FAQ

Archiv | 01.02.98

NEJČASTĚJI KLADENÉ DOTAZY SOFTWARE Minulý týden se mi do rukou dostal váš časopis s přibaleným CD-ROMem ...







NEJČASTĚJI KLADENÉ DOTAZY


SOFTWARE

Minulý týden se mi do rukou dostal váš časopis s přibaleným
CD-ROMem PC WORLD a INVEX`97. Problém nastal při používání CD PC
WORLDu. Ze sekce sharewaru jsem postupně instaloval (do Windows
95) a zkoušel jednotlivé programy a různé demoverze. Ne každý
program se mi samozřejmě hodil. Proto jsem po jeho zkoušeni
přistoupil k jeho deinstalaci. Většinou jsem volil volbu ze
složky Ovládací panely -- Přidat/Ubrat programy. Při této volbě
však nechávám na libovůli deinstalačního programu, co bude
provádět. Deinstalační programy podle mě upravují a mažou soubory
z adresáře Windows/System. A zde zřejmě došlo k chybě. Po
odinstalování grafického programu, nevím však jeho přesné jméno,
se stalo něco se systémem. Poprvé jsem na tuto změnu přišel, když
jsem si z desktopu chtěl spustit Windows Commandera. Systém
zahlásil toto: "Soubor Version.dll nelze spustit. Najděte soubor
a zkuste najít chybu." Myslel jsem zpočátku, že je to chyba
WinCommanderu, ale stejnou hlášku mi podávají i další programy
pod Windows 95, kromě programů v Office a v DOS session. Kde je
problém a jak ho mám vyřešit? Nerad bych přeinstalovával celá
Windows 95, neboť v nich mám nyní plno dalších systémových
komponent, o které bych asi přeinstalováním přišel. Poraďte
prosím. Děkuji.

Problémy typu odinstalace programů jsou vždy nepříjemné a bohužel
je nutná jistá obezřetnost při instalaci a odinstalaci nových
programů z kteréhokoliv zdroje. Deinstalační programy obecně
pracují tak, že vyjmou všechny soubory, které instalační program
přidal do počítače (nejenom do adresáře System). Kromě toho také
vyjmou položky v souborech typu ini a v systémovém registru.
Problém ovšem nastane, když některé soubory využívá více
programů. To už odinstalační program není schopen zjistit
a nedokáže potřebné soubory zachovat. Tento stav ale většinou
oznámí, a je na vás, jakou akci zvolíte. Pokud zvolíte, aby byl
soubor smazán, popřípadě všechny další takové soubory, mohou
nastat vámi popisované potíže. Důležité však je, že deinstalátor,
je-li správně napsán, maže soubory tak, že je umisťuje do
odpadkového koše. Odtud můžete zachránit nejen zmiňovaný soubor
Version.dll , ale i jiné potřebné soubory, převážně dll .
Reinstalace Windows 95 by vám v tomto případě nepomohla, neboť
soubory dodané instalačními programy jiných produktů neobsahují.
Pokud odpadkový koš zklamal, stačí, když provedete reinstalaci
WinCommanderu, případně dalších produktů, které hlásí chybu.
Začněte méně rozsáhlými programy.

Po úplné instalaci Internet Exploreru 4.0 final release (anglické
verze) se ve Wordu 97 z Office 97 změnily fonty tak, že nepíšou
česky. Ale Excel 97 je bez problémů. Zajímavé je, že na počítači
zapojeném v síti Windows 95 se stalo to samé, ačkoli se tam žádný
IE4 neinstaloval a je tam stále IE3¨.

Dotaz typu Word nepíše česky, ale Excel ano, se ke mně dostal již
několikrát. Nikdy však po instalaci MS IE. Předpokládám, že
instalační program IE provedl něco s fonty buď fyzicky (náhrada
souborů fontů za jiné v jiném kódování), nebo změnil zápisy
v registru. On totiž pod Microsoftem není font jako font... (viz
různé kódování od DOSu až po Windows 95). To, že se totéž děje na
jiném počítači, je zvláštní, ale vysvětlit se to dá tak, že Word
si fonty (soubory) bere z disku počítače, kde byl instalován IE,
případně z instalace Wordu na nějakém serveru, kam zasáhl
i Explorer (nějaký společný Windows adresář). Problém bych zkusil
odstranit přeinstalováním Wordu, nebo raději Office -- pouze
fonty (pokud to instalátor dovolí).

