Expert kontra Zmije

Archiv | 01.02.98

Dvě výkonné grafické karty v našem testu Stejně jako ostatní komponenty počítače, i grafické karty (zo...







Dvě výkonné grafické karty v našem testu




Stejně jako ostatní komponenty počítače, i grafické karty
(zobrazovací adaptéry) posunují každým rokem hranici výkonu a
kousek vzhůru. K mezím, které se před pár lety zdály téměř jako
sen. Běžným uživatelům se tak do rukou a do počítače dostává
výkon, který si nic nezadá s profesionální výkonovou špičkou
předminulé sezóny. Vedoucí firmy se proto předhánějí, aby na trh
nabídly modely, jež budou mít ještě snesitelnou cenu, ale
výkonem a parametry předčí své konkurenty. Nelze se tedy divit
tomu, že se nám do testu sešly dvě vlajkové lodi, jež sami
producenti označují jako kancelářské modely.

Xpert@Work

První kartou v tomto srovnání je novinka firmy ATI, vybavená
čipen 3D RAGE Pro. Firma ATI použává ve svých kartách své
vlastní obvody, které vznikly rozšířením a zlepšením modelového
standardu Mach 64,uvedeného na trh již před delší dobou. Ani 3D
RAGE PRO z této řady nevybočuje a po předchozí verzi 3D RAGE II
je to další grafický procesor s rozšířenou podporou 3D
zobrazování.

3D RAGE PRO

Tento grafický akcelerátor je 64bitový obvod, určený pro
urychlování zobrazení v pracovních a multimediálních stanicích.
Integrovaný RAMDAC, který se stará o převod obrazových dat do
signálů pro monitor, pracuje na frekvenci 230 MHz a dovoluje tak
dosáhnout rozlišení až 1 600 x 1 200 bodů při 85 Hz obnovovací
frekvence.
Pro zvýšení výkonu i snadnou přenositelnost je doplněna podpora
paměťových obvodů o běžné DRAM, EDO DRAM, SDRAM, a konečně i o
paměťové obvody SGRAM, které používá karta Xpert@Work. Přístup
do paměti je realizován na frekvenci až 100 MHz, čímž je dosažen
dostatečný tok dat pro kvalitní zobrazování ve vysokém rozlišení.
Ve 2D režimech je zapnuta akcelerace nejčastějších funkcí jako
Bitblt, Line Draw, Polygon/Rectangle Fill, Bit Masking,
Monochrome Expansion, Panning/Scrolling, Scissoring či plná
podpora ROP. Podpora herních systémů je zajištěna pomocí
akcelerace funkcí DirectDraw jako jsou Double Buffering, Virtual
Sprites, Transparent Blit, Masked Blit a Context Chaining.
Akcelerace je uplatňována ve všech dostupných barevných
hloubkách.
Třírozměrná akcelerace, určená k omezení zátěže CPU při
generování složitějších scén, zahrnuje 4kilobajtovou vyrovnávací
paměť pro textury, primitivní i rozšířené nástroje 3D.
Nejdůležitějšími funkcemi je Dvojitý buffer, 16bitový Z-buffer,
Anti-aliasing, přesnost výpočtů vyšší, než je velikost bodu,
Gouraudovo a spekulární stínování polygonů, korekce prespektiv,
MIP mapping, , barevné klíčování Chroma-key, jednoprůchodové bi-
a tri-lineární filtrování textur a nasvětlování textur podle
Direct3D.
Pro opravdové labužníky jsou připraveny další funkce, jako je
Alpha blending, Fogging, nasvětlování textur, odrazy, stíny nebo
morphing textur. Dalšími vlastnostmi jsou podpora ditheringu pro
přechod z 24- do 16bitové barevné hloubky nebo kompresní
algoritmy až 8:1, uplatňované na textury, jež využívají
vektorové kvantizace.
Podpora videa zahrnuje úpravy velikosti za běhu, podporována je
plná velikost MPEG-2 videa (720 x 480 bodů). Samozřejmě nechybí
rutiny využívané při dekódování videa komprimovaného MPEG-2 nebo
DVD. Další rozsáhlá skupina funkcí je určena pro zlepšení výkonu
při videokonferencích.

Další funkce

Celkově je karta navržena pro použití paměti s kapacitou 2 až 8
MB SGRAM. V současnosti jsou na trhu modely se 4 MB, SO-DIMM
modul, se 4 MB další paměti, je v některých verzích nabízen za
příplatek. Limitní rozlišení a obnovovací frekvence obrazu jsou
shrnuty v tabulce.
Pokud nestačí vestavěné možnosti urychlování a vylepšování
kvality obrazu, lze přes ATI Mutlimedia Channel připojit
přídavné karty, například hardwarový MPEG dekodér či televizní
tuner.

