Jak nezabloudit v autě

Archiv | 01.11.06

Šest navigačních zařízení v testu Automobilová satelitní navigace pomalu přestává být výsadou technofilů...







Šest navigačních zařízení v testu


Automobilová satelitní navigace pomalu přestává být výsadou technofilů a stává se běžnou součástí výbavy vozu. Vestavěné modely jsou ale stále poměrně drahé a standardně se montují jen do aut vyšších tříd. Prostým smrtelníkům pak zbývají přenosná navigační zařízení. Na šestici z nich jsme se v aktuálním testu podívali zblízka.

Zkratku GPS znali ještě před pár lety jen specialisté a milovníci technologických novinek, dnes už dávno přešla do obecné řeči. Přijímače GPS si na svá řidítka montují cyklisté, specializované modely jsou populární mezi vysokohorskými turisty a neobešli by se bez nich ani třeba milovníci jachtingu. Patrně nejrozšířenějším druhem jsou ale automobilové navigace. V terénu se většinou použít nedají; využívají výhradně automapy. Zato nabízejí celou řadu funkcí, které za volantem skutečně oceníme. Téměř vždy vidíme během jízdy na displeji počet kilometrů zbývajících do cíle i předpokládaný čas dojezdu, můžeme ale také zjistit, kde je nejbližší čerpací stanice nebo servis. Samozřejmostí je hlasová instruktáž málokterý řidič má za volantem čas sledovat displej, a proto je důležité, aby byly hlasové povely jasné, srozumitelné a hlavně spolehlivé. Prakticky všechny navigace prodávané na našem trhu dnes nabízejí instruktáž v češtině a kompletní lokalizaci menu i map.

Na co se zaměřit

Za volantem ale přijdou vhod i další speciální funkce. Některé přístroje zároveň slouží jako detektory policejních radarů, této funkce se u nás ale v poslední době příliš nedoporučuje využívat. Podstatně bezpečnější je jiná funkce, která se dnes mezi navigacemi prosazuje mnohé z nich díky Bluetooth slouží jako handsfree sady. A některé dovedou dokonce přes telefon z internetu stahovat aktuální dopravní zpravodajství a změnit plán cesty v případě, že na silnici před cílem dojde k dopravní nehodě nebo se tam utvoří zácpa, což může ušetřit dlouhé hodiny času.
Kromě funkcí by si měl člověk při nákupu rozmyslet, kde všude hodlá jezdit a jaké mapy tedy potřebuje. Některé modely se orientují jen v rámci Česka, v jiných najdeme mapy různých evropských zemí. Například TomTom GO 910 nabízí rovnou celou Evropu i USA. Samozřejmě ale platí, že více map přijde na více peněz.
Zároveň nejsou všechny mapy stejně kvalitní, resp. podrobné. Některé přístroje jsou vybaveny skutečně podrobnými plány velkých i menších měst se všemi názvy ulic i popisnými čísly a mapa obsahuje i silnice nejnižší třídy a místní komunikace, v jiných modelech najdeme jen hlavní tahy a ulice ve velkoměstech. Česko je na tom v tomto ohledu relativně dobře, většina testovaných modelů (s výjimkou Fujitsu-Siemensu N100 a trochu překvapivě i Garminu nüvi) patří do první kategorie, zato třeba na Slovensku se mapové pokrytí zlepšuje až v poslední době a mnohé modely ho v nabídce vůbec nemají.
Zájemce o satelitní navigaci by si měl také ještě před nákupem ujasnit, zda touží po specializovaném jednoúčelovém přístroji či mu více vyhovuje představa GPS v jiném zařízení, třeba v mobilním telefonu nebo v kapesním počítači. Obě řešení mají své výhody i nevýhody. Jednoúčelová zařízení (mezi něž v našem testu patří většina typů až na dva, o nichž bude ještě řeč) obvykle nabízejí lepší příjem GPS signálu a zpravidla také rychlejší a méně problémový chod nedělí se totiž o prostor v operačním systému s jinými typy aplikací. Zároveň ale slouží jen pro navigaci a ničemu jinému, ač se tento trend v poslední době mění. I specializované typy totiž dnes zvládají přehrát hudbu ve formátu MP3 nebo zobrazit na displeji fotografie. I tak ale mnoho lidí odmítá vydat nemalou částku za přístroj, jehož využití je omezené, ač nabízí zpravidla vyšší výkon.
GPS jednotky s navigačními programy se proto stále častěji objevují ve výbavě chytrých telefonů a kapesních počítačů (PDA). Z našeho výběru sem patří Fujitsu-Siemens Pocket Loox 560 a s jistou výhradou i Acer d155. Hlavně v prvním případě jde o plnohodnotné PDA s kapesní verzí Windows, na kterém lze spouštět kancelářské programy, číst poštu, brouzdat internetem, sledovat filmy, pouštět hudbu, hrát hry a provozovat celou řadu dalších činností, mezi něž patří i navigace. Mezi telefony, jež si s GPS rozumí, patří třeba Mio Digiwalker nebo Nokia N70. Tyto přístroje jsou i s navigačním softwarem a mapami zhruba stejně drahé nebo o málo dražší než jednoúčelové modely, jejich použití je ale mnohonásobně širší. S tím jsou ale spojeny i nevýhody operační systémy telefonů a PDA se pro navigační aplikace většinou příliš nehodí, což má za následek výpadky ve spolehlivosti, pomalejší operace a častější tuhnutí přístroje. Rovněž ovládání bývá většinou složitější. V neposlední řadě je tu otázka map málokterý telefon nebo PDA má několikagigový pevný disk jako třeba přístroje společnosti TomTom řady GO a mapy je tak zapotřebí ukládat na paměťové karty, na které se toho tolik nevejde.
Posledním, ale důležitým bodem je otázka velikosti. Někomu vyhovuje kapesní zařízení (extrémem je Fujitsu-Siemens N100), jiní dávají přednost velkému displeji se spoustou informací a velké rozměry přístroje pro ně nejsou překážkou. Každopádně je z čeho vybírat a pokud náš test při volbě optimálního zařízení někomu pomůže, budeme rádi.