Snažím se, abych měl ve Windows 95 ikony alespoň ve 256 barvách.
Nápověda mi oznámí, že je toto možné při změně hloubky barev
aspoň 64K, ale i když mám 800 x 600 TrueColor, ikony jsou stále
v 16 barvách. Přitom když dám ve vlastnostech změnit ikonu, jsou
mi nabízeny ikony v 256 barvách. Tak mi je vykreslí i NU 95, ale
na ploše a v Internet Exploreru jsou stále 16barevné.

Problém bude nejspíše v tom, že změna barev se nezapíše do
patřičných souborů (nebo registru). Jistě si mnozí vzpomenou, že
při přechodu na jiné grafické rozlišení ve Windows 3.x trval
první start Windows neúměrně dlouho. To proto, že se
přepočítavala měřítka tak, aby se plocha umístila do nového
rozlišení. Toto se pak zapsalo do souborů *.grp . Byli-li tyto
soubory označeny pouze pro čtení, Windows sice zobrazila plochu
v novém rozlišení, ale podruhé to trvalo stejně dlouho. Navíc se
objevovaly i zprávy, že skupinu nelze aktualizovat. Předpokládám,
že ve Windows 95 je mechanismus podobný. K vámi popisovanému jevu
mohlo dojít např. tak, že na počítači bylo nastaveno (třeba
policy editorem) nějaké omezení týkající se zásahů na ploše. Při
změně grafického režimu je nutné aktualizovat zástupce, jenomže
to systém nedovolí. Proto si tito ponechají 16barevné ikony,
i když jsou jim nabízeny 256barevné. Chtěl bych podotknout, že
jde pouze o moji domněnku -- k zablokování změn mohlo dojít
i jinak. Jsem ale přesvědčen, že v tom problém spočívá.

Po neúspěšném pokusu nainstalovat české Microsoft Direct X5
z CD-ROMu z PC WORLDu 11/97 do českých Windows 95 se Service
Packem 1 mi počítač nebootuje plynule. Při startu se vypíše
následující text a systém čeká na stisknutí klávesy:
-- Nelze najít zařízení, které je potřeba pro spuštění
systému Windows nebo aplikace systému Windows.
-- Registr systému Windows nebo soubor System.ini odkazují
na soubor zařízení, které již neexistuje.
-- Pokud jste tento soubor odstranili úmyslně, zkuste
odinstalovat přidruženou aplikaci jejím instalátorem nebo přímo
programem pro odinstalaci.
-- Chcete-li aplikaci přidruženou k tomuto zařízení
používat, zkuste ji znovu nainstalovat nebo nahradit chybějící
soubor.
-- mtrr.vxd.
-- Pokračujte libovolnou klávesou.
Nenašel jsem žádné řešení v system.ini ani ve win.ini , nepomohlo
ani dvojnásobné přeinstalování Windows. Bohužel jsem si
nezálohoval system.dat a user.dat, a registr Windows 95 je pro
mne velice rozsáhlý na objevení řešení.

