Poprvé, podruhé, potřetí... prodáno!

Archiv | 01.02.99

Dražby přes Internet Internet se v dnešní době kromě sfér informací a zábavy stále více uplatňuje také...







Dražby přes Internet



Internet se v dnešní době kromě sfér informací a zábavy stále
více uplatňuje také v oblasti obchodu. Vedle - dnes už by se
dalo říci klasické - možnosti nákupů přes Internet se začíná
rozšiřovat i nabídka firem, poskytujících své stránky amatérům
nebo drobným podnikatelům pro prodej jejich zboží. Poslední
součástí této obchodní trojice jsou možnosti dražby.
První firmou, která se v této oblasti uplatnila, byla společnost
eBay ( www.ebay.com ), což byla původně webová stránka, snažící se
o prodej krabiček na bonbóny. Doslova přes noc se z ní stal
gigant, dnes ceněný na více než 7 miliard dolarů. Její
zakladatel je miliardář, zákazníci pějí ódy a eBay, na rozdíl od
ostatních firem obchodujících na Internetu, vydělává.
O co zde jde? Základní myšlenka se od dob prodeje bonbónů moc
nezměnila - zautomatizovat dražbu tak, že kdokoliv a kdykoliv
může dražit nabídnuté věci. Zájem byl obrovský, a dnes eBay
umožňuje nabízet nekonečnému počtu zákazníků prakticky cokoliv,
a současně nekonečný počet zájemců se může účastnit dražeb
těchto věcí. Firma si za to vybere určité procento z vydražené
částky.

Konkurence

Firma eBay má samozřejmě konkurenty, jedním z nichž je například
dražba zdarma na stránkách Yahoo!, ale byla první, a to jí
umožňuje prakticky neotřesitelné postavení. Za pár měsíců bylo u
firmy zaregistrováno více než 1,2 milionu uživatelů. Nabídka je
doslova nepřeberná: dnes přesahuje 980 000 položek, minulý týden
bylo možné najít 2 252 předmětů souvisejících s Elvisem
Presleym, 79 broušených svítidel, 1 152 různých zimních bund
nebo 13 000 CD. K většině předmětů je přiložen popis a barevná
fotografie. Mezi starožitnostmi je možné najít unikáty jako
polodrahokamové figurky starých Mayů nebo egyptský papyrus.
Otázka autentičnosti je ovšem ponechána na fantazii
prodávajícího či důvěřivosti nakupujícího.

Jak to celé funguje?

Prohlédněte si stránky eBay a určitě si něco zajímavého
vyberete. Nabídka je doslova nepřeberná, a bleskově fungující
software vám umožní nejen bezcílné a vpravdě nekonečné hledání
naslepo, ale můžete pomocí klíčových slov či dalších omezení
najít i jen úzkou oblast svých zájmu, třeba starožitné kukačky.
Další krok je registrace, je rychlá, snadná a zdarma. Na
diskuzních stránkách si můžete zkusit zjistit nějaké informace o
tom, kdo předmět vašeho zájmu nabízí. A pak prostě přihazujete k
současné ceně. Máte k tomu dvě možnosti - buď přihodíte
minimální povolenou částku (ta se liší podle celkové ceny
předmětu), nebo uděláte vyšší nabídku ("proxy"). Pokud je
současná nejvyšší cena 10 dolarů, proxy cena činí 15. Ale i tak
zaplatíte pouze cenu vyšší o povolenou nabídku, v tomto případě
10,50 dolarů.
Dalším krokem je pravidelná kontrola elektronické pošty, protože
jen tak se dozvíte, že nějaký konkurent přihazuje na vámi
vyhlédnutý předmět. Jakmile se nabídka přehoupne přes vaši
proxy, je čas vycouvat nebo proxy zvýšit. Když je konec a vy
jste vydražil předmět, majitel vám pošle svoji adresu a vy jste
povinen zaplatit. Pak již nezbývá nic jiného než čekat, až vám
pošťák přinese vytoužený vydražený předmět (samozřejmě pokud
jste nenaletěli podvodníkovi). Konečně máte trofej v ruce a je
to nádhera. Veřejně pochválíte prodávajícího, a on pochválí vás.
Chytil jste se drápkem a začnete dražit další kousek.