NavigačníPaměťPodporaAktualizaceDisplejZadáníDopravníUdávanáCena
systémMapy v základupřístrojeMapykaretmap(úhlopříčka/rozlišení)LokalizacesouřadnicHandsfree infoDalší funkcevýdrž bateriíRozměryHmotnostvčetně DPHPoskytl

Acer d155iGo 2006střední a východní Evropa32 MBna kartěSDne (jen SD) 8,9 cm/320 x 240 bodůano anone ne MP3, prohlížeč fotografií, funkce PDA10 h113 x 98 x 50 mm300 g11 890 KčAcer Czech Republic, www.acer.cz
Fujitsu Siemens N100Navigon 6východní Evropa, Rakousko64 MBna kartěminiSDano 7,3 cm/320 x 240 bodůanoneneneMP3, hry 6 h89 x 62 x 16 mm110 g9 890 KčFujitsu Siemens Computers, www.fujitsu-siemens.cz
Fujitsu Siemens Pocket Loox 560iGo 2006ČR, Německo, Rakousko128 MBna kartěSDano 8,9 cm/640 x 480 bodůanoanone nePDA s Windows Mobile cca 4 h116 x 71 x 14 mm160 g16 755 Kč*Fujitsu Siemens Computers, www.fujitsu-siemens.cz
Garmin nüvi 300Garmin ČR, Slovensko, turist. mapa ČR418 MBna kartě nebo uvnitř přístrojeSDano 8,9 cm/320 x 240 bodůanoanoneneMP3, prohlížeč fotografií 4-8 h98 x 74 x 22 mm145 g8 700 KčPicodas Praha, www.garmin.cz
TomTom OneTomTomČR, Maďarsko, Polsko, Slovensko 32 MBna kartěSDano 8,9 cm/320 x 240 bodůanoanoanoanone2 h110 x 89 x 34 mm260 g9 508 KčRRC, www.rrc.cz
TomTom GO 910TomTomEvropa, USA20 GBuvnitř přístrojeneano 10,2 cm/480 x 272 bodůanoanoano anoMP3, prohlížeč fotografií 4 h112 x 81 x 66 mm340 g18 552 KčRRC, www.rrc.cz
* cena bez software, pouze s držákem a napáječem do auta