Problém je v ovladači mtrr.vxd, který patrně patří ke grafické
kartě. Teď jde o to, zda tento ovladač používala Windows 95 před
neúspěšnou instalací, nebo zda jej tato instalace nepřidala
"polovičatě" do systému, který o něm teď ví, ale ve skutečnosti
jej nemá. Jde-li o první variantu, není nic jednoduššího, než
soubor mtrr.vxd obnovit nebo znovu nainstalovat do příslušného
adresáře (pravděpodobně Windows/System). Obnovení však již
nepřichází po dvojí (zbytečné) reinstalaci Windows 95 v úvahu,
instalace je možná z disket dodaných ke grafické kartě. Jde-li
o druhý případ, je situace složitější. Je třeba odstranit záznam
o souboru mtrr.vxd z registru. To lze provést buď přímo pomocí
regedit a jeho hledacích služeb, nebo nainstalováním "běžné"
grafické karty do Windows 95. Ta vaše bude běžný režim zcela
určitě umět a pak si znovu musíte nainstalovat ovladače pro svoji
kartu. Tím se patřičné změny přenesou do registru bez ohrožení
systému, ke kterému by mohlo dojít ruční manipulací s položkami
registru.

Můj problém se týká rychlosti operačního systému Windows 95. Po
bezproblémové instalaci trval start systému 17 sekund. Po
nainstalování aplikací AVG 5.0, MS Office 95, DirectX 5,
AudioRack 32 se zavádění protáhlo na 24 sekund. Druhý den však
zavádění trvalo asi 80 sekund. Tento problém mám již přes půl
roku, zkoušel jsem různě manipulovat s konfigurací, ale
bezvýsledně. Několikrát se mi stalo, že systém naběhl rychle, ale
zpravidla mu to trvá těch 80 sekund. V čem je příčina? (zkráceno)

Chápu, že délka startu systému Windows může být nepříjemná, ale
důležité je, zda systém poté pracuje optimální rychlostí, resp.
zdali vám tato rychlost vyhovuje. Pravděpodobně ano, protože
dotaz je zaměřen pouze na start systému. Pochopitelně vám těžko
mohu poradit, v čem je příčina, musel bych totiž znát spoustu
dalších informací. Přesto upozorním na některé obecné příčiny,
které by mohly s problémem souviset.
1. Měl by existovat adresář TEMP a do něj by měla směřovat
proměnná TEMP v autoexec.bat . Tento adresář je vhodné občast
vyčistit.
2. Windows je nutné vypínat přes nabídku Start/Vypnout
počítač... Nikdy ne přímo.
3. Občas je vhodné spustit Scandisk a zbavit se tak
ztracených sektorů a nepřístupných souborů.
4. Čas od času by se měl vysypat koš.
5. Občas je vhodné spustit Defragmentaci disku, která
zajistí spojení částí téhož souboru a uspořádání souborů na
disku. Tím se podstatně zkrátí doba přístupu k souborům na disku
a může to vést ke zkrácení startu (zavádění ovladačů bude
rychlejší).
Start systému mohou zpomalovat i programy umístěné ve složce Po
spuštění, nebo klienty sítí (což ale nebude váš případ). Další
"brzdou" jsou antivirové programy pracující na pozadí, které při
startu testují startovací soubory a po něm pak zbytek souborů na
disku. Takovéto programy se vyplatí spouštět pouze na rychlých
strojích nebo jejich činnost řádně omezit.

HARDWARE

U novějších počítačů je možné použít jednotku ZIP drive jako disk
A: pro zavádění systému. Lze použít výměnný disk téže firmy JAZ
1 GB (2 GB) jako disk C: pro bootování různých operačních systémů
a) samostatně?
@LH 6
b) ke stávajícímu pevnému disku použitému jako D: a vyšší?
@LH 4

Na váš dotaz lze odpovědět kladně, a to pro oba případy. Pokud
počítač umí autodetekci disků po startu, není zde žádný problém.
Pokud ne, musí být výměnné disky shodné, aby počítač nepoznal, že
k záměně disků došlo.

Tiskárna HP DeskJet 690C při tisku z programu Windows Draw 3.0
náhodně vytiskne jednotlivé písmeno (znak) na začátek řádku místo
na místo určení a zpravidla v černé barvě .

