Programy pro střih

Archiv | 01.07.07

K digitálním kamerám dodávají výrobci někdy i základní aplikaci pro převod videa do počítače, případně pro z...







K digitálním kamerám dodávají výrobci někdy i základní aplikaci pro převod videa do počítače, případně pro základní úpravy střih, výběr scén, přidání titulků, hudby, vytvoření vlastního sestřihu a export na DVD. Pokud se však chcete zabývat videem více, sáhněte po kompletní střižně. Pro domácnost je to např. Pinnacle Studio 11.

Fotoaparáty na dovolenou

Přehled digitálních fotoaparátů cd/dvd



V předminulém čísle jsme se věnovali kompaktním fotoaparátům vyšší třídy, dnes došlo na levné modely do 10 000 Kč. Tuto kategorii mají v oblibě především příležitostní uživatelé, kterým jde při fotografování spíše o vzpomínku na hezky strávenou dovolenou než o tvůrčí proces...
Dnes už dávno neplatí, že v této třídě najdeme jen nejjednodušší přístroje bez schopností a ambicí, tedy jakési lepší fototelefony. Některé fotoaparáty z našeho výběru tímto způsobem popsat lze, jiné toho ale nabízejí mnohem více a před pár měsíci bychom je hledali v jiných cenových kategoriích. Co dnešní levné kompakty dovedou, co s nimi lze fotografovat a na co si dát pozor?
Rozlišení, optika, funkční výbava Prvním parametrem, o kterém výrobci a prodejci v souvislosti s fotoaparáty mluví, je rozlišení snímače. Méně informovaní uživatelé si z toho zákonitě odvodí, že čím vyšší je rozlišení (tedy počet megapixelů), tím kvalitnější fotografie přístroj produkuje. To ale zdaleka není tak jednoduché prahová hodnota, do které toto pravidlo platilo, činí pro kompakty cca 5 MPix, nad touto hranicí roste kvalita s každým dalším megapixelem jen pomalu, případně stagnuje nebo dokonce klesá. Důvody jsou čistě fyzikální, objektiv s malým průměrem nedokáže takové rozlišení zpracovat a velká hustota pixelů na snímači se navíc projevuje výrazným šumem. Nejčastějším rozlišením mezi testovanými modely je 7 MPix, rozhodně se ale není třeba obávat, že by pětimegové nebo šestimegové typy (Canon A460, Panasonic FX10) měly horší obrazový výstup. A pokud ano, jsou důvodem jiné faktory než rozlišení.
Ve skutečnosti má mnohem větší vliv na kvalitu snímků použitá optika, čili objektiv. I tady mají výrobci jasno: čím větší zoom, tím lépe. Je pravda, že větší rozsah ohniskové vzdálenosti bývá velmi praktický, s přístroji s desetinásobným zoomem s ohniskovou vzdáleností přes 300 mm lze fotografovat vzdálené objekty v detailu, jenže to má háček mají-li být ultrazoomové objektivy kvalitní, jsou náročné na výrobu a poměrně drahé. Totéž platí pro širokoúhlá skla (objektivy s nejkratší ohniskovou vzdáleností pod 30 mm). Z tohoto důvodu se podobná optika vyskytuje mezi levnými fotoaparáty jen výjimečně a je třeba dávat pozor, aby se delší zoom neprojevil sníženou kvalitou obrazu (z testovaných fotoaparátů se to do jisté míry přihodilo u Olympusu mju780, naopak Panasonic TZ3 i Samsung NV7 patří k nejlepším, jenže to jsou modely na samé hranici zvolené cenové třídy a ještě nedávno byly dražší).
Rovněž ve funkční výbavě jsou dnes mezi jednotlivými fotoaparáty velké rozdíly. V nejlevnější kategorii se sejdou zcela jednoduché modely, které skutečně nenabízejí o mnoho více možností než lepší fototelefon (Olympus FE-230, Benq E-720), i relativně sofistikované přístroje s bohatou výbavou (Canon A710, Pentax A30). Každý zájemce o nový fotoaparát by si ale měl položit otázku, jakým způsobem hodlá přístroj využívat a jaké funkce jsou pro něj tedy důležité, aby nakonec neplatil za výbavu, která mu nebude k ničemu.

