FAQ

Archiv | 01.11.98

Při spuštění počítače a po startu Windows 95 se mi objeví chybové hlášení. Snažil jsem se toto chybové hláše...







Při spuštění počítače a po startu Windows 95 se mi objeví chybové hlášení. Snažil jsem se toto chybové hlášení odstranit přes WIN.INI, jak samo radilo, ale nepodařilo se. Lze to odstranit jinak, nebo došlo k chybě z mé strany?
Vážení čtenáři, jsem rád když dostanu dotaz krátký, musí však být výstižný a musí obsahovat všechny potřebné informace týkající se problému. Proto vás prosím, abyste mi neposílali dotazy typu výše uvedeného. Tazatel opomenul uvést, jaké chybové hlášení se objevuje, a nepopsal ani svůj zásah. Musel bych být věštec abych na tento dotaz odpověděl a odpověď k něčemu posloužila. Domnívám se, že si tazatel omylem smazal nějaký systémový soubor, a systém jej teď nenajde a vygeneruje chybovou hlášku. Ve win.ini se toho moc vyřešit nedá, lze akorát zjistit, jaký soubor chybí a někdy také, kde se má nalézat. Pak nezbývá, nežli tam soubor doplnit. (Smazáním řádky se jménem souboru sice hlášení zmizí, ale něco ve Windows asi nebude fungovat...)
Pozn. TestCentra IDG: Pokud skutečně jde o chybějící ovladač zapsaný v registrech nebo WIN.INI (častější jsou přímo registry) a Windows 95 jej nutně nepotřebují ke startu, tak i přes chybové hlášení naběhnou. V tomto případě také mohou jít spustit v nouzovém režimu.

Problém se vyskytl postupně na dvou nových PC při výměně hard disku pro nadměrnou hlučnost. V obou případech prováděl výměnu disku odborný technik dodavatele PC. Po zkopírování ze starého na nový disk je vše v pořádku, až na to, že:
1. Ve složce "Písma" v ovládacích panelech v menu "Soubor" zmizela volba "Nainstalovat nové písmo".
2. Změnila se složka "History" ve "Windows", takže se v IE nezobrazí tak, jak by měla. Zobrazí se jen tři soubory (mm2048.dat, mm256.dat, desktop.ini), které nejsou čitelné. V Exploreru Windows se složka History objeví s normální ikonou, předtím měla ikonu HTML dokumentu.
3. Narušila se složka "Aktovka", měla rovněž vadné kontextové menu a změnila se její ikona na ploše, to se ale vyřešilo funkcí "Vytvořit nový objekt - aktovka".
Později však jednomu z počítačů po instalaci modemu, Zip mechaniky a k tomu dodaného softwaru (opět provedeno odborníkem) zmizela možnost "Aktovka" z nabídky "Vytvořit nový objekt").
Nevíte, jak k tomu všemu mohlo dojit a hlavně jak to napravit bez nutnosti reinstalace Windows 95? Byl jsem ujištěn, že se možnost "instalovat nove písmo" při kopírování ztratí vždy. Ke kopírování disku byl použit Norton Commander. Jedná se o nějakou chybu v registru? Souvisí to nějak se soubory desktop.ini? Co znamená položka "UICLSID" v souboru desktop.ini ve "Fonts"?
Za uvedené problémy je zodpovědný Norton Commander, resp. ten, který kopírování prováděl s jeho pomocí. Norton má hned tři nectnosti (nikoliv však vinou jeho tvůrců), jež se objevují při jeho použití ve Windows 95.
1. má omezenou "hloubku" podadresářů, které dokáže zpracovat
2. neumí pracovat s dlouhými jmény
3. s češtinou pracuje pouze pod kódováním DOSu, které je odlišné od Windows.
Tyto nedostatky způsobily narušení některých částí systémů Windows 95, a to tak, že dlouhé názvy byly zkráceny (a převedeny na velká písmena) a české znaky byly převedeny na jiné znaky. K nadměrné hloubce adresářů patrně nedošlo - to Norton oznámí. Ještě je tu jedna skutečnost, která souvisí s nastavením Norton Commandera. Ten totiž kopíruje pouze to, co zobrazuje. Pokud nebylo zapnuto zobrazení všech souborů včetně skrytých, zkopírovaly se pouze "běžné" soubory. Ve skrytých souborech je přitom uložen registr a další systémová nastavení. Přenáší-li se soubory systému Windows 95, musí k tomu být použit odpovídající nástroj, který umí pracovat se systémem souborů Windows 95. Tím je například Windows Explorer (se zapnutým zobrazením všech souborů). Žádné jiné programy bych k přenášení systému nedoporučoval. Norton byl psán pro DOS, a podle toho přistupuje k souborům. Nyní jak vaše Windows 95 opravit. Buď máte ještě původní disk a můžete soubory přenést znovu, nebo musíte Windows přeinstalovat. Tím se vytvoří potřebné soubory, případně adresáře s dlouhými názvy. Vy byste měl pak smazat soubory nebo adresáře se zkomolenými názvy, aby zbytečně nezabíraly místo na disku. Na dotaz ohledně souboru desktop.ini vám bohužel neumím odpovědět.
Pozn. TestCentra IDG: Nejkorektnější způsob, jak přenést nainstalovaný systém z jednoho disku na druhý, není po jednotlivých souborech, ale přenesení celé oblasti (partition) disku.Velmi dobrý nástroj pro kopírovaní disků a oblastí je Ghost, jehož časově omezenou zkušební verzi lze zadarmo stáhnout z adresy http://www.ghostsoft.com.