Problémy tohoto typu se u tiskárny HP DJ 690C vyskytují. Příčina
je v ovladači a uživatel bohužel s takovými chybami nic nenadělá.
Musí počkat, až HP opraví stávající ovladače a tyto si pak
nainstalovat. Nové ovladače (jsou-li k dispozici) je možné zdarma
získat na Internetu nebo u autorizovaného prodejce HP, zpravidla
za cenu média. Je vhodné na každý závažnější problém týkající se
tisku upozornit firmu HP, která pak na základě těchto podnětů
ovladače opraví. Z přiložené ukázky je patrné, že problémy
nastávají u pravého okraje. Takovýchto ukázek s problematickým
pravým okrajem jsem viděl více. U některých pomohlo přemístění
textu poněkud dále od okraje nebo úprava vlastního okraje
(zvětšení).

Jako správce výpočetní techniky ve větším podniku často
konfiguruji nové či upgraduji staré počítače. Při konfiguraci
počítače s kartami PnP se většinou neobejdu bez nainstalování
Windows 95 i, když nakonec pro jeho používání nejsou vůbec
potřeba. Existuje možnost, jak konfigurovat PnP karty bez
nutnosti instalace Windows?

Označení karet plug and play vyjadřuje, že kartu nebude třeba po
instalaci konfigurovat speciálními programy, ale Windows 95 si
tuto kartu nakonfigurují sama. Tato značka však nebrání tomu, že
si kartu PnP nainstaluje uživatel pouze do Windows 3.x nebo třeba
jen do DOSu. K tomu slouží software, dodávaný s kartami. Diskety
pro Windows 95 nesou ovladače, diskety pro DOS nebo Windows 3.x
nesou kromě ovladačů také konfigurační utility. Tyto utility lze
pak bez problémů použít ke konfiguraci, aniž by bylo nutné
instalovat Windows 95.

Potřebuji na tiskárně LQ1170 tisknout na perforovaný papír
z Wordu a Excelu, ale nemohu nastavit správné odstránkování. Od
druhé stránky se posouvá horní okraj.

Jehličkové tiskárny velmi často zlobí při tisku z Windows. Je to
dáno z jedné strany nedokonalostí jejich ovladačů, a z druhé
strany i nedokonalostí těchto tiskáren. Mnoho jehličkových
tiskáren neumí tisknout od horního okraje papíru, protože se
papír při zavedení do tiskárny odroluje. Tím se ztrácí až 20 mm.
Tragédií přitom je, že některá tiskárna o těchto 20 mm neví
a myslí si, že je na nule! Na druhé stránce pak těchto 20 mm již
připočítá a dojde k tomu, co popisujete ve svém dotazu. Další
nedokonalostí je, že tiskárna (jakákoliv) neumí přesně odměřit
délku papíru. Proto se v moderních tiskárnách používají volné
listy, aby se chyba nekumulovala. Poslední nectností jehličkových
tiskáren je volnost nastavení papíru v horizontálním směru. Pouze
je-li levý okraj papíru na patřičné značce, je rozměr okrajů na
papíře shodný s rozměry ve Wordu. Toto jsou hlavní nectnosti
jehličkových tiskáren. Z nich vyplývá, že pokud tiskárna "ztratí"
horní okraj u první strany, nelze na perforovaný papír tisknout
více stran vůbec. I když však tiskárna o okraji ví, po několika
stranách se text vlivem kumulace chyby posunu stránky stejně
posune a "odjíždí" ze stránky, takže to také nejde. Jediná
možnost jak tisknout dokumenty z Windows na jehličkových
tiskárnách, je používat jednotlivé listy, výhodou je podavač
papíru (když funguje). "Ztrátu" horního okraje lze pak
kompenzovat nastavením malého horního a většího spodního okraje
ve Windows.

KOMUNIKACE/SÍTĚ

Na svém počítači mám nainstalovány Windows 95 a počítač je možné
klávesou F8 spustit v předchozím režimu MS DOS 6.22. Počítač je
zapojený do sítě Novell Netware 4.10. Protože Windows 95
nepodporují NDS, musím některé novellovské programy spouštět
v předchozí verzi DOSu. Problém je v tom, že v DOSu mám málo
konvenční paměti (cca 440 KB). Jak mám získat více konvenční
paměti? Hlavně se mi nelíbí položka SYSTEM, která zabírá 130 KB.
(Tazatel přiložil výpis MEM.)

