ATI Radeon HD konečně

Archiv | 01.06.07

AMD tvrdí, že R600 není opožděn, opak je ale pravdou cd/dvd Cesta ke zrodu první DirectX 10 grafické karty byl...







AMD tvrdí, že R600 není opožděn, opak je ale pravdou cd/dvd



Cesta ke zrodu první DirectX 10 grafické karty byla pro AMD překvapivě trnitá a obtížná. Nový Radeon HD 2900 XT či prostě GPU R600 se zpozdil o plných devět měsíců. To je v překotně postupujícím světě grafických karet doslova věčnost. R600 navíc neusiluje o to, stát se nejvýkonnějším grafickým čipem.
MD se rozhodlo tuto pozici ponechat konkurenci, provést přeskupení vlastních sil a vyrazit do útoku "středním pásmem" ale i to až ve druhé polovině roku. Prozatím se musíme spokojit s jedinou nabízenou novinkou.
To, že jsme se nakonec dočkali skutečného uvedení pouze jediné grafické karty, tedy modelu HD 2900 XT, je asi největším zklamáním. Ještě na počátku roku AMD slibovalo současné uvedení 10 GPU a rozhodně žádný "papírový launch". Z modelů 2600, 2400 a mobilních variant (s výjimkou mobilního Radeonu 2300, který je ale pouze DX9 kartou) zbyl jen a pouze potištěný papír, protože vlastních karet se dočkáme až v průběhu června, což znamená, že v obchodech se objeví spíše až v červenci či září. Vážné a dlouhé porodní komplikace Radeonu HD 2xxx jsou o to překvapivější, uvědomíme-li si, že ATI již drahnou dobu vyrábí GPU víceméně odpovídající specifikacím DX10 pro konzolu XBOX 360 a musí tak mít značné teoretické i praktické zkušenosti. Navzdory tomu muselo ATI vytvořit mnoho revizí a oprav čipu R600, než se dostalo koncem ledna k jeho finální podobě. I poté bylo ale oficiální uvedení odloženo, patrně na popud vedení AMD, na dobu, kdy bude možné nové Radeony dodat nejen do redakcí, ale také na trh. R600 totiž mezitím spadl z čela pelotonu do přední části hlavního pole a jeho kouzlo je spíše v poměru ceny a výkonu a to funguje pouze za situace, kdy lze novou kartu skutečně koupit. Je samozřejmě možné, že ve zdržení hrál jistou roli též proces akvizice ATI společností AMD a s tím související personální změny ale to bychom se pouštěli do čirých spekulací.
Zatímco uvedení až v době, kdy je karta fakticky dostupná, smysl má, opoždění nižších modelů je nešťastné. První zkušenosti se slabými GeForce 8600 a 8500 jsou zklamáním: nVidia střední a nižší třídu tentokrát patrně podcenila a pro ATI by mělo být relativně snadné tento segment získat. Každý měsíc zdržení ale opět nahrává do karet nVidii. K celkové pohodě, jež by měla uvedení nových produktů opanovat, nepřispívá ani totální informační paranoia, kterou AMD při představení nových Radeonů předvedlo. Omezený přístup k prezentacím a schématům v elektronické podobě, striktní NDA ujednání, zakazující publikování některých informací i déle než dva měsíce po jejich sdělení novinářům a další kroky, které spíše než technologiemi a produkty zavání hrou na udržení hodnoty propadajících se akcií. A pak je tu pochopitelně oblíbená fráze o přístupu zaměřeném na potřeby zákazníka ("AMD customer centric approach"), která není ničím jiným než chytrým únikovým manévrem. Jedná se o vcelku jednoduchý model, jež lze napasovat prakticky na libovolnou situaci: má-li AMD lepší produkt, znamená to, že zákazníci chtějí to nejlepší a nejvýkonnější. Má-li produkt slušný, pak zákazníci chtějí vysoký výkon a dobré vlastnosti za zajímavou cenu, a pokud nabízí výrobek pomalý, jde o oslovení zákazníků, kteří jsou "citliví na cenu". Naštěstí nejsme investoři ani akcionáři, a tak můžeme komentovat pouze fakt, že ve chvíli, kdy je AMD nuceno volit střední cestu, vydělávají na tom obvykle zejména uživatelé. A právě to je případ nového Radeonu HD 2900 XT pojdme se na něj tedy podívat.