Co fotoaparáty umějí

Všechny moderní fotoaparáty nabízejí automatické nastavení všech fotografických hodnot. Uživatel se nemusí o nic starat, prostě vytvoří na displeji nebo v hledáčku kompozici (což pro většinu svátečních fotografů znamená prostě zachytit v záběru požadovaný objekt) a stiskne spoušť. Výhodou je, že se nemusíte zabývat žádnými fotografickými složitostmi, ovšem snímek bude vypadat tak, jak si jej představují naprogramované algoritmy přístroje, nikoli vy sami.
Mnozí uživatelé jdou proto o krok dále a využívají tzv. motivové programy. I v tomto případě nastavuje přístroj veškeré hodnoty automaticky, bere přitom ale v úvahu situaci, v níž fotografujeme. Motivové programy najdeme v nabídce všech testovaných přístrojů, ale jejich počet a způsob práce s nimi se model od modelu liší. Například u Canonů jsou motivové programy tradičně spíše popelkou, je jich málo a skrývají se kdesi v okrajových položkách menu pod malými ikonkami. Na opačném pólu stojí třeba Casia nebo Panasoniky, které nabízejí desítky motivových programů, u každého z nich najdeme vysvětlivku, co program umí, a nejlépe i ilustrační fotografii názorně předvádějící jeho efekt. Nejdále jdou v tomto ohledu Olympusy kromě samotných motivových programů s vysvětlivkami mají ve výbavě i speciální instruktážní režim, objasňující jednotlivé funkce přístroje i základy techniky fotografování. Pokud místo motivových programů zvolíme základní automatický režim, lze až na jedinou výjimku některé parametry fotografie ovlivnit citlivost, vyvážení bílé, většinou i kontrast, barevnou sytost apod. Zmíněnou výjimkou je Olympus FE-230, kde se nedají ručně nastavit ani tyto základní hodnoty a uživatel je odkázán čistě na automatiku. Vyvážení bílé lze kromě automatického měření většinou nastavit na některou z přednastavených hodnot (slunečné či zamračené počasí, světlo zářivky nebo žárovky apod.), většina fotoaparátů nabízí i ruční kalibraci. S citlivostí je to složitější v poslední době se stalo mezi výrobci módou nabízet závratné hodnoty a kompakty s ISO 1 600 nebo i 3 200 nejsou žádnou výjimkou, fotografie pořízené s touto citlivostí však vinou šumu připomínají spíše impresionistické nebo abstraktní malby. Stále platí, že rozumnou hranicí je u kompaktů ISO 400, u některých modelů (většinou s vyšším rozlišením) nelze však s čistým svědomím doporučit ani tu.
Kromě těchto základních funkcí najdeme v některých fotoaparátech ještě jiné, řekněme nadstandardní možnosti. Casia, Pentaxy a pár jiných modelů nabízejí ruční ostření, jeho možnosti jsou ale vzhledem k současné kvalitě LCD displejů poměrně omezené a manuální ostření se u kompaktů využívá jen zcela výjimečně. Velkou výhodou může být stabilizátor objektivu, zejména v kombinaci s delším ohniskem (Canon A710, Panasonic TZ3), kdy umožňuje fotografování z ruky v horším světle. Pro milovníky detailních záběrů může hrát roli i to, na jak krátkou vzdálenost je fotoaparát schopen ostřit v makrorežimu (vedou Canony a Samsungy, naopak BenQ příliš nepřesvědčí). Zkušenější fotografové zase nedají dopustit na kreativní expoziční režimy (priorita času, clony a ruční nastavení expozičních hodnot), což je víceméně podmínka skutečné tvůrčí práce při fotografování.
Pár tipů na závěr Chystáte se fotografovat na pláži zalité sluncem? Většina fotoaparátů bude mít patrně sklon snímek podexponovat, proto doporučujeme pomocí korekce nastavit +0,3 až +0,7 EV.
Při podobné korekci expozice ovšem hrozí přepaly, tedy přeexponované jasy bez kresby, které nelze opravit ani úpravou v počítači. Chcete-li se jim bránit, zkontrolujte histogram (nabízí ho většina přístrojů) pokud křivka jasu protíná pravou okrajovou osu v jiné než nulové poloze, je na snímku přepal. Některé přístroje nabízejí ještě sofistikovanější způsob přepálená místa na displeji blikají. Z testovaných modelů to umí Canon A710 a Pentax M30.
Milovníci nočních portrétů mohou s úspěchem využít tzv. synchronizaci blesku s dlouhými časy, kdy fotoaparát exponuje o něco déle, aby se do snímku dostalo přirozené osvětlení a zbarvení scény. Na začátku nebo na konci expozice se ovšem odpálí blesk a ústřední motiv je tak ostrý. Tuto funkci nabízejí například Canony, Pentaxy či Samsungy, u některých jiných modelů ji lze s částečným úspěchem napodobit pomocí motivového programu Noční portrét.
Pokud rádi fotografujete objekty v rychlém pohybu, je to s kompakty těžké všechny přístroje mají určitou prodlevu spouště a rovněž automatické ostření zpravidla trvá příliš dlouho. Pohybuje-li se objekt po předem dané dráze (např. při závodech na okruhu), můžete si pomoci starým fotografickým trikem zaostřit předem na místo, kudy budou závodníci probíhat nebo projíždět, a v pravý okamžik jen stisknout spoušť. Je-li pohyb nepředvídatelný (fotbalisté, ptáci v letu apod.), lze doporučit některý z modelů schopných ostřit průběžně na objekt v pohybu (tzv. kontinuální ostření). Z testovaných fotoaparátů to umí Panasonic TZ3 a Pentax M30.