Závěrem

ATI Xpert@Work je vyzrálý produkt. Poskytuje velmi dobrý výkon,
co se týká akceleračních schopností. Obnovovací frekvence
obrazu, kterých karta dosahuje, jsou buď stejné, nebo lepší než
u konkurenčního Diamond Viper V330. Kartu lze získat i se
sběrnicí AGP, podporující i verzi AGP2 s přenosovou rychlostí
sběrnice až 528 MB za sekundu.

Diamond Viper V330

Společnost Diamond dlouhou dobu používala na svých kartách čipy
firmy S3. Ať už to byly famózní grafické systémy Stealth 64
VRAM, vybavené legendární S3 Vision968, nebo poslední modely
Stealth 3D 3000, využívající až k hranicím možností čip
ViRGE/VX, téměř vždy vycházely výkonové testy konkurenčních
karet vybavených stejným procesorem o něco hůře, a Diamond si
tak právem mohl účtovat vyšší ceny.
Je jen spekulací, zda za odklonem od firmy S3 stály případné
neshody s jejími představiteli, nebo prostě jen S3 nenabídla
výkonnější obvod, než již zmíněný ViRGE/VX. Faktem však zůstává,
že horká novinka Viper V330 je už osazena čipem Riva 128 od
grafického specialisty firmy NVidia.

Riva 128

Riva 128 (Real-time Interactive Video and Animation accelerator)
je moderní 128bitový obvod, který je mimo jiné použit například
v kartách STB Velocity 128. Vyznačuje se především vnitřní
architekturou důsledně využívající možnosti AGP - textury v
hlavní paměti - a to i přesto, že je vybavená standardní
sběrnicí PCI verze 2.1.
Grafická data jsou do signálů pro monitor převáděna integrovaným
RAMDAC převodníkem, pracujícím na frekvenci 230 MHz, který
umožňuje kartě dosáhnout rozlišení až 1 600 x 1 200 bodů při
obnovovací frekvenci 85 Hz.
Akcelerační obvody urychlují práci s 2D a 3D grafikou: namátkou
lze uvést Alpha Blending, Anti Aliasing, bilineární filtrace,
Fogging, Gouraudovo stínování, Mip mapping, korekce perspektiv,
Specular Highlights, mapování textur, zajištění průhlednosti
nebo Z-Buffering.
Podpora přehrávání videa zahrnuje rutiny užívané při dekompresi
MPEG formátu, tříproudé X a Y filtrování, nebo konverze
barevného prostoru.

Karta v praxi

Maximální rozlišení karty Diamond Viper V330 při různých
barevných hloubkách a obnovovacích frekvencích je uvedeno v
tabulce. Za zmínku stojí nepříliš výrazná, ale zjevná ztráta na
soka firmy ATI při nižších rozlišeních, zejména 800 x 600 bodů.
Důležitou informací pro uživatele systému Windows NT může být
to, že většinu těch nejvyšších obnovovacích frekvencí pro každé
rozlišení nelze pod NT 4.0 dosáhnout, neboť současné ovladače
podporují pouze frekvenci o jeden stupeň nižší. Například při
rozlišení 1 024 x 768 bodů je pro Windows NT limitní obnovovací
frekvencí obrazu 100 místo 120 Hz při použití pod Windows 95.
Výjimkou je rozlišení 1 600 x 1 200 bodů, jež je pod Windows NT
podporováno pouze při 60 Hz, tedy prakticky téměř nepoužitelné.

Instalace

Za předpokladu, že máte v počítači nainstalována české Windows
95, je zprovoznění této karty poměrně hrdinský kousek. Vyžaduje
přesně dodržet určitý postup, po němž jste odměněni kýženým
obrazem. Vzhledem k složitosti instalace, je mimo rámec tohoto
článku její detailní popis. Uživatelé se musí smířit s faktem,
že české prostředí ve Windows instalačnímu programu Viperu
rozhodně nesvědčí, a v případě, že ho v něm budete instalovat,
tak karta nepoběží v jiném než základním rozlišení při 60 Hz
obnovovací frekvence. Pro zprovoznění vyšších rozlišení a počtu
barev jsou nutné zásahy do konfigurace Místní nastavení.
Na WWW firmy Diamond Multimedia lze stáhnout aktualizované
ovladače, ale ani poslední revize 00015, která byla v době
vzniku tohoto článku k dispozici, výše zmíněný problém s
národním nastavením neřeší.
Výkonové porovnání obou karet při využití DirectX je shrnuto
v Tabulce 2.