Mám problém s přeinstalováním DirektX ve Windows NT. Klasický DirectX pro Windows 95 nainstalovat nelze. Prý existuje DirectX také pro Windows NT. Mohli byste uveřejnit adresu tohoto programu na Internetu?
Odpověď na váš problém naleznete na adrese www.microsoft.com/directx/pavilion/hardware/dx4nt.htm. Zde je řečeno, že DirectX ve verzi 5 nebo 6 existuje pouze pro Windows 95, resp. Windows 98. Pro Windows NT existuje verze 3.0, která je obsažena v Service Pack 3. Jeho adresa je na této stránce uvedena.

Mám problém s myší Mitsumi. Ve Windows 3.11 se vždy po nějaké době zasekne. Tedy přesněji řečeno, ve spuštěném programu pro Windows. V DOSu žádné problémy nejsou, pokud nepočítám dosovské okno pod Windows.
Problém bych typoval na driver myši, mohl by být také konflikt s ovladačem videokarty. Neporadím vám příliš konkrétně, ale uvedu svoji zkušenost s myšmi a Windows 3.x. Nejvíce se mi osvědčila spolupráce DOS ovladače myši od Microsoftu (mouse.com) s Windows ovladačem "Sériová myš Microsoft". Tuto kombinaci jsem prvotně zkusil na jakoukoliv myš. Rozběhla-li se myš pod DOSem, úspěch byl zaručen. Tato kombinace ovladačů umožňuje jednu příjemnou věc, kterou řada ovladačů neumí - otevřete-li dosovské okno ve Windows, je možné myší ovládat DOS-aplikaci běžící v tomto okně! Existují však i na myši, které s ovladačem Microsoft nepracují, a tato možnost je uživatelům odepřena.
Pozn. TestCentra IDG: V případě, že opravdu jde o kolizi ovladačů myši a ve Windows, je vhodným řešením vytvoření menu s více konfiguracemi v souborech CONFIG.SYS a AUTOEXEC.BAT. V konfiguraci pro Windows se pak nespouští vůbec žádný dosový ovladač myši. Nejjednodušší pro vyzkoušení je vždy odstranit dosový ovladač z paměti ještě před spuštěním Windows.