Na tento dotaz vám odpovím naprosto odlišně, než byste očekával,
ale pro jeho obecnost se budu pamětí také zabývat. Tedy předně je
třeba poopravit vaše tvrzení, že Windows 95 neumějí NDS. Windows
95 jako taková NDS neumějí, ale klient sítě Novell ano. Ten lze
získat bezplatně z Internetu, ale zajisté jej bude mít správce
sítě na instalačních médiích pro NetWare 4.10. Doporučoval bych
vám tedy tento klient nainstalovat, čímž zmizí problémy se
spouštěním programů pro Netware.
Co se týká paměti, položka SYSTEM je skutečně příšerná. Navíc jde
o položku, jež nepatří k žádnému programu, který je spouštěn
v autoexecu . Vytváří se jako "vedlejší produkt" špatného zavedení
rezidentního programu nebo ovladače. Jednou jsem se setkal
s myší, která po správném zavedení zabírala cca 18 KB, zatímco po
nesprávnem se objevila cca 45KB položka SYSTEM navíc. Nedokážu
vám bez znalosti souborů autoexec.bat a config.sys (v předchozím
režimu DOS) přesně určit, kde je chyba, ale doporučil bych
experimentovat s pořadím spouštěných ovladačů. Poradím vám ještě
jeden trik s horní pamětí. EMM386 pouštějte s parametrem
I=D000-EFFF. Tím zvětšíte velikost UMB, neboť tyto adresy EMM386
standardně nevyužívá -- musí se jí to takto sdělit. U nových
počítačů je možné jít ještě kousek za adresu F000 (mám zkušenosti
s F400), i když od F000 již leží BIOS. Finta je v tom, že na tyto
adresy se BIOS podívá jen při startu počítače, a pak už jich není
po celou dobu třeba. Lze je tedy využít pro UMB. Při
experimentování však počítejte se zakousnutím počítače a povolte
si v config.sys krokování (nesmí tam být SWITCHES = /N).


Při vytváření nové složky z Průzkumníka na síťovém disku je
implicitně založena složka se jménem "Nová složka". Přes
aktivovanou podporu dlouhých jmen OS2.NAM na serveru je tato
složka nepřístupná a je nutné použít FILER pro přejmenování nebo
smazání. Jak donutit Windows 95, aby pro novou složku použila
jiné jméno? Problém není v délce jména, ale v češtině, protože
dlouhá jména bez češtiny fungují. (Windows 95, Novell NetWare
4.10 -- klient pro Netware z Windows 95 bez NDS.)

Windows 95 nedonutíte, aby se Nová složka jmenovala jinak. Váš
problém spočívá buď ve špatně použitém modulu pro dlouhá jména na
Novell serveru, nebo ve špatně nainstalované podpoře NLS. Namísto
OS2.NAM by měl být použit modul LONG.NAM, tak jak se píše
v on-line dokumentaci k NW4. Pokud jde o NLS (National Language
Support), musíte zjistit, zda funguje správně. To lze nejlépe
tak, že zapíšete nějaký český text do libovolné položky NDS
(např. do Last Name), a tato položka pak musí být čitelná pod
všemi operačními systémy (Windows 95, Windows 3.x, DOS, atd.).
Není-li tomu tak, je třeba zjistit, kde je příčina (NLS musí být
instalován také na ostatních "testovacích" operačních systémech),
a tuto pak odstranit doinstalací NLS. Z vlastní zkušenosti vím,
že problémy češtiny a dlouhých jmen spolu těsně souvisejí. Mně
neuměl Novell česky pod Windows 95, dokud jsem nenainstaloval
dlouhá jména (NLS bylo přitom v pořádku).