BenQ DC-T700BenQ DC-E720Canon PowerShot A460Canon PowerShot A550Canon PowerShot A710 ISCasio Exilim EX-Z11Casio Exilim EX-Z75Olympus mju780

Rozlišení (MP)7,2757,17,17,27,27,1
Režimy PPPPPASMPPP
Zoom3x3x4x4x6x3x3x5x
Ekvivalent 35mm filmu35-10535-10538-15235-14035-21035-10538-11436-108
Světelnost (f)2,7-4,32,8-5,22,8-5,82,6-5,52,8-4,82,6-4,83,1-4,43,3-5
Citlivost (ISO)80-80050-40080-40080-80080-80050-40050-40080-1 600
Expozice EV ?po 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EV
Rychlost závěrky1-1/2 0008-1/2 00015-1/2 00015-1/2 00015-1/2 0004-1/2 0004-1/2 0004-1/2 000
Ruční ostřeníanoneneneanoanoanone
Makro (cm)15151516103
Stabilizátorneneneneanoneneano
Rychlost reakcíHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
Vyvážení bílé auto, 4 předvolby, ručníauto, 5 předvoleb, ručníauto, 5 předvoleb, ručníauto, 5 předvoleb, ručníauto, 6 předvoleb, ručníauto, 6 předvoleb, ručníauto, 6 předvoleb, ručníauto, 6 předvoleb
Nastavení bleskuauto, on, off, red-eyeauto, on, off, red-eye, slowauto, on, off, red-eye, slowauto, on, off, red-eye, slowauto, on, off, red-eye, slowauto, on, off, red-eyeauto, on, off, red-eyeauto, on, off, red-eye
Počet scén. režimů91281013313122
Hledáčekneneanoanoanone ne ne
Rozlišení videa, snímky/sec640 x 480,30 fps640 x 480,30 fps320 x 240,30 fps640 x 480,30 fps640 x 480,30 fps320 x 240,15 fps320 x 240,15 fps640 x 480,30 fps
NapájeníLi-ioLi-io2x AA2x AA2x AALi-ioLi-ioLi-ion
Paměťová kartaSDSDSDSDSDSDSDxD
Úhlopříčka displeje (mm)7,66,45,15,16,46,66,66,4
Rozměry (mm)91 x 59 x 1792 x 56 x 20106 x 52 x 4091 x 64 x 4398 x 66 x 4189 x 58 x 2396 x 61 x 20100 x 55 x 24
Hmotnost (g) *120*130*165*160*210*170*122*125*
Cena včetně DPH5¦405 Kč3¦841 Kč3¦690 Kč4¦690 Kč7¦990 Kč5¦490 Kč5¦490 Kč8¦990 Kč
K testu zapůjčila firma:www.benq.czwww.benq.czwww.canon.czwww.canon.czwww.canon.czwww.fastcr.czwww.fastcr.czwww.olympus.cz
Olympus FE-230Panasonic Lumix DMC-FX10Panasonic Lumix DMC-TZ3Pentax Optio M30Pentax Optio A30Samsung NV3Samsung NV7Sony CyberShot DSC-W90

Rozlišení (MP)7,167,27,1107,27,28,1
Režimy auto PPPPSM PPASMP
Zoom3x3x10x3x3x3x7x3x
Ekvivalent 35 mm filmu38-11435-10528-28038-11438-11438-11438-27035-105
Světelnost (f)3,1-5,92,8-53,3-4,93,1-52,8-5,43,5-4,52,8-42,8-5,2
Citlivost (ISO)50-1 250*100-1 250100-1 25064-3 20064-1 60080-1 000100-1 000100-3 200
Expozice EV ?po 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/2 ?2EVpo 1/3 ?2EVpo 1/3 ?2EV
Rychlost závěrky1/2-1/2 00060-1/2 00060-1/2 0004-1/2 0004-1/2 0002-1/2 00015-1/1 5001-1/1 600
Ruční ostřeníneneneanoanoneanone
Makro (cm)65556114
Stabilizátorneanoanoneanoneanoano
Rychlost reakcíHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
Vyvážení bílé autoauto, 4 předvolby, ručníauto, 4 předvolby, ručníauto, 4 předvolby, ručníauto, 4 předvolby, ručníauto, 5 předvoleb, ručníauto, 5 předvoleb, ručníauto, 7 předvoleb
Nastavení bleskuauto, on, off, red-eyeauto, on, off, red-eyeauto, on, off, red-eye, slowauto, on, off, red-eye, slowauto, on, off, red-eye, slowauto, on, off, red-eye, slowauto, on, off, red-eye, slowauto, on, off, red-eye, slow
Počet scén. režimů172121131311117
Hledáčeknenenenenenenene
Rozlišení videa, snímky/sec640 x 480,30 fps848 x 480,30 fps848 x 480,30 fps640 x 480,30 fps640 x 480,30 fps720 x 480, 20 fps640 x 480, 30 fps640 x 480, 30 fps
NapájeníLi-ioLi-ioLi-ioLi-ioLi-ioLi-ioLi-ioLi-ion
Paměťová kartaxDSDSDSDSDSDSDMS
Úhlopříčka displeje (mm)6,46,47,66,46,46,46,46,4
Rozměry (mm)91 x 55 x 1794 x 51 x 24105 x 59 x 3797 x 57 x 1890 x 57 x 2394 x 57 x 17106 x 62 x 5691 x 58 x 23
Hmotnost (g) *105*125*232*120*130*142*245*124*
Cena včetně DPH4¦990 Kč5¦290 Kč9¦990 Kč5¦290 Kč8¦690 Kč7¦390 Kč9¦190 Kč8¦590 Kč
K testu zapůjčila firmawww.olympus.czwww.panasonic.czwww.panasonic.czwww.pentax.czwww.pentax.czwww.solid-czech.czwww.solid-czech.czwww.sony.cz
* bez baterií a karty

