Dvě nové grafiky Radeon od AMD

Archiv | 01.04.07

Starého psa novým kouskům nenaučíš ani po plastické operaci S tichosti a bez velkého zájmu byly v průběhu le...







Starého psa novým kouskům nenaučíš ani po plastické operaci


S tichosti a bez velkého zájmu byly v průběhu ledna uvedeny dva nové grafické čipy společnosti AMD. Tedy ono se vlastně ani nejedná o nové čipy, jen se v marketingovém oddělení AMD rozhodli nějak pohnout se zásobami starých a dosud nevyžitých GPU.
Po inventuře hlásili skladníci nadbytek RV370, což je kódové jméno GPU použitého v grafických kartách Radeon 9600 Pro, X300 a později X550. Druhý model nese označení Radeon X1550 a není to opět nic nového pod sluncem, jedná se přeznačený čip RV515, dříve prodávaný pod názvem Radeon X1300. V následující recenzi si podrobně prohlédneme prodejní verze "nových" GPU usazených v grafických kartách Sapphire.

Sapphire Atlantis Radeon X1050

Jak již bylo řečeno, základem této grafické karty je staronový čip RV370 taktovaný na frekvenci 400 MHz a doplněný 256 MB paměti typu DDR2, připojené na 128bitovou paměťovou sběrnici. Rychlost GPU se oproti X550 nezměnila, výraznější posun jsme registrovali ve frekvenci pamětí DDR2, které pracují o celých 166 MHz rychleji než u Radeonu X550 jejich reálná frekvence je tak 666 MHz. Jádro nabízí čtyři Pixel Shader, čtyři ROP a jednu texturovací jednotku, podporu DirectX 9.0b, OpenGL 2.0 a Shader Model verze 2.0. Z podporovaných technologií můžeme vyjmenovat SmartShader 2.0, SmoothVision 2.1, FullStream, VideoShader nebo Hyper Z III.
Na papíře to možná vypadá dobře, ale ať udělá společnost AMD s označením prehistorického GPU co chce, nic to nezmění na faktu, že současné hry rozhýbe tempem vskutku geriatrickým. Karta nepodporuje Shader Model 3 a vlastně žádné z technologií použitých ve všech Radonech řady X1x00. Takže žádné hry, žádné urychlené HD video či AVIVO a rovněž žádná Vista Premium. Provedení samotné karty je jednoduché, osazený chladič je hlučnější, než by bylo zdrávo a teplota GPU je na standardní úrovni. Nějaký výkon jsme od této karty ani nečekali, naše praktické testy nám tuto domněnku pouze potvrdily X1050 je jen o něco málo rychlejší než stařičká X550, asi jako se od sebe liší jednotlivé varianty škodováckých motorů HTP. Proč si tedy tuto kartu pořídit? Napadají nás pouze dvě možnosti: pokud vlastníte integrovanou grafiku a žádáte digitální DVI výstup, v tom případě vám tento model poslouží, neboť má jeden analogový a jeden digitální výstup. Druhá možnost je, že jste slepí a vystačili byste na PC s braillovým modulem, ale BIOS bez nainstalované grafické karty zoufale pípá. I v takovém případě ale uděláte lépe, pokud zvolíte skutečný Radeon X1300 či GeForce 7300, které jsou o něco levnější. Radeon X1050 je prostě podvod. Není to nová karta, není to nové GPU a rozhodně by neměl nést označení X1xxx. Ruce pryč.

Sapphire Atlantis Radeon X1550

Tento model je již plnohodnotným členem rodiny Radeon X1x00, původní použití téhož GPU RV515 bylo v modelu Radeon X1300 Pro. Jeho pracovní frekvence je 550 MHz, tedy o 50 MHz méně než u původního modelu (hurá!) to je naštěstí vyváženo o pár stokorun nižší cenou. K dispozici jsme měli verzi s 256 MB paměti DDR2 taktované na 800 MHz, pokud by vám to bylo málo, máte možnost si pořídit stejně pomalý model s dvojnásobným množstvím paměti (jako bonus pak od nás dostanete masážní sadu na jizvu po lobotomii).
Karta je vybavena všemi aktuálními funkcemi, se kterými se můžete setkat u celé řady Radeon X1x00. Jsou to zejména AVIVO, Shader Model 3.0, podpora DirectX 9.0c a OpenGL 2.0, HDR a mnohé jiné. Zpracování je o poznání kvalitnější než u předchozího modelu, znát to je třeba na systému chlazení, který zasahuje nejen na samotný grafický čip, ale také na paměti DDR2. Samotný ventilátor je v 3D nenáročných aplikacích téměř nehlučný, při přechodu do náročných scén 3D her a jiných programů se z grafického adaptéru ozývají tlumené, nepříjemné zvuky. Karta však pracovala bez problému a z hlediska výkonu si vedla téměř stejně jako model Radeon X1300 Pro. Od HTP jsme se tedy v motoristické terminologii přesunuli k ekvivalentu osmiventilové čtrnáctistovky.
Škoda ne úplně povedeného chladiče GPU, protože jinak by se mohlo jednat o ideální záležitost pro multimediální počítače, které nevyžadují drtivý 3D výkon, ale spíše kartu, která dokáže spustit méně náročné hry a zároveň je vybavena možností dekódovat obrazový High Definition obsah. To ale nic nemění na tom, že uvést kartu s nižším výkonem a vyšším označením by si, stejně jako předchozí přeznačení letitého GPU na nový model, zasloužilo zavést nějakou novou anticenu. AMD i jeho partneři by se měli stydět!
P.S. Abychom nezapomněli na výbavu karet, k oběma je přidána jedna plná verze hry podle výběru, propojovací S-Video kabely a redukce VGA-DVI, přídavné napájení tyto karty nepotřebují.

Sapphire Radeon X1050

zastaralá technologie
cena, podvod
Cena vč. DPH: 1 618 Kč

Sapphire Radeon X1550

AVIVO, cena
matení zákazníků
Cena vč. DPH: 1 774 Kč
K testu zapůjčila firma: Sapphire a 100Mega Distribution, www.100mega.cz, www.sapphiretech.com/ce
Sapphire Radeon X1050
1 024 x 768 1 280 x 1 024 1 600 x 1 200 1 024 x 768 1 280 x 1 024 1 600 x 1 200 (standard)(standard)(standard)(4x FSAA)(4x FSAA)(4x FSAA)
3DMark05 (body)1¦9421¦4241¦0711¦5221¦109774
3DMark06 (body)827541429564440330
Half-Life2: E.O. (fps)40,722,617,330,318,012,3
Quake IV (fps)40,626,717,729,517,812,1
Sapphire Radeon X1550
3DMark05 (body)3¦0512¦1951¦6742¦6581¦8471¦239
3DMark06 (body)1¦7791¦3521¦0321¦4771¦061733
Half-Life2: E.O. (fps)61,733,623,048,126,317,9
Quake IV (fps)59,442,219,846,830,212,1
Albatron 7300GS 128 MB DDR2
3DMark05 (body)1¦8621¦5171¦1791¦3711¦003735
3DMark06 (body)983734551N/AN/AN/A
Half-Life2: E.O. (fps)42,72820,821,112,18,1
Quake IV (fps)43,628,118,127,816,38,4













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.