Acer d155

Model d155 je zařízení na pomezí jednoúčelové navigace a PDA, svým vzhledem patří do první kategorie. Rozměry a hmotností ho z testovaných modelů překonává jen TomTom GO 910. Navzdory "nabobtnalému" tělu má poměrně malý displej, tlačítka pod ním nereagují na dotek zrovna spolehlivě a joystick uprostřed se nepříjemně viklá. Celkově nepříliš dobrý dojem z designu umocňuje i zbytečně robustní držák. Přístroj je vybaven operačním systémem Windows CE .Net od Microsoftu, který umožňuje použití různých navigačních programů. Jinak si výhod PDA příliš neužijeme k dispozici je přehrávač MP3 a prohlížeč fotografií a podle některých zahraničních recenzí by si měl Acer poradit i se synchronizací kontaktů přes ActiveSync. To se ale u testovaného kusu nepodařilo. Každopádně se ani vzdáleně nejedná o plnohodnotný kapesní počítač, jakým je Fujitsu Siemens 560. Zamrzí především nemožnost aktualizace map uživatel je odkázán na obsah zakoupených paměťových karet. Acer d155 jsme testovali s navigačním softwarem iGo 2006, což byla patrně jeho největší výhoda. Tento systém se vyznačuje velmi příjemným grafickým prostředím, povedenými mapami a spolehlivou navigací. Během cesty je na displeji vidět zbývající vzdálenost i čas, při plánování potěší virtuální průlet trasou. Jen hlasová instruktáž by mohla být "silnější", při rychlejší jízdě už povely v hluku motoru zanikaly. Skvělou práci při jízdě odvádějí již zmíněná hardwarová tlačítka, pokud tedy pomineme jejich nepřesvědčivé provedení. Lze s nimi plynule zmenšovat nebo zvětšovat měřítko mapy a měnit pozorovací úhel, což se v nepřehledných situacích ukázalo jako velmi příjemné. Méně příjemná je ovšem absence jakýchkoli aktuálních informací o dopravě. Celkově se v kombinaci se softwarem iGo nejedná o špatné zařízení, za podobnou cenu si lze na dnešním trhu vybrat podstatně lépe.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 11 890 Kč

Fujitsu Siemens N100

Značka Fujitsu Siemens je v našem testu zastoupená dvěma modely, které se od ostatních liší na první pohled. Nejedná se o velké a těžké přístroje určené výhradně k použití v autě, nýbrž o kapesní zařízení v pravém smyslu slova. Prvním z nich je N100 krabička menší než mnohé současné telefony, která v sobě přesto skrývá kromě satelitní navigace ještě přehrávač MP3 a několik dalších méně podstatných funkcí (hry, kalkulačka). Malé rozměry jsou v mnoha ohledech nesmírně praktické vzhledem k tomu, že v našich končinách není dobré nechávat navigaci v autě bez dozoru, mívají majitelé jiných modelů často problém, kde své bachraté zařízení nosit. Daní za praktické provedení je hodně malý displej, na který se příliš informací nevejde a třeba při jízdě ve městě jsou tak mapy značně nepřehledné. Navigačním systémem je v tomto případě Navigon 6, v základním balení jsme dostali kartu s mapou východní Evropy včetně Česka a Rakouska. Plánování trasy je poměrně intuitivní, mapa ale bohužel u většiny měst nezná čísla domů, a proto je nutné navigovat na křižovatku cílové ulice s jinou ulicí. To může být docela nepříjemné ve chvíli, kdy cílovou oblast neznáme na rozdíl od TomTomu totiž přístroj nenabízí automaticky seznam křižovatek, musíme naslepo zadat aspoň jedno písmeno z názvu. Při volbě nelze zadat geografické souřadnice. Další nevýhodou jsou hodně pomalé reakce přístroje třeba seznam nedávno zvolených cílových míst se otevíral celou půlminutu. Nadšeni nebudou ani milovníci rozsáhlých databází bodů zájmu, ve srovnání s TomTomy jich má N100 jen hrstku. Nepotěší ani časté tuhnutí operačního systému, jímž je Windows CE od Microsoftu (nezaměňovat s Windows Mobile, to je jiná kategorie). Jinak je ale navigace spolehlivá a přesná, potěší dobře zpracovaná hlasová instruktáž. S lepší mapou by se jednalo o velmi atraktivní zařízení.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 9 890 Kč

