Hlavní navigace

Novinky PC World 3/2001

1. 3. 2001

Sdílet

Globopolis končí, proč?Jan Homola Internetový server Globopolis.com ukončí svou činnost. Tuto zprávu vydali v polovině ledna akcionáři tohoto největšího kulturního serveru ve stře...
Globopolis končí, proč?
Jan Homola

Internetový server Globopolis.com ukončí svou činnost. Tuto zprávu vydali v
polovině ledna akcionáři tohoto největšího kulturního serveru ve střední Evropě.
Globopolis založili Američané žijící v Praze a v červnu roku 2000 získali
příslib zahraniční investice ve výši 6,5 mil. USD. Cílem společnosti bylo zejm.
prodávat vstupenky na kulturní akce v hlavních městech zemí střední a východní
Evropy. Kapitálový vstup byl pak největší investicí do internetového serveru u
nás. Globopolis se stal vlajkovou lodí rizikového kapitálu v Čechách. Jeho
konec ovlivní český Internet více, než si uvědomujeme. Podle mého názoru velmi
pozitivně.


Za vším je burza
Spojené státy si už zažily konec e-nadšení, který indikoval pokles
internetových společností na burze a krach několika internetových megaserverů.
Prostřednictvím burzy a investičních fondů tento krach pocítili na vlastní
peněženku desetitisíce Američanů. Část kapitálu se začala přelévat do jiných
regionů světa. Česká republika byla v roce 2000 svědkem několika investic a
fúzí. Pár milionů dolarů znamená u nás stovky milionů korun. Takový kapitál už
stačí k založení středně velké firmy a její expanzi do zahraničí.
Náš trh je malý, a proto společnosti, které velké servery provozují nemají
dostatečnou kapitalizaci pro obchodování na burze. Proto se krach Globopolisu
se finančně dotkne pouze jeho akcionářů a provozovatelů, ale dává nám jasnou
zprávu, že ekonomické principy jsou stejně globální jako Internet a problémy z
nadměrného očekávání se nevyhnou ani naší zemi.


Základní počty
Globopolis byl první ve své oblasti a regionu, jeho zakladatelé mohli jen
odhadovat reakci trhu na svou nabídku. Zkusíme si jednoduché počty, které
nebudou přesné, ale uděláme si představu o reálnosti plánu. Budeme
předpokládat, že jediný příjem Globopole je z prodeje a rezervace lístků, a
naopak budeme ignorovat konkurenci. Takový model bude značně zjednodušený, ale
uděláme si představu o řádu, ve kterém se pohybujeme.
Předpokládejme, že náklady na provoz činily 20 mil. Kč měsíčně. Provozoval
prodej lísků v deseti městech. Tedy průměrné náklady na město činily 2 mil.
korun za měsíc. Pokud budeme předpokládat 10% rabat z prodaných a rezervovaných
lístků, dojdeme k tomu, že by v průměrném městě museli realizovat prodej za 20
mil. Kč. Ekonomicky průměrně velikým městem, ve kterém Globopolis působí, je
Praha. To by znamenalo měsíční prodej za necelých 20 Kč na obyvatele.
Problém elektronického prodeje lístků spočívá v tom, že uživateli neušetříme
žádnou cestu, protože se stejně musí osobně dostavit do místa kulturní
události, a zde si může okamžitě a bez rizika koupit lístky na místě. Prodej po
Internetu má smysl pouze pro lístky, které se musejí rezervovat, nebo jsou
jinak obtížně k sehnání. Tím se omezuje i sortiment produktů, které může server
nabízet.
Na Internetu nakupuje cca 1 % populace, to je 12 000 Pražáků. Aby se Globopolis
uživil, musel by si každý z těchto uživatelů nakoupit u Globopolisu lístky za 1
700 Kč měsíčně.
Budeme předpokládat, že průměrný občan utratí měsíčně za kulturu 500 Kč, z toho
300 Kč může utratit prostřednictvím Globopole. Dále budeme předpokládat , že
jejich služby bude využívat 1 % populace (lidé zvyklí nakupovat na Internetu).
Tato skupina se každý rok zdvojnásobí. Snadno vypočítáme současnou měsíční
ztrátu 17 mil. Kč a první vyrovaný rozpočet firmy koncem roku 2003 (viz graf).
Do té doby firma vytvoří kumulovanou ztrátu 430 mil. Kč. Po tomto datu by firma
začala vytvářet velice zajímavý zisk. Otázkou je, co by dělala konkurence.
(Pozn.: pokud firma realizovala obrat 20 mil. za měsíc při 42 zaměstnancích,
znamená to roční obrat 6 mil. Kč na zaměstnance ročně, a to je na začínající
firmu podnikající ve službách příliš vysoké číslo).

Znovu a jinak
Problém e-prodeje v jakékoliv oblasti je (ne)připravenost trhu přijmout naši
nabídku. Pokud chceme jako první prodávat lístky přes Internet, musíme naše
potenciální zákazníky přesvědčit, že pokud si nekoupí lístek přes nás, nemohou
žít. Pokud firma vstoupí na nezralý trh, musí na tuto činnost vynaložit příliš
veliké prostředky. To se stalo Globopoli.

Vstup na trh v současné době znamená přesvědčit většinu provozovatelů
kulturních zařízení o nutnosti elektronického prodeje jejich lístků. A v tom
vidím hlavní problém jejich činnosti. Pokud začnou samotní provozovatelé
elektronický prodej nabízet a jejich klienti tyto služby vyhledávat, bude
daleko snadnější "posbírat" tyto nabídky na jeden server s daleko nižšími
náklady.

Další chybou Globopole byla orientace pouze na hlavní města, kde se sice
odehrává relativně nejvíce kulturního života a možnosti provizí jsou zde
nejvyšší, ale také jsou v těchto městech nejvyšší náklady. Navíc existuje velké
skupiny lidí, které cestují mezi městy v ČR (např. studenti), a pokud by
obdobný projekt zahrnoval např. deset největších měst v ČR, měl by asi větší
šanci na úspěch.

Globopolis působí nyní jako strašák pro všechny potenciální investory, ale
věřím, že do poloviny příštího roku se obdobného serveru dočkáme znovu, i když
ve skromnější formě.


Co bude znamenat Globopolis pro Venture Capital u nás?

Globopolis byla dříve sledována jako vlajková loď, která se nyní potopila.
Všichni budou nyní s napětím pozorovat další velké projekty, jako například
Centrum.cz

Všechny společnosti budou stále více sledovat finanční ukazatele velkých
serverů. Investoři naši republiku neopustí, ale budou si stále více vybírat. U
internetových serverů platí známé laboratorní pravidlo co nefunguje ve zkumace,
nebude fungovat ani ve velkém tanku. Velké servery se budou stále vyvíjet z
malých projektů, které si samy získají svoje uživatele a až budou vykazovat
tendence k ziskovosti, mohou se pokusit sehnat velkého investora.



Motorola chrání motocykly Harley-Davidson
Michal Chautur

Ať vás ani nenapadne krást Harley-Davidson technologie společnosti Motorola
totiž pomůže krádež odhalit! Radiostanice Motorola CreataLink 2XT se v USA
budují do nového zabezpečovacího systému, určeného výhradně pro motocykly
Harley-Davidson. Toto nové zařízení, které společnost Immobiliser, Inc.,
nazvala GPS Vision, umožňuje majitelům strojů Harley-Davidson dálkově ovládat a
sledovat své motocykly. Mají tak neustále přehled o tom, kde se jejich motocykl
nachází, a dokonce mohou řídit jeho zapalování.

