Revoluce v GPU nVidia G80

Archiv | 01.12.06

Nová generace GeForce 8800 je tu a přináší plnohodnotnou podporu DirectX 10 cd/dvd Vzpomínáte si na červen roku...







Nová generace GeForce 8800 je tu a přináší plnohodnotnou podporu DirectX 10 cd/dvd


Vzpomínáte si na červen roku 2006, kdy společnost nVidia představila s velkou okázalostí první kartu ze své nové řady GeForce 7? S odstupem času vidíme,
že se jednalo de facto pouze o evoluci, nikoliv o revoluci, neboť novinky této řady by se daly spočítat na prstech jedné ruky.
A nebyly to nijak zásadní věci, pouze vylepšené funkce z předchozí generace. Nyní, téměř po roce a půl, přichází na trh další generace grafických čipů nVidia a nejen příznivci GeForce jsou zvědaví, jaké novinky jim přinese uvedení grafického čipu s kódovým názvem G80. Protože PC WORLD byl vybrán mezi úzkou elitu, která se v Paříži zúčastnila slavnostního uvedení novinky na trh, přinášíme vám ty nejpodrobnější informace o novém GPU, společně s výsledky referenční karty GeForce 8800 GTX.
Maximálně vybavená varianta se bude nazývat GeForce 8800 GTX a bude opravdu o co stát. Začněme nejprve technickými parametry nové karty: grafický procesor vyrobený 90nm technologií se skládá z 681 milionu tranzistorů a jeho plocha je více než úctyhodná přesně 480 mm2 (a to pouze proto, že RAMDAC zajišťující I/O komunikaci je oddělen do samostatného čipu s rozlohou 50 mm2). Jeho frekvence činí u nejvýkonnějšího modelu GTX 575 MHz, u nižší verze zvané 8800 GTS to pak bude 500 MHz. Karta spolupracuje s pamětí typu GDDR3, pracující na 1 800 MHz, respektive 1 600 MHz, díky vnitřní struktuře bude připojena k 384bitové (320bitové) paměťové sběrnici a její velikost bude u modelu GTX činit 768 MB, 640 MB pak u modelu GTS. Protože je nové jádro mnohem hladovější než předchozí generace, jsou na kartě umístěny hned dva šestipinové napájecí konektory. S tím souvisí i další změna oproti předchozí generaci, a to chlazení. Celá karta je o poznání delší než GeForce 7900 GTX a stejně tak je větší i chladič, který má za úkol odvádět přebytečné teplo od GPU a pamětí. Pro přenos tepla je chladič vybaven trubicemi Heat Pipe a jedním ventilátorem, jehož hlučnost nás velmi pozitivně překvapila byla totiž na úrovni, která je sice slyšitelná, nicméně na high-end kartu nezvykle nízká. Chlazení je dvouslotové, to znamená, že při osazení karty nemůžete počítat s využitím vedlejšího slotu pro jinou přídavnou kartu PCI nebo PCI Express. Abychom nezůstali technickým údajům nic dlužni, musíme konstatovat, že G80 je určena výhradně pro sběrnici PCI Express x16, majitelé staré sběrnice AGP mají smůlu pokud po této kartě zatouží, budou muset upgradovat svůj systém na moderní PCI Express.

Co se skrývá uvnitř G80?