BenQ DC-T700

Ve světě fotografie nepatří BenQ k nejznámějším značkám, poslední modely ale napovídají, že by se to mohlo změnit alespoň v nejnižší kategorii kompaktů. Novinka s označením T700 patří mezi tenké stylové fotoaparáty a svému majiteli rozhodně neudělá ostudu ani jako módní doplněk, což je při ceně těsně přes pět tisíc velmi dobré. Povedený zevnějšek korunuje velký dotykový displej. Téměř všechny funkce se ovládají stylusem, který ovšem není třeba vytahovat z těla jako u některých podobných modelů místo toho je k fotoaparátu připevněn plastovým řemínkem. Jde o docela dobré řešení, přesto se nemohu zbavit dojmu, že klasické ovládání pomocí tlačítek a navigační kolébky funguje lépe a rychleji. Jinak ovšem BenQ mnoho funkcí nenabízí. K dispozici je živý histogram a ruční ostření, v šeru zamrzí absence asistenčního přisvícení a méně zkušení uživatelé si mohou stěžovat na pouhou devítku motivových programů. Ani obraz na displeji není bez chyb: v přímém slunci takřka mizí a z objektů v záběru zůstanou jen obrysy. Fotografie přitom nejsou úplně špatné BenQ má sice sklony k podexpozici, ale barevné podání obstojí stejně jako slušná kresba detailů. Do citlivosti ISO 320 není ani šumu příliš mnoho, pak už bohužel ano.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

BenQ DC-E720

Jeden z nejlevnějších fotoaparátů v testu nízkou cenu nezapře plastové provedení opravdu nepůsobí zrovna exkluzivním dojmem, to ale v tomto případě ani není účelem. Ani pod povrchem se neskrývá nic, co by tento jednoduchý kompakt nějak výrazněji odlišovalo od konkurence funkční výbava je spartánská i na poměry této třídy. Histogram nebo manuální ostření bychom hledali marně, navíc mohou ve většině situací vadit poměrně pomalé reakce, zejména při ostření. Náběh nepatří k nejrychlejším, tlačítko pro zapnutí je navíc nutné podržet zhruba dvě vteřiny, a to není zrovna příjemné. Zato přesnost automatického ostření zaslouží pochvalu, díky spolehlivému asistenčnímu přisvícení BenQ obstojí i takřka v naprosté tmě. Je škoda, že podobným způsobem nereagoval předchozí popsaný motel DC-T700. Za zmínku stojí i synchronizace blesku s dlouhými časy, u nejlevnějších fotoaparátů stále poměrně vzácná. Fotografie jsou velmi podobné výstupům z T700, tedy na poměry nejlevnější kategorie vcelku slušné. To platí zejména pro snímky pořízené s bleskem jeho intenzita je příjemně vyvážená, fotografie netrpí přepaly ani utopenou kresbou.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Canon PowerShot A460

Také Canon A460 patří k nejlevnějším testovaným fotoaparátům. Nevypadá zrovna jako šperk, ale nezvyklému kvádrovitému provedení nelze upřít jisté kouzlo. Originálním zevnějškem jeho přednosti nekončí. Na rozdíl od většiny současných kompaktů je vybaven (podobně jako další Canony řady A) optickým hledáčkem, který sice není nijak sofistikovaný a fotografování přes displej je mnohem pohodlnější, v některých situacích (zejména v ostrém slunečním světle) ho ale využijeme. Pochvalu zaslouží i optika, čtyřnásobný zoom je za tuto cenu příjemný. Dále potěší rychlý náběh i ostření, spolehlivé asistenční přisvícení a povedený makrorežim, umožňující bez problémů ostřit na velmi krátkou vzdálenost. Ovládání je příjemné zkrácené menu s nejdůležitějšími parametry majitelé kompaktních Canonů důvěrně znají a funguje stejně dobře jako u mnohem dražších typů. Jiné vlastnosti už ale tolik chvály nezaslouží. Začátečníci ohrnou nos nad skrovnou nabídkou motivových programů bez vysvětlivek, zkušenějším uživatelům bude vadit, že se na displeji nezobrazí ani po namáčknutí spouště expoziční hodnoty. Fotografie trpí měkčí kresbou a kvalita s rostoucí ohniskovou vzdáleností klesá, celkově ale Canon A460 nabízí velmi slušný poměr ceny a výkonu.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Canon PowerShot A550