Konkurence pro 8800GTS

AMD směřuje nový Radeon proti dnes již třetímu nejsilnějšímu modelu nVidia GeForce 8800 GTS 640 MB. Výrobce čipu uvádí oficiální doporučenou cenu kompletních karet 399 dolarů za 512MB verzi s přibalenými hrami, což odpovídá víceméně přesně deseti tisícům Kč včetně DPH. Je pochopitelně otázkou, zda se podaří evropskou cenu, zejména zpočátku, udržet na této úrovni zmíněné konkurenční modely GTS 640 se v době naší uzávěrky pohybovaly na hranici 11 000 Kč s DPH. Jen čas pochopitelně ukáže, jak bude cenová válka mezi ATI a nVidií probíhat, jisté ale je, že na ní můžeme jen a pouze vydělat. Tradiční papírové srovnání počtu shader jednotek a parametrů GPU nemá již v současné době smysl. Architektury unifikovaných shaderů ATI a nVidia se natolik liší, že mezi shader jednotky není možné vkládat rovnítko. Nový Radeon 2900XT má 320 superskalárních aritmeticko-logických shader jednotek, zatímco GeForce 8800 GTS má 96 standardních "stream procesorů", a jak Nvidia dodává, 96 speciálních funkčních jednotek, které lze též započítat do shader jednotek. Papírový poměr 320 : 192 vyznívá sice lépe pro ATI, shader jednotky u GeForce ale pracují na vyšší frekvenci a navíc se chovají odlišně díky rozdílům mezi skalární (G80) a superskalární (R600) architekturou. Rozdíly jsou nejen v konfiguraci a fungování shader jednotek, ale i v práci s HDR texturami ve formátech INT a FP bude tedy záležet na optimalizaci ovladačů a vlastnostech jednotlivých her, zejména těch pro DX10. Z tohoto hlediska se ostatně tvrzení ATI o "vyšším DX10 výkonu v každé cenové kategorii" u nových Radeonů HD 2000 jeví spíše jako odvážný slib než ověřitelný fakt. Žádné DX10 hry prozatím nejsou a speciální patch pro Call of Juarez, který funguje pouze na kartách ATI, dost dobře nelze počítat. V současné době se tedy musíme spokojit s výsledky naměřenými pod hrami využívajícími DirectX 9 a ty hovoří v převážné většině ve prospěch nového Radeonu HD 2900XT. Pochopitelně pokud jej srovnáváme s GeForce 8800 GTS, která se pohybuje v podobné cenové relaci. Nejvýkonnější grafickou kartou zůstává GeForce 8800 GTX, nad níž se nově dostává i luxusní a poněkud předražený model 8800 Ultra.

DX10 znovu a znovu

Podrobný rozbor toho, co přináší DX10, jsme vám nabídli v PCW 4/2007 a nebudeme se tedy opakovat. Samozřejmostí je lepší grafika, zejména práce se světlem, stíny a vysokým dynamickým kontrastem. Velkou výhodou jsou plně programovatelné sjednocené shader obvody (fungující jako samostatné aritmeticko-logické jednotky, tedy miniaturní nezávislé procesory), které umožňují nejen provádět grafické operace, ale též zapojit GPU například při zpracování výpočtů fyziky ve hře (tyto techniky jsou ale prozatím takříkajíc v plenkách). Nepříjemnou daní, kterou je DX10 třeba obětovat, je pořízení a nainstalování Windows Vista i to je důvod, proč mnozí uživatelé s koupí DX10 grafické karty prozatím otálejí. Radeon HD 2900XT je pochopitelně plně DX10 kompatibilní a pracuje pod Windows Vista, stejně tak můžete kartu používat i pod Windows XP (kde jsme ji testovali), ovšem pouze s hrami podporujícími DX9 či starší API.