Netýkavka
Systém GPS Vision obsahuje výkonný poplašný systém, který pomáhá chránit
motocykl před krádeží. Pokud někdo se strojem manipuluje, zařízení automaticky
pošle zprávu na majitelův osobní komunikátor (nebo operátor). Ten pak může
bezdrátově ovládat motocykl spustit sirénu, blikat světly nebo zablokovat dva
elektrické obvody. Při hledání ukradeného motocyklu se mohou majitelé
prostřednictvím osobního počítače nebo telefonu spojit s řídicím centrem s
nepřetržitou službou, a tak sledovat polohu ukradeného stroje.

Majitelé strojů Harley-Davidson mohou komunikovat a předávat příkazy systému
GPS Vision prostřednictvím Internetu nebo jiného bezdrátového komunikačního
zařízení s přístupem na Web (např. osobní interaktivní komunikační zařízení
Motorola Timeport P935).


Nové lifebooky - Menší a zase výkonnější
Michal Chautur

Obě klíčové řady v současné době poměrně populárních notebooků LIFEBOOK (řady E
a X) byly inovovány a obsahují tak ochranu heslem na úrovni BIOSu, technologii
SmartCard a zdokonalenou ochranu proti počítačovým virům. Uvedení počítače do
chodu se ovládá z nového čtyřtlačítkového bezpečnostního panelu, který lze
využít i k rychlému spouštění vybraných aplikací (e-mail, web apod.). Inovován
byl nejen vnitřek, ale i exteriér notebooků. Obě řady, E i X, mají nyní stejný
vzhled a styl ve stříbřitě modré barvě. Displej je chráněn pevným magnesiovým
víkem.

Zase rychlejší
Použitím nejnovějších procesorů a čipových sad Intel byl výrazně zvýšen výkon
počítačů. Jsou použity i rychlejší disky a rychlejší paměti. Modulární řešení
se širokým spektrem volitelných prvků (v mnoha případech kompatibilní s moduly
předchozích modelů, což snižuje výdaje) zajišťuje, že základní konfigurace může
být upravena podle požadavků aplikací i uživatelů.

Nové modely notebooků obou řad (LIFEBOOK E 6585 a X 7595) jsou nyní v porovnání
k výkonu, který poskytují, velmi lehké (řada E 2,6 kg a řada X 3 kg) a jsou
vybaveny kvalitními displeji (řada E 14,1", řada X 15,1"), poskytujícími
vynikající kvalitu zobrazení. Velký displej 15,1" u řady E nabízí rozlišení 1
400 x 1 050, což v kombinaci s 16 MB SGRAM dává perfektní možnosti pro
multimediální aplikace.



Server do zásuvky
Michal Chautur

Ultranízký, ultrakompaktní a ultravýkonný těmito slovy by se dal
charakterizovat další přírůstek do řady serverů PRIMERGY, které vyrábí Fujitsu
Siemens Computers. Nový serverový modul PRIMERGY N200 Compute Node Server
dvouprocesorový server na bázi procesoru Intel, je určen zejména pro serverové
farmy a pro jiná řešení v průmyslových skříních.

Mimoto byl také představen nový dvouprocesorový server PRIMERGY H200,
poskytující výhody špičkových serverových technologií pracovním skupinám
velkých firem, stejně jako i malým a středním podnikům, které potřebují vysoce
spolehlivý server pro klíčové aplikace jako jsou ERP, elektronický obchod nebo
trvale běžící databázové, souborové a webové servery. Nový server PRIMERGY H200
se dodává buď v samostatné skříni (tower), nebo jako stojanový modul a
kombinuje výkon dvou procesorů Pentium III Xeon na kmitočtu až 1 GHz se snadnou
rozšiřitelností a možností výměny pevných disků za provozu.


Běží na Intelech
Výrobce uvedl svůj nový stojanový modul PRIMERGY N200 Compute Node s výkonem
dvou procesorů Pentium III na kmitočtu až 1 GHz. Kompaktní konstrukce PRIMERGY
N200 (1 výšková jednotka ve stojanu 19") je optimální pro využití v datových
centrech, kde se požaduje vysoká koncentrace výpočetních jednotek v co
nejmenším prostoru stojanů. Přestože je PRIMERGY N200 velmi kompaktní server,
nabízí výhody nejnovějších technologií od dvoukanálového řadiče Ultra 160 SCSI
(přímo na základní desce) a dvou za provozu měnitelných pevných disků až po
dvojitý řadič LAN, což zajišťuje redundanci všech důležitých komponentů serveru.

Scale out
PRIMERGY N200 je optimalizován pro "scale out" strategie v dnešních serverových
farmách a v datových centrech orientovaných na elektronický obchod, v souladu s
jejich rostoucími potřebami zavádět stovky a tisíce vyhrazených aplikačních a
webových serverů. Tyto služby jsou stále více nabízeny poskytovateli
internetových (ISP) a aplikačních (ASP) služeb, kteří zajišťují optimalizované
provozování webů nebo aplikací s maximální pružností a zabezpečením. Typická
vícevrstvá řešení, jako je např. rozdělování zátěže (load balancing), potřebují
větší množství identických hardwarových platforem v 19 palcových stojanových
systémech. Pro ně je právě vhodný server PRIMERGY N200, a to díky pružným
možnostem svého využití v řadě různých funkcí.

Data nade vše
Výrobce nabízí řadu řešení pro maximální dostupnost dat (MS Cluster Service,
Server Shield ap.), charakterizovaných tím, že uživatelova data jsou spravována
v externích diskových polích. Pokud má uzel clusteru závadu, jeho funkci a
potřebná data převezme jiný uzel při zachování dostupnosti systému. Server
PRIMERGY N200 je integrován se všemi nástroji pro správu serverů PRIMERGY.
Znamená to, že jsou k dispozici výkonná uživatelská rozhraní od Fujitsu Siemens
Computers, jako jsou ServerView a ServerStart, která usnadňují správu serverů.
Výhoda pro uživatele je zřejmá prostředí pro správu všech serverů je totožné,
stávající uživatelé se nemusejí nic nového učit a nový úložný prostor pro data
lze zařadit ke stávajícím serverovým systémům PRIMERGY.

Špičkový výkon
Přednosti serveru PRIMERGY H200 jeho přizpůsobitelný výkon, rozšiřitelnost a
optimální přístupnost ho předurčují k prakticky jakékoliv funkci. Maximální
výkon zajišťují (jeden nebo dva) nejnovější procesory Intel Pentium III Xeon s
taktem 933 MHz nebo 1 GHz. Paměť PC133 SDRAM, rozšiřitelná až na 4 GB, rovněž
zajišťuje optimální dlouhodobou výkonnou platformu i pro ty "nejhladovější"
aplikace. Díky kapacitě interních pevných disků Ultra 160 SCSI až 288 GB má
PRIMERGY H200 ideální předpoklady pro řešení pracující s velkými objemy dat.



Kodak DC3800 - Malý, ale výkonný
Michal Chautur

Nový digitální fotoaparát Kodak DC3800 přitáhne pohledy nejen jím focených
osob, ale i všech kolemjdoucích. Tento elegantní foťáček je nejmladší člen
rodiny digitálních fotoaparátů Kodak a v souladu se všemi přírodními zákony je
nyní i členem nejmenším. S jeho vstupem na trh se zase o kousek posouvají
měřítka elegance, miniaturizace a šarmu, a to bez újmy na celkové funkčnosti
luxusní vzhled přístroje není na úkor vzhledu jím pořízených záběrů.