Canon A460 vypadá sice lacině, ale originálně; jeho o tisícovku dražší bratříček se svým vzhledem naopak hlásí k nejlepší tradici klasických kompaktů. Žádné stylové výstřelky, ale střízlivost a funkčnost, fotoaparát výborně padne do ruky. Oproti A460 nabízí o něco snazší ovládání zoom se nastavuje tradičně prstencem okolo spouště (u A460 k jeho ovládání slouží směrové šipky), a tak zbylo místo na samostatné tlačítko pro nastavení citlivosti, což je skvělé. Také expoziční hodnoty se zobrazují na displeji a fotoaparát nabízí o dva motivové programy více než jeho levnější kolega. Mezi další rozdíly patří kvalitnější videozáznam, ale kupodivu také o něco méně vydařený makrorežim. Některé vlastnosti, dobré i horší, jsou oběma modelům společné to platí na jedné straně pro povedené asistenční přisvícení, na druhé pro nepříliš přesvědčivý displej. Na fotografiích zaujme o něco lepší kresba, její kvalita ovšem opět klesá s rostoucím ohniskem. Oproti předcházejícímu modelu A460 ovšem dražší Canon A550 tolik netrpí šumem na snímcích. To je vzhledem k většímu počtu megapixelů pozoruhodné a neobvyklé patrně se tu projevuje výrazně lepší práce obrazového procesoru.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Canon PowerShot A710 IS

Canon A710 IS jakoby patřil do úplně jiné kategorie fotoaparátů. Robustní tělo z šedočerného plastu může začátečníky až odrazovat, zkušenější fotografové ovšem zajásají z ergonomického hlediska přístroj obstojí na výbornou. Technické parametry dobrý dojem jen posilují. Šestinásobný zoom s optickou stabilizací, kompletní nabídka expozičních režimů (od automatiky přes prioritu času a clony až po manuál) a hromada dalších funkcí jako synchronizace blesku s druhou lamelou, manuální ostření nebo hlídání přepalů na displeji, to u přístroje s cenou pod 10 tisíc skutečně není zvykem. Připočtěme k tomu rychlé reakce a spolehlivé asistenční přisvícení a je jasné, že s A710 je opravdu radost fotografovat. Má jen dva háčky při fotografování nelze využít histogram (ten je k dispozici jen při prohlížení) a výkon blesku je nutné regulovat ručně, jinak se na snímcích z interiéru dočkáme přepalů nebo utopené kresby. Se správným ovládáním jsou výsledky výborné. Ani kvalitou fotografií nemá A710 (snad s výjimkou Panasoniku TZ3) mezi testovanými modely konkurenci. Kresba je ostrá, na chromatickou aberaci narazíme jen výjimečně, dokonce ani šumu není mnoho (kdo nepatří k technickým hnidopichům, může bez potíží použít ISO 400).
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Casio Exilim EX-Z11

Stylové kompaktní fotoaparáty značky Casio jsou stálicí trhu již několik let a pokud by se hodnotil poměr ceny a elegance, pravděpodobně by (možná s výjimkou BenQ T700) neměly v testu soupeře. Malý, lehký a tenký fotoaparát ovšem zároveň není žádná stylová křehotinka, kovový povrch nějaký ten škrábanec nebo otřes bez problémů snese a není proto divu, že se kompaktní Casia stala oblíbenými záložními fotoaparáty mnohých majitelů zrcadlovek. Na první pohled zaujme velký displej, jehož širokoúhlé provedení je navíc překvapivě funkční na svislé liště na pravé straně se totiž nacházejí ikonky všech často používaných funkcí, k nimž se dostaneme jediným stiskem dolní směrové šipky. Vodorovným směrovým tlačítkům pak lze přiřadit libovolnou funkci podle výběru. Ovládání je rychlejší a pohodlnější než u většiny jiných kompaktů. Potěší i relativně bohatá funkční výbava jiné než automatické expoziční režimy bychom hledali marně, zato je k dispozici třeba manuální ostření nebo živý histogram při fotografování. Převažující dobrý dojem z fotoaparátu se ale bohužel trochu vytrácí při prohlížení snímků. Nepotěší hlavně měkká kresba se slitými detaily, i šumu je již při citlivosti ISO 200 tolik, že tuto hodnotu lze doporučit jen v nouzi.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Casio Exilim EX-Z75