Lepší pro video

ATI se podobně jako u řady X1000 zaměřilo i u HD 2000 na lepší podporu videa. Tentokráte pochopitelně především HD videa: nové Avivo HD je díky tomu schopné akcelerovat kompletní HD stream a odlehčit při přehrávání systému skutečně výrazně. ATI kvůli podpoře HD videa přidalo do GPU speciální obvody (namísto toho aby k akceleraci využilo pixel shaderů). Radeonům se přinejmenším teoreticky podařilo překonat vychvalované PureVideo HD, nemluvě o tom, že nové karty ATI nemají problém s podporou Dual Link DVI v kombinaci s HDCP "nákazou", což je pro GeForce 8800 GTX nerozlousknutelný oříšek. Porovnání obou technik si ale bezpochyby zaslouží samostatné krátké téma, zaměřené jak na oficiální HD formáty, tak na varianty šířené přes P2P sítě. Zajímavé jistě bude i posoudit jak si s přehráváním HD videa poradí modely střední třídy HD 2600 a HD 2400.

Tajná zbraň: integrovaný zvuk

Poněkud překvapivou novinkou, kterou ATI přidalo na karty Radeon HD 2000 jako standardní "bonus", je samostatný zvukový kodek (s podporou až osmikanálových prostorových formátů). Než se ale začnete radovat a odhazovat své výtečné Audigy a X-Fi, měli byste vědět, že se jedná o funkci, kterou si vyžádaly zejména striktní předpisy o DRM nákaze, pardon ochraně ve Windows Vista. Integrovaný zvukový kodek je určen pro obsluhu zvukového výstupu v HDMI rozhraní, které nové Radeony podporuje a pro nějž bude standardně dodávána DVI/HDMI redukce. To mimochodem znamená, že zvukový výstup je z karty vyveden přes DVI rozhraní.
Návrat k tesselaci Technika tesselace, tedy mozaikového vykreslování, není ničím novým. ATI o ní hovořilo již u prvních generací Radeonů jako o cestě, jak zvýšit detaily 3D modelů. S příchodem sjednocených shaderů je nyní možné efekty jako je tesselace provádět kompletně v GPU a získat tak mnohem jemnější 3D modely, aniž by se výrazně zpomalil běh hry. Vtip je v tom, že do grafické karty je poslán relativně hrubý 3D model, který je následně "vyhlazen" tesselací jsou dopočítány jemné přechody mezi polygony. Protože tento postup vytváří hladký povrch 3D modelu, je třeba ještě přidat detaily pomocí "otisku" v displacement mapě (textuře) ta musí být vygenerována z původního podrobného 3D modelu. Neušetří se tak práce 3D umělců, ale je možné pracovat s mnohem detailnějšími postavami či objekty, aniž by se výrazně zpomalil běh hry prakticky všechny výpočty jsou totiž prováděny uvnitř GPU.

A vítězem je...

Rádi bychom vyřkli jednoznačný vedikt, zda volit GeForce 8800 GTS či Radeon HD 2900XT, situace ale není zdaleka jednoznačná. Zatímco výsledky mnoha testů mluví spíše pro kartu ATI, jsou tu i další argumenty. Mezi ty nejpodstatnější patří napájení a spotřeba nový Radeon vyžaduje minimálně dva šestipinové napájecí konektory (předsériové vzorky dokonce měly jeden šestia jeden nový osmipinový konektor) a skutečně výkonný zdroj, neboť při plné zátěži dokáže spolykat až 250 W a vyzářit odpovídající množství tepla. Poměr výkonu a spotřeby, kterým se AMD rádo chlubí, vychází u 2900XT výrazně hůř než u 8800 GTS. Rozhodně se tedy nejedná o kartu vhodnou do subtilnějších skříní či sestav pro domácí kino (tam budou směřovat spíše modely střední a nižší třídy HD2600 a HD2400). Navíc nejsme ještě schopni zhodnotit faktický výkon ve hrách využívajících DX10 jednoduše proto, že prozatím žádné nejsou. Pokud vás tedy do koupě nové grafické karty nic netlačí, počkejte s rozhodnutím na konec léta, kdy budou v prodeji další modely a objeví se snad již relevantní výsledky testů pod DX10 (a Vista snad také bude o něco lépe spolupracovat s hardwarem a softwarem).

