladače.

Co se chystá

Brzy se mají objevit nové, fascinující čipy, které ztíží
rozhodnutí kdy a jak podniknout upgrade. Jedna ze známých firem
na poli samostatných 3D karet, firma NEC, má ve vývoji dva velmi
slibné produkty: novou verzi čipu Power VR (viz Hráčovo
potěšení) a první 2D/3D kombo-čip. (Poreferujeme vám o něm v
některém z příštích čísel PC WORLDu.) Podobný kombo-čip slibuje
i 3Dfx, výrobce Voodoo. Firma S3, vývojový původce dnes téměř
zastaralé rodiny čipů Virge, v současné době konstruuje nový čip
nazývaný Savage 3D, o kterém říká že bude schopen konkurovat
čipu Intel740. Karty založené na čipu Savage 3D od firmy
Herkules a dalších by se měly objevit někdy koncem léta nebo na
podzim.
V těsném závěsu za čipem MGA-G100 od firmy Matrox se objeví čip
G200, který má být lepší v oblasti 3D grafiky (test se chystá do
příštího US TOP10).
Je lepší počkat s¦upgrade, do doby, než se nové karty objeví na
trhu? Naše předběžné zkoušky ukazují, že Millennium G200 by
mohla obstát tváří v tvář kartám na bázi čipu Intel740. Jestli
vydržíte počkat do té doby, budete mít větší možnost výběru,
avšak pravděpodobně nedostanete nijak dramaticky lepší grafický
výkon. Končíme tedy konstatováním: s vysokou kvalitou a výkonem
3D grafiky, spolu se schopností pracovat s komplikovanými
obchodními aplikacemi, je nejnovější úroda grafických karet
zatím nejvýkonnější.







Nejlepší koupě

Chcete omračující 3D grafiku, aniž byste museli přecházet na
Pentium II? Nahraďte vaši grafickou PCI kartu kartou StarFighter
PCI od firmy Real3D. Ta je založena na novém čipu Intel740,
který je zřejmě hlavním důvodem, proč StarFighter zaznamenala
nejlepší celkový výsledek v kategorii PCI při našich testech.
Karta zobrazuje pozoruhodně kvalitně a dodává se s bohatým
příslušenstvím. Pokud však stejně plánujete koupi Pentia II,
nebo pokud nejste spokojeni se svou AGP kartou, pak doporučujeme
vaší pozornosti Diamond Stealth II G460. Jedná se o další kartu
na bázi čipu Intel740, která poskytuje výtečnou 3D kvalitu, je
na 3D velmi rychlá a rovněž se chová nadprůměrně dobře při
normálních obchodních aplikacích.



Správná karta pro danou práci

Jestliže... Potom...
...trávíte většinu vašeho času nad prací v normálních obchodních
aplikacích
...potom jsou pro vás téměř stejně užitečné všechny karty, které
jsme podrobili našim testům.

...používáte grafické obchodních aplikace (jako je prezentační
software nebo 3D obchodních nástroje) avšak nehrajete hry
...je pro vás dobrou volbou karta, speciálně přizpůsobená
obchodních aplikacím, například Revolution 3D firmy Number Nine,
pro PCI i AGP.

...hrajete hry, ale také potřebujete dobrou výkonnost v
obchodních aplikacích
...potom si zvolte kartu, která to všechno stihne ve slušné
kvalitě, jako například Stealth II G640 firmy Diamond pro AGP
nebo StarFighter pro PCI od firmy Real3D.

...nemůžete bez her spát, jíst ani dýchat
...je pro vás řešení speciální karta výhradně pro 3D, která
doplní vaši existující 2D kartu; jsou to karty jako například
Monster II firmy Diamond nebo 3D Blaster Voodoo2 firmy Creative
Labs (obě tyto PCI karty budou běhat ve strojích s AGP).