Vývojáři Casia pravděpodobně ve volném čase rádi hrají hru "najdi pět rozdílů", modely Z11 a Z75 jsou si totiž natolik podobné, že se zmíněné zadání jeví téměř jako neřešitelný úkol. Z75 je nepatrně větší, má o pár milimetrů delší ohnisko na obou koncích zoomu a malý rozdíl je i ve světelnosti a makrorežimu, jinak jsou oba fotoaparáty stejné. Nijak se neliší ani designem a ovládáním. Začátečníci ocení tradičně bohatou nabídku motivových programů s praktickými vysvětlivkami a ukázkovými snímky, pokročilým uživatelům bude zase vyhovovat, že se na displeji zobrazí automaticky nastavené expoziční hodnoty a také vzdálenost, na jakou je při zvoleném ohnisku fotoaparát schopen zaostřit. Na obou fotoaparátech je také sympatická možnost zvolit, jaké parametry si má přístroj po vypnutí pamatovat a které má naopak vrátit zpět do výchozích hodnot. Ani jedno z Casií bohužel není vybaveno asistenčním přisvícením a automatické ostření v šeru proto není zrovna spolehlivé. Co se kvality fotografií týče, trpí bohužel Z75 stejnými problémy jako Z11. Již při ISO 50 se začíná projevovat nižší kvalita kresby, vzdálenější detaily se slévají do barevných skvrn a s rostoucí citlivostí se tento problém zhoršuje. Zamrzí i občasný výskyt chromatické aberace.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Olympus mju780

Fotoaparáty řady Olympus mju jsou již řadu let považovány za jakýsi etalon mezi stylovými modely a typ s označením 780 se v tomto směru od svých stájových kolegů nijak neliší. Přístroj s odolným kovovým tělem patří k největším modelům řady, to mu ale na eleganci rozhodně neubírá. Kromě toho ale nabízí velmi zajímavou funkční výbavu, kterou korunuje objektiv se stabilizátorem a pětinásobným zoomem, věc u řady mju dříve nepříliš vídaná. Začátečníky potěší spousta motivových programů s vysvětlivkami a speciální režim Guide, aneb interaktivní kurs základů fotografování, na zkušenější uživatele čeká například speciální funkce softwarového prosvětlení stínů při fotografování kontrastních scén. Jenže mju780 má i nedostatky jako většina Olympusů má problémy s ostřením v šeru na dlouhém ohnisku, asistenční přisvícení se nekoná. Chybí možnost ručního vyvážení bílé a na displeji se ani při namáčknutí nezobrazí expoziční hodnoty. Nejproblematičtější je ale kvalita fotografií. Ztráta detailů způsobená slitím kresby je ještě výraznější než u Casií, velmi výrazná je i chromatická aberace a výrazné kontury vzdálenějších objektů. Ani barvy nejsou tak syté jako u jiných Olympusů a co se šumu týče, lze doporučit pouze citlivost do ISO 200.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Olympus FE-230

Levné modely řady FE patří k tomu nejjednoduššímu, co bylo v oblasti levných digitálních kompaktů kdy vyrobeno. Fotoaparáty v této kategorii málokdy nabízejí bohatou funkční výbavu, uživatelé ale zpravidla mohou jisté základní parametry ovlivnit. U tohoto modelu to neplatí například citlivost lze nastavit pouze automaticky, totéž platí pro vyvážení bílé. Z běžných parametrů je tak k dispozici pouze korekce expozice, a to znamená, že fotograf má jen minimální vliv na výslednou podobu snímků. Úplným začátečníkům a svátečním uživatelům to může vyhovovat, kdo se ale aspoň trochu zajímá o fotografii jako o tvůrčí činnost, patrně rychle ztratí zájem. Na začátečníky je zaměřená i tradičně bohatá nabídka motivových programů s vysvětlivkami a praktickými ukázkami, stejně jako instruktážní režim Guide. Pochvalu zaslouží design, model FE-230 má z celé řady nejblíže ke stylovým fotoaparátům-šperkům a přitom stojí podstatně méně. Nepotěší ovšem pomalé ostření, zejména na delším ohnisku, stejně jako absence asistenčního přisvícení. Kvalita fotografií odpovídá slabšímu průměru, pochvalu zaslouží živé barvy, ovšem výrazné problémy s kresbou detailů dojem docela kazí.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Panasonic Lumix DMC-FX10

