Co se stane, když zkřížíme dva Radeony HD 2900 XT?

Archiv | 01.07.07

Nedlouho po minulé uzávěrce se nám do redakce dostaly dva produkční vzorky nových Radeonů HD 2900 XT od firem Sapphi...







Nedlouho po minulé uzávěrce se nám do redakce dostaly dva produkční vzorky nových Radeonů HD 2900 XT od firem SapphireTech a Asus. Na první pohled se tyto dvě grafické karty od referenčního kusu neliší, jejich jedinou předností (nebo lépe výjimečností) jsou polepy ventilátoru u Sapphire a celé karty u Asusu. Základem obou karet je grafický čip R600, finálně označený jako ATI Radeon HD 2900 XT, doplněný o 512 MB paměti typu GDDR3. Pracovní frekvence GPU ani pamětí se od referenčního modelu nezměnily, shodné je i rozložení použitých komponent. Ani se nechce věřit tomu, že si každý výrobce vyrobil tuto kartu sám a nesáhl po kusech dodaných od samotné AMD (ostatně stejně, jako to řeší v posledních měsících konkurenční nVidia ta také vyrobí "vlastní" karty a ty pak přeprodá společnostem, jež na ně nalepí svá loga a expedují je ke koncovým zákazníkům).
Pojďme ale zpět k popisovaným Radeonům: na kartách naleznete dva napájecí konektory se šesti a osmi piny, dva DVI výstupy, dva konektory pro CrossFire a jeden masivní chladič s jedním ventilátorem. Radeony HD 2900 XT jsou schopné při maximálním zatížení spotřebovat až 215 W a protože by tuto hodnotu neuživily standardní napájecí specifikace (75W sběrnice PCI Express, 75W šestipinový konektor), musel být použit další osmipinový konektor. Ten zvládne příkon až 100 W a na kartě se objevil proto, aby se AMD jistila v případech, že by se hráč (či recenzent) rozhodl potrápit karty a zvýšit nominální frekvence GPU a pamětí. Protože je čip R600 složen z více než 700 milionů tranzistorů (spotřebovávajících maximálně 215 W), je potřebné i mimořádně dobré chlazení. To obstarává nově designovaný chladič, díky kterému je karta velmi, ale opravdu velmi těžká. Na druhou stranu, obě karty pracovaly bez problémů a i přes občasné velmi zřejmé vlnění teplého vzduchu nad kartou byla jejich práce spolehlivá a díky nízkým otáčkám ventilátoru ani ne tolik hlučná. Kde že jsou ty doby, kdy jsme u high-endových karet mohli zaznamenat zvuk tryskáče letícího těsně v naší blízkosti...
Výstupy z VGA karty obstarávají dva DVI výstupy podporující Dual Link pro vysoké rozlišení až 2 560 x 1 600 obrazových bodů. Díky dodaným redukcím lze ke kartě připojit i přístroj s HDMI včetně HDCP ochrany. Nechybí ani S-Video výstup v HD kvalitě.
Výkon grafických karet se ani přes vydání nových ovladačů výrazně nezvýšil. Opraveny byly zejména nejnaléhavější problémy v aktuálních hrách, ale výrazně vyšší framerate jsme nezaznamenali. Nicotný nárůst výkonu oproti referenčnímu Radoenu HD 2900 XT jen potvrzuje fakt, že vybírat si pouze podle značky nemá u high-endu téměř smysl. Podle čeho se tedy při výběru nových Radeonů rozhodovat? Dokud nebudou k dispozici modely s vyšší než nominální frekvencí, tak třeba podle přidané výbavy v podobě počítačových her. Ke kartě Sapphire dostanete voucher s právem na stažení jedné kopie očekávané hry Half Life 2: Episode Two spolu s dalšími dvěma nadstavbami v podobě Portal a Team Fortress 2. K Asusu je přibaleno to samé a navíc i plná verze počítačové hry S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl.
Jak si tedy vybrat mezi těmito kartami? Buď podle preference výrobce, nebo podle přidané výbavy. Anebo podle ceny. Jiné rozdíly mezi těmito modely prostě nejsou.7 0304/VAC o