Radeon HD 2900XT

Nejvýkonnější model dostupný od poloviny května. Výkonnostně srovnatelný s GeForce 8800GTS. ATI patrně uvede i výkonnější, rychleji taktovanou variantu XTX, která ale bude nejspíše dostupná jen v omezeném množství.

Radeon HD 2600

Karta střední třídy se 120 SPU shader jednotkami a dvěma texturovacími jednotkami schopnými zpracovat 4ROP/8 textur současně. 2600 bude ve verzi Pro a XT s frekvencemi GPU 600-800 MHz.

Radeon HD 2400

Pouhých 40 SPU jednotek a jediná texturovací jednotka schopná zpracovat čtyři textury současně spolu s nižšími pracovními frekvencemi a patrně pouze 64bitovým paměťovým rozhraním předurčují tuto kartu do nejlevnějších sestav a pro Media Center aplikace.

Mobilní Radeon HD

ATI představilo též celou řadu mobilních GPU od HD 2300 (ten nepodporuje DX10 a jedná se o vylepšenou verzi předchozí generace levných mobilních čipů), přes HD 2400 až po výkonné mobilní HD 2600 a 2600XT se 128bitovou sběrnicí a frekvencí cca 700 MHz.

Model grafické kartyATI Radeon ATI Radeon NVIDIA GeForce 8800NVIDIA GeForce 8800 NVIDIA GeForce 8800NVIDIA GeForce 8800HD 2900 XT 512 MBX1950 XTX 512Ultra 768 MBGTX 768 MBGTS 640 MBGTS 320 MB
Frekvence GPU742 MHz648 MHz612 MHz575 MHz500 MHz500 MHz
Frekvence shaderů742 MHz648 MHz1 500 MHz1 350 MHz1 200 MHz1 200 MHz
Frekvence RAM 1 650 MHz2 000 MHz2 160 MHz1 800 MHz1 600 MHz1 600 MHz
Šířka velikost a typ RAM512-bit, 512 MB, GDDR3256-bit, 512 MB, GDDR4384-bit, 768 MB, GDDR3320-bit, 640 MB/320 MB, GDDR3
Přenosová rychlost105,60 GB/s64,00 GB/s103,68 GB/s86,40 GB/s64,00 GB/s
Počet tranzistorů700 milionů+384 milionů 681 milionů
Podpora Shader modelu4.03.0 4.0
Vertex Shader320 FP32 ALU,8 vec4 + skalárních ALU128 FP32 skalárních ALU, MADD+MUL96 FP32 skalárních ALU, MADD+MULMADD (Sjednocené)dual-issue (Sjednocené)dual-issue
Pixel Shader320 FP32 ALU,48 vec3 + skalárních ALU,128 FP32 skalárních ALU, MADD+MUL 96 FP32 skalárních ALU, MADD+MUL MADD (Sjednocené)MADD+ADD dual-issuedual-issue (Sjednocené)dual-issue
Geometry Shader320 FP32 ALUs, N/A128 FP32 scalar ALUs, MADD+MUL96 FP32 scalar MADDdual-issueALUs, MADD+MUL dual-issue
Texturovací ROP + AA16162420
Až 24x CFAAAž 6x MSAAAž 16x CSAAAž 16x CSAA
Pixel fillrate11,872 GPixels/s10,368 GPixels/s14,68 GPixels/s13,8 GPixels/s10 GPixels/s













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.