V kontextu nastupujícího masového používání digitálních fotoaparátů hraje
vzhled a uživatelská přívětivost stále významnější roli. Díky pokročilému
vývoji a vzájemnému licencování (či kopírování) dochází mezi produkty různých
výrobců k funkčnímu sblížení, a proto zákazníci stále více sledují i jiné než
technické parametry.

Miniaturizace pokračuje
Digitální fotoaparát Kodak DC3800 se díky svým rozměrů 9,5 x 6,1 x 3,3 cm a
hmotnosti 165 gramů vejde i do té nejdrobnější dámské ručky a kabelky.
Zachycení běžných i neobyčejných okamžiků života vůbec nic nebrání, přičemž
velice rychlé a intuitivní ovládání vše ještě zjednodušuje.

Uvnitř fotoaparátu se skrývá 2,3MP snímač (MP = megapixel = milion bodů), takže
ve výsledku je možné pořízené záběry tisknout s uspokojivou kvalitou až do
rozměrů 20 x 26 cm (výstupní rozlišení je 1 760 x x 1 168 bodů). Při focení se
může šťastný majitel DC3800 přiblížit ke snímanému objektu nejen pěšky, ale
také pomocí dvojnásobného digitálního zoomu. Z mnoha dalších funkcí přístroje
jmenujme například sekvenční snímání (až 2 záběry za sekundu), optický i
barevný LCD hledáček, makrozáběry (od 25 cm), automatický blesk (s redukcí
efektu červených očí), videovýstup a vkládání data a času.

Jak bývá u výrobků se značkou Kodak dobrým zvykem, dostává zákazník společně s
přístrojem i nadstandardní výbavu, v tomto případě pouzdro na fotoaparát,
čtečku CompactFlash karet, popruh, 2 tužkové alkalické baterie, 8MB CF kartu,
videokabel, komunikační a grafický software. Přiložená USB čtečka CompactFlash
karet urychluje přenos pořízených snímků do počítače, a činí tak bez
jakéhokoliv připojování, a tím pádem i blokování fotoaparátu. Naopak, čtečka
může být k počítači (PC nebo Macintosh s funkčním USB rozhraním a systémem
Microsoft Windows 95, 98, ME či Mac OS) připojena stále a může být využívána i
pro jiné aplikace.

A neméně důležíté informace na závěr elegantní, maličký a výkonný digitální
fotoaparát Kodak DC3800 je v prodejní síti k dostání za 23 990 korun českých
(včetně DPH).

Gigabitová měď
Michal Chautur

Nejnovější L2 přepínače pro gigabitový Ethernet jsou optimalizovány pro použití
na síťové páteři zejména menších a středních firem. Funkčně bohatý AT-9006T
nabízí široké možnosti konfigurace portů i médií za velice zajímavou cenu.

AT-9006T se připojuje ke svým optickým sestřenicím AT-9006SX/SC a AT-9006LX/SC,
a stává se tak členem rodiny řízených gigabitových Ethernet přepínačů Allied
Telesyn. Kromě šesti pevných 1000Base-T portů má AT-9006T v zájmu vyšší
flexibility také dva rozšiřující sloty. Ty mohou být využity k přidání 10/100TX
portů (čtyři v každém rozšiřujícím modulu) pro up/downlinky nebo 100BaseFX
portů (dva v modulu) s SC, VF-45 či MT-RJ konektory nebo k doplnění dalších
gigabitových portů (1 v rozšiřujícím modulu), a to jak v mědi, tak i optice SX
či LX s SC či MT-RJ konektory.

Přepínač AT-9006T podporuje až 12 tisíc MAC adres a má 2 MB paměti pro každý
port. Každý ze šesti gigabit-ethernetových portů podporuje plný či poloviční
duplex a odpovídá standardu automatického rozlišení IEEE 802.3ab na rychlosti
100 Mb/s i 1¦000 Mb/s. Při běhu v plném duplexu tak zajišťuje každý z
gigabitových portů AT-9006T agregovanou šířku pásma 2¦000 Mb/s. Tento 6portový,
modulární, řízený, gigabitový přepínač s pokročilými funkcemi, jako je webová
správa, prioritní řazení IEEE 802.1p a VLAN označování 802.1Q, je díky všem
těmto funkcím velice snadno začlenitelný do systému a jednoduše spravovatelný.
V tuto chvíli je dostupný na evropském trhu za 3 040 USD, což znamená bezmála
506 dolarů za port. Koncové ceny rozšiřujících modulů začínají na 408 USD.



ThinkPad TransNote - pero, papír i přenosný počítač
Michal Chautur

Zařízení, které v sobě kombinuje výhody pera, papíru a přenosného počítače,
představila nedávno IBM. ThinkPad TransNote, jak se toto zařízení jmenuje,
najde své uplatnění především v oblasti bankovnictví, obchodu, realitních a
cestovních kanceláří, pojišťovnictví a samozřejmě také v žurnalistice. Na první
pohled vypadá ThinkPad TransNote jako klasický notebook, ale po otevření
zjistíme, že se skládá ze dvou základních částí. Na pravé straně je uživateli k
dispozici důvěrně známý papírový poznámkový blok s perem, zatímco vlevo najdete
plnohodnotný ThinkPad. To nejzajímavější se ovšem skrývá pod papírovým
poznámkovým blokem. Papír je položen na plochém digitálním zařízení, které
snímá psané informace a průběžně je přenáší do notebooku, kde jsou okamžitě
zaznamenávány do paměti.


Notebook s perem

Digitální podložka, nazývaná ThinkScribe, využívá klasický formát A4 nebo 8,5 x
11 palců. Digitální pero, dodávané jako součást zařízení, se chová jako
klasické inkoustové pero. Uživatel s ním může psát, kreslit obrázky, vyplňovat
formuláře nebo jen tak čmárat. Pero má v sobě zabudovaný rádiový vysílač, který
vysílá signály do digitální podložky pod papírem.

ThinkPad, jenž je součástí zařízení, je plnohodnotný notebook ve všech
parametrech. Je vybaven procesorem Pentium III, 64 MB RAM, 10GB pevným diskem a
dalšími potřebnými komponenty. Navíc je vybaven 10,4palcovým otočným monitorem
s dotykovou obrazovkou, pod kterým je ukryta klávesnice dosahující 95 %
velikosti standardní PC klávesnice. Informace zachycené pomocí digitální
podložky lze dále zpracovávat za pomocí speciálního softwaru IBM InkManager
Pro.



QuickCam Traveler - Video i fotografie
Michal Chautur

Společnost Logitech představila další ze svých webových kamer, tentokráte s
přídomkem "dvouúčelová". QuickCam Traveler se připojuje ke skupině populárních
webových kamer QuickCam, jež pomáhají již více než 5 milionům uživatelů k ještě
těsnějším osobním kontaktům prostřednictvím Internetu. Tento produkt je nyní
možné objednat on-line (na webové stránce www.logitech.com), ale v průběhu
března 2001 bude již k dispozici i u českých distributorů značky Logitech firem
Actebis a AT Computers.