Zkušenosti čtenářů

V jednom z předchozích čísel jsem zmínil problém, kdy se ve
Windows 95 samovolně vytváří na ploše adresář "a". Telefonicky se
s námi spojil jeden čtenář, který se vyjádřil v tomto smyslu:
"Když je na síti Novell ve Windows 95 nastaveno ukládání
uživatelského profilu na síť a není nastavena podpora dlouhých
názvů, ukládá se profil na síť zkomoleně, což může vést
k vytváření adresáře "a". Pomůže zapnutí dlouhých názvů, nebo
vypnutí ukládání profilu každého uživatele na síti."
Slova čtenáře mohu potvrdit, příčina problému byla skutečně ve
zkomolení dlouhých názvů.

Koupil jsem si 2MB Trident a provoz ve spojení s televizorem SONY
21" je velmi dobrý na rozlišení 640 x 480. Trochu hůře jsou
čitelná písma, ale grafika, hry, atd. jsou vynikající. Používám
přepínání místo tlačítka TURBO na černobílý monitor, nebo TV
i pro Windows 95. Karta stála cca 1700 Kč. Vzhledem k tomu, že se
vyrábějí TV s připojením k Internetu, jeví se tato alternativa
jako perspektivní.
Alois Fojtík, Ústí nad Labem

Dovolil bych si s názorem pana Fojtíka polemizovat. Pokud chci
používat počítač pouze pro nenáročné aplikace, bylo by toto
řešení asi možné. Sám pisatel ale uvádí, že písma jsou čitelná
trochu hůře. K psaní delších textů by se tedy tato kombinace
příliš nehodila. Navíc je zde jedna velice nepříjemná záležitost,
kterou je rozlišení. Chci-li smysluplně využít grafických
možností systému Windows, měl bych mít alespoň rozlišení 800
x 600. Na závěr bych ještě chtěl objasnit, proč se vyrábějí
televizory s připojením na Internet. Začalo se s tím v Americe,
kde se prodávají "dekodéry" pro připojení TV k Internetu. Důvod
je prostý -- Američané nepotřebují vlastnit doma počítač v takové
míře, jako, se tato potřeba projevuje u nás (vzpomeňme na éru
osmibitových počítačů...), chtějí pouze přístup k informacím.
Proto se vyplatí vyrobit levný dekodér (jednoúčelový počítač)
a jako monitor použít televizor. Nejde tedy o novou perspektivní
alternativu, ale o levné řešení jistého požadavku.



Zkušenosti čtenářů

Jsem pravidelným čtenářem rubriky FAQ, a po přečtení čísla 12/97
si dovoluji poradit čtenáři, který uvádí, že mu HIMEM.SYS hlasí
nespolehlivou paměť (viz str. 129). Tento problém jsem měl po
modernizaci své 486 i já. Závada byla v tom, že výrobce základní
desky měl nastavený BIOS po svém -- zřejmě nějaký tovární default
-, a já jsem si koupil paměť, která neodpovídala jeho nastavení.
Konkrétně se jednalo o přístupovou dobu. V BIOSu bylo 70 ns, ale
nové SIMMy měly přístupovou dobu 60 ns. Po správném nastavení se
už žádné problémy neobjevily. (Mám motherboard Abit PN5 a 2x SIMM
16 MB EDO RAM.)
Jakub Pecháček, Bruntál



InterFAQ



V dalším pokračování sloupku InterFAQ se budeme věnovat oblasti,
která se tak trochu týká každého uživatele PC a kterou jsme
doposud opomíjeli -- totiž počítačovému publikování DTP,
předtiskové přípravě (pre-pressu) a typografii. Kromě klasických
témat jako fonty, skenování či DTP programy by sem bylo jistě
možné zahrnout i tvorbu dokumentů pro WWW, ale protože se jedná
o velmi dynamickou a tudíž bohatou oblast, zasahující na druhém
konci až do sféry¦programování, rozhodli jsme se pro ni vyčlenit
InterFAQy v¦příštím čísle. No a teď již slíbené odkazy:

Frequently Asked DTP Questions !
Pěkně zpracovaný přehled odpovědí na nejčastější praktické otázky
začátečníků ze všech oblastí DTP.
http://www.delphi.com/dtp/faq.html