Fujitsu Siemens Pocket Loox 560

Druhý z modelů značky Fujitsu Siemens jsme před časem testovali jako PDA a tehdy jsme neskrývali nadšení. Mezi jeho hlavní výhody patří kompaktní a přitom velmi slušivé provedení, výkonný procesor, bohaté možnosti konektivity (Wi-Fi, Bluetooth, USB hosting) a především skvělý displej s rozlišením VGA neboli 640 x 480 bodů. Díky operačnímu systému Windows Mobile 5 lze do PDA instalovat v podstatě nekonečné množství aplikací všeho druhu, od kancelářských programů přes multimediální přehrávače až po hry, navigační software pochopitelně nevyjímaje. V přístroji, který jsme měli před časem v ruce, byl navigační program Dynavix, nyní jsme dostali k testu aplikaci iGo 2006, kterou je vybavený i Acer d155. O přednostech tohoto systému už byla řeč, podobně jako u Aceru je velmi sympatická možnost použít hardwarová tlačítka pro zoomování v mapě, případně pro změnu úhlu zobrazení. Jen si musíme zvyknout na to, že při orientaci displeje na šířku nejsou tlačítka pod ním, ale vpravo od něj, to ale u PDA prakticky jinak nejde. Jedna věc nás ale u aplikace iGo trochu zarazila neumí komunikovat s adresářem a dalšími aplikacemi PDA, což je docela škoda. U jiných navigačních programů není problém třeba zvolit jako cílové místo adresu kontaktu z adresáře nebo místo schůzky, a to může být velmi praktické. Navigaci v podstatě není co vytknout, díky výkonnému procesoru reaguje mnohem rychleji než Acer, také plánování cesty je svižné a vestavěný reproduktor je o něco hlasitější. Ovládání je o něco složitější než třeba u zařízení TomTom, po nějaké době si na něj člověk ale bez potíží zvykne. Nepříjemnou daní za univerzální schopnosti je nicméně časté tuhnutí systému v tomto ohledu jsou na tom jednoúčelová zařízení podstatně lépe.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 16 755 Kč včetně držáku
a autonabíječky, bez map

Garmin Nüvi 300

Značka Garmin patří v oblasti satelitní navigace k nejslavnějším jménům a modelová řada Nüvi má její popularitu ještě posílit. Typ s označením 300 je z ní nejlevnější, přesto se už na první pohled rozhodně nejedná o nějakou lacinou náhražku lepších přístrojů. Z testovaných modelů se jedná o druhý nejmenší a nejlehčí, hned po miniaturním Fujitsu-Siemensu N100, na rozdíl od něj ale nabízí mnohem lepší displej se standardní úhlopříčkou 8,9 cm. Displej poslouží také jako jediný ovládací prvek, spolu s hardwarovým tlačítkem, které podobně jako u TomTomů slouží jako vypínač. Displej je velmi dobře viditelný i za jasného dne a na dotek reaguje příjemně rychle. Cíl lze zadávat obvyklými způsoby (adresa, křižovatka, body zájmu) a také pomocí GPS souřadnic, což potěší. Horší je, že přístroj při zadávání adresy nenabízí automaticky možnosti podle počátečních písmen a pro tuto nabídku musíme stisknout potvrzovací ikonku. Vypadá to sice malicherně, u navigace ale každý zbytečný úkon vadí. Vzhledem k obecnému renomé map od Garminu nás trochu překvapilo, že vestavěná mapa Česka (v nejlevnější verzi je ještě mapa Slovenska a turistická mapa) nepatří k nejlepším ulice dokáže přístroj rozeznat jen u velkých měst, už okresní města mají často smůlu, také s čísly domů se potkáme jen sporadicky. Ani bodů zájmu není tolik jako u map jiných výrobců. To je škoda, zahraniční recenzenti svorně pějí na Garmin chválu a srovnávají jeho mapy s TomTomem. Specifickým nedostatkem české verze je i hodně kostrbatý překlad menu a nepořádně sestavená hlasová instruktáž, v níž slova často znějí přes sebe. Na druhou stranu jsou k dispozici některé milé doplňky kromě obligátního MP3 přehrávače a prohlížeče fotografií jde třeba o slovníček cizích slov nebo program na převod jednotek a měn, což může být při cestování docela příjemné.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 11 890 Kč