QuickCam Traveler kombinuje snadnou komunikaci prostřednictvím Webu s funkcemi
digitálního fotoaparátu. Kamera může po oddělení od PC uchovat až 60 obrázků v
maximálním rozlišení 640 x 480 a 200 obrázků v rozlišení nižším (320 x 240
bodů). Ovládací panel této kamery uživatelům dovoluje fotografie snadno
pořizovat, ukládat i mazat. Za pomoci tlačítka QuickSync je možné přenést
fotografie do PC během okamžiku. Mezi další vlastnosti patří samospoušť, makro
a změna rozlišení.

Po připojení k PC se QuickCam Traveler stává kvalitní VGA kamerou s CCD
snímačem. Kamera pak disponuje vestavěným mikrofonem pro běžnou komunikaci a je
schopna nahrávat video v rozsahu až 30 snímků za sekundu. Jednoduše lze zaslat
rodině či přátelům video e-mail se zvukem, hudbou a speciálními efekty, k čemuž
slouží přiložený software pro editaci videa a obrázků VideoWave III SE, resp.
PhotoSuite III SE firmy MGI.

Tyto aplikace umožňují:

- jediným kliknutím tvořit video e-maily ;

- tvořit webové stránky s videem a fotografiemi;

- rozšiřovat obrázky po Internetu;

- "zaměřit, kliknout a vysílat" se SpotLifet Personal Video Broadcasting
(provozovat soukromé webové vysílání);

- sestavovat videokonference přes Tnternet za pomoci Microsoft NetMeetingr;

- s použitím Digital Radar II vytvořit sledovací systém;

- vytvářet zpomalené, časosběrné a animované videofilmy

- a uspořádat si obrázky a video v integrované galerii.

QuickCam Traveler využívá USB a je úplně kompatibilní s Windows 98, Windows
2000 a Windows Millennium Edition. Záruka je dva roky. QuickCam Traveler také
obsahuje SmartClipt, který umožňuje připevnit webovou kameru na laptop nebo
monitor.



Problémy s doménami
Pavel Kalouš

Postup použitý Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) při
vybírání sedmi nových generických domén se při zasedání amerického kongresu
dostal pod tvrdou kritiku komise pro telekomunikace a Internet. Demokratičtí i
republikánští členové komise zpochybnili spravedlnost postupu.

Výběrové řízení
Celý proces začal v listopadu loňského roku, kdy při zasedání v kalifornském
Marina Del Rey vyvrcholilo výběrové řízení na několik nových tzv. top-level
domén (TLD). Z původních 47 navrhovaných jmen domén a jejich provozovatelů bylo
vybráno 7 .aero, .biz, .coop, .info, .museum, .name, a .pro. Předem bylo
zveřejněno, že kontroverzní domény .kids a .xxx vybrány nebudou. Již od počátku
byl ale tento postup z mnoha úhlů kritizován. Nicméně nedávné zasedání bylo
první příležitostí kongresmanů, aby vyjádřili svoje znepokojení nad zvoleným
postupem.

Svolané zasedání
Zasedání svolal nový republikánský předseda komise pro telekomunikace a
Internet Fred Upton, protože narůstal počet otázek, zda nebyla porušena soutěž
a zda výběr nebyl příliš jednostranný. Při zahájení zasedání Upton řekl: "Podle
mého názoru se pochybnosti zvětšily po našich osobních zkušenostech se způsobem
provedení výběrového řízení. Všechny tyto otázky musí zodpovědět ICANN."
Zároveň pak nepodpořil přijetí domén .kids a .xxx, které podle jeho slov chrání
děti před "nahromaděnou špínou Internetu".

Cílem všech kritiků je opětovné prošetření zvoleného postupu. K těmto kritikům
patří např. i Lou Kerner, který je ředitelem televizní společnosti dotTV. Tato
společnost neúspěšně navrhovala doménu .tv, ale neuspěla s odůvodněním, že tato
doména fakticky patří tichomořskému ostrovnímu státu Tuvalu. Kerner byl jedním
z osmi svědků, kteří vystoupili na zasedání. V této osmičce byly zástupci jak
neúspěšných, tak i úspěšných žadatelů.

ICANN čelí kritice i z finančního hlediska. To zdůraznil demokrat Edward
Markey, jenž vyjádřil pochybnosti nad tím, zda bylo 50 000 dolarů, které ICANN
vybírala jako zápisné, použito opravdu jen k analyzování uchazečů. Naopak
odsoudil prohlášení některých lidí, kteří tvrdili, že celá věc je více zahalena
do tajemna než události ve Vatikánu. Tato tvrzení zbytečně dramatizují situaci.

Naopak ředitel International Trademark Association Michael Heltzer, který je
zastáncem názoru, že domény jsou duševním vlastnictvím jejich majitelů, řekl:
"Jestliže se rozhodnete představit nové domény, představujete dobrou pověst a
významnost jejich majitelů..., proto se z výběrového řízení nesmí stát
velkoobchodem s duševním vlastnictvím."

Závěr
Odborníci se zamýšlejí nad tím, jestli by nebylo lepší převést kontrolu nad
doménami na americkou vládu. To však jednoznačně zavrhl Rick Lane, ředitel pro
e-commerce a internetové technologie z ministerstva obchodu: "Nemůžete zničit
něco, pro co nemáte adekvátní náhradu."
V tuto chvíli je jisté jen to, že vzhledem k složitosti případu nemůžeme
očekávat verdikt v první instanci, a tudíž si na reálné využití nových domén
budeme muset ještě nějaký ten čas počkat.


Konference JuniorInternet
Pavel Kalouš

Dne 10. 3. 2001 se bude pod záštitou Března Měsíce Internetu v Praze konat již
druhý ročník dětské konference o internetu s názvem JuniorInternet. Zopakuje se
tak velmi úspěšná akce z loňského roku, ale s mnohem větším počtem doprovodných
akcí. Bude to velké množství soutěží, přednášek a v neposlední řadě i letošní
novinky virtuální veletrh a virtuální koncert.

Konference je určená především pro děti do 15 let a podmínkou je prokázat svůj
zájem o Internet v jedné ze čtyř doprovodných soutěží (JuniorText, JuniorWeb,
JuniorBanner a JuniorMusic). Smyslem akce je ukázat dětem zajímavé dětské
projekty na Internetu, kterých je víc než dost, ale děti mají mnohdy problém se
o nich dozvědět. Navíc sami děti mají možnost představit své projekty na
výstavě, a tak se JuniorInternet může stát startovním krůčkem dětí do světa
Internetu. Prezentace na konferenci je bezplatná, tudíž budou vybrány jen ty
nejatraktivnější projekty.

Velmi zajímavé jsou i dvě doprovodné akce. Obě jsou virtuální, budou probíhat
na stránkách JuniorInternetu a tou první je virtuální veletrh. Jedná se vlastně
o virtuální zpracování fyzické výstavy, ale s mnohem větším počtem
vystavovatelů. To druhou neméně zajímavou akcí je virtuální koncert. Bude to
koncert složený z výběru těch nejlepších skladeb z nominační soutěže a celý
bude dostupný opět na stránkách JuniorInternetu.

Jedná se každopádně o velmi zajímavý a důležitý počin, který se snaží dohnat
to, co většina dnešních základních škol dětem dát nemůže.

Slovenské Ministerstvo školství spolupracuje s Cisco Systems
Koncem ledna se v Bratislavě konalo slavnostní setkání, jehož výsledkem byl
podpis memoranda o spolupráci mezi společností Cisco Systems a slovenským
Ministerstvem školství. Za slovenskou stranu smlouvu podepsal ministr Milan
Ftáčnik a za firmu Cisco Systems Robert Lewis. Obě strany tak potvrdily zájem
navázat vzájemně výhodný partnerský vztah pro další vzdělávání v oblasti
počítačových sítí.