Mám grafickou kartu Diamond Viper V330 4 MB SGRAM. Pro tuto kartu mám instalované ovladače DirectX a nově i OpenGL ICD. Přesto některé hry (např. Hexen II, Incubation, Turok) nemohu "rozchodit", nebo v případě Hexen II se zasekávají, a okamžitě tuhne systém při pokusu o hraní verze hry s GLIDE. Nejnovější ovladač mám ve verzi 4.10.01.0126. V problematice se orientuji jen přehledově, ale nechápu, jak časopis CHIP mohl uvedenou kartu testovat hrou Turok, kterou já nespustím. Není mi jasné, kde a jakou dělám chybu. Pro doplnění, např. hry Tomb Rider 2, Sabre Ace - Korea spustím zcela bez problémů. (Typ počítače neuveden, P166MMX, 48 MB EDO RAM, Windows 95.)
To, že nespustíte hru Turok na svém počítači, ještě neznamená, že nejde spustit na žádném jiném. Časopis CHIP patrně test prováděl na značkových strojích, kde se žádný problém nevyskytl. Z vašich informací není jasné co znamená slovo "nerozchodil" (jsou nějaká chybová hlášení?). Obecně platí, že hry dokáží otestovat hardware počítače nejlépe, chovají se k němu nejagresivněji (v dobrém slova smyslu). Stává se, že na značkovém stroji hra běží, zatímco na počítači složeném z různých dílů různých výrobců se nerozjede nebo vytuhne. Viděl jsem dokonce hru, která nesnášela jiný procesor než Intel. Abychom našli nějaké řešení (sám zmíněné hry neznám, a tudíž nevím, co vyžadují), dovolím si požádat vás, milí čtenáři, zda jste se náhodou s problémem zatuhnutí zmíněných her nesetkali a problém nějak nevyřešili. Vaše případné reakce zveřejníme.
Pozn. TestCentra IDG: Problematika kompatibility 3D akcelerátorů, programových rozhraní a her je poměrně komplikovaná a ne pro každou situaci existuje vhodné řešení. Existují tři hlavní 3D rozhraní - Direct3D, OpenGL a GLIDE, hra i karta se musí na alespoň na jednom shodnout. Některé hry (určitě Quake a Hexen II, u Turoku a Incubation nevím) dokáží využívat hardwarovou 3D akceleraci pouze přes rozhraní GLIDE, které bylo navrženo pro čipsety Voodoo firmy 3Dfx. U takových her se pro jiné karty nabízí tři řešení. Buď existuje patch nebo upravená verze ovladače GLIDE pro danou kartu. Takové jsou k dispozici třeba pro čipset PowerVR, pro Diamond Viper 330 (respektve čip nVidia Riva 128) nic takového, pokud vím, není. Druhou možností je dokoupení samostatného akcelerátoru s čipsetem od 3Dfx. Nakonec zbývá hrát tyto hry pouze se softwarovým renderováním, vzhled však může být horší a rychlost se určitě výrazně sníží. Ostatně je možno si vybírat pouze hry využívající Direct3D.

Prosím vás o radu ohledně užívání produktu AmiPro 3.1. Už dlouho mne trápí problém, který mi zatím nikdo nepomohl vyřešit.
1. Každé ráno první tisk z textového procesoru způsobí chybu aplikace Spool32 a dojde k zablokování tiskárny.
2. Někdy po zadání tisku, když se pohne myší, zatuhne celý počítač.
3. Občas dojde u souborů, s nimiž se pracuje, bez jakéhokoliv zásahu k nastavení atributu "Pouze pro čtení".
Už jsem zkusil přeinstalovat Windows i AmiPro, antivirovou kontrolu, na počítači byly měněny i hardwarové komponenty. (Zkráceno, tazatel dodal podrobný popis chyby i informaci o produktu.)
Chyba aplikace je vždy nepříjemná věc, a zpravidla ji odstraní pouze upgrade aplikace nebo prostředí Windows. Na Internetu je k dispozici upgrade na adresách www.walbeehm.com/win95updcontents.html nebo www.walbeehm.com/win95upd.html. Na adrese www.starkreality.com/~callen/spool32.htm naleznete FAQ ohledně systému Spool32. Abych vás pouze neposílal pro odpověď na Internet, pokusím se také o radu. Co si pamatuji, AmiPro má svůj vlastní tiskový procesor (print manager), který není závislý na Windows (tehdy 3.x). Já jsem tento procesor vždy vypínal a tisk pak šel standardními cestami Windows. Toto nastavení nepůsobilo potíže. Z dotazu není patrné, zda print manager AmiPro používáte či nikoliv, podívejte se ale na nastavení tisku přímo v AmiPro. Předpokládám, že z jiných aplikací vás tisk nezlobí, hledejte tudíž chybu zde. Ještě je také možné nastavit ve Windows tisknutí přímo na tiskárnu (viz obrázek - zaškrtnout položku "Print directly to printer") a vyřadit tak Spool z činnosti. Toto doporučuji obecně v případě existence tiskových front (např. printserver Novell) - vždy totiž stačí jen jedna tisková fronta na cestě k tiskárně.
Co se týká nastavení atributu pouze pro čtení, mohlo by to způsobit nastavení přístupu k síťovým souborům (na síti Novell jde o parametr "Read-only compatibility ON/OFF") nebo chyba AmiPro. Jde o to, že uživatel A otevře soubor na síti. Uživatel B otevře tentýž soubor, a AmiPro nastaví atribut R/O (aby nedošlo k nabourání tohoto souboru). Pak uživatel A soubor zavře a po chvíli uživatel B soubor uloží. Kdyby byl soubor ještě otevřen uživatelem A, síť by se bránila konfliktem. Ten už na síti teď není, takže uložení je možné (zde ona chyba), z AmiPro jde ale pokyn aby se nastavil souboru atribut R/O. Není vyloučeno, že se v tomto mýlím, ale zkuste si pro jistotu tuto situaci prověřit.