ATI CrossFire

Protože jsme měli k dispozici dvě grafické karty, vyzkoušeli jsme režim ATI CrossFire, tedy spojení výkonu dvou grafických karet do jednoho celku. U aktuálních HD 2900 je to hračka, nepotřebujete k tomu speciální hardware, obě karty pouze zasunete do "CrossFire Ready" desky (u nás to byl model Intel Desktop Board D975XBX2, ve kterém CrossFire pracuje v režimu 2x 8 PCI Express), spojíte je příslušnými můstky a v ovladačích aktivujete volbu CrossFire. Při použití dvou Radeonů HD 2900 XT a procesoru Intel Core 2 Extreme QX6800 taktovaném na 3 458 MHz se zvýšila spotřeba napájecího zdroje na dobrých 550 W, což je pro mnoho příznivců vysokého výkonu další úskalí. Po překonání všech těchto "nesnází" jsme se oddali testování. Naměřené výsledky si můžete prohlédnout v tabulce, výkonnostní nárůst byl patrný, ale stejně tak bylo zřejmé, že programátoři na režim CrossFire musejí vynaložit ještě spousty pracovního úsilí. Ve spoustě her jsou buď výkonnostní výkyvy, nebo rušivé artefakty, které znepříjemňují hraní. Karty tak dosáhnou zajímavých výsledků, ale za cenu obrovské spotřeby proudu a navíc s problémy s kvalitou zobrazení. Pokud mermomocí toužíte po dvou kartách v PC, pořiďte si vyladěnější a výkonnější duo GeForce 8800 GTX nebo za srovnatelnou cenu GeForce 8800 Ultra.

Asus EAH2900XT/G/HTVDI/512M
1 024 x 768 1 280 x 1 024 1 600 x 1 200 1 024 x 768 1 280 x 1 024 1 600 x 1 200 (standard)(standard)(standard)(4x FSAA)(4x FSAA)(4x FSAA)
3DMark05 (body)18¦49517¦35816¦04816¦36714¦45712¦413
3DMark06 (body)12¦90911¦2659¦81710¦2978¦4947¦190
Half-Life2: E.O. (fps)286,1245,7207,8213,8149,1116,9
Quake IV (fps)161,0158,3155,6155,7150,1137,6
S.T.A.L.K.E.R. (fps)161,4117,694,6158,611592,6
Sapphire Radeon HD 2900 XT
3DMark05 (body)18¦49717¦35916¦05016¦37014¦45812¦417
3DMark06 (body)12¦91211¦2689¦82110¦2038¦4047¦196
Half-Life2: E.O. (fps)286,8246,4207,9214,5149,4117,1
Quake IV (fps)161,2158,4155,6155,9150,4137,7
S.T.A.L.K.E.R. (fps)162117,994,7159,6115,592,9
ATI Radeon HD 2900 XT CrossFire
3DMark05 (body)20¦27019¦68219¦92119¦20718¦37817¦647
3DMark06 (body)15¦08414¦40313¦84014¦22813¦22011¦878
Half-Life2: E.O. (fps)327,7281,5237,5245,1170,7133,8
Quake IV (fps)177,7174,6171,5171,9165,8151,8
S.T.A.L.K.E.R. (fps)217,2179,9152,3203,7155,4124,7
PARAMETRY
Grafická kartaRadeon HD 2900 XT
Grafický čipRadeon R600
Frekvence GPU742 MHz
Vertex Shaders320 FP32 (sjednocené)
Pixel Shaders320 FP32 (sjednocené)
Frekvence jednotek742 MHz
Počet TMU16
Počet ROPs16
Geometry ShaderAno
Výrobní proces80 nm
Počet tranzistorů (mil.)700
Paměťová sběrnice512 bit
Max. kapacita paměti512 MB
Frekvence pamětí825 MHZ (1 650 MHz DDR)
Propustnost pamětí106 GB/s
Vertex Shader (verze)4.0
Pixel Shader (verze)4.0
DirectX (verze)DirectX 10
OpenGL (verze)OpenGL 2.1
AntiAliasing24x CFAA
RAMDAC převodník2x, 400 MHz
Dual DVIAno
HDCPAno
Maximální spotřeba215 W













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.