V praxi bude obsah memoranda o spolupráci naplňován zaváděním programu Cisco
Networking Academy (CNA) do slovenského vzdělávacího systému. Role slovenského
Ministerstva školství pak bude spočívat v podpoře implementace programu CNA do
studijních osnov vzdělávacích institucí v SR jakožto vhodného doplňku projektu
INFOVEK Slovensko.

Síťová akademie CNA je vzdělávací program, jehož cílem je výchova odborníků pro
návrh, budování a správu počítačových sítí. Program vychází ze studií
provedených ve Spojených státech amerických i v západní a východní Evropě. Z
nich vyplývá, že v současné době v prudce se rozvíjející oblasti počítačových
komunikací, sítí a Internetu požadavky na počet odborníků začínají značně
převyšovat nabídku. Je to dáno zejména tím, že světová ekonomika a její sílící
orientace na nejnovější technologie s sebou přináší také změnu požadavků na
vzdělanost zaměstnanců. Telekomunikace, datové komunikace, počítačové sítě a
Internet se rozvíjejí obrovským tempem a tvoří již dnes základ prakticky
každého podnikání. Standardní vzdělávací instituce v současné době svou
kapacitou zaostávají a nestačí dodávat potřebný počet odborníků, což
předznamenává potenciální krizi na trhu pracovních míst. Odhaduje se např., že
v České republice bude v roce 2003 chybět přes 4 500 síťových odborníků.

Do největšího distančního vzdělávacího programu se zapojilo již téměř 150 tisíc
studentů ve více než 5 000 akademiích po celém světě. Z tohoto počtu jich 23
tisíc navštěvuje 1 268 akademií v 61 zemích Evropy a Blízkého východu.
Slovensko se mezi ně zařadilo v roce 1999, Česká republika v loňském roce.



Snímejte CCD - ScanExpress 1200 USB+
Petr Novák

Firma Actebis Computer uvedla nedávno na český trh stolní skener Mustek
ScanExpress 1200 USB+, který přináší uživatelům kvalitní technologii CCD
snímání v cenové hladině nejlevnějších skenerů, navíc s univerzálním USB
rozhraním. Společnost Mustek se zapsala do povědomí české veřejnosti především
levnými CIS skenery a elegantní a intuitivní řadou BearPaw.

Současná novinka příjemně překvapí zejména milovníky kvalitních technologií a
přijatelných cen za cca tři tisíce (a to včetně DPH) umožní šťastnému majiteli
moderní, rychlé a snadné připojení prostřednictvím USB a snímání precizním CCD
snímačem s hardwarovým rozlišením 1 200 x 600 dpi. Mustek začínal jako výrobce
profesionálních snímacích zařízení, ale v posledních letech představuje celou
řadu modelů zajímavých i pro šetrné domácí uživatele. ScanExpress 1200 USB není
sám o sobě novinkou, ale vstupuje na český trh s nedostižně nízkou cenou a
přitom kromě kvalitního CCD snímacího mechanismu k němu zákazník dostává rovněž
rozhraní TWAIN, grafickou aplikaci Ulead Photo Express a OCR program Xerox
TextBridge.

Zajímavé jsou i další technické parametry, např. interní zpracování ve
36bitových barvách (což obnáší přes miliardu odstínů), které se posléze
transformují buď do 24nebo 48bitového výstupu. Pomocí softwarové optimalizace a
interpolace lze dosáhnout závratného rozlišení 19 200 dpi.


3Com poskytuje malým a středním firmám možnost aktivního investování do IT
Jana Pelikánová

říká Aleš Mudruňka, ředitel společnosti 3Com pro Českou a Slovenskou republiku.

Jaké trhy v současnosti pokrývají produkty společnosti 3Com?

V současnosti se zaměřujeme na tři odlišné síťové trhy: individuální pro malé
zákazníky (cca do 50 přípojných míst), podnikové zákazníky pro malé a střední
zákazníky, a pro poskytovatele internetových služeb. V těchto segmentech trhu
3Com nabízí řešení pro LAN i WAN sítě, LAN telefonii, bezdrátové LAN sítě,
produkty pro širokopásmový přístup (xDSL technologie).


Které segmenty IT trhu vidíte jako strategické?

LAN sítě, LAN telefonie, produkty pro rychlý a bezpečný přístup k Internetu.
Rád bych připomněl, že jsme v loňském roce úspěšně restrukturalizovali
společnost tak, aby jejím hlavním záměrem zůstala oblast sítí a Internetu pro
střední firmy. Tomu odpovídá oddělení Palm divize do samostatné společnosti
Palm Computing; produkty byly vynikající, ale nezapadaly do naše strategie.
Výrobu analogových modemů jsme v březnu přesunuli do nově vzniklé společnosti
U.S Robotics a upustili jsme od vývoje robustních přepínačů pro WAN řešení.
Tyto kroky nám umožnily soustředit se na vývoj technologií, v kterých si
myslíme, že držíme prvenství ve světě. Z pohledu analytiků se orientujeme právě
na trhy, jež očekávají v budoucnosti největší nárůst tržeb.


Můžete zdůraznit klíčovou filosofii společnosti 3Com?

Filosofií 3Com je radikální jednoduchost produktů a zaměření se na řešení,
která se dají jednoduše instalovat, používat, udržovat a rozšiřovat v souladu s
rostoucími potřebami uživatele. Jedním z nejdůležitějších pojmů pro společnost
je TCO (Total Cost of Owenership), tj. náklady na celkové vlastnictví zařízení.


Jak se vám daří tuto filosofii diktovanou z USA naplňovat v České republice?

Řekl bych, že poměrně dobře. Filosofie je přímo šita na míru pro zákazníka,
který chce produkt od renomované firmy a nejmodernější technologie. Výrobek
přitom musí být za rozumnou cenu, snadno se instalovat a ovládat. Takové jsou
samozřejmě požadavky i českých uživatelů. V současnosti přichází na trh nová
řada gigabit/ethernetových produktů, které umožní provozovat gigabitové
rychlosti na strukturované kabeláži kategorie 5, takže společnosti nemusí
investovat nemalé prostředky do budovaní nových sítí. Další důležitou skupinou
jsou produkty pro bezdrátové LAN sítě, jež se doufejme stanou alternativou v
řešeních poslední míle. Velkou budoucnost má i trh IP telefonie, který nejdříve
osloví největší společnosti v České republice. Např. produkt pro LAN telefony
získal na letošní výstavě Invex 2000 ocenění Křišťálový disk. Dále např. modem
Office Connect ISDN LAN je součástí ISDN balíčku od ČT.


Proč malé a střední společnosti jen stěží a pomalu investují do IT? Kde je
problém?

Myslím si, že toto není problém jen v ČR. Vedení těchto firem si bezprostředně
neuvědomuje přínos investic do IT. Pokud bych se omezil jen na oblast
networkingu, je zajímavé, že mnoho malých firem na světě nemá počítače vůbec
propojené do sítě. Vyhledávání informací na Internetu je umožněno z jednoho
počítače, z dalšího se tiskne, atd. Přitom je nutno říct, že bez kvalitních
přenosů informací a jejich zpracování se SMB ve svém podnikání už dnes těžko
obejdou. Většina malých firem investuje do IT reaktivně, ne aktivně. Nemají
vlastního IT manažera nebo oddělení a mají určité obavy z návratnosti
vynaložených investic. Dalším z faktorů je obava z investování do nesprávné
platformy, která by mohla dlouhodobě ovlivnit fungování celé společnosti.