To nejdůležitější a nejzajímavější na celé nové generaci grafických karet nVidia jsme ovšem zatím nezmínili a nechali jsme si to do samostatného odstavce. I když... jen podle údajů, které jsme již uvedli, musíte tušit, že se jedná opravdu o něco neobvyklého, doposud nepoznaného. G80 totiž opravdu představuje v grafickém průmyslu revoluci, nikoliv pouhou evoluci, na kterou jsme byli posledních několik let zvyklí. Technologický pokrok by se dal přirovnat snad pouze k nástupu VooDoo 3Dfx jakožto prvního akcelerátoru, zvládajícího plynulé vykreslování 3D objektů pod OpenGL a DirectX.
Začněme tedy pěkně od začátku GeForce 8800 podporuje rozhraní DirectX 10, což s sebou nese podle technických specifikací podporu Shader Model 4, ale hlavně unifikovaných shaderů. Co to znamená? Grafický čip G80 nemá napevno vyhrazené počty Pixel a Vertex Shaderů jako všechny karty předchozí generace nVidia i konkurenční ATI. Má totiž 128 univerzálních jednotek, které mohou zastávat práci Pixel nebo Vertex jednotky, podle aktuální potřeby. Tyto Streaming Processors, které běží na frekvenci 1 350 MHz u GTX a 1 200 MHz u GTS verze. Čip dále obsahuje 64 texturovacích jednotek, z toho 32 plnohodnotných druhých 32 je připraveno k využití při anizotropním filtrování textur v kvalitě HQ-AF.
Posledním důležitým údajem jsou rasterizační jednotky, kterých je celkem 24, v šesti skupinách po čtyřech. S tím souvisí i šířka paměťové sběrnice, neboť verze GTX má aktivních všech šest skupin po čtyřech ROP jednotkách, spolu s šesti 64bitovými kanály, což dohromady poskytuje celkovou šířku paměťové sběrnice 384 bitů. Logicky pak lze odvodit, že nižší verze GTS má jednu šestici rasterizačních jednotek vypnutou, a proto nabízí celkovou šířku paměťové sběrnice "pouze" 320 bitů.
Když už jsme nakousli téma DirectX 10, přibližme si některé benefity tohoto rozhraní za prvé to je realističtější vykreslení lidské tváře, očí a vlasů, obecně pak realističtější vykreslení objektů a krajiny, přidání nových funkcí a technologií zlepšujících prokreslení slunečních paprsků a hry světla a stínů, k čemuž dopomáhá i rozšířené 128bitové High Dynamic Range (HDR). Stranou nesmí stát ani plnohodnotné 16tinásobné celoobrazovkové vyhlazování obrazu, které by mělo překonávat současné karty zejména kvalitou, takže by se nemělo stávat, že se vlivem vyhlazení deformují některé objekty, nebo se zcela ztratí. Tato funkce nese název nVidia Lumenex Engine.
Pokud ještě nemáte změn a novinek v novém grafickém čipu nVidia GeForce 8800 dost, nevadí, čtěte dál. Společnost nVidia nenechala nic náhodě a inspirovala se nejnovějšími trendy, směřujícími k akceleraci fyzikálního modelu nikoli mikroprocesorem, ale grafickým procesorem GPU. Konkurenční ATI počítá ve svých plánech s uvedením DirectX 10 s využitím pro výpočty náročných fyzikálních modelů své GPU řady X1000. Zcela jiným směrem se vydala firma Ageia, jež vypustila do prodeje přídavnou kartu PhysX, specializovanou právě na výpočty z fyziky. nVidia tak nabízí podporu fyzikálních výpočtů právě pomocí čipu G80, takže nebude třeba zatěžovat procesor ani nebudou potřebné jiné přídavné karty. Název této funkce je Quantum Effects Engine. Podporu výpočtů však přinese až nastávající generace her, v současné době tuto funkci nevyužijete.
Kromě nových a převratných funkcí však přináší nová generace karet i patřičné zvýšení výkonu. A pokud říkáme výkonu, myslíme opravdového, který nemá cenu měřit klasickými metodami, jimiž jsme ho dosud měřili. Pro tuto kartu je libovolné nižší rozlišení než 1 600 x 1 200 doslova výsměchem, v těchto rozlišeních je výkon víceméně limitován použitým procesorem. Proto jsme v tabulce uvedli klasické hodnoty testů, na jaké jste zvyklí, abyste měli možnost srovnání. V těchto rozlišeních a nastaveních dosáhla karta GeForce 8800 nárůstu výkonu v řádu nejvýše desítek procent. Pokud však použijete rozlišení 1 600 x 1 200, 1 920 x 1 400 a 2 650 x 1 600, nemá v současné době tato karta konkurenci. Celá síla tohoto čipu se ukáže teprve pod plnohodnotným rozhraním DirectX 10. Pod DirectX 9.0c má ve výkonu viditelné rezervy. Plnohodnotného konkurenta dostane až v prvním čtvrtletí roku 2007, kdy společnost AMD uvede svůj čip ATI R600, který bude taktéž postaven na unifikovaných shaderech. GeForce 8800 proto nemá v současné době konkurenci.
Za předvedený výkon a zejména za použité technologie udělujeme grafickému čipu nVidia G80 ocenění TOP produkt. Na druhou stranu jsme zvědaví, jakou porci technologií nám připraví konkurenční ATI. Teprve po srovnání s R600 budeme moci docenit architekturu G80, protože se již mnohokrát stalo, že jeden či druhý výrobce nesplňoval v úplnosti dané specifikace rozhraní Microsoft DirectX.
S kartou GeForce 8800 se na našich stránkách nesetkáváte naposledy, neboť jsme nestihli probrat všechny oblasti (nezmínili jsme se o podpoře SLi, HD Pure Video a o dalších, neméně zajímavých technologiích, včetně podpory funkcí v Microsoft Windows Vista/DirectX 10), proto se k této kartě ještě vrátíme několikrát.

1 024x7681 280x1 0241 600x1 2001 024x7681 280x1 0241 600x1 200
(standard) (standard) (standard)(4x FSAA) (4x FSAA)(4x FSAA)
nVidia GeForce 8800 GTX
3DMark05 (body)16 51215 76014 78415 77114 45413 045
3DMark06 (body)11 81410 6629 47310 2778 8347 633
Half-Life2: E.O.(fps)241,6241,5221,2241,7231,0201,7
Quake IV (fps)179,9177,4176,6176,9167,8156,0
NVIDIA GeForce 7950 GX2
3DMark05 (body)14 78013 41211 84413 74711 85310 128
3DMark06 (body)9 7998 4057 2258 748,07 596,07 350,0
Half-Life2: E.O. (fps)240,1210,3181,8230,4177,4145,5
Quake IV (fps)178,9163,2150,2176,2157,8145,3
AMD ATI Radeon X1950XTX
3DMark05 (body)12 64011 2389 91111 60510 0228 653
3DMark06 (body)7 3526 4125 5746 4695 5024 489
Half-Life2: E.O.: E.O. (fps)221,6207,7164,9242,8167,3130,1
Quake IV (fps)165,5157,3153,7173,5164,1152,5














Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.