Řada Panasonic FX má mezi stylovými kompakty silnou pozici jako Olympus mju. Nejnovější model FX10 charakterizuje elegantní provedení, ovšem také špičková optika Leica s osvědčeným optickým stabilizátorem. Při fotografování lze využít histogram, na displeji se zobrazuje expoziční hodnota a v šeru oceníme spolehlivé asistenční přisvícení, i tak se ale stále jedná o jednoduchý levný model bez rozsáhlé funkční výbavy jiné než automatické expoziční režimy bychom hledali marně, místo nich fotoaparát nabízí spoustu motivových programů s vysvětlivkami. Potěší rychlý náběh, zato zoomování je nepříjemně pomalé a probíhá v hodně hrubých krocích. Ovládání usnadňuje zkrácené menu, které se otevře dlouhým stiskem tlačítka s označením Func. Při fotografování v exteriéru jsme bohužel narazili na poměrně nevyzpytatelné chování expoziční automaticky některé fotografie byly silně podexponované, jiné naopak přepálené. Ani kresba detailů nebyla na takové úrovni, jakou bychom od objektivu značky Leica čekali. Překvapivě lepší práci odvádí fotoaparát v místnosti, blesk funguje velmi dobře a fotografie jsou nasvícené vcelku rovnoměrně. Co se citlivosti týče, lze bez zvláštních problémů používat hodnoty do ISO 400, vyšší už raději ne.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Panasonic Lumix DMC-TZ3

Fotoaparát s desetinásobným zoomem v nejnižší cenové kategorii, to se jen tak nevidí. A pokud objektiv nabízí navíc širokoúhlé ohnisko (28-280 mm), rovná se to malému zázraku. Podobně jako Canon A710 patří TZ3 už na první pohled do trochu jiného světa je mnohem robustnější a těžší, zároveň ale lépe padne do ruky. Kvalitní optice odpovídá i velmi slušná funkční výbava, zahrnující kontinuální ostření a velmi povedené asistenční přisvícení. Narazili jsme však i na nedostatky: chybí možnost ručního zaostření, nastavení priority clony a času a manuální režim. Kreativní fotografové mají bohužel smůlu. Achillovou patou mnoha širokoúhlých kompaktů bývá kvalita fotografií, TZ3 si v tomto ohledu ovšem vede až překvapivě dobře. Kresba je ostrá uprostřed i v rozích, velkou pochvalu zaslouží věrné barevné podání a také přesné měření expozice. Téměř neuvěřitelný je pak prakticky nulový výskyt chromatické aberace, která k širokému ohnisku na kompaktech jinak neodmyslitelně patří. I v zobrazení detailů fotoaparát překonává běžný průměr, šum fotografie příliš neničí ani při ISO 400 (pak už ano). Tím více lze litovat absence kreativních režimů s nimi by se jednalo o jeden z nejlepších kompaktů na trhu vůbec, nejen v levné kategorii.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Pentax Optio M30

Navenek patří Pentax M30 k tradičním kompaktům, jejichž design neurazí, ale ani nenadchne, vše je podřízeno účelnosti a funkčnosti. Na tom jistě není nic špatného a za cenu těsně přesahující 5 000 Kč lze jen stěží očekávat nějaké stylové výstřelky. I funkční výbava odpovídá zvyklostem a není tudíž nijak bohatá, jen na možnostech ostření výrobci nešetřili k dispozici je nejen ruční režim, ale také kontinuální zaostření, které lze využít při fotografování pohybu. Rovněž citlivost lze nastavit až po ISO
3 200. Na displeji se kromě expozičních hodnot zobrazí i případné upozornění na příliš dlouhý čas a také na přepaly, což je výborné. Tím ale bohužel výhody prakticky končí. Asistenční přisvícení chybí, ještě horší je však zrnitý displej s pomalým překreslováním objekty v pohybu se na něm sledují hodně špatně. Neúměrně dlouho trvá i ukládání fotografií na kartu. Zdlouhavé je i ovládání, se všemi funkcemi se pracuje výhradně přes menu. Největším problémem je pak kvalita fotografií již citlivost ISO 200 je vinou masivního odšumění téměř nepoužitelná, možnost nastavit ISO 3 200 proto působí až úsměvně. Žádný z testovaných fotoaparátů také netrpí tak masivní chromatickou aberací. Nepotěší ani velký sklon k přepalům.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Pentax Optio A30

Závody o co nejvyšší rozlišení dorazily i do nejlevnější kategorie kompaktů Pentax A30 je jako jediný z testovaných modelů vybaven desetimegovým snímačem, těžko říci, zda je to dobře nebo špatně. Na první pohled se jedná o fotoaparát úplně jiné kategorie než M30. Model A30 patří jednoznačně mezi stylové modely, přitom ale nabízí poměrně rozsáhlou funkční výbavu včetně kreativních režimů. K dispozici je priorita času a ruční režim, trochu nepochopitelně ale chybí priorita clony, která se používá zdaleka nejčastěji. I některá další funkční omezení by zasloužila vysvětlit těžko například říci, proč v režimu priority času nelze zvolit citlivost ručně a musíme spoléhat na automatické nastavení. Pochvalu zaslouží stabilizátor a mnohem lepší displej než u modelu M30. Obraz je na něm vidět velmi dobře, bohužel ale na rozdíl od M30 nezobrazuje upozornění na přepaly. I ukládání na kartu je rychlejší, další výhodou je asistenční přisvícení, zato ovládání je prakticky stejné a kvůli všem funkcím tak chtě nechtě musíme do menu. Kresba je ostřejší, méně dochází k přepalům i k výskytu chromatické aberace, slévání detailů ovšem pokračuje a citlivost lze opět doporučit jen pod ISO 200.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Samsung NV3