Jaké jsou další strategické plány 3Com pro letošní rok?

Soustředit se nadále na vývoj produktů a technologií, do nichž jsme hodně
investovali a které jsou podle nás stěžejní pro blízkou budoucnost. Gigabitový
Ethernet po metalické kabeláži, LAN telefonie, bezdrátové sítě (802.1b,
Bluetooth ) a internetová zařízení. Důležitá je také bezpečnost, takže na
okraji zájmu nezůstanou ani firewally a inteligentní síťové karty nové
generace. Mně osobně připadají nejzajímavější produkty pro Internet. Jedná se
zde opravdu o revoluci v používání technologií a v obsluze. Nikoho asi
nepřekvapí internetový server za 200 tisíc, na kterém běží Linux a jehož údržba
je úkolem těch největších IT specialistů. My chceme přinést uživatelům
zařízení, která koupíte jako "krabičku" maximálně za několik desítek tisíc
korun, zapojíte a využíváte. V tom vidím budoucnost.

Dokladem může být třeba produkt Audrey, který byl uveden na předvánoční
americký trh a doslova se po něm zaprášilo. Funkce jsou poměrně "běžné", co je
fantastické, je jednoduchost obsluhy.


V loňském roce společnost 3Com překonala celosvětově restrukturalizaci. Jak se
dané změny projevily v ČR?

Uvedené změny proběhly celosvětově, v jednotlivých zemích ale měly různý dopad.
Myslím si, že nás jen v malé míře postihlo ukončení vývoje a výroby některých
velkých komplexních šasi systémů. A to zejména z toho důvodu, že místní pohled
na to, jak velká je střední firma, je rozdílný od pohledu v USA. Mnozí
analytici předpovídali, že se obrat firmy po restrukturalizaci vlivem oddělení
některých produktových řad sníží až na polovinu. Co se týče ČR dosahujeme
většího obratu než před restrukturalizací, což nás samozřejmě velmi těší.


Kreditka s alarmem
Václav Větvička
Izraelská firma ComSense vyvinula nový typ kreditních karet, který využívá
zvukové vlny pro zabránění stále rostoucímu zneužívání karet. Nová kreditní
karta má uprostřed malé kolečko nazvané Com Dot, jež po stisknutí vyšle
kódovaný zvukový signál o frekvenci, kterou lidské ucho nezachytí. Zachytí ho
ale mikrofon počítače, jenž ho dokáže dekódovat. Tiché cinknutí potom upozorní
majitele, že transakce je u konce. Na počítači naskočí stránka vyžadující jméno
a bezpečností kód, a teprve potom se můžeme napojit na stránky banky nebo
provádět nějaké finanční transakce. Jelikož na kreditní kartě není nic jiného
nežli logo vydávající banky, nemá se případný zloděj čeho chytit. Navíc na
rozdíl od tzv. chytrých kreditních karet majících čip s informacemi, na této
kartě žádné informace nejsou, pouze zvukový signál umožňující připojení na
server.

Novou kartu zatím testuje firma Visa, ostatní firmy se nehodlají vyjadřovat.
Karta má však i další možné využití, neboť může sloužit k identifikaci majitele
po telefonu, protože zvukový signál je možno přenášet jak klasickým, tak i
mobilním telefonem. Navíc je bezpečnější přikládat k transakci pouze
identifikační zvukový signál, místo plného čísla kreditní karty.



Intel proniká také do světa elektroniky
Václav Větvička

Firma Intel, známá především svými procesory, se v poslední době ocitla v
určitých finančních potížích. Snížení prodeje počítačů spolu s obrovskými
ztrátami zaviněnými poklesem hodnot akcií vedlo k zákazu najímání nových
pracovníků a k dalšímu šetření. Jednou z cest z obtížné situaci vidí stratégové
firmy v rozšíření nabídky do oblasti spotřební digitální techniky.

Po obrovské reklamní kampani založené na hesle Uvnitř je Intel, snažící se
upozornit jak zákazníky, tak firmy na to, že srdcem většiny počítačů je čip od
Intelu, se firma snaží využít svého dobrého jména v širokém náporu na výrobu a
prodej konzumní elektroniky. Nové výrobky najednou získají vnější nálepku
Intel. A nejedná se jen tak o maličkost; po komerčně velice úspěšné digitální
kameře plánují zaplavit trh celou spoustou dalších výrobků od mikroskopů,
internetových aplikací po přehrávače MP3 až po bezdrátové klávesnice. Některé
modely budou představeny na lednové výstavě Consumer Electronic Show, kde má
CEO Craig Barrett hlavní přednášku. Jedním z předtavených modelů by měl být i
zbrusu nový přehrávač MP3, který by měl dosavadní modely překonat zejména
dvojnásobnou pamětí a podporou všech v dnešní době užívaných hudebních formátů.
Přístroj má navíc programovatelný čip, takže jej bude možno pozměnit v případě,
že se v budoucnosti objeví některé nové typy hudebních souborů. Mezi dalšími
novinkami by se měl objevit i tablet Web Tablet, umožňující surfování po Webu
pomocí bezdrátové obrazovky.

Jedná se o šikovný marketingový tah, neboť Intel má v současné době více než 80
procent příjmů z prodeje procesorů, což může být ve chvíli, kdy prodej nových
počítačů začíná výrazně klesat, komerčně velice prospěšné. Dalším důvodem může
být i skutečnost, že rychlost a výkonnost dnešních počítačů s procesorem
Pentium 4 je vlastně vyšší, nežli většina majitelů počítače vůbec potřebuje.
Pro běžné používání textových procesorů, spreadsheetů a surfování po Internetu
starší Pentia více než dostačují. Čím více aplikací využívající obrazové a
hudební soubory ale na počítač napojíme, tím více výkonnosti a rychlosti budeme
potřebovat, a sami se tak vlastně donutíme ke koupi výkonnějšího procesoru.

Intel se navíc musí zotavit ze série trapných problémů, které jej
pronásledovaly po většinu roku 2000. Procesory představené v minulém roce
musely být opakovaně stahovány z prodeje a opravovány. V řadě případů také
nastaly nepříjemné odklady s uvedením rychlejších procesorů na trh. Konkurenční
Advanced Micro Devices, Inc., navíc získal nečekaně významný podíl trhu svým
levnějším a hlavně rychlejším procesorem.

Pokud se navíc můžeme poučit z historie, odbočky Intelu do oblasti konzumní
elektroniky nebyly zrovna nejúspěšnější, ať už máme na mysli pokus o výrobu
digitálních hodinek v sedmdesátých letech, který brzy zkrachoval pod náporem
japonských výrobců hodinek, nebo vývoj kamer určených pro videokonference, jenž
byl po pěti letech zastaven v roce 1999. A tak teprve budoucnost ukáže, jestli
se Intel vydal správným směrem.



E-mail pro všechny
Václav Větvička

Staří dobří pošťáci, kteří se hrbí pod nákladem klasické šnečí pošty, se snaží
prosadit poštu elektronickou. Není za tím ani tak snaha snížit zátěž vlastních
brašen ani snaha o urychlení doručování poštovních zásilek, ale prostá obava z
toho, že stále větší rozšíření e-mailů a placení účtů on-line se projeví v
dalších ztrátách americké pošty. Ta proto testuje hned několik systémů
najednou. Jeden z nich by přidělil každému Američanovi vlastní e-mailovou
adresu. Copak by tomu asi řekl Benjamin Franklin, který vedle svých vynálezů je
připomínán také jako první ministr pošt...

