Adobe Photoshop CS3 Extended

Archiv | 01.05.07

Na vrcholu a přece jde dál kam? Narodil se v roce 1990, pochází ze San Jose v Kalifornii, je inteligentní, spole...







Na vrcholu a přece jde dál kam?



Narodil se v roce 1990, pochází ze San Jose v Kalifornii, je inteligentní, spolehlivý, působí dospěle, dobře se seznamuje a má mnoho přátel, výborně se učí a přizpůsobuje, je výkonný a působí mimořádně solidním dojmem. Protože mám velkou zálibu v personifikacích, mohl bych pokračovat ještě dlouho a klást za sebe řadu podobných slov.
Nový Photoshop je součástí sadz programů Creative Suite 3, kde spolu s ním nalezneme řadu dalších aplikací. Konkrétní sestava je závislá na dané edici např. Design Premium, Web Premium... a právě v nich nalezneme verzi Photoshopu Extended.

Ke komu směřuje?

Vždy jsem měl pocit, že zacílení Adobe Photoshopu míří především k úpravám fotografií pro DTP. Opak je pravdou, významných skupin uživatelů je určitě více. Například většina tvůrců multimediálních programů a her jej používá i k úpravám jednotlivých videosnímků. V tomto směru doznal jistých zlepšení, týkajících se jak importu zvolených snímků přímo z videosouboru (snímky jsou následně uloženy ve vrstvách nebo sekvenčně), tak exportů (Flash, AVI, Quick Time Movie, iPod, atd.). Práci s videem a konverzi formátů nyní usnadňuje i samostatná aplikace Flash Video Encoder. To naznačuje i další mohutnou uživatelskou skupinu, kterou jsou tvůrci webových prezentací. Flash (Dříve Macromedia, nyní Adobe) v rámci CS3 je také spojnicí k rychle se vyvíjejícímu světu aplikací pro mobilní telefony. Pro ně a pro nejrůznější PDA je k dispozici samostatná aplikace Photoshopu Device Central. S její pomocí mohou programátoři a designéři pracovat s reálně-virtuálními displeji mobilů nejrůznějších výrobců a značek a zkoušet, jak budou návrhy vypadat na různých displejích i za různých světelných podmínek.

Jak vypadá?

Zdá se, že jakousi trvalou povinností všech nových verzí je přitahovat pozornost vylepšováním uživatelského prostředí. Někteří příliš kreativní tvůrci přitom mívají pramalé pochopení pro konzervativnost uživatelů. Ale musím říci, že Adobe se o své konzervativní uživatele stará dobře, protože jim i přes množství inovací ponechává to, na co jsou zvyklí.

Výběrová funkce

Zaujal mě nový nástroj pro výběr, který sdílí stejné místo s magickou hůlkou. Na rozdíl od ní funguje trochu jako štětec vytváří souvislou oblast podobných pixelů, ale jen pod svým obrysem. Nemá tedy tu nepříjemnou vlastnost, kdy tak dlouho vybíráte nerovnosti a dírky "děrované plochy", až se výběr přelije. Protože příprava výběru je při úpravách fotografií jedna z nejkritičtějších, zaslouží si tato funkce mimořádnou pozornost. Práci s výběrem činí dokonalou funkce Refine Edge. Výběr můžete v různé hloubce rozmazávat, zaostřovat, vyhlazovat, rozšiřovat či zužovat, přičemž máte kontrolu nad jeho vzhledem. Myslím, že přínos obou funkcí je podobný, jako při objevu magnetického lasa (s afinitou ke hraničním bodům).

Provedení s odkladem

Oproti korekturám fotografií prováděným na filmovém materiálu má digitální fotografie nespornou výhodu v tom, že se můžete vracet zpátky. Zavedení skriptovacích nástrojů a historie umožnilo grafickým programům vrátit se do stavu před aplikací filtru. Mnohem složitější je některou úpravu vynechat musíte prostě dodržovat technologický postup. Někdy tak nezbývá projít stejnou cestou i vícekrát, než dostanete optimální výsledek. Ne tak při použití Smart Filtrů: aplikujete-li je na vrstvu, pozadí, nebo celé dílo, můžete je kdykoli nejen odmazat, ale přímo v okně vrstev vzájemně prohazovat či revidovat jejich parametry.

Fotomontáže

U fotomontáží je historickou obtíží nepřirozenost hranice vkopírovaného objektu. Přestože umíme na hranici objektu odstranit tmavou nebo světlou linku, hranici rozostřit a zprůhlednit, nebo odečíst barvu pozadí, často to stále není ono. Někdy lze hranici výběru posunout mimo objekt (na který se zaměřuje pozornost) například tak, že objekt vyfotografujeme znovu před skutečným pozadím, popř. pozadí samostatně a obrázky složíme do sebe. U digitální fotografie je to jednodušší než u filmového materiálu, ale přesto náročné. Funkce Auto-Align Layers a Auto-Blend Layers dokáží řadou 2D a barevných transformací přesně a nerozeznatelně na sebe napasovat části obrazu vytvořeného v různých okamžicích. Dokonale funguje i funkce Photomerge pro zcela automatické spojování fotografií do panoramat.