Hráčovo potěšení

Čip Voodoo2 opravdu čaruje

Vaše charakteristika: Dokázal jste vysvětlit zápletku hry Quake
II své vlastní matce a vaší největší životní ambicí je, jak
jinak, dosáhnout úplné virtuální nadvlády nad celým vesmírem. Co
se dá dělat, jste zkrátka hráč. To znamená, že žádná z
testovaných karet není pro vás ta pravá. To, co potřebujete, je
ďábelsky rychlá speciální karta pouze pro 3D grafiku. Takových
karet jsme na zkušební jízdu vzali celkem pět.
Nepochybně se naším nejlepším tipem staly karty obsahující čip
Voodoo2, jako například Monster 3D II od firmy Diamond za 250
dolarů, nebo 3D Blaster Voodoo2 od Creative Labs za 300 dolarů.
Voodoo2 karty vytvářely opravdu fantastické obrázky: Osvětlení
okolí (Ambient Lighting) ve hře Quake II bylo perfektní; voda a
exploze ve hře Turok měly právě tu správnou míru lesku a
průhlednosti; textury ve hře Redline Racer měly realistické
odstíny zelené barvy.
Narazili jsme na jeden problém, když jsme chtěli hrát s kartou
Monster 3D II hru Redline Racer a používat přitom Direct 3D
ovladače. Karta vykreslovala scénu při průjezdu takovým
způsobem, že jsme měli nepříjemný pocit, že bychom mohli kdykoli
spadnout z okraje země. Když jsme však hru hráli s ovladači
3Dfx, byla jízda skrze krajinu perfektní.
Ačkoli měly karty Monster 3D II a 3D Blaster Voodoo2 různou
velikost dostupné paměti (8 MB, respektive 12 MB), obě karty
odevzdaly v podstatě stejný výkon. Budoucí hry pravděpodobně
budou potřebovat všechnu paměť, která jim bude k¦dispozici, a
tak možná není od věci investovat do karty se 12 MB paměti.
Kvalita obrazu u karet, využívajících starší verzi čipu Voodoo,
byla prakticky stejná jako u karet s čipem Voodoo2, ale hry
běžely mnohem pomaleji. Monster 3D firmy Diamond za 130 dolarů a
Pure3D firmy Canopus za 149 dolarů používají tento starší čip.
Karta firmy NEC/Videologic za 129 dolarů, nazvaná Apocalypse 3D,
užívá čip Power VR. Bohužel, nestačila držet krok s kartami
vybavenými čipy Voodoo. Ačkoli byla kvalita obrazu ve hře Quake
II výtečná, všechny hry používající Direct 3D vypadaly hrozně a
běžely pomalu. Druhá generace čipů Power VR od firmy NEC by měla
být v prodeji někdy v době, kdy čtete tento článek. Slibuje, že
nový čip překoná svého předchůdce a bude skutečným pomocníkem ve
vaší snaze zachránit svět.

--popisek obrázku: Obě Voodoo2 karty, které jsme vyzkoušely byly
při hrách nesmírně rychlé a poskytovaly výtečnou kvalitu obrazu.



Karta Bonnie and Clyde od firmy Jazz Multimedia byla jedinou
kartou, která měla konektor jak pro PCI, tak i pro AGP. Avšak
její mizerné vlastnosti způsobily, že se vůbec nedostala do
tabulky.


Přidáním 3D prvků, jako je například tento symbol, do prezentace
PowerPointu jsme grafickým kartám ztížili práci.


Prostor muzea v programu TrueSpace3 firmy Caligari je dobrou
zkouškou práce s texturami v rámci AGP, to jest schopnosti karty
vytáhnout textury ze systémové paměti.


Při práci s kartou Matrox Productiva G100 (nahoře) vypadaly
světelné kužely reflektorů ve hře Redline Racer barevně chudší a
zkreslené. S kartou Real3D StarFighter AGP (vlevo) vypadaly
čistě a mnohem realističtěji.



Pastva pro oči

Vaše grafická karta může vytvářet obrazy neuvěřitelné krásy, ale
nepodíváte se na ně, pokud budete mít monitor nevalné kvality.
Níže uvádíme stručný přehled dvou kritických faktorů, které
byste si měli zkontrolovat -- jak na vašem monitoru, tak i na
grafické kartě.
REFRESH RATE (obnovovací frekvence) udává, jak rychle dvojice
karta/monitor překresluje scénu na obrazovce. Ujistěte se, že je
alespoň 75 Hz, pokud chcete předejít únavě zraku a bolestem
hlavy. Někteří lidé (není jich mnoho) dokáží při této frekvenci
stále ještě zaznamenat blikání obrazu. Pokud k nim patříte,
volte raději 85 Hz.
ROZLIŠOVACÍ SCHOPNOST je počet pixelů (bodů), které jsou
zobrazeny na vaší obrazovce. Čím více pixelů, tím větší je
rozlišovací schopnost a tím více detailů je na obrázcích vidět.
Ačkoli všechny karty, které jsme testovali, podporují rozlišení
až do 1 600 x 1 200 bodů, některé neumí takové rozlišení při
dostatečně vysoké frekvenci, tak aby obraz neblikal. Například u
Intense 3D Voodoo poklesne frekvence na 70 Hz, když zvětšíte
rozlišení obrazu na 1 600 x 1 200. Pokud promítáte obrázky s
vysokou rozlišovací schopností na velkém monitoru, ujistěte se,
že jak karta, tak i monitor podporují vysoký refresh rate a také
vysoké rozlišení.


Bez ovladače pro Quake II byly obrázky s kartou STB Velocity 128
(nahoře) zrnité. S kartou StarFighter a s dobrým ovladačem jsou
stejné obrázky mnohem jemnější.














Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.