3D akcelerátor? Na hry? A ne od 3Dfx?..

Archiv | 01.01.99

Nedávejte se poddat, odpověď najdete v tomto článku. Teprve během poslední doby se ukazuje, jak je pro hry důle...








Nedávejte se poddat, odpověď najdete v tomto článku.

Teprve během poslední doby se ukazuje, jak je pro hry důležitá
akcelerace vykreslování prostorových scén. Teprve s pořádným
hardwarovým urychlením se dá zobrazit pěkně realistický svět i
ve slušném rozlišení. Když zcela pomineme svět profesionální
graficky a OpenGL, lze říci, že první běžné grafické čipsety
urychlující 3D jako S3 ViRGE nebo MGA-1164 v Matrox Mystique
nestály (z dnešního pohledu) za moc a spoustu funkcí neměly
implementovaných. První akcelerátory, jejichž efektem byl kromě
urychlení i lepší vizuální dojem, používaly čipset Voodoo
Graphics od firmy 3Dfx. Dnes už je na světě druhá generace
těchto čipů a též další grafické procesory nabízející obdobnou
funkčnost. V tomto testu se podíváme na zoubek třem kartám od
různých výrobců s různými čipovými sadami, které spojuje
kvalitní akcelerace 3D a přijatelná cena.

Asus AGP-V3000/TV

Firma Asustek je u nás známá především svými základními deskami,
v poslední době se k nám však začínají dostávat jejich
rozšiřující karty nebo dokonce notebooky. Mezi dnes testovanými
grafickými kartami je Asus V3000 vybavený nejmenším množstvím
paměti. Přesto 4 MB stačí na běžná rozlišení pro 15" i 17"
monitory. V pravých barvách zvládne ještě 1 152 × 864 bodů,
maximální rozlišení 1 920 × 1 200 sice zobrazí s ergonomickou
opakovací frekvencí 75 Hz, ale jen v 256 barvách. Paměť je typu
SGRAM a pracuje na frekvenci 100 MHz. Grafický čip komunikuje s
pamětí po 128bitové sběrnici.
Tato karta je postavena na oblíbené čipové sadě NVIDIA RIVA 128,
naštěstí nenastaly žádné problémy s instalací, jaké byly u
prvních karet s tímto čipem. Čipset RIVA 128 má začleněnu 2D i
3D akceleraci -- ovladače podporují Direct3D, DirectDraw, OpenGL
i video ve formátu MPEG-I, II a Intel Indeo.
Testovaná verze karty se instaluje do slotu AGP a pracuje pouze
v režimu 1X. Existuje však také PCI varianta.
Nejneobvyklejší vlastností této karty je, že kromě celkem
obvyklého výstupu videosignálu je vybavena i jeho vstupem. Asus
V3000 je tedy možno díky dodanému programu LIVE300 použít přímo
pro nahrávání videa z různých zdrojů do počítače. Možnosti jsou
ovšem omezené rozlišením 352×240 bodů a absencí současného
nahrávání zvukové stopy. Dále už nahrávání závisí hlavně na
volném místu na disku. Součástí dodávky karty jsou též příslušné
kabely pro cinchovou i S-video variantu konektoru.
Sympatické také je, že k Asusu je dodán dosti podrobný manuál,
což u dnešních grafických karet není příliš obvyklé.

DTEC 740M

DTEC je vlastní značka britské firmy Datrontech pro komponenty a
počítače. Komponenty patří do nižší cenové kategorie, do níž se
obecně řadí i grafické karty s čipovou sadou Intel 740.
Testovaný DTEC je postaven právě na tomto čipsetu.
Lze říci, že všechny karty s Intel 740 jsou zcela nenápadné a
vzájemně velmi podobné. Jednoduše se instalují a bez problémů
fungují. Nebýt 3D akcelerace, zcela by zapadly mezi jinými
běžnými adaptéry. Prakticky vše, co se týká testovaného DTECu,
lze vztáhnout i na ostatní i740 adaptéry.
Přes svou nízkou cenu poskytuje DTEC 740M vynikající 3D
akceleraci pro hry pod Direct3D nebo OpenGL ve Windows NT.
Vizuální kvalita akcelerovaného obrazu odpovídá kartám s čipsety
3dfx Voodoo. V tomto parametru prakticky nezaostává za
srovnávanými Rivami. Intel akceleruje také 2D i přehrávání videa
MPEG-I.
Testovaný kus byl osazen 8 MB RAM, což je hodnota typická pro
karty s i740. Maximální rozlišení 1 600 × 1 200 bodů zobrazuje s
obnovovací frekvencí 75 Hz, ale v 16bitové barevné hloubce lze
používat nejvýše rozlišení 1 280×1 024.
Grafické karty s čipsetem Intel 740 existují převážně v AGP
provedení, zato používají rychlejší režim AGP 2X.
Na CD s ovladači je sice možno také najít hru Havoc, ale ta
funguje jen s grafickými kartami s čipem S3. Jedno CD je totiž v
tomto případě určeno pro více karet.