TomTom One

Menší a levnější z obou TomTomů v našem testu se hodně podobá Garminu Nüvi, je ale o něco větší, těžší a také dražší. Přesto v jeho případě ještě můžeme hovořit o kapesním modelu, ač v žádném případě nemáme na mysli kapsičku od košile. Minimalistickému pojetí odpovídá i držák do auta, který je až překvapivě malý a jednoduchý, přitom ale funguje výborně. Na rozdíl od většího modelu GO 910 není One vybaven pevným diskem, mapy tudíž obdržíte na SD kartě. V základním balení obsahuje mapy Česka, Slovenska, Maďarska a Polska. V Česku je pokrytí velmi dobré i na úrovni čísel domů, na Slovensku je to o něco horší. Tradiční předností TomTomů jsou body zájmu je jich spousta a dobře se mezi nimi hledá, i když One v tomto případě nestačí na modely GO s jejich velkokapacitními pevnými disky, na které se vejde přece jen podstatně více informací. Velkou předností zařízení společnosti TomTom je ovládání. Výrobce správně pochopil, že u satelitní navigace hodně záleží na rychlém a intuitivním uživatelském rozhraní na většinu příkazů stačí minimum doteků ikon na displeji. Kdykoli je to možné, nabízí přístroj snadný výběr z pravděpodobných možností (nedávno zvolené cíle, ulice od stejného písmene apod.), přičemž kterékoli místo na mapě lze okamžitě označit jako cíl či oblíbenou položku apod. Tento systém má dva příznivé důsledky jednak mohou s navigací pracovat i naprostí začátečníci a techničtí antitalenti, jednak se ovládání při samotné jízdě omezuje na nejnutnější úkony. Podobně jako GO 910 umí i One v poslední verzi softwaru zadávat cíl formou souřadnic GPS, čímž smazal důležité manko vůči konkurenci. Na rozdíl od Garminu nelze přístroj použít jako přehrávač MP3 nebo prohlížeč fotografií, zato ale poslouží jako handsfree sada k telefonu, navíc si přes telefonní datové připojení zařízení může stahovat i informace o dopravní situaci.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 9 508 Kč

TomTom GO 910

V porovnání s modelem One působí nová vlajková loď TomTomu robustním dojmem a rozhodně se nehodí k nošení v kapse. Není ani proč stejně jako jiné modely řady GO je TomTom 910 určený výhradně k použití v autě Jinak ovšem GO 910 patří mezi dnešními navigacemi k absolutní špičce. To je patrné už při pohledu na veliký širokoúhlý displej nabízí mnohem vyšší rozlišení než většina současných modelů (Loox 560 je jakožto PDA trochu jiná kategorie) a při prohlížení map nebo práci s texty to často oceníme. Další velkou výhodou oproti konkurenci je celých 20 GB paměti na pevném disku. Díky tomu mohli výrobci nabídnout v základním balení mapy celé Evropy i USA, to vše ale zaplnilo disk jen z poloviny a na další mapy (nebo hudbu či fotografie) stále zbývá hodně místa. Přístroj s tradičním trojúhelníkovým půdorysem vypadá vcelku elegantně, jen nám vadilo, že na rovné ploše neleží pevně a kýve se. Mimo držák či kolébku ho tedy musíme držet v ruce. Na těle nejsou kromě vypínače žádné ovládací prvky, k veškeré práci s navigací slouží dotykový displej. O přednostech navigačního softwaru od TomTomu už byla řeč, proto nezbývá než chválu zopakovat. Na velký disk se navíc vešla spousta bodů zájmu, takže doporučujeme zobrazit jen některé kategorie, jinak by mapy mohly být až nepřehledné. Nový software navíc napravuje jednu z nejhorších chyb předchozích verzí nyní už je i v TomTomech možné volit cíl podle zeměpisných souřadnic. Na cestách je na GO 910 spolehnutí, ke ztrátě signálu dochází jen výjimečně a hlasová instruktáž je tak pedantická, až nám to místy přišlo přehnané. Podobně jako model One lze i GO 910 použít jako handsfree pro telefon, komunikace funguje bez problémů. Jen cena by mohla být nižší.
Vlastnosti:HHHHH
Poměr cena/výkon:HHHHH
Celkem:HHHHH
Cena vč. DPH: 18 552 Kč













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.