Samsung NV3 je představitelem nové módní vlny multifunkčních přístrojů umí mimo jiné přehrávat hudbu i video, funguje jako hlasový zápisník a čtečka elektronických knih, v jádru však zůstává plnohodnotným sedmimegapixelovým fotoaparátem. Zmíněné multimediální funkce jsou jen vítanou třešničkou na dortu. Jako jediný z testovaných modelů je vybaven tzv. periskopovým objektivem, který se nevysouvá z těla. Při fotografování na něj ale musíme dávat pozor objektiv je umístěn v levém horním rohu přístroje a hrozí, že si ho při fotografování zacloníme prsty. Funkční výbava není po fotografické stránce nijak bohatá, k dispozici je jen automatika a motivové programy, navíc bez vysvětlivek. Zoomování by mohlo být rychlejší, nepotěší ani citelná prodleva spouště. Zato nechybí spolehlivé asistenční přisvícení, díky němuž přístroj zaostří i do naprosté tmy. Příjemným překvapením je kvalita fotografií. Snímky jsou ostré a pochvalu zaslouží i kresba detailů, jen je třeba hlídat vyvážení bílé, automatika často ladí fotografie do zelena. Na širším ohnisku se bohužel občas setkáme s chromatickou aberací, za pochvalu zato stojí velmi slušná práce blesku v interiéru.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Samsung NV7

Sedminásobný zoom se stabilizací řadí Samsung na druhé místo za Panasonic TZ3, na rozdíl od něj toho ale nabízí zkušenějším fotografům podstatně více. Rovněž stylovým retro-designem se mu málokterý levný kompakt vyrovná, nejvýrazněji se NV7 ale odlišuje unikátním systémem ovládání. Ten je založen na dvou řadách dotykových tlačítek kolem displeje, jejichž funkce se mění podle kontextu. Ze začátku to působí hodně nezvykle, časem se ale člověk s ovládáním sžije a zjistí, že funguje výborně je to určitě lepší než otevírat kvůli jednotlivým funkcím menu. I ve srovnání s dotykovým displejem u BenQ T700 je ovládání Samsungu rychlejší a příjemnější. Funkční výbava potěší především zkušenější uživatele jako u jednoho z mála testovaných modelů je k dispozici priorita času i clony a ruční expoziční režim, velkou výhodou je i optický stabilizátor. Podobně jako u Pentaxu A30 ale narazíme na nelogické omezení synchronizace blesku s dlouhými časy funguje jen v automatickém režimu. Kresba fotografií je na první pohled překvapivě měkčí než u NV3, tato měkkost ale neznamená ztrátu detailů stačí doostřit a vše je v pořádku. Pochvalu zaslouží spolehlivé barevné podání a podobně jako u NV3 dobrá práce blesku.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH

Sony CyberShot DSC-W90

Jediný zástupce značky Sony patří mezi nejhezčí testované fotoaparáty, kovové tělo vypadá výborně a navíc toho vydrží více než plastové modely. I funkčně je na tom W90 docela dobře kreativní expoziční režimy bychom hledali marně, fotoaparát je zato vybaven stabilizátorem a citlivostí až po ISO 3 200, což by z něj dohromady mělo dělat šikovný nástroj pro fotografování v interiéru. Pochvalu zaslouží vynikající displej s výborným barevným podáním a rychlým překreslením pohybu, stejně jako asistenční přisvícení, díky němuž lze bez problémů ostřit i do naprosté tmy. Naopak ovládání mohlo být vyřešeno lépe, fotoaparát nenabízí žádné zkrácené menu s nejčastějšími parametry a nastavení takové citlivosti je spíše utrpením než radostí. Nijak nadšený jsem nebyl ani z pomalého zoomování a ukládání fotografií. Ani Sony se nevyhnul nepříliš pochopitelnému omezení při zapnutém blesku má vyvážení bílé jen dvě polohy, automatiku a blesk. Barevné podání fotografií je výrazně teplejší než fotografovaná scéna, což krajinářům vadit nebude, ale portrétistům možná ano. Snímky jsou ostré a netrpí prakticky žádnou chromatickou aberací, expoziční automatika ovšem mívá sklony k přepalům. Bohužel fotografie trpí razantním odšuměním cokoli přes ISO 200 připomíná spíše akvarel než fotografii.
Vlastnosti:HHHHH
Kvalita fotografií:HHHHH
Celkem:HHHHH













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.