STB Velocity 4400

Tato karta je ze všech tří nejnovější a nejvýkonnější. Její
čipset NVIDIA RIVA TNT je skutečnou novinkou a slibuje mnoho
pěkného. Následují řádky ale ukáží, že soužití s ní není zcela
jednoduché.
Je zajímavé a pro uživatele nepříjemné, že se TNT drží v
tradicích svého předchůdce RIVA 128 z hlediska komplikovanosti
instalace. Několik popisů, jak rozchodit třeba Diamond Viper
V330 s Rivou 128, už bylo uveřejněno i v PC WORLDu. S touto
kartou od STB jsme měli podobnou zkušenost, po bezproblémové
instalaci počítač nenabíhal v jiném rozlišení než základním VGA.
První neoficiální zmínka o problémech s Rivou TNT nalezená na
Internetu popisovala nekompatibilitu s některými základními
deskami s čipsetem Intel 440 LX včetně právě námi použitého
Asusu P2L97. Důvodem měla být příliš velká spotřeba proudu.
Naštěstí se tato zpráva ukázala jako nepravdivá. Skutečně
správný postup instalace spočívá v nastavení anglického
prostředí ve Windows před instalací. Tento postup skutečně
funguje. Jen nás trochu překvapilo, že na rozdíl od Viperu 330,
u kterého se jeden čas musela instalace řešit stejně, se zde
nepoužívá instalační program -- chyba je tedy pouze v
instalačním INF souboru.
Bohužel Velocity 4400 má ještě jeden závažnější problém a tím je
přehřívání. Vlastní grafický procesor produkuje tolik odpadního
tepla, že je problémem jej uchladit. Naprosto pravidelně počítač
s touto kartou "zatuhával", pokud byl v provozu odkrytovaný (jak
je u testů obvyklé). Situaci jsme pro jednoduchost vyřešili
upevněním dalšího procesorového větráčku tak, aby chladil
grafickou kartu. Podobně by tedy měla fungovat skříň s dobrým
prouděním vzduchu či dodatečným větrákem.
Třetím, zatím nevyřešeným, problémem je špatné zobrazování v
některých případech. Konkrétně se objevovaly chyby v programu
Corel Draw verze 6.0 i 8.0. Také v Direct3D benchmarku německého
GameStaru není korektně zobrazeno klíčování a výsledná snímková
frekvence je podezřele pomalá. Ostatní programy i 3D testy však
proběhly bezchybně. Na řešení tohoto problému nestačilo
nainstalovat poslední ovladače z Internetu ani různé nastavení
možností 3D akcelerace v panelu ovladače ve Windows. Podle
komplexnosti problému lze usuzovat právě na chybu ovladače,
která v době, kdy tento článek vychází, už může být vyřešena.
Když jsem popsal možné problémy i jejich řešení, můžeme se v
klidu věnovat kladným vlastnostem Velocity 4400.
Testovaná verze karty je určena pro AGP port a umí pracovat v
režimu 2X. Dodává se s 16 MB paměti typu SDRAM, která není přímo
rozdělená na stránkovou a texturovou. Navíc je vybavena rychlým
250MHz DA převodníkem. Tato kombinace dovoluje používat i
nejvyšší rozlišení 1 920 × 1 200 bodů v pravých barvách a s
obnovovací frekvencí 76 Hz -- k těmto parametrům už se spíš
těžko hledá vhodný monitor. I z¦toho je vidět, že STB Velocity
4400 je vhodná i pro velmi náročnou 2D grafiku.
Jak už bylo zmíněno, je jádrem Velocity čip RIVA TNT, který s
interní pamětí karty komunikuje po 128bitové sběrnici. RIVA TNT
samozřejmě obstarává 2D i 3D akceleraci, pro 3D je vybavena
zdvojenou texturovací jednotkou. Obdobnou disponuje zatím pouze
3dfx Voodoo2. Tuto vlastnost jistě nevyužijí všechny hry, ale k
výraznému urychlení dojde ve chvíli, kdy se na jeden povrch
mapuje zároveň normální textura a navíc ještě průhledná, třeba s
odrazem okolí.
Vizuální efekt je velmi dobrý, ba téměř dokonalý, žádný z
použitých testů nenašel v užitých 3D funkcích chyby. Ve
vizuálním testu 3DMark 99 se výsledné obrázky jen nepatrně
lišily od softwarově renderovaných. Při zběžném pohledu pak není
rozdílu mezi Voodoo2 a Rivou TNT.
Kromě standardního VGA výstupu umožňuje Velocity i zobrazení na
televizi nebo záznam signálu na video. Pro televizní výstup jsou
k dispozici konektory cinch i S-Video (ke kartě jsou dodány i
příslušné kabely).
V¦krabici najdete ještě dvě CD se zajímavými doplňkovými
programy. Firma Sonnetech přidala 3Deep pro kalibraci monitoru a
gama korekce a dále 3D Sensations for Presentations, což jsou
moduly do PowerPointu 97 pro 3D funkce. Bohužel s českým
PowerPointem si moc nerozumí. Druhé CD obsahuje dvě zajímavé
aplikace firmy Asymetrix - Web 3D 2.0 pro tvorbu 3D grafiky a
animací pro Internet, a Digital Video Producer 5.0 pro
jednoduchý střih animací a videa. Velmi zajímavou nabídkou firmy
STB je desetiletá záruka.