Zkušenosti čtenářů

K vaší odpovědi na dotaz "Jak mám nainstalovat Windows 3.11..." podotýkám, že potřeba paralelního provozu Windows 3.x a Windows 95 je stále ještě poměrně častá, především v menších podnicích a organizacích, kde je nedostatek peněz na upgrade softwaru (mnohdy i zbytečný). Windows 95 Service Pack 2 (OSR2) tento paralelní provoz již neumožňují (důvodem ke zrušení zpětné podpory je FAT-32). Snadné řešení je nainstalovat oba systémy na samostatnou oblast disku (partition) a použít některý boot manažer.
K poslednímu dotazu "Po nastartování minulé verze DOSu..." - toto je zcela normální jev u verze OSR2. Je to způsobeno chybou v kódu OSR2. Problém lze však řešit - složitěji úpravou startovacích souborů včetně jejich "ručního" přejmenovávání v souborech autoexec.* nebo jednodušeji pomocí Ranish Boot Manageru, který chybný startovací kód v boot sektoru nahradí opraveným kódem. Kromě toho se odstraní i problém s bootováním z oblastí FAT-16, která leží za hranicí 2 GB. Oprava takto nabouraného disku je snadná, stačí nastartovat systém z diskety s DOSem verze 7.1 a příkaz SYS. Ranish Boot Manager je zdarma na adrese: www.intercom.com/~ranish/part/
Luboš Kopečný, Svitavy
coop.sd@sy.cesnet.cz


Vážená redakcia,
rád by som reagoval na vašu odpoveď v rubrike FAQ v čísle 8/98. Čitateľ tam popisoval problém s WinTrasherom Pro a štartovacím logom Windowsu 95. Chcel by som poopravit vašu odpoveď v tom, že startup logo, ale aj shutdown logo (Nyní můžete počítač...) a wait logo (Za chvíli bude možno...) sú samostané súbory. Startup logo je v koreňovom adresári C:logo.sys, wait logo je v C:windowslogow.sys, shutdown logo je v C:windowslogos.sys
Logá majú zvláštne rozmery, sú horizontálne kompresované. Je možné ich otvoriť, odporúčal by som Malování (MS Paint). Ide to aj v CorelDRAW 7, ale aby ste niečo videli a v približne totožnom formáte ako pri starte, resp. ukončení Windows, musíte obrázok roztiahnut a prídete na to, že Corel ho identifikuje na 45 x 45 metrov!
Čo sa týka organizácie logo obrázkov v systéme, zaujímavým programom je Logo Organizer 95 prístupný ako shareware. Taktiež na Internete sú prístupné celé balíky tém pre MS Plus! for W95 a niektoré obsahujú aj spomínané 3 logá.
No a ešte k problému čitateľa. Neviem či nepozabudol, že logo musí mať príponu .sys, alebo si nevšimol políčko "Show Windows splash screen while booting" na karte Startup vo WinTrasheri Pro. Ak je políčko prázdne, tak sa nezobrazí Startup logo. Ešte pripadá do úvahy možnosť, že spomínané logo na disku nie je. V skratke asi len toľko k tomuto problému.
Inák si váš časopis veľmi pochvaľujem a ostávam s pozdravom
Ladislav Bratský, Košice

V poslední rubrice "Jak na to" odpovídáte na dotaz čtenáře, jak změnit startovací logo Windows 95. Píšete tam, že Windows mají toto logo ve WIN.COM. Pravdu díte, ale ne úplně. Při startu Windows hledají na ROOTu systémového disku soubor LOGO.SYS, jenž je animovanou bitmapou o parametrech 320 x 400 x 256 barev. Pokud ji nenaleznou, dosadí logo z WIN.COM. Jak udělat animovanou bitmapu, to netuším, ale když tam dáte obyčejnou bitmapu těchto rozměrů pojmenovanou jako LOGO.SYS, tak se vám při startu Windows zobrazí jako startovací logo.
Lukáš Gallina
lukas.gallina@post.cz