Některá vylepšení

Kromě významnějších změn je u verze CS3 vylepšen převod do černobílé fotografie s aplikací podle jednotlivých RGB a CMY barev. Díky tomu dosáhnete zajímavějších a kontrastnějších černobílých fotografií nebo fotografií, které by snad vznikly s použitím barevných filtrů. Vylepšený je Vanishing Point úběžník pro skládání fotografií s různou perspektivou. Užitečná je možnost načítat z PDF souboru nejen celé stránky, ale jednotlivé obrázky, a to v měnitelném rozlišení. Centralizovány byly informace a nastavení při tisku, včetně aplikace správy barev. Naprosto skvělá je možnost ukládat obrázky do formátu Zoomify. Díky němu můžete extrémně snadno na webové stránky ukládat rozměrné obrázky a přibližovat uživatelům i jejich detaily ve vysoké kvalitě s minimálním objemem dat. Formát je vhodný třeba pro zobrazení map, výkresů nebo uměleckých obrazů.

Práce s formáty RAW

Pokud má barevná profesionální digitální fotografie obstát vedle fotografie klasické, bez tohoto formátu se neobejde. RAW je surový formát bez dalších úprav a JPEG komprese, kterou běžně provádějí digitální fotoaparáty. Když jsem si před časem pořídil fotoaparát s hloubkou 14 bitů, zjistil jsem, jak obtížné je najít software pro jeho konverzi a naučit se vytáhnout z RAW souboru snímek lepší, než poskytuje automaticky generovaný JPEG. Technologicky je úprava RAW snímků náročná a ani s těmi freewarovými a bandlovanými aplikacemi není ideální. Adobe Photoshop CS3 však poskytuje velice dobré řešení.
Pokud budete konvertovat z RAW, připravte se na celou škálu parametrů, které můžete, ale nemusíte ovlivnit. Jednotlivé "sady parametrů" jsou v samostatných záložkách rozlišených ikonkami nabízí nastavení teploty, korekci barvy, expozice, potlačení přepalů, zesvětlení stínů (dosvícení), nastavení kontrastu apod. Užitečná je třeba funkce Vibrance, která na rozdíl od zvýšení saturace (mívající za následek nárůst barevného šumu) méně saturuje již barevné body. V dalších záložkách najdete zaostření, odstranění barevného a světelného šumu, úpravy barev RGBCMYK, konverze do černé podle nastavení barev, barevný posun a kontrast ve stínech a světlech, odstranění vad objektivu a barevnou kalibraci objektivu, tónovou křivku. Nastavení lze ukládat do předvoleb.

Použití 3D

Photoshop CS3 Extended dovoluje přidávat do obrázku 3D objekty a prostorově s nimi manipulovat (otáčet, naklánět, zvětšovat). Usnadňuje tvorbu materiálů s 3D objekty, například v architektuře, realitách, strojírenství. Nicméně cenové navýšení verze Extended dává tušit, že ho využijí spíše významná architektonická studia, agentury nebo podniky používající ve svých materiálech často 3D objekty.

Další aplikace

Jak jsem již zmínil, spolu s Adobe Photoshopem získáte Flash Video Encoder pro efektivní konverzi celých videosouborů či jejich částí, zejména pro použití na webových stránkách (nebo v mobilních zařízeních).
Program Adobe Bridge, který je součástí instalace CS3, je více než správce fotografií. Integruje obrázky a další soubory z různých zdrojů včetně Adobe Photographers Directory a Adobe Stock Photos (s nástroji pro legální pořízení obrázku), pracuje s detailními informacemi o nich, umí vytvářet kvalitní miniatury z RAW formátů, řadit je a upravovat metadata.

Závěrem

Nevím, zda existují programy, které uspokojily uživatele na 100 %. Já osobně bych o program, který už dosáhl maxima, již nestál. Zajímavější je pro mě vztah, jaký si k aplikacím vytváří uživatelé, zda mají důvěru v jejich vývoj, nebo ho dokonce mohou ovlivnit. Přestože Adobe Photoshop maxima dosáhl, věřím, že se může dále vyvíjet a nabízet zajímavější, snadněji použitelné i zcela originální funkce.

Adobe Photoshop CS3 Extended

Víceúčelový grafický software.
Vynikající podpora RAW nová funkce a nástroj pro výběr
Zoomify
podpora načítání snímků animací
smart filtry
Cenový rozdíl mezi standardní a Extended verzí programu
K recenzi poskytla firma: Adobe
www.adobe.cz
Cena (bez DPH): 34 600 Kč, celý balík Creative Suite 3 Design Premium 64 800 Kč













Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.