Výkonnostní srovnání

Všechny testy probíhaly pod českými Windows 95 OSR2.1 s
nainstalovaným USB doplňkem, což je minimální softwarová
konfigurace pro Intel 740 i Rivu TNT. Dále byly nainstalovány
ovladače DirectX 6.0. Karty jsme testovali v počítači DTEC Ultra
se základní deskou Asus P2L97 s čipsetem Intel 440 LX osazenou
333MHz Pentiem II a 128 MB RAM. Další důležité komponenty jsou
SCSI řadič Diamond FirePort 40 se dvěma 2GB disky Fujitsu M2952S
a zvuková karta Sound Blaster AWE64.
2D výkon čili akceleraci grafického uživatelského rozhranní lze
nejlépe vyčíst z Benchmarků TestCentra IDG na popsané
konfiguraci. Podrobně rozepsané hodnoty platí pro 32bitovou (u
DTECu 24bitovou) barevnou hloubku, pro jiné počty barev jsou
uvedeny jen výsledné skóre a vážený přepočet zaměřený na
grafické aplikace. V tomto testu se na prvním místě umístila STB
Velocity 4400, druhý je DTEC a poslední Asus V3000.
Pro ověření rychlosti 3D zobrazení jsme použili několik různých
testů. Nejdříve byl spuštěn 3D benchmark GameStaru v rozlišení
800×600. Zde byl nejlepší Asus, zato STB tento test nějak nesedl
zobrazování bylo chybné a výsledek proto nemá velkou vypovídací
hodnotu. Dalším komplexním grafickým testem, který zatíží 3D
akcelerátor byl Final Reality. V tomto testu je celkově nelepší
DTEC, ve 3D části však vede STB. Zajímavě skončil test přenosu
textur přes AGP, jedinečný výsledek získal DTEC, a u Asusu je
poznat, že neovládá režim AGP 2X.
Posledním testem byla vybraná scéna z OpenGL benchmarku
Viewperf. Tento test spíš ukázal, že Windows 95 nejsou ideální
platformou pro profesionální grafiku; výsledky jasně ukazují, že
pod Windows 95 urychluje OpenGL grafiku pouze STB Velocity.
Tak vidíte -- každá karta má své silné i slabší stránky. Volte
tedy podle svých potřeb, peněženky a sympatií.

Asus AGP-V3000/TV

čip: NVIDIA RIVA 128
paměť: 4 MB
+ vstup i výstup TV signálu
+ obsáhlá dokumentace
- pomalejší režim AGP 1X
Cena: 2 130 Kč (bez DPH)
---------

DTEC 740M

čip: Intel 740
paměť: 8 MB
+ nízká cena
+ rychlý přesun dat přes AGP
Cena: 1 360 Kč (bez DPH)
----------

STB Velocity 4400

čip: NVIDIA RIVA TNT
paměť: 16 MB
+ vysoký výkon ve 2D i 3D
+ vysoké obnovovací frekvence i v nejvyšších rozlišeních
+ zajímavý doplňkový software
- komplikovaná instalace
- hodně se hřeje
- někdy nevykresluje korektně

Cena: 5 100 Kč (bez DPH)
-------

K testu poskytla firma: Datrontech CR, Budějovická 5, Praha 4



Výkon ve 2D

Asus V3000;STB Velocity 4400;DTEC 740M
MS Word;02:29 min;02:28 min;02:18 min
MS Excel;03:08 min;02:43 min;02:39 min
Corel Draw!;03:01 min;02:57 min;03:32 min
Borland Paradox;04:17 min;04:14 min;04:15 min
Corel PhotoPaint;02:53 min;02:52 min;02:47 min
Superscape Viscape;01:03 min;01:02 min;01:02 min
Celkem;16:51 min;16:16 min;16:33 min

Výkon se 3D akcelerací

Asus V3000;STB Velocity 4400;DTEC 740M
GameStar D3D Bench 1.0 (fps);;;
800ž600ž16;37,4;15,2?;27,7
Final Reality (Rmarks);;;
Overall 2D;3,55;3,53;3,67
Overall 3D;3,40;4,00;3,71
bus transfer;3,89;2,48;4,14
Celkem;3,52;3,63;3,76



Asus V3000;STB Velocity 4400;DTEC 740M
Benchmark TC IDG;452;466;459
GraphBench;498;506;483
OfficeBench;423;441;440
HiColor (16b);;;
Benchmark TC IDG;430;468;453
GraphBench;446;502;473
256 (8b);;;
Benchmark TC IDG;432;460;456
GraphBench;445;488;473
Visual appearance AGP test (img/s);;;
9 MB;30,2;54,0;111,7
16 MB;19,0;41,7;91,9
36 MB;0,7;21,9;44,5
Viewperf CDRS-03 (fps);;;
Model;1,76;6,96;1,78
Textura;1,56;3,95;1,58















Komentáře

K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.