Frequently Asked Questions About Fonts
Hypertextově zpracovaný přehled odpovědí na otázky prodiskutované
v¦elektronické konferenci comp.fonts, doplněný o možnost
plnotextového vyhledávání.
http://www.ora.com/homepages/comp.fonts/FAQ/

TrueType and OpenType FAQ
Sekce otázek a odpovědí ohledně fontů TrueType na WWW serveru
Microsoftu. Co dodat?
http://www.microsoft.com/truetype/faq/faq.htm

LaTeX and TeX FAQ
Bohatý přehled odpovědí na otázky týkající se nesmrtelných
sázecích programů TeX a LaTeX na serveru University of Southern
California.
http://www.usc.edu/ucs/userserv/desktoppub/latex/faq.html



PostScript/FAQ Index
Odkazy na jednotlivé části archivu nejčastějších otázek
z¦diskusní skupiny USENETu comp.lang.postscript .
http://www.landfield.com/faqs/postscript/faq/


Colorspace-faq -- FREQUENTLY ASKED QUESTIONS ABOUT GAMMA AND
COLOR
Přehled FAQů, zaměřený na otázky týkající se problematiky
nelineárního digitálního zpracování barevné informace a věrnosti
jejího podání při zobrazování a tisku.
ftp://rtfm.mit.edu/pub/usenet/news.answers/graphics/colorspace-faq

The Scanning FAQ
Bohatý přehled FAQů a tipů, pokrývající veškerou problematiku
snímání obrazových předloh pro další digitální zpracování. Kromě
standardních odpovědí na časté otázky má zvláštní sekci pro
nováčky -- "Scanning How To's", a naopak i pro pokročilé uživatele
-- "Advanced Issues".
http://www.infomedia.net/scan/



Scan FAQ
Stránka věnovaná otázkám okolo skenování obrazových předloh
a jejich základních úprav pro další použití v¦DTP, orientovaná
zejména na konkrétní typy skenerů.
http://seurat.art.udel.edu/Site/InfoDocs/ScanFAQ.HTML

Julian Foster's Printing Tips Page
Stránka rad a typy -- vše okolo problematiky tisku perfektních
dokumentů přímo z PC, WISIWIGu atd.
http://www.teleplex.net/jr/



comp.text Frequently Asked Questions
Přehled základních otázek a odpovědí týkajících se problematiky
obecných zásad zpracování textových dokumentů na počítači.
http://www.cis.ohio-state.edu/hypertext/faq/usenet/text-faq/faq.html

XClusive Products -- Quark -- XPress 4.0 FAQ
Stránka odpovědí na základní otázky ohledně vlastností špičky
mezi DTP programy -- Quark Xpressu, na serveru australské firmy
Xclusive software -- distributora produktu pro tento světadíl.
http://www.xclusive.com.au/products/quark/xpress4ohfaq.html

Corel VENTURA 7 FAQs
Firemní přehled odpovědí na otázky ohledně DTP programu Ventura
na WWW serveru jeho nového vlastníka -- Corel Corp. Rovněž
obsahuje odkazy na FAQy k¦předchozím verzím.
http://www.corel.com/products/graphicsandpublishing/ventura7/ventura7_faqs.htm

CorelDRAW 7 FAQs
Rejstřík odpovědí na časté otázky ohledně poslední verze
populárního grafického balíku CorelDRAW, spravovaný přímo na
firemním web serveru s¦odkazy na FAQy ke čtyřem předchozím
verzím.
http://www.corel.com/products/graphicsandpublishing/draw7/draw7_faqs.htm



Photoshop FAQ
Pěkně zpracovaný, bohužel již neaktualizovaný (aktuální do verzí
3.x) hypertextový přehled otázek ohledně používání legendárního
nástroje pro zpracování rastrové grafiky -- Adobe Photoshopu,
extrahovaný z¦obsahu elektronické konference
comp.graphics.apps.photoshop .
http://www.cybercomm.nl/~muller/photoshop/
















Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.