Mezi další plány patří posílaní e-mailů o přicházejícím účtu nebo balíčku,
které by potom bylo možné přímo zaplatit nebo poslat jinam. Ještě letos bude do
zkušebního tříletého provozu uvedena další služba umožňující poslat na poštu
e-mail, který tam bude vytištěn a doručen jako klasický dopis. Možnost platit
účty prostřednictvím webové stránky americké poštovní služby již funguje.

Analytici americké pošty odhadují, že od roku 2003 nastane prudký pokles počtu
dopisů, jejichž roční počet dnes v Americe dosahuje obratu 35 miliard dolarů a
představuje největší zdroj zisků. Pošťáci samozřejmě nejsou nijak lidumilní, a
za svůj systém elektronické pošty si hodlají nechat pěkně zaplatit. Současná
cena placení účtů on-line činí 6 dolarů měsíčně za 20 účtů nebo 2 dolary
měsíčně a 40 centů za každou transakci. Při ceně známky 34 centů se to
prakticky nikomu nevyplatí, protože e-mail sice odejde hned, ale americkým
bankám trvá zaplacení účtu přikázané on-line minimálně 3 až 5 pracovních dnů,
což je stejná doba, jakou může putovat i ten nejpomalejší dopis. Odeslání
e-mailu jako klasického dopisu pak bude stát 41 centů, čili opět více nežli
normální dopis. To si dopřeje pouze někdo, kdo musí mít novinku za každou cenu,
nebude se totiž jednat o ušetření cesty na poštu, protože ve Spojených státech
je možné dopis pohodlně položit do vlastní schránky a pošťák ho úslužně odešle.

Snaha přidělit každému Američanovi e-mailovou adresu je celkem jednoduchá,
adresa bude v podstatě odpovídat ulici. Vpředu budou iniciály, doplněné o
poštovní směrovací číslo, vzadu pak bude usps.com. Pro ilustraci uvěďme, že
současný prezident Bill Clinton sídlící na adrese 1600 Pennsylvania Avenue,
Washington DC, 20500-0003 bude mít adresu BC205000003@ usps.com.

E-mailových adres je již dnes v Americe víc než dost, uvádí se závratné číslo
90 000 000 uživatelů, z nichž přes 90 procent užívá elektronickou poštu
pravidelně. Celých 16 milionů pak platí alespoň některé účty on-line. Otázkou
je, nakolik budou mít lidé zájem platit za elektronické služby, které si
přivykli dostávat zadarmo.

Americká pošta se do elektronického světa již podívala dříve: v roce 1998
začala testovat službu nazvanou PostECS, což je v podstatě posílání
elektronického potvrzení o doručení důležitých dokumentů on-line. V roce 1999
potom začala prodávat speciální on-line známky, které si 280 000 zákazníků
tisklo na vlastních tiskárnách. Obě služby stále fungují, ale jsou prodělečné.



MP3 v autě
Václav Větvička

Populární digitální formát MP3 využívaný pro přehrávání hudby zatím ještě
nepronikl tam, kde hudbu posloucháme velice často, do auta. Jedním z hlavních
důvodů asi bude skutečnost, že životnost aut je značně dlouhá, v rozvinutých
státech si lidé nechávají vůz zhruba tři roky. Tento cyklus je v přímém
protikladu s rozvojem digitální techniky zaměřené na konzumenty, kde se počítá
spíše s měsíci nežli s roky.

Řada společností však nečeká na to, až se automobilky rozhoupou a začnou
vyrábět přehrávače MP3, a začínají nabízet modely přehrávačů, které si do
našich plechových miláčků můžeme namontovat sami už teď. Dvě největší americké
skutečnosti nabízející autopříslušenství, firmy Visteon a Delphi, hodlají co
nejdříve nabídnou první autopřehrávače MP3.

Visteon připravil přehrávač v licenci firmy Phatnoise. Novinka s názvem Mach
MP3 Jukebox bude stát asi 550 dolarů. Přístroj bude obsahovat vyjmutelný pevný
disk, který bude možno pomocí kabelu USB spojit s počítačem a natáhnout tak
novou dávku písniček. Podle toho, který model zvolíme, získáme pevný disk o
kapacitě 5 až 30 GB. Přístroj by se měl na trhu objevit v polovině roku. Delphi
již představil hned několik modelů, další detaily by měly být známy v druhé
polovině roku.

Pozadu nechtějí zůstat ani další firmy. Empeg, který byl nedávno pohlcen firmou
Sonicblue, začne ve Spojených státech prodávat svůj autopřehrávač již v březnu,
v Evropě si jej mohou zákazníci zakoupit již dnes. Systém pracuje s operačním
systémem Linux a má pevný disk o kapacitě 600 hodin hudby.

Aiwa a Kenwood nabízejí přehrávače nosičů CD-R, které ale přímo MP3
nepodporují. Cena přehrávače CDC-MP3 (zde název poněkud klame) stojí 300
dolarů, výrobek firmy Kenwood Z919 potom neuvěřitelných 700 dolarů, což zaplatí
pouze blázen, protože převést MP3 na jiný formát je pro většinu nadšenců
maličkostí a přepálené cédéčka zvládne každý dnešní přehrávač CD.



MP3 od i2GO - Vícefunkční MP3 přehrávač
Václav Větvička

S nejrůznějšími typy přehrávačů MP3 se v poslední době roztrhl pytel, celková
čísla o jejich prodeji však zatím příliš optimismu nevzbuzují. Nejnovější řada
přehrávačů eGo firmy i2Go je o něco praktičtější, takže má větší šance probudit
dosud spící trh.

Vedle "běžného" přehrávání souborů MP3 je zde přidaná možnost kontrolovat
elektronickou poštu a poslouchat zprávy. Navíc je celý přístroj, který se
pohodlně vejde do dlaně, možno nosit u pasu stejně jako pomocí přiloženého
držáku se suchým zipem připevnit na přední desku nebo sklo automobilu, a stále
máme pohodlný přístup k ovládacím tlačítkům.


Bohaté příslušenství

Přiložený adaptér umožňuje propojení se stereosystémem auta, takže můžeme
využít kvalitní reprodukce. Kabel spojující port USB umožňuje rychlý přenos
souborů z počítače na paměťové karty typu CompactFlash II v přístroji. Podle
toho, jak hluboko sáhneme do kapsy, můžeme koupit přístroj bez paměti za 189
dolarů až po eGo s maximální pamětí 340 MB za 699 dolarů. V nabídce figurují
ještě další 4 verze, lišící se pamětí a pochopitelně i cenou. Jelikož lze
obecně říci, že 1 písnička zabere 3 MB paměti, na ten nejdražší eGo se těch
písniček vejde opravdu hodně. Jelikož jsou karty vyndavací, můžeme si přikoupit
další paměťové CompactFlash II karty o kapacitách 32, 64 nebo 96 MB, případně
použít některý z microdrivů firmy IBM o kapacitách 170 nebo 340 MB, takže si s
sebou můžeme nosit celou diskotéku, která se nám vejde do krabičky od cigaret.


