Říjen 2005: Disruptive nastupuje

Archiv | 01.11.05

Jako "disruptive" alias "rozrušující" se označují technologie a řešení, schopnénarušit ustálený stav, rozhýbat ledy a otevřít prostor pro úplně nová řešení. Patří k nim např





Jako "disruptive" alias "rozrušující" se označují technologie a řešení, schopné
narušit ustálený stav, rozhýbat ledy a otevřít prostor pro úplně nová řešení.
Patří k nim například tehnoclogie VOIP, která se objevuje už i v ČR. Mobilní
komunikace by zase mohla "rozhýbat" přenositelnost mobilních čísel. Ne vše se
ale musí "rozrušovat" ve prospěch zákazníka.
Přelom září a října se na naší telekomunikační scéně (pardon, dnes už na "scéně
elektronických komunikací") nesl ve znamení nástupu nových technologií a nových
řešení, vykazujících jednu zajímavou a velmi užitečnou schopnost. Dokáží totiž
v nějaké oblasti "rozrušit" poklid ustáleného stavu, doslova "rozhýbat dění" a
tím otevřít prostor pro inovace, pokrok a nástup něčeho úplně nového.

VOIP: hovory po celý den a jen za paušál
Třeba takový svět pevných hlasových služeb, kterému vládne silně dominantní
Český Telecom, byl až dosud značně konzervativní, strnulý a hlavně velmi
rezistentní vůči jakýmkoli výraznějším změnám. Sotva ale přišla technologie
VOIP (Voice over IP), hned věci nabraly úplně jiný spád. Najednou se dostaly ke
slovu i subjekty, které dříve neměly reálnou šanci. Třeba menší lokální
operátoři mohou najednou poskytovat hlasové služby (na bázi VOIP) zákazníkům z
celé ČR.
Náhle se také stalo možným to, co bylo dlouho považováno za nemožné: hlasové
tarify (cenové programy) zcela bez měsíčního paušálu a jen s minutovým hovorným
navíc většinou ještě nižším než minutové hovorné u dosavadních nabídek od
Telecomu, který vyžaduje navíc ještě nemalý měsíční paušál. Tak proč se vázat a
platit vysoký měsíční paušál, když můžete platit méně a jen za to, co skutečně
provoláte?
Samozřejmě to má háček: potřebujete k tomu alespoň trochu kvalitní připojení k
internetu. Ale když jej máte, už si můžete vybírat. Vedle zahraničních služeb
jako je Skype, VOIPbuster a dalších už existují i obdobné služby v tuzemsku
(Voipex, ha-loo, ale třeba i Fayn a další).
Počátkem října se přidala další "nevídaná" služba na bázi VOIP: neomezené
volání do pevných sítí jen za fixní částku, neboli s hovory v ceně měsíčního
paušálu (a již bez minutového hovorného). Jde o službu TelefoNet společnosti
Czech On Line, která umožňuje volat bez omezení (a bez placení minutového
hovorného) po celý den a to jak domácnostem, tak firmám. Byť každému za jiný
měsíční paušál.
A vida, Český Telecom, který dosud nabízel hovory za paušál jen v době mimo
špičku, v délce do 30 minut a jen pro domácnosti (tarify Volno), se rázem
chytil za hlavu a začal slibovat, že i on už brzy přijde s něčím novým a
zajímavým. Jistě, teď už prostě musí kontrovat.

Mobilní přenositelnost byla u soudu
Podobný "rozrušující" efekt jako VOIP slibuje i přenositelnost čísel v
mobilních sítích. Ta totiž umožní lidem, aby změnili svého mobilního operátora,
ale nepřišli přitom o (mobilní) telefonní číslo, na které jsou "naučeni"
všichni jejich známí a partneři.
Jenže i u mobilní přenositelnosti bude hodně záležet na konkrétních podmínkách.
Třeba na tom, jak to bude se zákazníky, kteří mají u svých dosavadních
operátorů smlouvu na dobu určitou, a tato jim ještě nedoběhla. Budou muset
počkat, až doběhne, a teprve pak budou moci využít výhod přenositelnosti? Nebo
budou moci dát svému operátorovi vale ještě dříve a přejít k jinému, i se svým
dosavadním číslem? Pak je ale nutné nějak vypořádat případné výhody, které
zákazník získal při svém úvazku na dobu určitou (pokud takové byly). Co když
zákazník dostal třeba dotovaný telefon? Kolik by v takovém případě měl vrátit
(doplatit) svému dosavadnímu operátorovi?
Právě takové věci se již řešily i u Nejvyššího správního soudu. Právě tam si
společnost T-Mobile stěžovala na pasáž rozhodnutí regulátora (ČTÚ) týkající se
přenositelnosti čísel (OOP/10/07.2005-3), která říká, že po přenesení čísla
dosavadní smlouvy pozbývají účinnost, ale závazky z nich vyplývající
přetrvávají. Soud dal T-Mobile za pravdu a toto ustanovení zrušil.
Ale co to přesně znamená a jaké to bude mít důsledky? Nejvyšší správní soud
nezměnil nic na tom, že operátor nesmí odmítnout žádost o přenesení čísla z
důvodu existence smlouvy na dobu určitou. Takže ani zákazníci s dosud
"nedoběhlými" smlouvami nebudou z přenositelnosti vyloučeni. Jenže když ji
využijí a odejdou i se svým číslem XY k jinému operátorovi, jak bude plněna
původní smlouva s tzv. opouštěným operátorem, znějící na "poskytování služeb na
čísel XY"?

Dialery je už vyhráno?
Významný "rozrušující" efekt, byť s opačným znaménkem, mohou mít i tzv.
dialery, neboli programy zajišťující přesměrování uživatelů dial-upu
(vytáčeného připojení) na linky se zvýšenou tarifikací. Hlavně na linky s
prefixem 976, kde volající zaplatí až 99 korun za každou minutu připojení.
Pokud je tento mechanizmus zneužíván a uživatelé přesměrováváni, aniž by o tom
věděli a odsouhlasili to, je z toho vážný problém.
V polovině září ovšem asociace APVTS poněkud překvapivě ohlásila vítězství nad
dialery. Tedy alespoň v tom smyslu, že opatření dohodnutá mezi operátory právě
na půdě APVTS přinesla takové zlepšení celkové situace, že další už nejsou
zapotřebí a třeba vývoj tzv. certifikovaných dialerů (tedy s ověřeným "slušným"
chováním) už není nutný.
Zajímavé ale je, že jednotliví operátoři už tak optimističtí nebyli. Třeba
právě Český Telecom dal najevo, že doba pro hodnocení skutečných přínosů je
příliš krátká a je třeba ještě počkat. Také k "odpískání" certifikovaných
dialerů se příliš neměl, stále prý počítá i s jejich vývojem.












Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.