Naučte se používat expoziční čas kreativně

Archiv | 01.12.08

Téměř by se chtělo říci, že tato kniha je prostě další v řadě: autor je již i tuzemským čtenářům důvěr...







Téměř by se chtělo říci, že tato kniha je prostě další v řadě: autor je již i tuzemským čtenářům důvěrně znám právě díky aktivitě nakladatele, jenž přináší na trh další svazek tohoto popularizátora, a dává tak opět vyniknout výrazným rysům jeho tvůrčího rukopisu. Důslednému čtenáři Petersonových učebnic však tentokráte neujde jedna věc: poměrně úzce vymezené téma se pravděpodobně stalo úhelným kamenem, díky němuž se Peterson-autor ve svém projevu obnažil více, než by možná bylo žádoucí. Kniha představuje v každém případě dílko nadstandardní, porovnáváme-li je s ostatní produkcí této kategorie. Výchozí studijní materiál, tedy názorné fotografie s ukázkami popisovaných postupů, jsou špičkově vyvedeny, stejně jako v dalších knihách tohoto autora. Na druhou stranu právě u nich je již cítit, že Peterson trošku vykrádá sám sebe, takže pokud má čtenář vícero knih, může se cítit trošku ošizen. Rovněž autorova posedlost představovat svou rodinu je zde cítit s mírným dotekem trapnosti.
Představované fotografické postupy a ukázky různých technik jsou rovněž velmi zajímavé a dostatečně inspirující. Látka může opravdu výborně posloužit jako demonstrativní materiál na téma „co to je čas závěrky“, ale stejně tak jako pro mnohé zneklidňující potvrzení faktu, že kvalita snímků neroste úměrně s délkou letu do exotických krajin či cenou objektivu. Ve srovnání s ostatními knihami autora je zde přece jen patrné vychýlení rovnováhy mezi prakticky použitelnými postupy a ryzím o zvláštněním spíše směrem k experimentu – jistě, základní techniky a běžně používané finty zde jsou, ale ty by opravdu na knihu stačily, tak bylo třeba si více pohrát. A právě v těchto chvílích jinak přesvědčivý Peterson trošku ztratil „šmrnc“, neboť místy je to jaksi přitažené za vlasy. Ale asi přijde na to, jaký má čtenář úhel pohledu.
Publikace je bez debat zajímavým příspěvkem hodným pozornosti. Čtenáři v ní najdou řadu klasických technik, jež by dělný fotograf měl ovládat a mohl potřebovat. A u těch experimentů doporučujeme nechat se inspirovat – doslovné opakování totiž každý pozná.

Začínáme: JavaScript

Jeden by si už řekl, že technologie jako JavaScript jsou na pokraji vyhynutí, a on se zase objeví nový impulz a staré dostane novou příležitost. Nová vlna s názvem AJAX, tedy vylepšený způsob tvorby interaktivních internetových stránek, poskytla příležitost ke znovuoživení skriptovacího jazyka, jehož učebnice si určitě i proto našla cestu na trh.
Podtitul knihy v podstatě vyzrazuje vše důležité – završením studia předkládané látky má jistě být schopnost tvorby stránek, jež budou uživateli nabízet vysoký komfort na bázi koncepce Ajax. Čtenář se má postupně dozvědět, že cesta k ambicióznímu cíli vede přes skromné začátky, práci s jednoduchými formuláři a jejich obsluhou, a především přes letitou koncepci DOM, jenž stránku „modeluje“ pro účely uchopení ve skriptech.
Text byl připraven pro úplné začátečníky, a proto od úvodních kapitol jdeme cestou seznámení se základními koncepcemi technologií webu a jejich použitím pro dosažení požadovaného výsledku (naplnění stránky obsahem, „rozhýbání“ jejich prvků…) Úvodní vysvětlení principů jazyka samotného nemůže chybět, stejně jako základy značkovacích jazyků a organizace webové stránky. Právě tato část je dosti zajímavá – přestože se jedná o téma zpracované nespočetněkrát, autoři zvládli výklad na špičkové úrovni bez zbytečných stereotypů. Velmi významnou roli v úvodních kapitolách hrají sice jen občasné, o to však trefnější a cennější ilustrace a schémata.
Látka celé knihy je v podstatě základním průvodcem po typických technikách použití JavaScriptu – autoři oprášili prověřené postupy v nových souvislostech, poukazují na typické využití a vše podpořili velmi dobře zorganizovanými ukázkami skriptů. Právě konkrétní příklady jsou výborně okomentovány a rozebrány do posledního detailu tak, aby je začátečník bezpečně zvládl. Na druhou stranu je potřeba zůstat realistou, do úvodního svazku k této problematice se třeba Ajax dá zařadit opravdu jen v podobě výchozí kapitoly s klíčovými fakty. Ovšem i tato je zpracována lákavě a zajímavě.
Kniha je vynikajícím materiálem pro všechny nové i staronové zájemce o JavaScript.

Jak na PowerPoint 2007 v rekordním čase

Alergie na marketing může přijít rychle, a často bývá spolehlivě udržována právě podtituly jako „snadno a rychle“, „za 24 hodin“, „v rekordním čase“ nebo „během cesty tramvají“. Přesto je třeba uznat, že právě nástroj PowerPoint je poměrně vhodným kandidátem pro letmou výuku, tedy přinejmenším ve srovnání se sofistikovaným Excelem či přebujelým Wordem. Jak to v tomto případě dopadlo?
Svazek tohoto rozsahu a koncepce prostě nemůže obsahovat příliš mnoho vědění, a proto v něm najdete jen to nejnutnější. Začněme od grafické formy, přesněji sazby – snaha přinést čtenáři výmluvný obrazový materiál ve výsledku způsobuje, že jde vlastně o jakousi koláž ilustrací a obtékajícího textu. Klíčovou úlohu zde pak hrají upozornění v podobě barevně výrazných bublin, v nichž jsou opravdu kritické informace. A právě zde je dobře patrná autorova zkušenost – kdybyste museli někoho posadit poprvé k PowerPointu a máte na něj deset minut, tak mu přečtěte texty v bublinách a ukažte mu prakticky, o co jde. V zásadě nemůžete udělat pedagogickou chybu!
Kniha přeci jen obsahuje něco více. Od základní práce s dokumentem se postupně dostáváme až k efektům při provádění prezentací a zapracování obrázků do snímků. Jistá povrchnost až tak nevadí – koncepce knihy dobře odpovídá koncepci programu, tedy s několika málo prostředky dosáhnout velkého efektu, což adept zvládne s opravdu minimální znalostí a základní schopností se v programu orientovat. A toto mu kniha určitě poskytne. Publikace však v některých momentech opravdu nemůže příliš posloužit, jaksi již z podstaty. Třeba výklad věnovaný obrázkům je dosti stručný, a za proklamací „…vytvářet dokonalé fotogalerie…“ z obálky zaostává na hony. Práce s šablonami – v PowerPointu dosti zásadní – je také popsána jen stručně, o takových drobnostech jako jsou třeba fonty písem a jejich použití ani nemluvě.
Kniha je jistě dobrým konkurentem populárním časopisům pro běžné uživatele – stejnou látku byste získali teprve po koupi řekněme celého ročníku, a zbytečně by se vám to prodražilo díky nadbytečným rubrikám. Je-li toto váš případ, pak kupte tuto knihu!













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.