Závěrem

Vzhledem k uvedeným problémům s ovladači vychází z našeho testu
Viper jako poražený. Co se týče maximálních frekvencí, není to
špatná karta, ale přeci jenom za ATI viditelně ztrácí. Výkonově
je na tom zase o něco lépe. Jestliže jste se rozhodli koupit
novou videokartu, či nahradit starou, bude lepší, když si
počkáte na nové ovladače a instalační CD k Viperu.
Otázkou však zůstává, zda je vůbec nutné v současné době
upgradovat výkonné akcelerátory s čipy ViRGE, ViRGE/DX, ViRGE/VX
nebo 3D RAGE II, 3D RAGE II + DVD, které už své chyby v
ovladačích našly a odstranily, za novinky, jež přinesou ještě
nepříliš přesvědčivý výkonový nárůst. Pokud máte karty z
minulých měsíců či posledního roku, upgrade nemůžeme doporučit.

ATI XPERT@Work

4 - 8 MB SGRAM
Minimální konfigurace: Pentium 90 MHz, PCI 2.1, CD-ROM.
K testu zapůjčil: ConQuest Computer, Nuselská 46, Praha 4
Cena: 5351 bez DPH (pouze OEM verze)
Záruka: 2 roky

Diamond Viper V330

4 MB SGRAM
Minimální konfigurace: Pentium 90 MHz, PCI 2.1, CD-ROM.
K testu zapůjčil: ADiSYS CS, Pištěkova 2, Praha 4
Cena: 6390 bez DPH
Záruka: 1 rok

tabulka:
RozlišeníPočet barev607585100120150160200
640 x 480256VXVXVXVXVXVXVXVX
65KVXVXVXVXVXVXVXVX
16,7MVXVXVXVXVXVXVXVX
800 x 600256VXVXVXVXVX-X-X-X
65KVXVXVXVXVX-X-X-X
16,7MVXVXVXVXVX-X-X-X
1024 x 768256VXVXVXVXVX-X
65KVXVXVXVXVX-X
16,7MVXVXVXVXVX-X
1152 x 864256VXVXVXVX-X
65KVXVXVXVX-X
16,7MVXVXVXVX-X
1280 x 1024256VXVXVXVX
65KVXVXVXVX
1600 x 1200256VXVXVX
65KVXVXVX
[V znamená Viper, X zamená Xpert@Work, - znamená nepodporuje,
písmenka nahradit nějakými znáčky...]


Slovníček grafického názvosloví:
Dvojitý buffer (Double Buffering) - zpracování obrazů ve dvou
virtuálních obrazovkách umožňuje mnohem hladší průběh přehrávání.
Z-Buffering - umožňuje programu jednodušeji rozpoznat, která z
ploch v 3D scéně je skryta jinou, a tak není potřeba jí
generovat.
Anti-aliasing - přechody dvou ploch jsou řešeny postupným
rozpouštěním jedné barvy do druhé, což opticky zlepšuje detaily.
Podbodová přesnost výpočtů (sub-pixel a sub-texel accuracy) -
výpočty scén mají vyšší přesnost, než je velikost bodu. Umožňuje
hladší výpočty s přesnějším přibližováním nejlepším pohledům.
Gouraudovo stínování (Gouraud Shading) - velmi častý typ
algoritmu pro přechod světla do stínu na nekovových površích.
Korekce perspektiv (Perspective Correction) - realističtější
zobrazení textur pro různé úhly a vzdálenosti od pozorovatele.
MIP mapping - zajišťuje uložení textur v paměti v několika
stupních velikosti, aby se zamezilo "pixelaci" při zvětšování a
zmenšování.
Barevné klíčování Chroma-key - klíčování obrazu podle zadané
barvy.
Alpha blending - zpracovávání průsvitnosti a průhlednosti
textur, například kouře.
Fogging - určený pro textury mizející v mlze nebo ve tmě.
Videotextury - textura nemusí být statický deformovaný obraz,
ale také animace.
Morphing textur - plynulý přechod z jedné textury do druhé.
Dithering - technologie převodu větší barevné hloubky do menší.
Chybějící barvy jsou nahrazovány skupinou jiných, které opticky
vytvoří iluzi té skutečné.
Vektorová kvantizace - velmi účinná metoda komprese, zajišťující
vysoké stupně komprese (podobný princip využívají algoritmy MPEG
a JPEG).















Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.