Špičkový displej

Dobře podsvětlený displej využívá nejnovější technologie LCiD, jež automaticky
mění podsvětlení v závislosti na intenzitě světla, takže je displej konečně
pořádně čitelný prakticky za všech světelných podmínek. Takto kvalitní displej
je zatím u těchto přístrojů naprostou novinkou. Pod kapotou pracují hned 3
procesory. Dvě baterie typu AA vystačí na 5 hodin nepřetržitého provozu.


Softwarové vybavení

Software mp3agent umožňuje pohodlný přenos souborů pomocí funkce drag-and-drop.
Jeho hlavní síla však spočívá v tom, že funguje jako miniaturní browser, který
automaticky vyhledává soubory MP3, umožní jejich organizování do adresářů a
jednoduchý přenos. A když se mp3agent spojí s Internetem, dokáže z něj stáhnout
i zprávy nebo další audioinformace, které se automaticky přenesou při příštím
spojení přístroje s počítačem. A jeho schopnosti zde ještě nekončí, zvládne i
přenos elektronické pošty, kterou potom přístroj eGo nahlas přečte. Přímá
odpověď ještě není možná a musíme si vystačit s odpovědí nahranou, která je ve
formátu MP3 automaticky odeslána při příští synchronizaci s počítačem.

Software dokáže hodně, ale jeho použití není zrovna intuitivní a chvíli to
trvá, nežli se s ním naučíme. Také synchronizace s počítačem neprobíhá vždy
ideálně a poněkud odhaluje díry, které Windows ve svém systému plug-and-play
stále ještě mají. Každopádně se však jedná o novou generaci přehrávačů MP3, jež
díky svým dodatečným funkcím a vysoké paměti stojí o pořádný stupeň nad
konkurencí.



Virtuální trezor
Václav Větvička

Na bankovním nebi se Internet již usídlil docela solidně, placení on-line je
samozřejmostí, posílání bezdrátových příkazů bance začíná být stále běžnější, o
propojení bankovních automatů s údaji v centrální bance ani nemluvě. Zájem
kamenných bank o Internet se však rozrůstá i nadále, jak o tom ostatně svědčí
nejnovější nabídka banky FleetBoston Financial Corp. virtuální trezor.

V podstatě se jedná o možnost klientů ukládat důležité elektronické dokumenty v
adresářích banky, kde budou chráněny heslem. Zatím se jedná o pokusný projekt
určený především drobným podnikatelům. Celý projekt je přímou odpovědí na
říjnové přijetí amerického zákona o digitálním podpisu a o možnosti ukládání
obchodních dokumentů v elektronické podobě. Díky tomuto zákonu začnou mít
jednotlivé firmy brzy velké databáze plné úředních dokumentů, které budou
potřebovat ukládat někde, kde si budou moci být jisty, že jejich neveřejné a
často přímo tajné dokumenty budou spolehlivě chráněny před zvědavými útoky
hackerů.

Přístup k tajnému adresáři bude jednoduchý klient získá identifikační číslo a
heslo, ukládání i prohlížení dokumentů bude on-line přes několikanásobně
chráněné přístupy. Databáze bude navíc rozdělena na několik podadresářů podle
stupně utajení, takže k některým oblastem bude klient moci umožnit přístup i
dalším osobám. Samotnou technologii vyvinuly firmy EMC Corp., Compaq a
všudypřítomný Microsoft.

Pokud se celý projekt setká s očekávaným zájmem veřejnosti, od konce tohoto
roku bude tato možnost nabídnuta všem klientům banky.




Interaktivní film - Tentokrát už na Internetu
Václav Větvička

O možnosti interaktivní televize nebo filmu se mluví již delší dobu, ale
skutečně interaktivní pořad na sebe stále nechává čekat. Skupina mladých
britských filmařů se proto rozhodla, že se s tím musí něco udělat. Přišli proto
s novým typem filmu, dostupným pouze prostřednictvím Internetu. Diváci mají
opravdu možnost rozhodnout o tom, co se v příštím dílu bude dít. Samotné dílo
se jmenuje Running Time, a pojednává o mladé dívce KJ, která jezdí ulicemi
Londýna jako kurýr na bicyklu. KJ má bratra-dvojče, jenž se zaplete se skupinou
ekoteroristů. KJ jednoho dne přijde domů a byt je prázdný, chybí bratr i
veškerý nábytek.

Samotný film je nasnímán v digitálním formátu a je točen ve formě
pětiminutových episod. Každý týden se na webové stránce www.itsyourmovie.com
objeví nová episoda, natočená narychlo podle scénáře spíchnutého dle komentářů
diváků, takže se každý týden točí něco nového. Nikdo neví, kolik epizod bude a
jak celé dílo vlastně dopadne. Když se publikum některé postavy nabaží,
jednoduše přikáže její smrt v příštím dílu.

Návštěvnost stále roste, minulý týden již poslední episodu zhlédlo 300 000
diváků. Pro tvůrčí tým i pro samotné herce je to samozřejmě stále obtížnější:
jednak psát scénáře takhle narychlo bez jediné jistoty není nic příjemného,
jednak herci nevědí, jestli jejich postava přežije příští týden a jak dlouho
bude jejich zaměstnání vlastně trvat. Mezi autory však nenajdeme jen tak
někoho, vedle producenta Rose je zde i umělecký ředitel Simon Beaufoy, který se
proslavil jako scénárista jednoho z nejúspěšnějších britských filmů všech dob
Full Monty.




Web-kamera Pyro
Václav Větvička

Do stále se rozšiřující nabídky webových kamer vstoupila i firma ADS se svojí
nejnovější kamerou PYRO 1394. Jak sám název prozrazuje, kamera využívá
nejrychlejšího spojení pomocí kabelu IEEE 1394. Právě zde by měla být největší
síla tohoto přístroje, jehož cena 120 dolarů nepatří dnes mezi nejlevnější.
Spojení IEEE (také známé jako iLink nebo FireWire) podporuje rychlost přenosu
až 400 Mb/s, což je zhruba 33x rychlejší nežli spojení pomocí kabelu USB.

Kamera opravdu nabízí spojení velmi rychlé, nicméně majitelé brzy zjistí, že
kamera má jednu zásadní vadu. Běžná videokarta obvyklá ve většině počítačů
totiž není dostatečně silná, dokonce nedostačuje ani vlastní firemní karta 1394
Pyro DV, takže si musíme přikoupit PYRO 1394 HUB, která má dodatečný přívod
energie. Navíc kamera funguje pouze s kartami typu OHCI 1394 (jež jsou běžné u
PC od firem Sony, Gateway a Compaq), takže nejpopulárnější karty od firem
Metrox, Pinnacle Systems a Canopus fungovat nebudou. V porovnání s tím
běžnější, byť pomalejší spojení přes konektor USB je univerzálně kompatibilní a
je jednoduše připojitelné přes každý novější laptop.

Kamera sice pracuje s rozlišovací schopností 640 x 480 při rychlosti 30 obrázků
za vteřinu, což je zhruba dvojnásobek používané rozlišovací schopnosti i
rychlosti, nicméně pouze minimum aplikací vyžaduje podobné parametry, takže
výsledná kvalita obrazu připomíná obraz snímaný přes gázu. Kamera je navíc
doplněna nedokonalým návodem a softwarem přikoupeným od dalších výrobců, zcela
zde chybí populární možnost automatického spouštění kamery při pohybu před
kamerou či periodického posílání zachyceného obrazu na Web.

Pokud tedy nechcete mít nejrychlejší připojení doslova za každou cenu, rozhodně
se vyplatí porozhlédnout se po kameře jiné.

Byl pro vás článek přínosný?