Rizika

Je celkem pochopitelné, že největším problémem je držet na uzdě
tento obrovský zájem. Prodej není nijak regulován, obchodujete
tedy na vlastní riziko. Existují dokonce žertovné příklady jako
vydražení kusu uhlí za 56 dolarů nebo bundy podepsané známými
komentátory oblíbeného ranního pořadu americké televize NBC.
Výtěžek z prodeje byl určen na dobročinné účely, a nadšení
komentátoři každým dnem na obrazovkách hrdě oznamovali, do jaké
výše se nabídky šplhají. Když se přehouply přes závratných 200
000 dolarů, chtěli dražbu ukončit. Ukázalo se ale, že všechny
tyto nabídky udělaly děti z legrace a nejvyšší vážně myšlená
nabídka byla daleko méně závratných 11 400 dolarů. Existují však
vážnější případy, kdy několik "obchodníků" je dnes vyšetřováno
pro podvody. Postup je celkem jednoduchý: nejdříve poctivě
prodáte nebo nakoupíte řadu předmětů, čímž se dostanete do
povědomí ostatních jako poctivec. Diskuzní stránka firmy je
úmyslně připravena tak, že na ni má každý přístup a je dokonce
vybízen ke komentování právě uzavřených obchodů. Jakmile se tam
podvodník stane dostatečně známý, je čas nabídnout zajímavé
kusy. Peníze se od důvěřivých dražitelů jen sypou, a je velice
obtížné je dostat zpět. Firma eBay pochopitelně za nic neručí.

Onsale

O něco odlišnější přístup má firma Onsale ( www.onsale.com ),
která má mnohem užší nabídku: nabízí pouze počítače a
příslušenství, sportovní vybavení, věci pro domácnost a
cestování. Princip dražby je podobný, odlišný je však princip
firmy - věci jsou nové a neprodávají je jednotlivci, ale přímo
společnost Onsale. Kupující má tedy možnost používat i kreditní
karty, což mu spolu s inzerovanou možností nevyhovující zboží
vrátit nabízí mnohem větší pocit bezpečnosti. Počet předmětů ale
nesnese s předchozí firmou srovnání a je velmi omezený. Např. v
oblasti cestování do Evropy existují v nabídce pouze dva hotely
ve Španělsku, jeden v Portugalsku a cesta lodí kolem Řecka.

uBid

Třetím hráčem na poli internetových dražeb je firma uBid
( www.ubid.com ), která se stejně jako eBay stala doslova přes noc
miláčkem zákazníků, ale i hráčů na slavné Wall Street. Akcie
firmy uBid vylétly za týden z 15 dolarů do závratné výše 188
dolarů za akcii a konec je v nedohlednu. Princip dražby je
podobný jako u společnosti eBay, pouze s tím rozdílem, že zde
existuje maximální cena. Důvodem je podoba s firmou Onsale,
neboť i zde můžete získat pouze vše kolem počítačů. A podobně
jako u Onsale se nejedná o nabídku jednotlivců, ale příslušné
předměty prodává přímo firma uBid. Využívá úzké spolupráce s
katalogovými prodejci PcMall, MacMall a DataCom Mall a s
několika firmou nejmenovanými společnostmi, prodávajícími
počítače prostřednictvím Internetu. V nabídce proto převažuje
především hardware, a to většinou věci již vrácené a opravené,
nebo takové, o které již není normálně velký zájem. Předpokládá
se proto, že v případě šikovně stanovené minimální ceny se
nakonec podaří vydražit předmět za cenu blízkou té, kterou by si
dotyčná firma vysnila, kdyby se jí to normálně vůbec prodat
podařilo. Kupující má ale možnost předmět do třiceti dnů vrátit,
dostává plnou záruku a prakticky nehrozí, že by riskoval
zaplacení a nic nedostal.

Závěr

Internetové obchody se dnes stávají nedílnou součástí Webu, a v
některých oblastech i nečekaně silnou konkurencí zavedených
"kamenných" obchodů. Přes miliardové kontrakty letošního roku
však prakticky všechny velké internetové obchody dosud
prodělávají. Pouze ty firmy, které přišly s myšlenkou dražby na
Internetu, vydělávají, a nadšení investoři spolu s miliony
spokojených zákazníků je vynášejí do nebe. Má tento způsob
obchodování na Internetu budoucnost? Odpověď dnes nikdo nezná,
nechejme se překvapit. A hodně štěstí v dražbě.
















Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.