V čísle 09/1998 je v rubrike FAQ uverejnená otázka na čitatelov ohladom odstranenia chuti Win95 po automatickom spúšťaní Scandisku v prípade neregulerného vypnutia/resetnutia počítača. Riešenie je celkom jednoduché: do súboru MSDOS.SYS je treba do sekcie
[Options] pripisat riadok AutoScan=0. V prípade =2 by scan prebehol automaticky, default je =1, kde sa pred vykonaním pýta, resp. píše info-hlášku a čaká na stlačenie ľubovolnej klávesy. Ale má to jeden háčik, z počutia mám (nemal som kdě overit), že tato "featura" funguje iba pri OSR2 verzii Windows 95.
Ako bonus ešte zasielam par dalšich parametrov do sekcie [Options], ktore funguju v kazdej verzii:
BootDelay=n - n=0 disables the bootup-delay (default n=2)
BootFailSafe=n - Enables Safe Mode for system startup (default n=0)
BootGUI=n - Enables automatic graphical startup into Win95 (default n=1)
BootKeys=n - Enables the startup options keys like F5, F6, F8 (default n=1)
BootMenu=n - Enables automatic display of the Win95 Startup menu (default
n=0)
BootMenuDefault=n - Default menu item on the Startup Menu (default n=3)
BootMenuDelay=n - Seconds to display the Startup Menu (default=30)
BootMulti=n - Enables dual-boot capabilities (default=0)
BootWarn=n - Enables the Safe Mode startup warning (dehault n=1)
BootWin=n - Enables the Win95 as default OS (default=1)
DblSpace=n - Enables automatic loading of DBLSPACE.BIN (default n=1)
DoubleBuffer=n - Enables double-buffering gor SCSI controllers (default
n=0)
DrvSpace=n - Enables automatic loading of DRVSPACE.BIN (default n=1)
Logo=n - Enables display of the startup logo (default n=1)
Network=n - Enables Safe Mode with Networking as menu option (default n=1)
(Pozn. red.: Dopis došel bez diakritiky, a tak se omlouváme za případné zkomolení slovenského pravopisu.)
S pozdravom, Matúš Kráľ
matus@wizard.sk

*****

InterFAQ - Přehledy archivů FAQ

Pokud náš pravidelný sloupek sledujete déle, jistě víte, že FAQ nejsou jen hromádkou odpovědí na konkrétní otázky, ale také jedinečnou "živou"příručkou, umožňující rychle proniknout do tajů konkrétního oboru/oblasti. Právě proto, a také proto, že nejsou jen FAQ o počítačích (i když těch je stále asi největší počet) možná uvítáte i pomoc při hledání odpovědí na jiné než počítačové otázky - dnešní pokračování InterFAQ výhradně věnované odkazům na přehledy v síti dostupných archivů otázek a odpovědí.

USENET FAQs
Rozsálý a pravidelně aktualizovaný abecední index přehledů otázek a odpovědí z USENETu se možností vyhledávání na serveru Ohio State University.
http://www.cis.ohio-state.edu/hypertext/faq/usenet/FAQ-List.html

Oxford University - FAQs by Category
Další z "klasických univerzitních" přehledů archivů FAQ, tentokrát z Oxford University.
http://www.lib.ox.ac.uk/internet/news/faq/by_category.index.html
*** oxford.bmp***

Utrecht University - Faqs by Archive-Name
Asi největší evropský přehled archivů častých otázek a odpovědí z prostředí počítačové komunity univerzity v holandském Utrechtu.
http://www.cs.ruu.nl/wais/html/na-dir/.html


The Internet FAQ Consortium
Virtuální sdružení správců velkých archivů FAQ, soustřeďující veškeré informace vztahující se k dokumentům FAQ, a zejména informace na podporu začínajících autorů nových přehledů.
http://www.faqs.org/

FAQFinder
Automatický systém pro vyhledávání odpovědí na často kladené otázky v obsahu diskusních příspěvků většiny "USENET newsgroups" serveru laboratoře informatiky University of Chicago.
http://infolab.cs.uchicago.edu/faqfinder/

Usenet FAQ Archive
Přehled archivů odpovědí na často kladené otázky v HTML (HyperText Markup Language) i ASCII textu na serveru sdružení "The Internet FAQ Consortium".
http://www.faqs.org/faqs/
*** archive.bmp ***

FAQ Library
Bohatý přehled archivů FAQ, původně vytvořených a přístupných jako hypertextové dokumenty systému WWW (World Wide Web).
http://www.ba-karlsruhe.de/faqlib/
http://www.vol.it/mirror/faqlib/
*** library.bmp ***

FAQ central
Stránka věnovaná problematice FAQ od Ian D. Schulze, známého v sítí pod přezdívkou "Loaf".
http://www.olivernews.com/faqcentral/















Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.